Gå til innhold

Bånd til barnet, yay or nay?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi brukte det mye til minstemann en kort periode, spesielt på ferier (flyplass, storby,ol.). Hun var happy for å løpe "fritt", vi kunne slappe av og opplevde aldri hverken er rart blikk eller kommentar. Selen var en type sekk med bånd festet i, tror merket het SkipHop. Genialt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at noen barn kan ha best ut av en sele, noen er mer aktive enn andre og det blir enklere for foreldrene. Synes de som sender dømmende blikk man gå å slenge seg i en tornbusk for de klarer ikke tenke lenger enn nesa rekker. 

Vi har aldri hatt bruk for sele for ungen min hører etter og jeg har aldri trengt å være spesielt streng, men nå har vi fått nr to, han er bare 4 mnd, men tanken på å miste ham gjør meg ekstremt uvel og heller sele enn at jeg mister ham.. 

Anonymkode: fb36d...070

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg forstår at små barn kan være en håndfull, men noe av det latterligste og verste jeg ser er foreldre som går med sine barn i bånd. 

Anonymkode: 99039...cf6

Men hvorfor er det bedre å strappe et motvillig barn ned i en vogn? Eller tviholde rundt handledd eller i nakkekrage?

Anonymkode: 87b89...ac4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk med sele til mitt barn, hun nærmer seg to og er høyt og lavt. Når vi er ute og går, så har hun sekken på (elsker å bruke den) og jeg holder i selen, men holder henne også i hånden, jeg jobber med å få henne til å holde meg i hånden heller, men er ikke lett. Jeg har faktisk ikke fått et eneste dømmende blikk så langt, og syntes selv det er genialt. Vogn nekter hun å sitte i, med mindre hun er kjempesliten. 

Så, ja, jeg bruker sele og er fornøyd med det 😊

Anonymkode: 304b0...3f3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en sekk med sele til mitt barn, hun nærmer seg to og er høyt og lavt. Når vi er ute og går, så har hun sekken på (elsker å bruke den) og jeg holder i selen, men holder henne også i hånden, jeg jobber med å få henne til å holde meg i hånden heller, men er ikke lett. Jeg har faktisk ikke fått et eneste dømmende blikk så langt, og syntes selv det er genialt. Vogn nekter hun å sitte i, med mindre hun er kjempesliten. 

Så, ja, jeg bruker sele og er fornøyd med det 😊

Anonymkode: 304b0...3f3

Er slik jeg også har sett det bli brukt, og tenkt det var en god idè. Det er et sikkerhetsnett/sikkerhetslenke, i kombinasjon med riktig oppdragelse. 

Jeg har imidlertid også sett de som drar i båndet, og lar ungen henge i båndet, (ikke i Norge, men ikke uvanlig for eksempel på gata i New York). Og da forstår jeg aversjonen mot konseptet. 

Anonymkode: 87b89...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med det hvis man har behov. Hensikten er trygghet. Hvis vår eldste hadde vært like vilter som den yngste, og de hadde vært litt tettere i alder, hadde vi brukt den vi fikk med blant arvetøyet. De vi arvet av hadde brukt den på reise. 

Jeg syns egentlig det virker vel så bra som at de sitter i ro i vogn, særlig hvis de har lyst til å være i bevegelse. 

Anonymkode: 37d05...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er slik jeg også har sett det bli brukt, og tenkt det var en god idè. Det er et sikkerhetsnett/sikkerhetslenke, i kombinasjon med riktig oppdragelse. 

Jeg har imidlertid også sett de som drar i båndet, og lar ungen henge i båndet, (ikke i Norge, men ikke uvanlig for eksempel på gata i New York). Og da forstår jeg aversjonen mot konseptet. 

Anonymkode: 87b89...ac4

Ja, det er jo ikke en bikkje liksom😅 Men båndet skal bare være en ekstra sikkerhet om en har litt vimsete barn. 

De sekkene folk nevner er genial. 

Har aldri trengt det selv, men hadde definitivt brukt det om ungen min var en som plutselig virret avgårde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet i det hele tatt. Ungen får gå rundt selvstendig og utforske, samtidig som man er trygg på at ungen ikke blir borte i store folkemengder/på ferie ol. En vilter og nysgjerrig unge vil jo ikke sitte i vogn, og heller ikke holde hånden over lang tid. Gikk selv i bånd som lite barn på ferie, og har ingen varige mén akkurat. 

Anonymkode: bd3db...95e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bånd til mitt barn når hen var i 2 års alderen. Dette er over 20 år siden. Fikk endel dømmende kommentarer og blikk. Brukte det kun når vi var på steder med folkemengder - som eks 17 mai. Det hadde vært traumatisk for mitt barn og blitt borte fra meg. 

Skjønner ikke hvorfor folk dømmer en. Man må da skjønne at det mange ganger er til barnets beste. Noen små barn er raske og forsvinner fort, og da er det greit og sikre seg mot det.

Anonymkode: 5858e...289

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har ikke likt å være for langt borte fra oss og generelt rolig av seg, så har ikke hatt behovet. Men hvis hun hadde vært høyt og lavt konstant hadde jeg gjerne brukt bånd på f.eks flyplass/t-bane osv 

Anonymkode: 092f6...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hold barnet i hånden på folksomme plasser? Det var regelen da mitt nå voksne barn var på folksomme plasser. Enten holde oss voksne i hånda, ellers ble konsekvensen at vi dro rett hjem om hun ikke gjorde som vi sa. Funket fjell etter at lovede morsomme aktiviteter ble byttet ut med rett hjem et par ganger. Bånd brukte jeg kun ved to anledninger, det var på flyplassen i Spania i 2007, sommeren Maddie forsvant i Portugal, og bilde av henne hang over hele Spania. Da hadde jeg min strax 4 år gamle datter i bånd fra vi ankom flyplassen til vi dro derfra fordi hun var lik henne i alder og nordeuropeisk utseende. Ville aldri brukt noe sånt ellers, men de fleste var livredde for barna sine i tiden etter den forsvinningen. Ellers: avtal med barnet at her er det mye mennesker/biler/tog etc, så her må du holde mamma og pappa i hånden hele tiden. Slipper du hånda og springer avgårde så drar vi rett hjem med en gang. Og GJØR NETTOPP DET om barnet ikke hører etter. Etter noen ganger vil det sannsynligvis lystre. De fleste barn skjønner skissa når de ser at uønskede handlinger får negative konsekvenser, så lenge foreldrene er konsekvente. Barn i bånd er en fullstendig ansvarsfraskrivelse under normale omstendigheter. 

Anonymkode: 623e4...46d

Men det er da ikke alltid mulig å dra rett hjem om barnet ikke vil holde hånda. 

Anonymkode: fccf6...c2a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma brukte bånd masse på meg, jeg tok ikke noe skade av det! Synes til og med at det er litt morsomt. Kommer definitivt til å bruke på mine barn:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virker kjempepraktisk. Gir barnet mer følelse av frihet enn vogn/måtte leie konstant, men samtidig er de trygge. Har venner med barn som er helt ustyrlige og løper avgårde i trafikk og alt mulig, de burde hatt bånd på dem for å være ærlig. 

Forstår ikke helt hvorfor folk er så dømmende for det, man har jo ikke halsbånd på dem liksom.. og det er jo mindre "frihetsberøvelse" enn å bli satt i vogn om det er det folk tenker på. 

Anonymkode: 06a29...bce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det virker kjempepraktisk. Gir barnet mer følelse av frihet enn vogn/måtte leie konstant, men samtidig er de trygge. 

Anonymkode: 06a29...bce

Poenget er at barna ikke skal føle på frihet i farlige situasjoner. Bedre at de lærer først som sist at de må holde hånden konstant/være forsiktige, fordi noe er farlig/utrygt.

Anonymkode: d4f59...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt nei.


Helt til jeg møtte et barn på to år som ikke brydde seg om fare, løp rett ut i veien, sleit seg ut av grepet om det ble holdt i hånden osv. Helt Texas 😅

Men i de aller fleste tilfeller er ikke dette nødvendig. 

 

Anonymkode: 91dbd...22e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 10.10):

Har en veldig aktiv 2 åring som er høyt og lavt uansett hvordan jeg snur og vender på det. Snur meg i 2 sek så er han allerede 10m bak meg. Har tenkt veldig mye på det med bånd til barn, og føler at det er noe jeg bør investere i etterhvert. Mest til bruk på kjøpesenter, folksomme plasser, togstasjoner og t-banestasjoner osv. Jeg tenker at "better safe than sorry".
Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg skulle vært uoppmerksom i 5 sekunder også er guttungen langt uttpå en togbane, eller løpt i veien, eller løpt avgårde på et kjøpesenter helt alene for den saks skyld.

Hva mener dere, er det greit på bånd på barnet når barnet hele tiden er høyt og lavt? 

Anonymkode: fef16...71b

Jeg har veldig aktive barn og har aldri brukt sele på de. De er ikke hunder! Men de gjorde det før i tiden en del.

Anonymkode: e8498...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På folksomme og fremmede steder skulle jeg gjerne hatt bånd på meg selv til dem jeg reiser sammen med. 🤷‍♀️ 😂 Jeg blir fort desorientert og stedsansen min er ikke-eksisterende, så jeg er livredd for å miste reisefølget ut av syne.

 

Så sele på en vilter toåring i tillegg til å oppdra til å holde i hånden, holde seg inntil oss og sånt, på flyplasser, store parkeringsplasser og kjøpesentre etc? Lett! Som du sier, ts, better safe than sorry. 

Anonymkode: 68c70...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye heller hatt barnet i bæresele/sjal på ryggen, om vogn ikke er noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har veldig aktive barn og har aldri brukt sele på de. De er ikke hunder! Men de gjorde det før i tiden en del.

Anonymkode: e8498...9a8

Skjerp deg. Sele er da ikke det samme som å behandle ungene som hunder. 

Eller forresten. Som en god hunde eier kanskje🤔 😅

Selen er for ekstra sikkerhet så barnet ikke forsvinner fra en. 

Barn er ulike. Fordi DU taklet dine barn uten sele betyr ikke at det er det beste for alle. 

Jeg har en unge som er overalt. Sta som f. Har heller ikke trengt sele fordi jeg følte jeg hadde nok kontroll uten. Men om jeg ikke hadde følt det hadde jeg glatt brukt sele. 

Det er jo ikke snakk om å bruke den i trygge omgivelser. Men på travle steder med mye mennesker og trafikk fordi en er bekymret for barnets sikkerhet. 

De fleste holder hånd i tillegg så man ser knapt at ungen har sele(som med disse sekkene med en stropp) 

Det er bare den lille ekstra tryggheten OM barnet plutselig skulle vandre avgårde. 

Vi har vel alle hørt "Jeg så bare bort i et par sekunder" Ofte skal det ikke mer til før ungen er ute i veien eller blir borte i byen eller på et kjøpesenter. 

Spesielt på flyplass og i utlandet er det ekstra skummelt å miste ungen. 

Så stig ned fra din høye hest og innse at din måte faktisk ikke er nøkkelen for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...