Gå til innhold

var den svært dyr?


Gjest Kjøpt Gople

Anbefalte innlegg

sånn med utstående øyne?

colomesus asellus har ihvertfall veldig strenge krav til vannkvalitet, og en viss størrelse på karet må det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sånn med utstående øyne?

colomesus asellus har ihvertfall veldig strenge krav til vannkvalitet, og en viss størrelse på karet må det være...

Ja, utstående øyne ja! Colomesus var i alle fall myyye søtere enn den ekle jeg har.

Meneh... er det greit at vi bare overtar Gople-tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for en hobbyakvarieholder...hvilken fisk er mest hardfør?

kjøpte bolle m.pumpe og greier,men de strøk med etterhvert...

Blir jo dyrt etterhvert,og føler jeg stelte dem etter "oppskrifta"også.

Hørt at guppy er bra men....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en litt misforstått myte at guppy er en hardfør fisk.. de blir lett syke, og ved å slurve med vannbytter dør de fort..

OG BOLLER ER DYREMISHANDLING!

send meg gjerne en PM om du vil vite mer om oppstart av akvarium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops, du er gjest. får ikke sendt PM da :)

men uansett, boller er dyremishandling i akvariekretser.. har skrevet litt om grunner til det i denne tråden..

Om du har råd og plass anbefales det å kjøpe et så stort akvarium du kan, da disse er mye lettere å starte opp. Men om du ikke har plass, kjøp i det minste et kar på 63L. Du finner mye bra, brukt på nettet.

Guppyer er enkle nybegynnerfisk, men da må man være påpasselig med vannbytter..

I oppstarten kjøper du et komplett akvarium(pumpe, varmekolbe, lysarmatur), bunnsubstrat (sand, grus) og planter. Det første du gjør er å ha i vann, sand/grus og planter, og pumpe, evt varmekolbe. Dette lar du stå å gå i 2-4 uker, hvor du måler nitritholdningen i vannet jevnlig.. Nitrat i vann tar livet av all fisk, derfor er dette veldig viktig..

Etter noen uker, hvor vannet holder stabile verdier, PH, Nitrit, Nitrat (nitrit er det viktigste å måle dersom du ikke har fisk som stiller helt spesielle krav til ph etc.) kan du begynne med å tilsette noen få, hardføre fisk, noen tetra f eks. Dette for å bygge opp bakteriekulturen sakte men sikkert. Tilsetter du mange fisker, med en gang, vil det bli nitritsjokk i vannet, da det ikke er "vant til" fiskeavføring, matrester etc..

Pass på å fôre lite i starten, da dette også kan bidra til å øke nitritnivået i karet ditt..

Guppy, tetra, corydoras (pansermaller), platy, molly, sverddragere etc er enkle nybegynnerfisk som gjerne tåler litt om du tar vare på akvariet ditt..

Om det har gått bra når du har tilsatt de første fiskene, i en uke ca.. kan du begynne å handle fisk for alvor.. men det er aldri lurt å tilsette mange fisk på en gang, spesielt ikke i et kar som ikke er grundig innkjørt.

Og LES LES LES om fisk før du kjøper.. det er kjedelig å komme hjem med en flott L-malle til 500 kr, som du tror går fint i akvariet ditt på 80L, og det viser seg at minimumskravet er på 500L (f.eks.. been there, done that)

Akvarium er faktisk ganske moro ;)

Endret av Gitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse tips ;)

skal flytte i egen leil.over jul,har veeeldig lyst på akvarium da.

Skal gjemme på disse tipsene til da,føler det er mange på dyrebutikker som ikke har så god greie på fisker.

Og takk til Gople som startet denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_heidi_*
Har kjøpt meg akvarium og en fisk som heter Gople,betalte 23000 for stasen,er det for dyrt?Akvariumet er 10x10 cm,passer akkurat oppo reisetv`n min

Fikk du spesifisert kvitteringen!

Slik at du kan regne ut kiloprisen på Gople!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Jøss :overrasket:

Hva kan den???

vaske opp,og tørke støv???

Da vil jeg og ha en :hoppe:

Til den prisen håper jeg den ikke bare kan svømme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...