Gå til innhold

Helt Ramm i Tokyo tatt av lufta


Guppy88

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er om det er innenfor ytringsfriheten, ikke om det er morsomt.

Anonymkode: e0a1d...cc9

Enig. De som ikke synes det er morsomt kan se på noe annet. 

Anonymkode: c7cb9...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/31/2021 at 2:37 AM, AnonymBruker said:

Ut fra hva jeg har hørt om programmet virker det som veldig gammeldags (?) og "oppbrukt" humor.

Humor blir i mine øyne ikke brukt opp. Det som var morsomt for ti år siden, er ofte morsomt i dag. Og sånn går det bakover. Hadde et filmmaraton med komedier fra 80-tallet, jeg lo godt jeg.

Ser ikke helt hvorfor det er sånn at humor blir oppbrukt.

Anonymkode: bd76f...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Humor blir i mine øyne ikke brukt opp. Det som var morsomt for ti år siden, er ofte morsomt i dag. Og sånn går det bakover. Hadde et filmmaraton med komedier fra 80-tallet, jeg lo godt jeg.

Ser ikke helt hvorfor det er sånn at humor blir oppbrukt.

Anonymkode: bd76f...1e0

Og nå ser jeg på Seinfeld, sånn tilfeldigvis. Morsomt det og, selv om det er "gammeldags" og begynner å bli gammelt.

Anonymkode: bd76f...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk for ytringsfriheten at man skal finne rasisme overalt. Spesielt der hvor rasisme ikke finnes. Man skal la seg krenke av alt. Spesielt ting som overhodet ikke er krenkematerialle. Enda verre - på vegne av andre.

Det blir virkelig ingenting igjen å le av snart fordi ... noen kan føle seg krenket. Jeg ler av tv-programmer som parodierer mitt lands sære ting. Ja, sånn er noen av oss og det betyr ikke at jeg er også sånn. Bør jeg være krenket istedet? På vegne av de som blir parodiert? Da vil nok ganske mange gode humoristiske tv-serier forsvinne. Nei, jeg ler istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Tanuki skrev (På 3.8.2021 den 2.48):

Hvorfor går det ikke an å lage komedie, uten å sause sammen latterlige sterotyper, som i seg selv er feilaktige og rasistiske? Hvorfor er det greit med blackface og yellowface, når det sårer og underbygger rasisme? Som innvandrer, i Sør-Korea, hadde jeg blitt knust dersom sønnen min ble flau over min akksent, eller fortalte meg at vennene hans sa maten vår var ekkel, eller unngikk meg fordi han var flau over sin bakgrunn. 

 

Selvfølgelig går det an å lage komedie uten disse ingrediensene. Problemet er at da snevres humor inn til nesten ingenting. Det du ser som stereotyper og "rasistisk", er for en annen svært god humor. Hvorfor skal du bestemme hva som er bra humor som skal tillates? Hvorfor skal en krenket asiatisk innflytter bestemme det? Hvorfor skal jeg bestemme det? Da er det best å la det aller meste stå, slik at flest mulig får nyte humor. Og blir jeg krenket av noe så kan jeg skifte kanal eller skru av radioen. Det ér så enkelt.

Og nei, du eier ikke definisjonen på rasisme. For den offisielle definisjonen på rasisme er å anse en annen rase for mindre intelligent eller mindre verdt pga hudfargen. At Ramm parodierer en klin gal og eksentrisk japansk gameshow vert er på INGEN måte rasistisk! Det er ikke engang et snev av rasisme bak det! Det er PARODI på et kulturellt japansk gameshow!! Hvorfor er det så skrekkelig hardt å skille dette? 

 

 

Nå gjør vi et tankeeksperiment. Ta for deg 4-5 helt ulike former for humor.

1. Ramm's satire på japansk gameshow.

2. Trond Viggo's 5 på gata karakterhumor.

3. Dag Otto's monologer fra mandag/torsdagsklubben.

4. Dagfinn Lyngbø's standup show.

5. Rolv Wesenlunds Fleksnes.

 

Disse eksemplene viser et stort spekter i norsk humor. Alle disse formene for uttrykkskunst er rett og slett ikke for alle. Alle disse beskrev og karikerte bestemte typer mennesker eller kulturer. Og noen vil ALLTID finne noe krenkende ved alle eller enkelte av disse humorinnslagene. Hva om NRK hadde sendt alle disse humorinnslagene på rekke og rad iløpet av en uke og det strømmet inn over 100 klager på alle?? Måtte de da fjerne alt? For de må jo ta hensyn til de som blir støtt ikke sant? Hvem skal sitte øverst som moralens vokter å bestemme hva som skal få leve?

Poenget mitt blir jo da.....om nrk og samfunnet forøvrig, skal følge tankegangen din og de som lar seg krenke, så vil vi måtte kaste alt av humor, tegneserier, filmer og kulturhistorie. For noen vil UANSETT innhold, føle seg krenket. Uansett! Og slik kan vi rett og slett IKKE ha det i fremtiden. Dette forstår dere helt sikkert innerst inne. Det er nok lett å se seg blind i tåka av krenkede følser og ikke tenke langsiktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes denne saken er vanskelig. Instinktivt synes jeg rabalderet er tøv, men samtidig er jeg alltid åpen for at jeg driter meg ut når det gjelder sånne type ting som dette. Jeg har nok landet på at jeg synes det er dumt av dem å fjerne episoden - det dessuten gir brensel på bålet til de som tenker vi lever i en kanselleringskultur (samme folka som roper at alle er krenka - og de er slitsomme) og dette er jo kansellering av en allerede publisert episode. Det blir feil. Da burde selve produksjonen hatt en større refleksjon underveis. Dessuten synes jeg ikke enkeltpersoner som f.eks. en influencer bør lyttes til i så stor grad at beslutninger kan tas så fort. Jeg er heller ikke enig i at det ikke blir noe humor igjen når man fjerner parodier av denne arten. Humor er et bredt felt og virkelig kreative mennesker innenfor dette yrket, vil klare seg og nettopp manøvrere bra,  samt ha en bred nok palett til å unngå parodi av hudfarge og etnisitet, som jeg i bunn og grunn synes er en uting. Jeg har også vært på stand-up-show, typisk mannsjåvv der det omtrent bare er blitt spilt på stereotyper, mannlig stereotypisk klaging over kvinner, som fremstilles som masete, sytete, etc. Jævlig lite gøy, men man må kanskje regne med litt svinn i komikken. Det er jævlig mange som vil få folk til å le på en scene, men det er få av dem som er gode. Samtidig som jeg tenker at komikere som sparker i alle retninger, bør få gjøre det - det samme med satiretegnere. Som sagt - jeg synes det er en kompleks diskusjon, men kansellering er ikke veien å gå.

Anonymkode: 3953c...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, HarryDotter said:

Selvfølgelig går det an å lage komedie uten disse ingrediensene. Problemet er at da snevres humor inn til nesten ingenting. Det du ser som stereotyper og "rasistisk", er for en annen svært god humor. Hvorfor skal du bestemme hva som er bra humor som skal tillates? Hvorfor skal en krenket asiatisk innflytter bestemme det? Hvorfor skal jeg bestemme det? Da er det best å la det aller meste stå, slik at flest mulig får nyte humor. Og blir jeg krenket av noe så kan jeg skifte kanal eller skru av radioen. Det ér så enkelt.

Og nei, du eier ikke definisjonen på rasisme. For den offisielle definisjonen på rasisme er å anse en annen rase for mindre intelligent eller mindre verdt pga hudfargen. At Ramm parodierer en klin gal og eksentrisk japansk gameshow vert er på INGEN måte rasistisk! Det er ikke engang et snev av rasisme bak det! Det er PARODI på et kulturellt japansk gameshow!! Hvorfor er det så skrekkelig hardt å skille dette? 

 

 

Nå gjør vi et tankeeksperiment. Ta for deg 4-5 helt ulike former for humor.

1. Ramm's satire på japansk gameshow.

2. Trond Viggo's 5 på gata karakterhumor.

3. Dag Otto's monologer fra mandag/torsdagsklubben.

4. Dagfinn Lyngbø's standup show.

5. Rolv Wesenlunds Fleksnes.

 

Disse eksemplene viser et stort spekter i norsk humor. Alle disse formene for uttrykkskunst er rett og slett ikke for alle. Alle disse beskrev og karikerte bestemte typer mennesker eller kulturer. Og noen vil ALLTID finne noe krenkende ved alle eller enkelte av disse humorinnslagene. Hva om NRK hadde sendt alle disse humorinnslagene på rekke og rad iløpet av en uke og det strømmet inn over 100 klager på alle?? Måtte de da fjerne alt? For de må jo ta hensyn til de som blir støtt ikke sant? Hvem skal sitte øverst som moralens vokter å bestemme hva som skal få leve?

Poenget mitt blir jo da.....om nrk og samfunnet forøvrig, skal følge tankegangen din og de som lar seg krenke, så vil vi måtte kaste alt av humor, tegneserier, filmer og kulturhistorie. For noen vil UANSETT innhold, føle seg krenket. Uansett! Og slik kan vi rett og slett IKKE ha det i fremtiden. Dette forstår dere helt sikkert innerst inne. Det er nok lett å se seg blind i tåka av krenkede følser og ikke tenke langsiktig.

 

Du listet jo selv opp et utvalg av norske komikere i svaret ditt. Er norsk humor, eller humor generelt, så snevert at det redusers til nesten ingenting dersom en ikke gjør narr av andre etnisiteter eller kulturer??

Du krisemaksimerer veldig her. Men jeg er helt enig at det var et feilgrep og avpublisere episodene til Ramm. Som en bruker skrev over her, humor er et bredt felt og selvfølgelig er det umulig å like alt. Men humor på bekostning av andres etnisitet og kultur er utdatert og hører ikke til i 2021. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, HarryDotter said:

Hvorfor skal en krenket asiatisk innflytter bestemme det? Hvorfor skal jeg bestemme det? Da er det best å la det aller meste stå, slik at flest mulig får nyte humor. Og blir jeg krenket av noe så kan jeg skifte kanal eller skru av radioen. Det ér så enkelt.

Og nei, du eier ikke definisjonen på rasisme. For den offisielle definisjonen på rasisme er å anse en annen rase for mindre intelligent eller mindre verdt pga hudfargen. At Ramm parodierer en klin gal og eksentrisk japansk gameshow vert er på INGEN måte rasistisk! Det er ikke engang et snev av rasisme bak det! Det er PARODI på et kulturellt japansk gameshow!! Hvorfor er det så skrekkelig hardt å skille dette? 

 

 
Nei, hvordan kan jeg "eie" en definisjon? Hvilken offisiel definisjon snakker du om?  
SNL har en bredere definisjon enn deg, samme har Merriam-Webster, Oxford Languages, Amnesty etc
 
Og hvorfor skal ikke en norsk-asiatisk person for si sin mening? Fordi en er innflyttet? Hva med adopterte? Dem som er født her?  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Tanuki skrev (12 timer siden):
 
Nei, hvordan kan jeg "eie" en definisjon? Hvilken offisiel definisjon snakker du om?  
SNL har en bredere definisjon enn deg, samme har Merriam-Webster, Oxford Languages, Amnesty etc
 
Og hvorfor skal ikke en norsk-asiatisk person for si sin mening? Fordi en er innflyttet? Hva med adopterte? Dem som er født her?  

De skal selvsagt få si sin mening. Problemet er ikke at de sier meningen sin, men at det kreves at deres vondbråtne følser skal taes hensyn til. Det er der det stopper opp.

Alle oss har grenser for hva vi liker. Personlig liker jeg svært mange former for humor, men de nå berømte monologene til Otto Jespersen og generellt humoren til Anne Kat Hærland, klarer jeg ikke. Det er etter mitt syn på grensen til ondsinnet humor på navngitte kjendiser's bekostning. Det er drøyt! MEN, jeg vil kjempe til siste pust, for at alle disse innslagene skal få bli tilgjengelige for folket til enhver tid. Fordi andre kan ha stor glede av dem! Hvem er jeg til å bestemme at resten av norge skal miste noe av humoren sin, fordi jeg syntes det er lavpannet, ondsinnet ræl?

Og slik bør ALLE tenke! Det er det eneste riktige og det eneste som vil fungere på sikt.

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Tanuki skrev (13 timer siden):

Du listet jo selv opp et utvalg av norske komikere i svaret ditt. Er norsk humor, eller humor generelt, så snevert at det redusers til nesten ingenting dersom en ikke gjør narr av andre etnisiteter eller kulturer??

Du krisemaksimerer veldig her. Men jeg er helt enig at det var et feilgrep og avpublisere episodene til Ramm. Som en bruker skrev over her, humor er et bredt felt og selvfølgelig er det umulig å like alt. Men humor på bekostning av andres etnisitet og kultur er utdatert og hører ikke til i 2021. 

 

 

Du klarer ikke se hva jeg skriver.

Jeg skrev at dette er 4-5 eksempler. Hva om det var 3000 forskjellige humorister, med hver sin unike sketsj om hvert sitt vidt forskjellig tema, som fikk inn hundrevis av klager?

Jeg setter problemstillingen i perspektiv her. Hva om trenden vi ser nå fortsetter? Dette er ikke krisemaksimering, men et spørsmål som folk bør tenke på rundt dette, når det kommer til "hvor går grensen"? Stadig flere blir støtt av det minste lille"gale" de ser i et humorinnslag. Skal alt taes hensyn til? For det er nemlig IKKE bare humor på rase og etnisitet folk reagerer på! Er humoren for vulgær, er det gjerne flere hyperkristne som sender inn massevis av klager. Har humoren for mye humor på kvinners bekostning, er det gjerne et par titalls feminister som ringer og klager! Er det for mye latterliggjøring av menn, så klager endel matchoklubber på facebook.

Altså....vi kan ikke ta hensyn til alle!!! Alle må heller forstå sitt individuelle ansvar å lavære å se/lytte til humor man ikke tåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør vel kringkastingssjefen gå av, hvis han har vært involvert i dette.

Anonymkode: dcdea...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Drizzt skrev (På 4.8.2021 den 1.01):

Tragisk for ytringsfriheten at man skal finne rasisme overalt. Spesielt der hvor rasisme ikke finnes. Man skal la seg krenke av alt. Spesielt ting som overhodet ikke er krenkematerialle. Enda verre - på vegne av andre.

Det blir virkelig ingenting igjen å le av snart fordi ... noen kan føle seg krenket. Jeg ler av tv-programmer som parodierer mitt lands sære ting. Ja, sånn er noen av oss og det betyr ikke at jeg er også sånn. Bør jeg være krenket istedet? På vegne av de som blir parodiert? Da vil nok ganske mange gode humoristiske tv-serier forsvinne. Nei, jeg ler istedet.

👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...