Gå til innhold

Helt Ramm i Tokyo tatt av lufta


Guppy88

Anbefalte innlegg

Ramm parodierer en japansk game show-vert. De som har forvillet seg inn på japanske game shows på nett vet kanskje litt om hva dette fenomenet innebærer.

Hva tenker dere? Var det rett eller feil å fjerne dette fra lufta, og hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal man se på om man ikke har lov til å le av noe? Det finnes alltid en eller annen som KAN bli krenket. Og det er jo ikke sånn at han gjør narr av noe heller, bare etterligner. 

Anonymkode: 4a300...924

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenkehysteri. Jeg ble mobbet som barn og ungdom fordi at jeg var nordlending, og vi flyttet til Østlandet. Jeg var den tidens pakistaner for å si det sånn. Skal jeg liksom la meg krenke når noen parodierer nordlendinger?

Jeg fikk sett disse episodene før de ble fjernet. Ikke min humor, men synes ikke det er noe å bli krenket av. 

Anonymkode: 91fc2...01d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (25 minutter siden):

Ramm parodierer en japansk game show-vert. De som har forvillet seg inn på japanske game shows på nett vet kanskje litt om hva dette fenomenet innebærer.

Hva tenker dere? Var det rett eller feil å fjerne dette fra lufta, og hvorfor?

Vi har allerede en tråd om det:

 

Anonymkode: 95150...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipponull skrev (4 timer siden):

Synes det var rett å fjerne. Dette er rasisme.

Hva er rasistisk?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yellowface er i samme gate som blackface. Tilbake i tid ble hvite satt til å spille rollene til asiatere. Og potretterte asiatere på dypt rasistisk og stereotypisk vis. Viser til bla. Mickey Rooneys rolle i Breakfast at Tiffanys.

Sett i dagens lys er det svært lite opplyst og unødvendig å lage et slikt program. Selv om det ikke er rasistisk ment, og bare er ment for humor, bør vi stille spørsmålet: På bekostning av hvem? 
Programmet burde aldri blitt kansellert. Fordi programmet burde aldri blitt laget.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett det aktuelle programmet (programserien?), men lurer på om det virkelig er noen som synes det der er morsomt? God humor, liksom? 

Ut fra hva jeg har hørt om programmet virker det som veldig gammeldags (?) og "oppbrukt" humor. Har vi ikke kommet lenger - og da tenker jeg ikke bare på det potensielt rasistiske med det? 

Anonymkode: 9c62d...577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipponull skrev (På 30.7.2021 den 11.02):

Synes det var rett å fjerne. Dette er rasisme.

Med forbehold om at jeg ikke har sett det; jeg synes ikke det er rasisme.

Han parodierer en klassisk japansk gameshow-vert, ikke en "klassisk" japaner.

Konseptet japansk gameshow er helt absurd, og verten er en enorm del av konseptet. Derfor mener jeg at dette er latterliggjøring av en rolle i et konsept, ikke latterliggjøring av en folkegruppe.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil å fjerne det, ja.

Det er utrolig skremmende å se hvilken retning verden går i nå.
Folk må skjerpe seg og ikke la seg krenke på andres vegne hele tiden.

Anonymkode: 4e9f4...127

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke sett det aktuelle programmet (programserien?), men lurer på om det virkelig er noen som synes det der er morsomt? God humor, liksom? 

Ut fra hva jeg har hørt om programmet virker det som veldig gammeldags (?) og "oppbrukt" humor. Har vi ikke kommet lenger - og da tenker jeg ikke bare på det potensielt rasistiske med det? 

Anonymkode: 9c62d...577

Vanskelig å vurdere når jeg ikke har sett det.

Jeg synes at Huskestue er morsomt, som har noen ekstremt nedtonede innslag av dette, kan man si.

Jeg tror de fleste nordmenn vil synes det er krampaktig, men det er jo bare noe jeg selv antar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsfrue skrev (På 2021-7-30 den 16.01):

Yellowface er i samme gate som blackface. Tilbake i tid ble hvite satt til å spille rollene til asiatere. Og potretterte asiatere på dypt rasistisk og stereotypisk vis. Viser til bla. Mickey Rooneys rolle i Breakfast at Tiffanys.

Sett i dagens lys er det svært lite opplyst og unødvendig å lage et slikt program. Selv om det ikke er rasistisk ment, og bare er ment for humor, bør vi stille spørsmålet: På bekostning av hvem? 
Programmet burde aldri blitt kansellert. Fordi programmet burde aldri blitt laget.

 

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ikke sett det aktuelle programmet (programserien?), men lurer på om det virkelig er noen som synes det der er morsomt? God humor, liksom? 

Ut fra hva jeg har hørt om programmet virker det som veldig gammeldags (?) og "oppbrukt" humor. Har vi ikke kommet lenger - og da tenker jeg ikke bare på det potensielt rasistiske med det? 

Anonymkode: 9c62d...577

Å hva er så farlig med litt humor? Lær dere å ha det moro folk.

Programmet ble jo laget i forbindelse med OL i Tokyo. Ingen som ser sammenhengen her?

Anonymkode: 91fc2...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Jeg mener både blackface og yellowface burde være greit. Det er humor på basert på stereotyper. De fleste japanere/kinesere er ikke som stereotypene. Det er ikke afroamerikanerne heller. Det er som en karikatur. Vi må kunne ha litt humor på bekostning av kulturer.

Snart må alle humorinnslag fjernes. Det finnes jo en amøbe der ut som blir krenket uansett hva man har det gøy med! Glad jeg er godt voksen og ikke skal vokse opp og leve i samfunnet om 30-40 år. Jeg sliter allerede og tør ikke tenke på hvor ille det vil bli for barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens noen her i landet føler seg krenket over en parodi av en japansk game show-vert, så brukte den sør-koreanske TV-kanalen MBC "landstereotyper" under åpningen av OL i Tokyo. For hver nasjon ble det vist bilder av ting som kjennetegner landet. Da Norge gikk over skjermen i Sør-Korea, ble bildene av laks vist på TV-skjermen. På samme måte ble Italia symbolisert med pizza. Da det var Ukrainas tur viste de bilder av ruinene etter Tsjernobyl-katastrofen i 1986. Og kritikken uteble ikke (Dagbladet). TV-kanalen har i ettertid lagt seg helt flate, og beklaget bildene.

Burde TV-kanalen ha visst bedre, eller er det helt OK å vise slike bilder for å informere det sør-koreanske folket om hvert land i OL? Burde vi nordmenn føle oss krenket over laksebildene?

Anonymkode: 0ebfa...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Burde TV-kanalen ha visst bedre, eller er det helt OK å vise slike bilder for å informere det sør-koreanske folket om hvert land i OL? Burde vi nordmenn føle oss krenket over laksebildene?

Hva er poenget ditt egentlig? Selvfølgelig burde MBC visst bedre. Gudenene vet hvorfor de brukte akkurat de bildene, men de fikk masse kritikk og har, så vidt jeg vet lagt seg langflate. Jeg bor i Sør Korea, og absolutt ingen syntes det MBC gjorde var greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/1/2021 at 1:30 AM, HarryDotter said:

Jeg mener både blackface og yellowface burde være greit. Det er humor på basert på stereotyper. De fleste japanere/kinesere er ikke som stereotypene. Det er ikke afroamerikanerne heller. Det er som en karikatur. Vi må kunne ha litt humor på bekostning av kulturer.

Snart må alle humorinnslag fjernes. Det finnes jo en amøbe der ut som blir krenket uansett hva man har det gøy med! Glad jeg er godt voksen og ikke skal vokse opp og leve i samfunnet om 30-40 år. Jeg sliter allerede og tør ikke tenke på hvor ille det vil bli for barna våre.

Ramm lagde et tilsvarnde program da Sør-Korea hadde vinterOL sist. Da parodierte han visst en koreansk TV-vert, bla annet med å myse så øyene skulle se små ut, og "gjestene" hans måtte spise insekter. 

Hvorfor går det ikke an å lage komedie, uten å sause sammen latterlige sterotyper, som i seg selv er feilaktige og rasistiske? Hvorfor er det greit med blackface og yellowface, når det sårer og underbygger rasisme? Som innvandrer, i Sør-Korea, hadde jeg blitt knust dersom sønnen min ble flau over min akksent, eller fortalte meg at vennene hans sa maten vår var ekkel, eller unngikk meg fordi han var flau over sin bakgrunn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beslutningen om å ta det av, virker veldig spontant og styrt av konfliktskyhet. 

Håper det blir klagestorm til kringkastingsrådet, og at de snur :Knegg: 

Hèlt uskyldig for alle som evner å forstå premisset for sjangeren. Skulle tatt seg ut om de fjernet "5 på gata" med Trond-Viggo, fordi noen skotter følte seg støtt av en av karakterene hans :fnise:

Kanskje er generasjonen skjørere, for det hele fremstår hèlt snodig.

Ramm sin historikk tilsier at han parodierer med teft og kjærlighet. Kanskje er det dèt som farger meg :hjerte:

Endret av Tradegy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Mens noen her i landet føler seg krenket over en parodi av en japansk game show-vert, så brukte den sør-koreanske TV-kanalen MBC "landstereotyper" under åpningen av OL i Tokyo. For hver nasjon ble det vist bilder av ting som kjennetegner landet. Da Norge gikk over skjermen i Sør-Korea, ble bildene av laks vist på TV-skjermen. På samme måte ble Italia symbolisert med pizza. Da det var Ukrainas tur viste de bilder av ruinene etter Tsjernobyl-katastrofen i 1986. Og kritikken uteble ikke (Dagbladet). TV-kanalen har i ettertid lagt seg helt flate, og beklaget bildene.

Burde TV-kanalen ha visst bedre, eller er det helt OK å vise slike bilder for å informere det sør-koreanske folket om hvert land i OL? Burde vi nordmenn føle oss krenket over laksebildene?

Anonymkode: 0ebfa...3b1

Jeg føler meg ikke krenket, men når man driver med humor så bør man kjenne sin besøkelsestid. De som så på åpningssermonien var ikke interessert i å se humorklipp, de ønsket å se åpningssermonien.

Det blir som når man er på kino. Om noen hele tiden snakker under filmen så kommer man til å bli irritert, selv om man ikke blir krenket av det personen sier. 

Anonymkode: c7cb9...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 2.37):

Har ikke sett det aktuelle programmet (programserien?), men lurer på om det virkelig er noen som synes det der er morsomt? God humor, liksom? 

Ut fra hva jeg har hørt om programmet virker det som veldig gammeldags (?) og "oppbrukt" humor. Har vi ikke kommet lenger - og da tenker jeg ikke bare på det potensielt rasistiske med det? 

Anonymkode: 9c62d...577

Spørsmålet er om det er innenfor ytringsfriheten, ikke om det er morsomt. Det må være aldri så tørr, gammeldags, dårlig humor det bare vil. Men vi nekter ikke folk ytringsfrihet fordi de ikke er morsomme.

Da burde kommentaren din ha blitt slettet i så fall. For den var ikke morsom. Du forsøkte ikke en gang å være morsom.

Det er ikke slik vi avgjør om noen burde ha lov til å ytre seg eller ei.

Bård sitt kyllingstunt var morsommere.

Likevel ble det også trukket i sin tid. Kyllingene her i landet var tydeligvis så fintfølende at de ikke tålte at Bård spøkte litt med de.

Anonymkode: e0a1d...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...