Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #1 Skrevet 19. september 2005 Hm - var hos helsesøster med mellomste i dag. Fikk det vanlige spørsmålet; gir du ungene tran.... Vel.. jeg er altfor dårlig til det. Er veldig nøye med kostholdet ellers, grovt brød, frukt, grønnsaker, god frokost, middag osv. men jeg må skjerpe meg her! Hvordan er det hos dere; tar dere tran?
Gjest uri Skrevet 19. september 2005 #2 Skrevet 19. september 2005 NEI! Eldstejenta ga vi til i et par uker, da hun var baby.. Men hun gulpet så mye, og det endte opp med at alle klærne hennes og våres lukta tran.. Så vi slutta med det.. Mistejenta begynte vi ikke å gi en gang.. Har ikke dårlig samvittighet for det om.. Ungene er sunne og friske
monja Skrevet 19. september 2005 #3 Skrevet 19. september 2005 Øh....tran? Nei, det gir vi ikke. Han har fått d - dråper fra han var baby, men vi skal kjøpe Eskimo 3 kids (heter det ikke det?) idag.
Gjest Xavia Skrevet 19. september 2005 #4 Skrevet 19. september 2005 Jeg har gitt gulljenta mi tran siden hun var liten. (Nå er hun 8)
Gjest Xavia Skrevet 19. september 2005 #5 Skrevet 19. september 2005 For ordens skyld; Jeg tar tran jeg også. (kapsler)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. september 2005 #6 Skrevet 19. september 2005 Nei, blir bare gulping og styr, og transtinkende klær og unge uansett hva vi prøver på. Men når helsesøster spør så svarer jeg "jaaaaaaaaa da!" for å slippe maset...
Leanne Skrevet 19. september 2005 #7 Skrevet 19. september 2005 Datteren min får tran hver dag, det har hun fått siden hun var 6 uker.. (er 9mnd nå).. Men om ungen ikke liker tran kan det være like greit å f.eks gi biovit/ sana sol.. den inneholder litt mindre d-vitaminer enn tran, men inneholder mange andre vitaminer. Dessuten er det jo d-vitaminer i ekstra lett melk.. Helse søstra vår anbefaller faktisk ekstra lett melk + biovit/ sana sol i stedet for tran når de begynner med vanlig melk. Det er nemlig ikke bra med for mye d-vitaminer heller...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #8 Skrevet 19. september 2005 Men tran inneholder omega-3 som er viktig for hjertet + utviklingen av hjernen! Så det er ikke bare d-vitaminene som er viktig der.
Far til 2 Skrevet 19. september 2005 #9 Skrevet 19. september 2005 Våre unger er så store at de tar "tran-kappsler" selv. Tidligere fikk de vanlig flytende tran (men vi var ikke 100% konsekvente så det kunne gå noen uker uten tran før vi igjen fikk til daglige rutiner). En ettermiddag jeg kom hjem fra jobben hadde ungene hatt konkuranse: Hvem av dem klarte å spise flest kapsler ? Dagen etter var de for det meste på do Kansje ikke så unaturlig når den som vant klart 36 I dag har de et helt annet forhold til dette (heldigvis for dem)
Leanne Skrevet 19. september 2005 #10 Skrevet 19. september 2005 (endret) Men tran inneholder omega-3 som er viktig for hjertet + utviklingen av hjernen! Så det er ikke bare d-vitaminene som er viktig der. ← hmm.. det sa faktisk ikke helse søstra vår noen ting om.. får nok nevne det for henne så hun ikke anbefaller feil...vi får nok holde oss til tran vi da Endret 19. september 2005 av Leanne
Gjest gjest Skrevet 19. september 2005 #11 Skrevet 19. september 2005 gutten minhar fått tran siden han var 6mndr, og han vil hal mer! Det er jeg som må begrense det. så har vært heldig tenker jeg. Men kanskje det har noe med hvor tidlig man begynner også? for små barn som får oliven elsker dt, mens litt større unger ikke liker det og synes det erkvalmt (egen og venninders erfaringer). og det er det jo også mye olje i?
Gjest skindeep Skrevet 19. september 2005 #12 Skrevet 19. september 2005 Jeg gir min lille biovit.. brukte tran før, men det ble det bare rot av. Så gav jeg bare d-vitamin dråper, og tran med tutti frutti smak.. ingen av de slo an helt. Så jeg spurte doktor en gang om jeg ikke bare kunne gi biovit, og det kunne jeg jo gjøre, men da får ikke barnet i seg den fiskeoljen som er så viktig. Men jeg gir min lille mat med fisk i hver dag. Så jeg sier meg fornøyd med det! Jeg tar Biovit og da blir det lettere for hun å ta det også.
Glitter Skrevet 19. september 2005 #14 Skrevet 19. september 2005 Vi var veldig flinke,men har blitt sløvere med det i det siste
La Guapa Skrevet 19. september 2005 #15 Skrevet 19. september 2005 Ja! Hun får tran hver dag. Hun er 1,5 år.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #16 Skrevet 19. september 2005 Ja, prøver å gi sønnen tran hver dag, men det hender det glipper. Han liker den tranen med tuttifruttismak.
Gjest Apple- ikke innlogget Skrevet 19. september 2005 #17 Skrevet 19. september 2005 Sønnen min er 4 og har fått tran siden han var bare noen uker gammel. Han får den uten smak og syns det er kjempegodt men det er kanskje fordi han var så liten da han begynte..? Jeg gir ham tranen med sprøyte, da slipper vi søl!
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2005 #18 Skrevet 19. september 2005 Nei, jeg kjøper trankapsler med Omega3.
wanessah Skrevet 19. september 2005 #20 Skrevet 19. september 2005 ser det er flere enn meg som sverger til d-dråper ja. takk gud for at de finnes! ødela klærne til nr 1. prøvde ikke engang til nr 2. Helsesøster anbefalte de også faktisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå