Gå til innhold

Daten spiser ikke kjøtt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Godt gift med vegetarianer (som riktignok spiser sjømat). Jeg liker det veldig godt med han 😊 Vi spiser nok sunnere som familie på grunn av det.

Anonymkode: 4e1bf...016

I så fall burde du vite at en pescetarianer ikke er vegetarianer 🙄

«Jeg er sammen med en nordmann som er engelsk»

«Jeg har en hund som er en katt»

Anonymkode: 2f093...62d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være et problem? Forutsatt gjensidig respekt for den andres valg, selvsagt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Festlig at de fleste som sier dette er null stress, er de som er vegetarianere eller veganere selv. Selvsagt er det ikke noe problem for dere! 

For meg hadde det vært en dealbreaker. Så slitsomt å nesten aldri kunne spise sammen! 

For å lage maten vegetarisk og ha noe kjøtt ved siden av, er på ingen måte det samme. Langtidskokte gryter, man kan ikke bare tilsette noe kjøtt etterpå da. En wok smaker ikke det samme om man ikke steker kjøttet/fisken sammen med resten. En saus uten kraft i blir ikke i nærheten like god.

Nei, kresne mennesker som ikke spiser NOE kjøtt eller fisk er like stusselig som mennesker som ikke spiser grønnsaker - det siste hadde også vært dealbreaker.

Kresen er forresten et dårlig ord, for da høres man kvalitetsbevisst ut. Det er man jo ikke om man ikke liker NOEN form for kjøtt eller fisk.

En kresen person, som ikke spiser ting som pølser, medisterkaker, kneipbrød, kerchup, thousand island, frityrstekt mat eller burgere, hadde absolutt ikke vært dealbreaker.

Hvorfor skulle man ikke kunne spise sammen i denne situasjonen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Igjen man må ikke lage to retter til en vegetarianer. 

Anonymkode: d4efc...ad9

Forklar gjerne hvordan man ikke må lage to retter om man har f.eks. spaghetti bolognaise? Skal vegetarianeren spise pasta med kun ost, eller må man lage en egen saus uten kjøtt? 

Hva med mango-kylling? Må man lage en egen rett til vegetarianeren eller skal den personen spise kun ris og naanbrød? 

Brennsnut? Skal vegetarianeren spise kun flatbrød, eller må man lage en egen suppe uten kjøtt og kjøttkraft? 

Lammetagine? Blåskjellsuppe? Hummersuppe? Reker med loff? 

Det finnes mye god vegetarmat også, men det hadde jeg max orket 1-2 ganger i uka. Hvis man en gang i uka har noe der det fungerer å ha kjøttet ved siden av, må man altså lage to separate middager 4 ganger i uka. Stress!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle man ikke kunne spise sammen i denne situasjonen?

Sorry, man kan selvsagt spise sammen, mente samme mat.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Snakk sammen. Min svigerinne hakker på sin mann fordi han vil spise kjøtt, mens hun vil ikke. Hun ble vegetarianer ETTER de ble sammen. Jeg mener man bør velge selv, og ikke hakke. Og hvis man er sykelig opptatt av at den andre skal spise likt, så er det ikke et forhold å leve av. Slitsomt å ikke tørre å spise biff ute fordi man ikke orker klaging.

Men det er jo mye mat som begge kan spise. Er jo bare å tilsette kjøtt på sin egen tallerken i tillegg til vegetargryte. Eller feks steke et stykke fisk eller kjøtt, mens den andre har noe "vegetarkjøtt".

Anonymkode: 35c7c...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 16.37):

Kvinne på 28, møtt en fyr to ganger nå. På andre daten da vi skulle spise noe sammen fortalte han at han ikke spiser kjøtt. Liker ikke sjømat heller. Han begynte med det da han flyttet fra et annet land til et tredjeland (ikke Norge), siden han ikke likte smaken på kjøttet der. Sa også at han nå synes det er unødvendig at dyr skal måtte dø for at han skal spise. Han er ikke veganer, spiser ost osv.

Jeg synes helt ærlig det var kjipt å høre at han ikke spiser kjøtt. Jeg spiser noen middager hver uke uten, men alle mine «go-to»-retter er kjøtt- og fiskeretter.

Er det levbart med en vegetarianer og kjøttspiser sammen? Noen som har erfaringer rundt det?

Anonymkode: e64e4...bb3

Det går fint an å leve sammen, med ulike matvalg.

Chris & Eve på youtube er et slikt par. Hun er veganer, han er ikke det. De lager mat, mye av det samme, der han har noe kylling til, og hun har noe «fake kylling» ol. Det funker.

Men kanskje du skal prøve å få han til å spise fisk. Det er bra for oss, og det er godt, om man gjør det riktig.

Anonymkode: 1df4e...bd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dere høres ikke ut som dere er særlig gode til å lage mat, så da er det kanskje uproblematisk. Å ha kjøtt ved siden av og tilsette etterpå smaker bare på ingen måte det samme.

Nettopp!

Et av mange eksempler er at jeg er veldig glad i å lage curry i alle varianter. Når dette tar opp mot 8 timer fra start til slutt for å få det resultatet jeg ønsker er det fullstendig uaktuelt å "hive oppi noe kjøtt til slutt". 

Anonymkode: d0bc3...62b

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

I så fall burde du vite at en pescetarianer ikke er vegetarianer 🙄

«Jeg er sammen med en nordmann som er engelsk»

«Jeg har en hund som er en katt»

Elsker at noen er såpass bitter at de tom må bruke søndagsmorgenen på å kverulere på KG 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dere høres ikke ut som dere er særlig gode til å lage mat, så da er det kanskje uproblematisk. Å ha kjøtt ved siden av og tilsette etterpå smaker bare på ingen måte det samme.

Anonymkode: 2f093...62di 

Vi har ikke kjøtt ved siden av og tilsetter det etterpå med mindre oppskriften er sånn. Hvor skrev jeg at vi gjorde det? Det er ikke noe vanskelig å koke to grytereretter samtidig med kjøtt oppi den ene (som han har ansvar for) og vegetarisk i den andre (som jeg har ansvar for). Eventuelt lager jeg maten slik han vil ha den med kjøtt og alt. Jeg har laget kjøttmat nesten hver dag i 30 år selv om jeg er vegetarianer.

Ts, sjekk først om det finnes løsninger. Noen vegetarianere er veldig strenge og fulle av regler, mens andre er litt mer fleksible.

Anonymkode: f04fb...e38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det hadde vært vanskelig å være sammen med en som spiste kjøtt på en 'må-ha-kjøtt-måte'. Er selv veganer. Dersom han hadde et bevisst forhold til hva han spiste og dyrevelferd, så kanskje. Men ville vært vanskelig om han var helt ubevisst og uinteressert i dyrevelferd.

Anonymkode: ef83d...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Kompisen min var sammen med en veganer i to år. Han hadde samme kosthold som henne. Han sa han var sulten i to år 😂

Anonymkode: 0a71e...d50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kompisen min var sammen med en veganer i to år. Han hadde samme kosthold som henne. Han sa han var sulten i to år 😂

Var sammen en veganer i 2.5 år. Spiste kjøtt. 

Anonymkode: d4efc...ad9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da må han ha gått ned i vekt og sett bra ut? Jeg kjenner flere som hadde tålt å kjenne på sult....

Anonymkode: 8117f...bc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var en ganske bastant påstand ut ifra så lite informasjon, men det er kanskje gøy å kalle vegetarianere for dårlige kokker?

Anonymkode: b6124...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var en ganske bastant påstand ut ifra så lite informasjon, men det er kanskje gøy å kalle vegetarianere for dårlige kokker?

Anonymkode: b6124...c5a

Poenget til den du siterer er nok at om du lager en mer avansert og gjennomtenkt rett, er det på ingen måte rett frem å lage retten på begge måter. 

Jeg lager også mye vegetariansk og vegansk. Og akkurat som når jeg bruker kjøtt eller fisk er retten gjennomtenkt fra start til slutt. Så det er ikke bare å blande inn kjøtt, eller droppe det, på tampen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært en dealbreaker med en vegetarianer. 

Men du må finne ut om du kan leve med det - hva andre mener betyr ingenting. 

Anonymkode: d5e3a...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 12.59):

De måler seg virkelig ikke med de ordinære menyene på restaurantene jeg sikter til. Det er en eksplosjon i alt av råvarer som er å finne i verden. Retter kokken har brukt årevis på å tenke ut. Ofte en god kombinasjon av vegansk, vegetar, fisk, kjøtt... alt. 

Jeg står ikke på venteliste i 2-3 år, betaler tusenlapper for reisen alene,  mange tusen for et måltid, for å ikke smake akkurat det kokken mener jeg bør smake av det de har å tilby. 

Makan! MEG, MEG og MEG! Herregud, gi slipp på denne stakkars mannen og la en kvinne som verdsetter han for den han er få bli sammen med han. 

Tenk å skulle like en person mindre pga matvaner / matallergier, det blir for egoistisk altså. Gi slipp på han, la han slippe dette. Du får ta turen til restaurantene dine med en som deg selv 😀

Anonymkode: dcb40...663

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vegetarianer mens mann og barn er ikke det. To eksempel: Lasange så deler vi 1/3 med en pastaplate, så har jeg ikke kjøtt i min del. Samme med pizza.  

Har vært på Michelin stjerne resturant og fått vegetar mat. 

Men som regel så ender det opp med at vi lager en middag, og så spiser jeg alt foruten om kjøttet, mannen spiser ikke grønnsaker og ungen spiser alt.  Fungerer fint det. Kan bli litt kjedelig for min del, da jeg ikke orker å lage noe ekstra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Makan! MEG, MEG og MEG! Herregud, gi slipp på denne stakkars mannen og la en kvinne som verdsetter han for den han er få bli sammen med han. 

Tenk å skulle like en person mindre pga matvaner / matallergier, det blir for egoistisk altså. Gi slipp på han, la han slippe dette. Du får ta turen til restaurantene dine med en som deg selv 😀

Anonymkode: dcb40...663

Mannen min er like interessert i slike opplevelser som meg, om ikke mer, og har vært det siden jeg traff han for 20 år siden.

Så ingen grunn til å bekymre deg for han ;)

Vi lever vårt beste liv sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...