Gå til innhold

Daten spiser ikke kjøtt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle restuaranter har VEGETAR mat på menyen.

Anonymkode: d4efc...ad9

Jeg vet det. Og jeg spiser selv ofte vegansk eller vegetariansk. 

Men, eksempel fra forrige helg - vi var på en av Norges beste restauranter for ferske skalldyr. I og med at begge er altetende kunne vi bestille et stort seafood platter - med østers, hummer, krabbe, reker... Hadde han vært vegetarianer måtte jeg begrenset det til en eller to retter, da de kun tilbyr slikt til følge på 2 eller flere. Jeg hadde blitt deprimert om jeg måttet sitte på den restauranten, omgitt av par som delte sine seafood tårn. 

Og før flere skal krangle. Jeg skriver for meg. Andre har sikkert sine dealbreakere, og det respekterer jeg. 

Anonymkode: d0bc3...62b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle restuaranter har VEGETAR mat på menyen.

Du skjønner at dette er snakk om såpass fine restauranter at de ikke har en meny på den måten?

Altså at du får en rekke med retter uten mulighet til å velge. Nå er de nok vant til vegetarianere på samme måte som allergier- at de tilpasser hver rett når de må, men det er jo ofte kjøtt (eller sjømat) hovedrettene er basert rundt på slike steder, så det blir jo ikke det samme å erstatte det. 

For min del hadde det gått fint om jeg var sammen med en som tok ansvaret for å informere kjøkkenet om alt sånt selv, som ikke klagde om maten kostet det samme og/eller  ikke var like god (jeg har et familiemedlem med allergier som klager når det vi får ser bedre ut...), og som likevel synes det var gøy å dra slike steder for å snakke om maten og ha en luksuskveld sammen. Og en som forstår at jeg kan kose meg med å lage vegetarretter, men at jeg også får lyst på en god biff eller burger innimellom. 

Når jeg tenker meg om hadde det uansett vært vanskelig, for jeg tåler ikke bønner/kikerter/linser/erter og endel andre grønnsaker godt nok til å spise mye av det daglig, så vi måtte nok laget hver våre måltider. Og det virker så unødvendig med dobbelt arbeid i en travel hverdag. I tillegg til at jeg da elsker å prøve ut oppskrifter, og det er trist å bare gjøre det for meg selv, eller bare innimellom når magen min tillater det.

Så - ikke dealbreaker for min del, men absolutt noe som trekker ned og som ville gjort meg litt usikker på matchen. 

Anonymkode: aacb9...b8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skjønner at dette er snakk om såpass fine restauranter at de ikke har en meny på den måten?

Altså at du får en rekke med retter uten mulighet til å velge. Nå er de nok vant til vegetarianere på samme måte som allergier- at de tilpasser hver rett når de må, men det er jo ofte kjøtt (eller sjømat) hovedrettene er basert rundt på slike steder, så det blir jo ikke det samme å erstatte det. 

For min del hadde det gått fint om jeg var sammen med en som tok ansvaret for å informere kjøkkenet om alt sånt selv, som ikke klagde om maten kostet det samme og/eller  ikke var like god (jeg har et familiemedlem med allergier som klager når det vi får ser bedre ut...), og som likevel synes det var gøy å dra slike steder for å snakke om maten og ha en luksuskveld sammen. Og en som forstår at jeg kan kose meg med å lage vegetarretter, men at jeg også får lyst på en god biff eller burger innimellom. 

Når jeg tenker meg om hadde det uansett vært vanskelig, for jeg tåler ikke bønner/kikerter/linser/erter og endel andre grønnsaker godt nok til å spise mye av det daglig, så vi måtte nok laget hver våre måltider. Og det virker så unødvendig med dobbelt arbeid i en travel hverdag. I tillegg til at jeg da elsker å prøve ut oppskrifter, og det er trist å bare gjøre det for meg selv, eller bare innimellom når magen min tillater det.

Så - ikke dealbreaker for min del, men absolutt noe som trekker ned og som ville gjort meg litt usikker på matchen. 

Såpass fine resturanter ja det jo.

Vegetarisk ja. Vegansk nei kanskje ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I tillegg til det du beskriver handler det for meg i tillegg til det du beskriver om å smake det samme, dele opplevelsen, rett for rett. Velger man vegetariansk får man jo også en egen vinmeny. Så det blir en helt annen opplevelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg til det du beskriver handler det for meg i tillegg til det du beskriver om å smake det samme, dele opplevelsen, rett for rett. Velger man vegetariansk får man jo også en egen vinmeny. Så det blir en helt annen opplevelse. 

Men må du velge en vegetarisk meny da?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men må du velge en vegetarisk meny da?

De måler seg virkelig ikke med de ordinære menyene på restaurantene jeg sikter til. Det er en eksplosjon i alt av råvarer som er å finne i verden. Retter kokken har brukt årevis på å tenke ut. Ofte en god kombinasjon av vegansk, vegetar, fisk, kjøtt... alt. 

Jeg står ikke på venteliste i 2-3 år, betaler tusenlapper for reisen alene,  mange tusen for et måltid, for å ikke smake akkurat det kokken mener jeg bør smake av det de har å tilby. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kvinne på 28, møtt en fyr to ganger nå. På andre daten da vi skulle spise noe sammen fortalte han at han ikke spiser kjøtt. Liker ikke sjømat heller. Han begynte med det da han flyttet fra et annet land til et tredjeland (ikke Norge), siden han ikke likte smaken på kjøttet der. Sa også at han nå synes det er unødvendig at dyr skal måtte dø for at han skal spise. Han er ikke veganer, spiser ost osv.

Jeg synes helt ærlig det var kjipt å høre at han ikke spiser kjøtt. Jeg spiser noen middager hver uke uten, men alle mine «go-to»-retter er kjøtt- og fiskeretter.

Er det levbart med en vegetarianer og kjøttspiser sammen? Noen som har erfaringer rundt det?

Anonymkode: e64e4...bb3

Nei, det er ikke levbart med vegetarianer.

Anonymkode: cbb40...60c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Jeg har vært veganer siden jeg var 13 år gammel. Vokste opp i en familie på 7, hvor jeg var den eneste veganeren. Det var ikke noe problem å tilpasse middagene så alle fikk spist godt, og det tok ikke lengre tid å ordne, heller.

Har bodd både i kollektiv og med samboere senere, og der var det heller ikke noe problem. Middag med venninner? Null stress. 

Anonymkode: 4f7eb...3e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært helt dealbreaker for min del. 

Anonymkode: e1fb6...442

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri i verden orket det. Hadde heller vært sammen med en røyker enn en som ikke spiser kjøtt. 

Anonymkode: c61a1...0cc

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kvinne på 28, møtt en fyr to ganger nå. På andre daten da vi skulle spise noe sammen fortalte han at han ikke spiser kjøtt. Liker ikke sjømat heller. Han begynte med det da han flyttet fra et annet land til et tredjeland (ikke Norge), siden han ikke likte smaken på kjøttet der. Sa også at han nå synes det er unødvendig at dyr skal måtte dø for at han skal spise. Han er ikke veganer, spiser ost osv.

Jeg synes helt ærlig det var kjipt å høre at han ikke spiser kjøtt. Jeg spiser noen middager hver uke uten, men alle mine «go-to»-retter er kjøtt- og fiskeretter.

Er det levbart med en vegetarianer og kjøttspiser sammen? Noen som har erfaringer rundt det?

Ser ikke problemet. Jeg liker ikke fiskekaker, fiskepudding og fiskeboller - foretrekker rene produkter. Kona kan gjerne spise fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding. Ekteskapet fungerer ganske greit uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De måler seg virkelig ikke med de ordinære menyene på restaurantene jeg sikter til. Det er en eksplosjon i alt av råvarer som er å finne i verden. Retter kokken har brukt årevis på å tenke ut. Ofte en god kombinasjon av vegansk, vegetar, fisk, kjøtt... alt. 

Jeg står ikke på venteliste i 2-3 år, betaler tusenlapper for reisen alene,  mange tusen for et måltid, for å ikke smake akkurat det kokken mener jeg bør smake av det de har å tilby. 

Nemlig, ingen sier at DU skal velge den vegetariske menyen,

det kan vegetarian.. Sorry ser ikke problemmet at dere velger to foskjellige menyer.

Blir som den ene vil ha kjøtt og den andre vil ha fisk. Snakk om lage storm i vannglass.

Er det veganer det er snakk, DA kan jeg skjønne det. for da er det litt vansligere,

anbefaler og ikke lage ting vanskeligere enn det behøver å være.. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nemlig, ingen sier at DU skal velge den vegetariske menyen,

det kan vegetarian.. Sorry ser ikke problemmet at dere velger to foskjellige menyer.

Blir som den ene vil ha kjøtt og den andre vil ha fisk. Snakk om lage storm i vannglass.

Nå er det ikke meg du siterer, men du ser ikke ut til å forstå problemstillingen. For hvis man er veldig interessert i mat, er det å spise den samme maten og snakke om den, en stor glede.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-30 den 16.37):

Det ville vært for komplisert for meg. Alltid lage 2 retter og ikke minst kreve tilrettelegging i familieselskaper og andre selskap man er invitert og skal spise. For å ikke nevne når barna kommer og diskusjonene kommer - kjøtt eller ei, hvorfor spiser pappa ikke kjøtt, osv. Nå er alle i min familie kjøttetere og vi spiser kjøtt 6 av 7 dager i uka, så jeg kan ikke se for meg hvordan det ville fungert. Men hvis dere finner en løsning som fungerer i lengden ... why not.

Skrevet

Det er ikke så vanskelig hvis han bare er vegetarianer. Det hadde vært mer problematisk hvis han var veganer. Jeg tenker det er en dum grunn til å ikke gi noen en sjanse. 
Jeg kan ikke garantere at han er "the one", men jeg syns det er helt tåpelig å la noe så lite som at "han spiser ikke kjøtt" bestemme om du skal gi han en sjanse. Tenk om han er en skikkelig fin fyr som kunne gjort deg veldig lykkelig?  

Hva om en person ikke tålte gluten? Eller melk? Eller egg? Eller nøtter? Hadde du vært så kritisk til å gi de en sjanse? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (7 minutter siden):

Nå er det ikke meg du siterer, men du ser ikke ut til å forstå problemstillingen. For hvis man er veldig interessert i mat, er det å spise den samme maten og snakke om den, en stor glede.

Du vet hva jeg klarer fint å gå på resutanter med venninner hvor alle spiser forskjellige retter, noen spiser det sammme fortsatt snakke om maten med stor glede 😄

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For min del tåler jeg ikke de fleste vegetariske alternativer som bønner, linser, og kikerter, mye grønnsaker osv, så da hadde vi jo måtte lage hver vår middag hele tiden og det føler jeg jo er litt kjedelig. Så jeg tror ikke jeg hadde orket. Allergi er noe helt annet enn når man velger å ikke spise masse mat man egentlig tåler.

Anonymkode: 70b8a...c64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Det ville vært for komplisert for meg. Alltid lage 2 retter og ikke minst kreve tilrettelegging i familieselskaper og andre selskap man er invitert og skal spise. For å ikke nevne når barna kommer og diskusjonene kommer - kjøtt eller ei, hvorfor spiser pappa ikke kjøtt, osv. Nå er alle i min familie kjøttetere og vi spiser kjøtt 6 av 7 dager i uka, så jeg kan ikke se for meg hvordan det ville fungert. Men hvis dere finner en løsning som fungerer i lengden ... why not.

Man må ikke det ved vegetarianer, en veganger ja, men ikke vegatarianer.

Helt utrolig at folk ikke vet forskjell på det i 2021 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Chiyo skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig hvis han bare er vegetarianer. Det hadde vært mer problematisk hvis han var veganer. Jeg tenker det er en dum grunn til å ikke gi noen en sjanse. 
Jeg kan ikke garantere at han er "the one", men jeg syns det er helt tåpelig å la noe så lite som at "han spiser ikke kjøtt" bestemme om du skal gi han en sjanse. Tenk om han er en skikkelig fin fyr som kunne gjort deg veldig lykkelig?  

Hva om en person ikke tålte gluten? Eller melk? Eller egg? Eller nøtter? Hadde du vært så kritisk til å gi de en sjanse? 

Denne.

• Liker 2
Skrevet

Deres verdier er veldig forskjellige. Du må og tenke på at han sikkert ikke ønsker at maten hans skal lages i din panne, da det er animalsk fett i den. Jeg spiser ikke kjøtt og kunne aldri vært med noen som spiser det. Tror ikke det vil funke i lengden! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...