Gå til innhold

Bånd til barnet, yay or nay?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en veldig aktiv 2 åring som er høyt og lavt uansett hvordan jeg snur og vender på det. Snur meg i 2 sek så er han allerede 10m bak meg. Har tenkt veldig mye på det med bånd til barn, og føler at det er noe jeg bør investere i etterhvert. Mest til bruk på kjøpesenter, folksomme plasser, togstasjoner og t-banestasjoner osv. Jeg tenker at "better safe than sorry".
Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg skulle vært uoppmerksom i 5 sekunder også er guttungen langt uttpå en togbane, eller løpt i veien, eller løpt avgårde på et kjøpesenter helt alene for den saks skyld.

Hva mener dere, er det greit på bånd på barnet når barnet hele tiden er høyt og lavt? 

Anonymkode: fef16...71b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke under normale omstendigheter. Da lærer ikke barnet å være med deg annet enn av tvang, og det kan bli en hvilepute. 

Anonymkode: d4f59...928

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ja, ser ikke problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller hatt en 2-åring i vogn. Du kan spenne ham fast der også, men får mindre dømmende blikk.

Anonymkode: 6408d...371

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det på min i den alderen. Hun nektet vogn og stakk av uansett hva jeg gjorde. Det avverget mange farlige situasjoner, og hjalp på hennes forståelse av å være i nærheten av meg. De bruker line når de går tur i bhg, så jeg tror nok selen minnet henne på hvordan bhg går tur. 

Den jeg hadde kostet en hundrelapp fra barnas hus og ble brukt i kanskje fire mnd. Jeg følte det var en god investering. 

Anonymkode: 8d779...e7b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

For barnets del tror jeg det er supert, men dessverre får man mange dømmende blikk, så ville ikke gjort det.

Anonymkode: 14f63...775

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ville heller hatt en 2-åring i vogn. Du kan spenne ham fast der også, men får mindre dømmende blikk.

Noen unger hater vogn. Gir en lang faen i dømmende blikk. Gjør hva som er best og tryggest for ungen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har sett det i bruk på flyplass, og det må jo ha vært helt genialt! 

Anonymkode: e1ab8...218

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg heller tatt et godt tak i kragen på jakka eller spent fast i vogna. Bånd har jeg aldri vurdert, samme hvor glade i å løpe ungene har vært. Alt er en periode, og den beste måten å korte ned kjedelige perioder er ved å la være å ta snarveier.

Anonymkode: fb0e9...f39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind said:

Noen unger hater vogn. Gir en lang faen i dømmende blikk. Gjør hva som er best og tryggest for ungen. 

For all del, om man klarer det, så kjør på. Jeg sier bare hva jeg ville gjort. :) Jeg er ikke så god til å gi faen i hva andre tenker, men skulle gjerne vært det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I utlandet så syns jeg det er greit. 

Vi har reist mye i utlandet med våre tvillinger fra dem var ca 4- 5 år. Begge var aktive og travle.

Men vi tenkte ikke tanken om bånd, men så noen gjorde det da vi var  i Euro Disney. 

Min samboer og meg hadde en avtale. Uansett hvor vi gikk så gikk den ene voksne litt foran, og den andre bak (barna i mellom oss). Men dem var flinke selv til å passe på å være rundt oss og ikke minst passet på hverandre. 

Den ene gangen var det faktisk flaks at vi gjorde det slik, vi skulle av toget. Samboer gikk først ut og barna fulgte etter ham, og døren gikk plutselig igjen foran meg. Så flaks at det var meg som stod igjen på toget og han sammen med barna på perrongen. Vi har kun opplevd en gang at vårt ene barn kom seg bort i fra oss i en fornøyelsespark. Men en mann observert mitt ville blikk på leting etter ett barn og han pekte i retningen han tippet han så vårt barn (som var vårt barn 😄). 

Anonymkode: 9eff4...bde

AnonymBruker
Skrevet

Måtte bruke det på min gutt når vi var på ferie. Heller noen stygge blikk enn å miste ungen tenker jeg. 

Anonymkode: 0889e...032

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vurderte det sterkt når jeg var gravid og hadde bekkenløsning. Treåringen stakk av med en gang han fikk sjansen. Jeg hadde ikke sjans til å følge han. Ble til at jeg isteden hold han hardt i hånda eller i genseren hvis jeg måtte være ute med han. I ettertid lurer jeg på om det hadde vært bedre med sele. Da hadde jeg turt å være mer ute med han. 

Leste akkurat om en mor som snudde seg i to sekunder og så stod sønnen på 2-3 år på togskinnene. Han ble påkjørt og døde. 😭

Anonymkode: 0def8...329

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville mye heller hatt sele enn vogn, barna blir så ekstremt passive i vogn! Men vogn er jo enklest for de voksne da. 

Anonymkode: 6d552...a71

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville mye heller hatt sele enn vogn, barna blir så ekstremt passive i vogn! Men vogn er jo enklest for de voksne da. 

Anonymkode: 6d552...a71

Er det? Jeg tenker det handler mye mer om stigmaet rundt seler. Jeg skulle mye heller hatt mine i sele enn i vogn, men orker ikke de dømmende blikkene.

Anonymkode: 8f9da...b68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hold barnet i hånden på folksomme plasser? Det var regelen da mitt nå voksne barn var på folksomme plasser. Enten holde oss voksne i hånda, ellers ble konsekvensen at vi dro rett hjem om hun ikke gjorde som vi sa. Funket fjell etter at lovede morsomme aktiviteter ble byttet ut med rett hjem et par ganger. Bånd brukte jeg kun ved to anledninger, det var på flyplassen i Spania i 2007, sommeren Maddie forsvant i Portugal, og bilde av henne hang over hele Spania. Da hadde jeg min strax 4 år gamle datter i bånd fra vi ankom flyplassen til vi dro derfra fordi hun var lik henne i alder og nordeuropeisk utseende. Ville aldri brukt noe sånt ellers, men de fleste var livredde for barna sine i tiden etter den forsvinningen. Ellers: avtal med barnet at her er det mye mennesker/biler/tog etc, så her må du holde mamma og pappa i hånden hele tiden. Slipper du hånda og springer avgårde så drar vi rett hjem med en gang. Og GJØR NETTOPP DET om barnet ikke hører etter. Etter noen ganger vil det sannsynligvis lystre. De fleste barn skjønner skissa når de ser at uønskede handlinger får negative konsekvenser, så lenge foreldrene er konsekvente. Barn i bånd er en fullstendig ansvarsfraskrivelse under normale omstendigheter. 

Anonymkode: 623e4...46d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at små barn kan være en håndfull, men noe av det latterligste og verste jeg ser er foreldre som går med sine barn i bånd. 

Anonymkode: 99039...cf6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår at små barn kan være en håndfull, men noe av det latterligste og verste jeg ser er foreldre som går med sine barn i bånd. 

Ja, jeg og.

Hva med å holde de i hånda liksom.. Synes det ikke er greit i det hele tatt å bruke bånd på mennesker.

Anonymkode: c58f9...a45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg og.

Hva med å holde de i hånda liksom.. Synes det ikke er greit i det hele tatt å bruke bånd på mennesker.

Anonymkode: c58f9...a45

Alternativet til sele er som regel ikke å holde i hånda, men å sitte passiv i en vogn. Ingen unge gidder å holde i hånda i to timer på en flyplass for eksempel.

Anonymkode: 8f9da...b68

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: b87da...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...