Gå til innhold

Hvite flekker på tenner hos barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser her at man kan bruke voksentannpasta egentlig når man vil, og særlig for skolebarn. Om det er dental fluorose han har, så har totalmengden blitt for stor med flurotabletter osv. Selv om vi de siste årene har brukt de med minst mulig fluor. Fluortablettene kunne vi sikkert droppet, men far er vokst opp med det, jeg ikke, men jeg hadde munnen full av hull fra 7-årsalderen, og fikk også tannlegeskrekk av hele affæren (var ikke alle skoletannleger som mente bedøvelse var nødvendig), så det var i alle fall noe jeg ønsket å unngå. 

Om det er dental fluorose, så er det vel kanskje vår feil, men vi får jo ikke gjort noe med det uansett. Men fluortablettene er lagt på hylla nå i alle fall!

Anonymkode: d97ca...887

https://www.klikk.no/foreldre/helse/ikke-farlig-a-bruke-voksentannkrem-2375079

(Glemte lenken)

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette har også mitt barn på 2 år.

Anonymkode: 3b02f...772

Mitt ene barn har også dette.

det er en medfødt mineraliseringsforstyrrelse.

så tannlege er dekket livet ut. Veldig skjøre tenner, som sjekkes og pensles med fluor hos tannlegen ofte, tennene har veldig varierende mengde emalje, men på mange litt lite. 
det forskes mer og mer på dette i hele verden, og det er veldig ulike teorier som antibiotikabruk under svangerskapet til tilsetningsstoffer i mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flekk på en tann som ikke er hele bredden til tanna. Og så en enda mindre på den andre tanna. Har forsøkt å se litt bak i munnen osv, men ser ikke noe rart eller unormalt der. Det er ikke veldig sjenerende slik det er nå i alle fall. 

Han er jo regelmessig til tannlege også pga vi har barnetannstein. Men ingen har påpekt dette tidligere. Jeg vet ikke helt hvor lenge det har vært der heller, jeg har ikke blitt oppmerksom på det før nå. 

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette har også mitt barn på 2 år.

Anonymkode: 3b02f...772

Er veldig vanlig hos de minste. Mindre vanlig etterhvert. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Jeg tror det er veldig vanlig. Pluss jeg hadde masse hull i tennene da jeg var liten fordi jeg hadde en mamma som ikke trodde på fluor. Så jeg er vel litt "skadet". Storebror på 12 har ingen hvite merker på tennene sine. 

Anonymkode: d97ca...887

Hull i tennene kommer av karies, det avverges ikke av fluortabletter på den måten. Tennene må pusses for at man faktisk skal unngå hull. 

Anonymkode: 31b4c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min datter på 10 år har dette. Men, det er ikke pga for mye fluor. Det er en medfødt emaljefeil på tennene hennes. Det kalles MHI. Om det er dette din sønn har eller noe annet er vanskelig for meg å si. 

Anonymkode: 3f5bd...ce4

Bare for å pirke: Det heter MIH, ikke MHI. Mitt barn  har dette, på fortann og 6-årsjeksel, det er helt typisk. Det finnes ikke egentlig behandling, men skallfasetter har vært nevnt. Mitt barn har aldri tatt en eneste fluortablett. Det er tennene som skal ha fluor, ikke resten av kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gir folk fortsatt fluor i tablettform til barna sine?? 😟Ikke engang tannlegen min anbefaler at fluor svelges i så små kropper

Anonymkode: 31b4c...b12

Spesielt av tannlegen din når nasjonale retningslinjer sier at fluortilskudd og da dermed fluortabletter er anbefalt hvis det er behov. Men trolig ikke behov hvis man får pusset to ganger vanlig og barnet ikke har økt kariesaktivitet. 

Anonymkode: 0f984...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er veldig vanlig hos de minste. Mindre vanlig etterhvert. 

 

Hull i tennene kommer av karies, det avverges ikke av fluortabletter på den måten. Tennene må pusses for at man faktisk skal unngå hull. 

Anonymkode: 31b4c...b12

Jau, sikkert nok det. Men fluor hjelper likevel. 

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Spesielt av tannlegen din når nasjonale retningslinjer sier at fluortilskudd og da dermed fluortabletter er anbefalt hvis det er behov. Men trolig ikke behov hvis man får pusset to ganger vanlig og barnet ikke har økt kariesaktivitet. 

Anonymkode: 0f984...3f0

Heisann! Vi lever i 2021 nå, kanskje du skal oppgradere kunnskapen din:

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge/barn-og-unge-kan-i-spesielle-tilfeller-benytte-fluortilskudd-i-tillegg-til-fluortannkrem

det anbefales ved spesielle tilfeller

Anonymkode: 31b4c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - ang fluorbruk så har tannlegen sagt at det er helt ok å bruke fluortabletter med minst mulig styrke (0,25 mg) i tillegg til fluortannkrem.

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvite flekker på tennene mine og i følge tannlegen min er det fordi fluoren virker som det skal :) Ville ikke kuttet ut fluoren før du har snakket med tannlegen og fått bekreftet hva det er. 

Anonymkode: 60677...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det jeg har skrevet som ikke stemmer med det? Har skrevet at fluortabletter er anbefalt HVIS det er behov og trolig ikke behov hvis man har vanlig renhold og ikke ØKT kariesaktivitet. 

Anonymkode: 0f984...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leser her at man kan bruke voksentannpasta egentlig når man vil, og særlig for skolebarn. Om det er dental fluorose han har, så har totalmengden blitt for stor med flurotabletter osv. Selv om vi de siste årene har brukt de med minst mulig fluor. Fluortablettene kunne vi sikkert droppet, men far er vokst opp med det, jeg ikke, men jeg hadde munnen full av hull fra 7-årsalderen, og fikk også tannlegeskrekk av hele affæren (var ikke alle skoletannleger som mente bedøvelse var nødvendig), så det var i alle fall noe jeg ønsket å unngå. 

Om det er dental fluorose, så er det vel kanskje vår feil, men vi får jo ikke gjort noe med det uansett. Men fluortablettene er lagt på hylla nå i alle fall!

Anonymkode: d97ca...887

KG er vel egentlig ikke stedet jeg ville gått for pålitelig info med mindre det er linket med skikkelige kilder. 

Mtp når man tidligst kan begynne med voksentannkrem: 

«Tannkremen bør inneholde 0,1 % fluorid (1000ppm) for de yngste barna (under 5–6 år). Eldre barn kan bruke tannkrem med 0,15 % fluorid (1500ppm).» 

(Voksentannkrem inneholder 1500ppm.) 

« Småbarn kan utvikle mild fluorose på de permanente tennene ved inntak av for mye fluorid. Derfor bør foresatte være ekstra påpasselig med at små barn ikke bruker mer tannkrem enn det som er anbefalt.»

Er selvfølgelig ikke noe å gjøre med nå, men det er jo fint å vite om det fremover! 🤗 Jeg har selv kort vei til å Google (og bruker f.eks helsedir/nhi/relis som pålitelige steder) om jeg er usikker. 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge/barn-og-unge-bor-pusse-tennene-med-fluortannkrem-to-ganger-daglig#null-praktisk

 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-1 den 0.54):

Min datter på 10 år har dette. Men, det er ikke pga for mye fluor. Det er en medfødt emaljefeil på tennene hennes. Det kalles MHI. Om det er dette din sønn har eller noe annet er vanskelig for meg å si. 

Anonymkode: 3f5bd...ce4

Samme har mitt barn.

Anonymkode: 2d94c...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med tannlegekontoret nå, og de tror det er snakk om en mineraliseringsforstyrrelse, karies eller rett og slett begynnende karies (som ikke trenger å borres). Dental fluorose virker å være litt utelukket da det visst skal veldig store mengder fluor til da. Om jeg skal fortsette å gi 0.25 mg fluor eller ikke er da litt "hipp som happ" ifølge dem. Fikk uansett time om en drøy måned 😊

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...