Gå til innhold

BMVO


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest aleneforsørger

Har noen av dere vært borti BMVO "Brukermedvirkningsordningen for enslige forsørgere"? Fikk et brev fra dem i dag. Synes det er litt merkelig at de tok kontakt over ett år etter at jeg ble enslig forsørger..har hatt det ganske stritt og ensomt lenge nå..Venter de til folk er helt knekt..?Bidrar de med noe positivt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BMVO eller brukermedvirkningsordningen, er en ordning for enslige forsørgere og unge etterlatte. For å motta brev fra dem, må du motta overgangsstønad. De som sitter i BMVO er også enslige forsørgere, og skal bidra til å støtte andre enslige forsørgere til å få mest mulig utbytte av den tiden de mottar stønad fra det offentlige.

Det er litt ulikt hvordan dette praktiseres rundt omkring i landet, men alle kommuner skal ha et slikt tilbud. Noen plasser arrangerer de sosiale aktiviteter, juletilstelninger o.l. Felles for dem alle er at de arrangerer ressursutviklingskurs (motivasjonskurs) som kan være veldig nyttig å ha med seg. :-)

Grunnen til at du ikke er kommet med på lista før nå, er sannsynligvis at de må bestille listen fra Rikstrygdeverket. Det er litt ulike rutiner på hvor ofte de forskjellige bestiller slike lister.

En del steder har de også skoletilbud for enslige forsørgere, de hjelper til med skjemautfylling, søknader o.l.

Dette er altså et tilbud, og ikke noen tvang. Man treffer ihvertfall andre som er i samme situasjon, og som også kan forstå noe av det du går gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aleneforsørger

Jeg er nå egentlig positivt innstilt til dette. Syns kanskje de kunne tatt kontakt litt før..jeg har savnet veldig kontakt med andre i samme situasjon...Så det er vel det sosiale jeg forventer mest av her, men vi får se om det blir noe.....

Tror neppe de kan bidra med noe ellers. Jeg må vel sies å være relativt ressurssterk, kjenner alle mine rettigheter, og holder på med høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er positivt med dem er at de arrangerer sosiale ting som juletrefester, badeturer, turer til gårder o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei,

du kan også gå på www.aleneforeldreforeningen.no de har en egen chatteside hvor det pleier å være folk om kvelden etter ca 2100 - der finner du mange i samme båt.....

jeg hadde veldig god nytte av bmv når jeg "skilte" meg, de hjalp meg gjennom junglene av lover og regler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar også fast forsendelser fra et brukerkontor for enslige forsørgere. De mottar fra trygdekontoret en oversikt over de som mottar overgangsstønad eller stønad til barnetilsyn. Har aldri benyttet meg av tilbudene deres, men burde sikkert gjort det. Kunne nok vært trivelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg har arbeidet med det, og opplevde det som spennende, trivelig og frustrerende- Dette er noen år siden, og vi hadde sterkt forkus på å motivere enslige forsørgere til å sette i gang med en utdannelse. Min erfaring er at måten BMVO er bygget opp på ikke nødvendigvis er til gavn for andre enslige forsørgere (man kan "jobbe" så lenge man mottar overgangsstønad). Tror tilbudet ville vært bedre hvis noen (gjerne andre enslige forsørgere) var fast ansatt.

Uansett - det er en fin måte å komme i kontakt med andre enslige forsørgere på - og det er jo alltids noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...