Gå til innhold

Hvite flekker på tenner hos barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti dette?

Oppdaget det for noen uker siden. Litt redd for at det kan være skade på emaljen som følge av for mye fluor. Dropper fluortablettene fremover. Gutten er 9. Bare noen relativt få, hvite flekker på fortennene. 

Skal selvsagt ta ham med til tannlegen!

Deler ikke bilde fordi det er mulig å identifisere ham.

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som har vært borti dette?

Oppdaget det for noen uker siden. Litt redd for at det kan være skade på emaljen som følge av for mye fluor. Dropper fluortablettene fremover. Gutten er 9. Bare noen relativt få, hvite flekker på fortennene. 

Skal selvsagt ta ham med til tannlegen!

Deler ikke bilde fordi det er mulig å identifisere ham.

Anonymkode: d97ca...887

Mannen min er fra USA og han har dette pga for mye fluor. Han har svake tenner så må til tannlegen relativt ofte, men får mye dekket.

Anonymkode: fc0ed...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen som har vært borti dette?

Oppdaget det for noen uker siden. Litt redd for at det kan være skade på emaljen som følge av for mye fluor. Dropper fluortablettene fremover. Gutten er 9. Bare noen relativt få, hvite flekker på fortennene. 

Skal selvsagt ta ham med til tannlegen!

Deler ikke bilde fordi det er mulig å identifisere ham.

Anonymkode: d97ca...887

Det er kalsiumflekker og kommer til å gå bort en-eller-annen gang i oppveksten. Det skjedde hos meg når jeg var ca 18. ikke farlig, og bare gi fluor  

Anonymkode: 8eed9...13b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kalsiumflekker og kommer til å gå bort en-eller-annen gang i oppveksten. Det skjedde hos meg når jeg var ca 18. ikke farlig, og bare gi fluor  

Anonymkode: 8eed9...13b

De pusser tennene med voksentannkrem (type zendium), så tenker det egentlig holder. Tar og bestiller time hos tannlegen likevel, men takk for oppmuntrende ord;) (selv om jeg vet det ikke er en sikker diagnose!)

Anonymkode: d97ca...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har dette. Hn er 16 år nå, og vi har fått spørsmål hos tannpleier i flere år om hn spiste masse fluortabletter da hn var mindre. Men hn tok en til dagen slik barn skal, ikke noe ekstra. De holder et halvt øye med det hos tannpleier, men nå når barnet er 16 er det betydelig mindre av det. Regner med det forsvinner helt i løpet av de neste par årene.

Anonymkode: 08901...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 10 år har dette. Men, det er ikke pga for mye fluor. Det er en medfødt emaljefeil på tennene hennes. Det kalles MHI. Om det er dette din sønn har eller noe annet er vanskelig for meg å si. 

Anonymkode: 3f5bd...ce4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk dette på ene fortannen og flere av jekslene da jeg var barn. Jeg har det fremdeles. Har emaljefeil som AB over nevner. 

Jeg har i ettertid fått påvist cøliaki. Det kan visstnok ha en sammenheng. 

Anonymkode: 9fe23...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flekkete tenner i 45 år, etter for mye fluor som barn. Ikke enorme mengder, men likevel.

Jeg gir ikke fluor til mine barn, og de har alle feilfrie tenner. Nok med fluor i tannkrem.

Anonymkode: 90de9...426

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Uansett hva det er, så er det vel ikke så mye å gjøre med, og det er vel kanskje mest kosmetisk. Likevel så er det greit å ha "sjekket ut" hos tannpleier/tannlege. :)

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som liten og de ble med over tilvoksentennene. De sier de tror det kommer av mye antibiotikabruk som liten, var ørebarn ,eller slag mot fortennene i ung alder.. Det plagde meg i tenårene/ung voksen, nå bryr jeg meg ikke noe særlig, annet enn at jeg passer på å ikke få noe særlig misfarging, da synes det bedre. Har to store på hver fortann og noen små på tennene ved siden av.

Anonymkode: b0cf2...7ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min datter på 10 år har dette. Men, det er ikke pga for mye fluor. Det er en medfødt emaljefeil på tennene hennes. Det kalles MHI. Om det er dette din sønn har eller noe annet er vanskelig for meg å si. 

Anonymkode: 3f5bd...ce4

Dette har også mitt barn på 2 år.

Anonymkode: 3b02f...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar. Uansett hva det er, så er det vel ikke så mye å gjøre med, og det er vel kanskje mest kosmetisk. Likevel så er det greit å ha "sjekket ut" hos tannpleier/tannlege. :)

Anonymkode: d97ca...887

Sørg for å få det sjekket skikkelig ut og å få det diagnostisert. Hvis dette er fluorose og emaljefeil, slik det høres ut som, vil det mest sannsynlig en eller annen gang i livet komme til et punkt hvor tannproblemene kommer ramlende på i hopetall og hvor regningene blir astronomiske. Jeg er 43 og er kommet dit nå. Siden jeg ikke har mange hundre tusen å avse til tannlege i løpet av en kort periode, blir jeg gående med massevis av manglende tenner. Alt fordi ingen, verken tannleger (verken de jeg har vært hos som barn eller som voksen), tannpleiere eller foreldrene mine syntes dette var noen vits å ta tak i siden tennene mine var så perfekte ellers. Hadde noen, en eneste en av alle tannleger eller tannpleiere nevnt det med ett eneste skriftlig ord istedenfor å bare ta samtalen muntlig hver eneste gang, hadde jeg fått alle tannreparasjoner som følge av disse problemene dekket av det offentlige.

Anonymkode: d18e7...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Uansett hva det er, så er det vel ikke så mye å gjøre med, og det er vel kanskje mest kosmetisk. Likevel så er det greit å ha "sjekket ut" hos tannpleier/tannlege. :)

Anonymkode: d97ca...887

Hvis det er emaljefeil bør dette absolutt konstateres hos tannlege. Dette kan føre med seg en del problemer med tennene da de får lettere hull, og generelt tåler mindre. Noe som vil si store kostnader i voksen alder. Får du konstatert dette hos tannlege får barnet ditt dekket kostander på disse tennene livet ut. 

Anonymkode: 3f5bd...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det på den ene fortannen og har hatt det så lenge jeg kan huske. Aner ikke hvorfor. Ser ut her som det kan være flere grunner til det, men tror ikke noe av det som er nevnt her stemmer på meg. Har ikke tatt mye fluor eller antibiotika (én gang som barn og én gang som voksen), har heller ikke problemer med tennene og får ikke lett hull.

Anonymkode: 291c1...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste årsaken er vel for mye fluor..? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge/barn-og-unge-kan-i-spesielle-tilfeller-benytte-fluortilskudd-i-tillegg-til-fluortannkrem

«dental fluorose kan oppstå hvis småbarn får i seg for mye fluor når de permanente tennene dannes» 

voksentannkrem inneholder jo mer fluor enn den til barn, så ville passet på å bruke en som er aldersriktig 🙂 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

Den vanligste årsaken er vel for mye fluor..? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge/barn-og-unge-kan-i-spesielle-tilfeller-benytte-fluortilskudd-i-tillegg-til-fluortannkrem

«dental fluorose kan oppstå hvis småbarn får i seg for mye fluor når de permanente tennene dannes» 

voksentannkrem inneholder jo mer fluor enn den til barn, så ville passet på å bruke en som er aldersriktig 🙂 

 

Ja, det kan du si. Men nå er jo "skaden allerede gjort" og det anbefales vel uansett å bruke voksentannkrem etterhvert som de blir eldre. Han brukte barnetannkrem fram til for et år siden eller noe (tror jeg).

Han har fått antibiotika én gang. Men jeg dropper fluortablettene! Ser ikke noe hos storebror. Kanskje lillebror har hatt litt uflaks mtp fluoren eller antibiotika eller lignende. Ikke mye vits i å gå rundt å ha dårlig samvittighet for det nå. 

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gir folk fortsatt fluor i tablettform til barna sine?? 😟Ikke engang tannlegen min anbefaler at fluor svelges i så små kropper

Anonymkode: 31b4c...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gir folk fortsatt fluor i tablettform til barna sine?? 😟Ikke engang tannlegen min anbefaler at fluor svelges i så små kropper

Anonymkode: 31b4c...b12

Ok. Jeg tror det er veldig vanlig. Pluss jeg hadde masse hull i tennene da jeg var liten fordi jeg hadde en mamma som ikke trodde på fluor. Så jeg er vel litt "skadet". Storebror på 12 har ingen hvite merker på tennene sine. 

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det kan du si. Men nå er jo "skaden allerede gjort" og det anbefales vel uansett å bruke voksentannkrem etterhvert som de blir eldre. Han brukte barnetannkrem fram til for et år siden eller noe (tror jeg).

Han har fått antibiotika én gang. Men jeg dropper fluortablettene! Ser ikke noe hos storebror. Kanskje lillebror har hatt litt uflaks mtp fluoren eller antibiotika eller lignende. Ikke mye vits i å gå rundt å ha dårlig samvittighet for det nå. 

Anonymkode: d97ca...887

Derfor jeg skriver aldersriktig (om de er eldre enn det barnetannkremen går til så er det jo voksentannkrem som er riktig å bruke). 

Viktigste er bare å redusere mengden fluor om det er noe å gå på, så ikke man skader ytterligere 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (35 minutter siden):

Derfor jeg skriver aldersriktig (om de er eldre enn det barnetannkremen går til så er det jo voksentannkrem som er riktig å bruke). 

Viktigste er bare å redusere mengden fluor om det er noe å gå på, så ikke man skader ytterligere 🙂 

Leser her at man kan bruke voksentannpasta egentlig når man vil, og særlig for skolebarn. Om det er dental fluorose han har, så har totalmengden blitt for stor med flurotabletter osv. Selv om vi de siste årene har brukt de med minst mulig fluor. Fluortablettene kunne vi sikkert droppet, men far er vokst opp med det, jeg ikke, men jeg hadde munnen full av hull fra 7-årsalderen, og fikk også tannlegeskrekk av hele affæren (var ikke alle skoletannleger som mente bedøvelse var nødvendig), så det var i alle fall noe jeg ønsket å unngå. 

Om det er dental fluorose, så er det vel kanskje vår feil, men vi får jo ikke gjort noe med det uansett. Men fluortablettene er lagt på hylla nå i alle fall!

Anonymkode: d97ca...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...