AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Del Skrevet 31. juli 2021 Jeg skal ta mitt første om ca 2 uker. Har tenkt å sette inn 2 embryo, men jeg vet lite om det er stor risiko for tvillinger om jeg gjør det? Anonymkode: 27fcd...8ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Del Skrevet 31. juli 2021 I bunn og grunn kommer det bare an på om DU kan tenke deg tvillinger. Hva som er lurt kommer an på mye forskjellig, hvor mange tilgjengelige egg du har for eksempel.. Sjansen for graviditet øker litt ved å sette inn to, men den dobles ikke! Det er viktig å vite, man dobler ikke sjansen om man setter inn to.. Den øker med sånn 5-10% eller noe (husker ikke eksakt). Så sånn sett er det mye større sjanse for å oppnå graviditet ved å gjøre to innsett med ett egg per gang. Jeg satte nylig inn to egg. Det er flere grunner til det, men veien min til innsett har vært veldig lang og hard... Mange avbrutte forsøk og embryo som ikke har overlevd til innsett, ikke overlevd frysing osv. I tillegg var det todagers (som har mindre statistisk sjans enn femdagers). For meg var tvillingrisikoen verdt det og jeg fikk endelig satt to fine embryo inn. Jeg ble gravid, men bare med ett foster Har vært på ultralyd og sett. Det er ca 30% sjanse for graviditet ved å sette inn to stk (30 av 100 blir gravide). Av alle som setter inn to embryo blir bare 10% gravide med tvillinger (3 av 30). Så altså 3 av 100 som setter inn to egg vil børe frem tvillinger, om jeg tenker riktig Relativt liten sjans, altså. Men selvfølgelig mye større sjans enn kvinner som blir spontant gravide. Anonymkode: 10659...00d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Del Skrevet 31. juli 2021 I mitt første forsøk, storebror, fikk jeg inn to embryo og ble gravid med han. (Mistet en tvilling i uke 7/8) I mitt forsøk m lillesøster hadde jeg 6 innsett av kun ett embryo gangen. Ingen graviditet. Fikk kranglet meg til å sette inn to på 7.innsett og ble gravid Anonymkode: b0f4f...4ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Del Skrevet 31. juli 2021 Jeg fikk satt inn ett embryo de to første gangene, og ble ikke gravid. Siste gang satte vi inn to, og fikk ett barn. Vi fikk ikke velge dette helt selv, på første forsøk sa de at de ikke ville sette inn to, men heller fryse ned hvis det var flere gode på innsettdagen. Andre gang fikk vi velge selv, men det var bare ett som overlevde til innsett. Siste gang satt vi altså inn to. De sa at sannsynligheten for tvillinger var lav hos oss, fordi vi fikk få og ikke så gode embryoer samt at de ble satt inn på dag 2 (uten at jeg vet hva de antok det ville si i prosent). Det ene av de som ble satt inn da jeg ble gravid var ikke godt nok til å fryses, men de "hadde sett det bli barn av slike embryoer også". Om datteren vår var det gode eller ikke fullt så gode embryoet på dag to får vi aldri vite, men sannsynligvis det gode. Jeg er uansett veldig glad vi satte inn begge, alternativet var å kaste det dårligste. Anonymkode: dc5b1...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Del Skrevet 31. juli 2021 Da velger jeg å få satt inn 2 embryo uten tvil. Forstår det slik at det er uansett vanskelig å lykkes. Er det pga at kvaliteten på embryo ofte er dårlig? Vi bruker eggdonor pga usikkerhet om mine egg er dårlig og pga at vi har dårlig med tid på oss. Anonymkode: 27fcd...8ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #6 Del Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da velger jeg å få satt inn 2 embryo uten tvil. Forstår det slik at det er uansett vanskelig å lykkes. Er det pga at kvaliteten på embryo ofte er dårlig? Vi bruker eggdonor pga usikkerhet om mine egg er dårlig og pga at vi har dårlig med tid på oss. Anonymkode: 27fcd...8ff Jeg vet ikke om det er noen enighet i det hos de som har fagkunnskap på området. Men vi fikk i hvert fall beskjed om at det sannsynligvis ikke var større sjanse for å få barn ved å sette inn to samtidig enn ved å sette inn ett, fryse det andre og så sette det inn senere om det ikke ble barn av det første. Men når det ene embryoet ikke kunne fryses, var valget om å sette inn begge helt klart for oss. Ved eggdonor er sikkert kvaliteten bedre enn hos oss. Min eggkvalitet var dårlig. Det kommer kanskje litt an på om man tenker om. å evt. få tvillinger. Sjansen er økt ved to inn, selv om det er størst sannsynlighet for at det blir ett barn. Vi tenkte at vi gjerne ville ha tvillinger pga. lite tid og ønske om to barn. Men i ettertid hadde jeg ikke valgt to inn med mindre de sa sjansen for tvillinger var lav, pga. ekstra risiko. (jeg fikk et risikosvangerskap med én, det hadde blitt mer alvorlig med to). Anonymkode: dc5b1...538 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #7 Del Skrevet 1. august 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om det er noen enighet i det hos de som har fagkunnskap på området. Men vi fikk i hvert fall beskjed om at det sannsynligvis ikke var større sjanse for å få barn ved å sette inn to samtidig enn ved å sette inn ett, fryse det andre og så sette det inn senere om det ikke ble barn av det første. Men når det ene embryoet ikke kunne fryses, var valget om å sette inn begge helt klart for oss. Ved eggdonor er sikkert kvaliteten bedre enn hos oss. Min eggkvalitet var dårlig. Det kommer kanskje litt an på om man tenker om. å evt. få tvillinger. Sjansen er økt ved to inn, selv om det er størst sannsynlighet for at det blir ett barn. Vi tenkte at vi gjerne ville ha tvillinger pga. lite tid og ønske om to barn. Men i ettertid hadde jeg ikke valgt to inn med mindre de sa sjansen for tvillinger var lav, pga. ekstra risiko. (jeg fikk et risikosvangerskap med én, det hadde blitt mer alvorlig med to). Anonymkode: dc5b1...538 Ja, det er det jeg er usikker på. Om det er større sjanse for at kvaliteten på eggene er såpass gode at det blir lettere å lykkes med eggdonor. Jeg kunne forsøkt med mine egne egg. Men jeg har gitt dem opp , grunnet ca 6 års forsøk på å få barn i tidligere forhold, og over 3 års forsøk i nytt forhold uten å vite årsaken. Alderen min er såpass høy nå at vi ikke har tid å miste. Derfor vil vi forsøke med eggdonasjon etter råd av legene. Legene mener at det er den måten vi kan lykkes på. Mens med egne egg blir det for usikkert. Jeg har to biologiske barn fra før. Men han har ingen. Så nå prøver vi derfor eggdonasjon for å se om vi kan klare det. Anonymkode: 27fcd...8ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #8 Del Skrevet 1. august 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om det er noen enighet i det hos de som har fagkunnskap på området. Men vi fikk i hvert fall beskjed om at det sannsynligvis ikke var større sjanse for å få barn ved å sette inn to samtidig enn ved å sette inn ett, fryse det andre og så sette det inn senere om det ikke ble barn av det første. Men når det ene embryoet ikke kunne fryses, var valget om å sette inn begge helt klart for oss. Ved eggdonor er sikkert kvaliteten bedre enn hos oss. Min eggkvalitet var dårlig. Det kommer kanskje litt an på om man tenker om. å evt. få tvillinger. Sjansen er økt ved to inn, selv om det er størst sannsynlighet for at det blir ett barn. Vi tenkte at vi gjerne ville ha tvillinger pga. lite tid og ønske om to barn. Men i ettertid hadde jeg ikke valgt to inn med mindre de sa sjansen for tvillinger var lav, pga. ekstra risiko. (jeg fikk et risikosvangerskap med én, det hadde blitt mer alvorlig med to). Anonymkode: dc5b1...538 Ja enig med deg. Det er risiko med tvillinger. Anonymkode: 27fcd...8ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #9 Del Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er det jeg er usikker på. Om det er større sjanse for at kvaliteten på eggene er såpass gode at det blir lettere å lykkes med eggdonor. Jeg kunne forsøkt med mine egne egg. Men jeg har gitt dem opp , grunnet ca 6 års forsøk på å få barn i tidligere forhold, og over 3 års forsøk i nytt forhold uten å vite årsaken. Alderen min er såpass høy nå at vi ikke har tid å miste. Derfor vil vi forsøke med eggdonasjon etter råd av legene. Legene mener at det er den måten vi kan lykkes på. Mens med egne egg blir det for usikkert. Jeg har to biologiske barn fra før. Men han har ingen. Så nå prøver vi derfor eggdonasjon for å se om vi kan klare det. Anonymkode: 27fcd...8ff Jeg ville spurt legen dere er hos hva de tenker for akkurat dere, både med sannsynlighet for graviditet med ett og to embryoer og sjansen for tvillinger. Jeg vil tro det varierer en del. Til oss sa de at de mente det var lite sannsynlig med tvillinger for oss spesifikt fordi vi hadde prøvd lenge og fikk få og dårlige embryoer ved IVF. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: dc5b1...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå