Gå til innhold

Europeiske filmer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Delilah

Jeg er veldig glad i film generelt. Liker vel egentlig alle slags sjangre også, men favoritten heller vel mer mot drama/komedie. Men en skikkelig god grøsser eller actionfilm med litt mening og dybde er heller ikke å forakte! Men, så til mitt poeng; Jeg er spesielt glad i europeisk film. Har sett mange spanske, italienske, franske osv. - og, ikke noe galt i det føler jeg :) Syns de ofte har mer dybde, menneskelighet, humor og jordnærhet i seg enn mange amerikanske filmer har. Jeg liker filmer som er litt underfundige, "snåle", og som får deg til nesten å både le og gråte på en gang....Høres sikkert litt rart ut.... :) Ofte hvis det kommer opp en ny film av f.eks. spanske Pedro Almadovar så bare MÅ jeg få sett den med en gang! Jeg elsker den litt bisarre humoren og måten han får fram så mange menneskelige aspekter på, uten å bruke alle Hollywood klisjeene. Syns ofte europeiske filmer har dette "noe", en udefinerbar touch som de amerikanske ikke har. Filmer som du kjenner deg så til de grader igjen i, at du sitter å humrer for deg selv når du tenker på ulike scener og situasjoner - lenge etter at du har sett filmen.

Nå virker det kanskje som om jeg er helt i mot amerikanske filmer her, men det er jeg ikke altså! Jeg liker mange av filmene derfra, og innimellom så slår de til der også! Men jeg brenner liksom litt for at vi skal få opp øynene for det unike ved europeisk film. Og for ikke å glemme; nå begynner det jo å komme mange spennende filmer fra Asia og andre steder også :) Vennene mine ser ofte litt rart på meg, og ler litt for seg selv for de syns vel jeg har så sær smak, men dem om det! De vet ikke hva de går glipp av sier jeg! Hva syns dere? Er det flere her som liker slike filmer, og skjønner hva jeg mener? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke i humør til å skrive noen lang avhandling nå, hehe, men så at du nevnte Almodóvar, og da må jeg bare slenge meg på og si at filmene hans er helt knall. :D Har virkelig sansen for dem! Jeg har dessverre ikke fått somlet meg til å se "Hable con ella" ennå, men har store planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og liker slike filmer veldig godt. De amerikanske filmene blir ofte veldig like, og følger stort sett samme handlingsmønster. I de europeiske kan liksom hva som helst skje, og gir en litt mer å tenke på. Norske filmer er jeg stort sett litt skeptisk til, for det blir ofte litt mye "tiss og rompe" synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg helt enig i alt Jen skrev. Trenger ikke føye til noe.

(Vel, syntes Almodóvar var litt slapp med klippesaksa i "Snakk til henne")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har særlig sansen for britiske filmer jeg da. Elsker engelskmennenes humor for ikke å snakke om den herlige aksenten.

Synes nordmennene også begynner å henge seg på, men er ikke overbegeistret ennå.

Det som kanskje hemmer litt når det gjelder bla. spanske, franske, italienske filmer er jo at man ikke kan språket. Blir ikke like fengende, synes nå jeg, når man nistirre på teksten hele tiden.. Oversettelsene er jo ikke bestandig av de beste heller.

Satser på å lær litt språk med tid og stunder da.... :roll: Kanskje blir mer interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler!

Britene er utrolig flinke både på filmer og TV-serier!

Skuespillerne er alltid veldig bra.

Har noen andre lagt merke til at Hollywood noen ganger henter inn briter til sine filmer,ofte til biroller,og at de nesten alltid går de amerikanske stjernene en høy gang når det gjelder talent.....bare noe jeg har blitt litt obs på..

Men for all del,amerikansk film kan godt være helt strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delilah

Veldig enig med deg Ann. Jeg kom på ett eksempel i farta, og det var storfilmen Schindler's liste av Spielberg. Hovedrollene der var jo med Liam Neson (som Schindler) og Ralph Finnies (som spilte sitt livs rolle i den filmen spør du meg!). Selv om det var en am. film, så hadde det aldri blitt det samme med am. skuespillere i de ledende rollene i den filmen og til det temaet - det er jeg nesten sikker på.

Men, min mening er ikke å "rakke ned på" amerikansk film/kontra europeisk eller fra andre steder....Jeg ville bare utrykke en følelse jeg har for forskjellene i nyanser, måten å se ting på osv. som jeg ofte snapper opp når jeg ser på film. Jeg ser ofte på film bare for å slappe av og bli underholdt også altså :ler: Det er ikke meningen å virke over - analytisk her, kun å gi utrykk for noen tanker/meninger :D For å gi litt balanse så vil jeg nevne noen am. filmer som jeg vireklig liker og som jeg syns går litt under samme kategorien...

"Stekte grønne tomater på Whistle Stop Cafè"

"Forest Gump"....griner og ler når jeg ser den...den er så rørende på en "enkel" måte!

"Rambling Rose"

"Mambo Kings" Fra 1992. Antonio Banderas første am. film. Han kunne ikke engelsk den gangen, og lærte seg faktisk replikkene utelukkende diktafonisk - altså på gehør! Men har du sett filmen så vil du aldri tro det! Dessuten; han og Armand Asantes samspill som de to brødrene fra Cuba er helt fantastisk :P Syns det er rart ikke denne filmen fikk mer "credit" enn den gjorde...

Og ikke å forglemme; nesten alle filmer med Paul Newman er utrolig gode. Han er en type skuespiller som liksom "eier" lerret syns jeg. Han er så god og integrert og tilstede at man glemmer at han "spiller"...

I guess I could go on and on..., men jeg stopper her i denne omgang! :hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Delilah,Paul Newman er unik.

Jeg liker sånne intense skuespillere.John Malkovich er jo genial,feks.

Men tilbake til britene igjen.Foruten Anthony Hopkins,kanskje,så ser det ikke ut som om Hollywood tillater at andre enn amerikanere blir megastjerner.

Ta Ian McKellen feks,han er fantastisk(Men ikke ung og pen nok kanskje?)

En ting jeg er Peter Jackson evig takknemlig for,er at han ikke gikk til Hollywood og hentet de store etablerte stjernene til Ringenes Herre-trilogien.

Han valgte noen ukjente og noen ganske kjente folk,og det fungerer utmerket fordi man identifiserer seg med rollefiguren istedet for å tenke

"Oi,der er Tom Cruise,han spiller Aragorn!"

Det var en stor sjanse å ta på et slikt gigantprosjekt.

Men disse skuespillerne er utrolig flinke,de kjente som de (tidligere)ukjente.

Og jeg gleder meg som en unge på julaften til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...