Gå til innhold

Bryllup i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg har ingen problemer med at man ønsker å feire et bryllup i det landet en av brudefolkene er fra. Og løsningen er selvsagt at man får varsel om dette i god tid slik at man som gjest både kan planlegge ferie og økonomi ut fra at man må reise dit. Når landet er såpass nært som en "kort" flytur unna, ser jeg virkelig ikke et problem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et land det kunne vært aktuelt å tilbringe sommerferie i, så hadde jeg jublet! Hadde gjerne dratt i bryllup i Kroatia feks.  Men hvis det hadde vært et land uten strender, hadde jeg ikke likt å dra dit i ferien min. 

Skulle jeg dratt for en helg,  måtte det vært mulighet for billige flybilletter og billig hotell, så jeg kunne dratt på en annen ferie i tillegg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsaklig bare her på KG at folk er så negative til utenlandsbryllup. Vi skal også ha det av samme grunn som deg og det er kun én som har takket nei pga økonomi. Noe jeg var forberedt på på forhånd. Familien min gleder seg enormt. Bryllupet er utsatt et år pga korona, og det var heller ingen problem.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil kommet! Både utenlandstur og bryllupsfeiring går det vel ikke an å takke nei til 😄

Vi tenker også å feire bryllupet i utlandet. Har fått ymse tilbakemeldinger, negative tilbakemeldinger kommer spesielt fra eldre familiemedlemmer som ikke ser poenger med å gjøre det vanskelig. Tenker at det er opp til hver enkelt om de ønsker å komme, våre nærmeste er positive fordi de vet at det er viktig for oss!

Vi forventer ikke gaver, gaven er jo at de vil bruke tid og penger på å feire dagen med oss!

Anonymkode: 810ad...373

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reist! Det er billigere å fly til og bo på hotell i Polen, enn å reise til Trondheim fra Oslo. Selvsagt skulle brudeparet fått en gave også. 

Jeg hadde likt å ha bryllupet i ferien for da kunne jeg tatt noen ekstra dager i det landet 😊

Anonymkode: 6f301...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/29/2021 at 11:40 PM, AnonymBruker said:

Det er mer innafor når den ene parten kommer fra landet bryllupet holdes i. 
Det sagt, jeg hadde ikke blitt særlig glad for å måtte bruke ferie på å reise i bryllup i utlandet. Feriedager er dyrebare, og reise og opphold er dyrt. Hadde det vært et nært familiemedlem hadde jeg reist av forpliktelse uansett da. Men syns dette er en uting. 

Anonymkode: b1287...6ce

Hvilke dager skal man bruke da? Helgen består jo også av fridager. Reise og opphold innad i Norge er gjerne dyrere. Bryllupet er jo bare en dag. Hvorfor kan man ikke ta noen ekstra feriedager i det landet bryllupet er i?

Anonymkode: 6f301...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke dager skal man bruke da? Helgen består jo også av fridager. Reise og opphold innad i Norge er gjerne dyrere. Bryllupet er jo bare en dag. Hvorfor kan man ikke ta noen ekstra feriedager i det landet bryllupet er i?

Anonymkode: 6f301...7a9

Det kan man selvsagt gjøre, hvis man ønsker det.👍🏻 Ønsker man det og syns det er fint å gjøre det slik så er det jo ikke noe problem. 
Men faktum er jo at hvis man aldri hadde ønsket å reise til det aktuelle landet i utgangspunktet, så er det litt kjipt å måtte bruke ferien sin på å reise dit for et bryllup, i stedet for å reise et sted man virkelig ønsker å feriere. Kan jo hende man må droppe den ferien man hadde planlagt det året fordi man må bruke feriebudsjettet på å reise et helt annet sted på grunn av bryllup man føler seg forpliktet til å stille opp i. Ikke sikkert det er et land man ønsker å bruke ekstra feriedager i heller da vet du. Jeg hadde som sagt gjort det for nær familie, selv om det ikke var førstevalg for bruk av penger og ferie. 
 

 

Anonymkode: b1287...6ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, TS, det er dere som skal gifte dere og dere er i deres fulle rett til å bestemme hvor og hva slags bryllup dere ønsker. Når situasjonen er som den er m tanke på familie etc, så skulle det bare mangle at dere har det i din kommende manns hjemland. Det eneste jeg ville lagt vekt på var å få invitasjonen i god tid, altså minimum 6 mnd i forkant, men veldig gjerne mer. For da kan man planlegge og man kan sette av penger til en slik tur. Det er også hyggelig om brudeparet har forslag til overnattingssteder, kanskje i litt ulike prisklasser, så kan gjestene selv avgjøre hvor og hvordan de vil bo. 

Men bare fordi det er en gjeng som skriver på KåGe og klager på absolutt ALT hva gjelder bryllup - så er det ikke det som er fasit. I den virkelige verden blir de fleste glade for en bryllupsinvitasjon, og så vurdere de om de kan delta ut fra SINE forutsetninger. 

Lykke til med planleggingen - og husk at selv om gjestene skal hygge seg så er det deres dag og dere som legger rammene for det hele. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært temmelig negativ til bryllup i et land jeg ellers kanskje ikke ville valgt og reise til, og det til og med i fellesferien, som på mange måter er "hellig" (og vanskelig å få barnevakt i, for de som trenger det). Er man invitert i bryllup føler man seg forpliktet til å komme, og med mindre man har veldig god råd, er det kjedelig å bruke opp årets reisebudsjett og diverse feriedager på det. Likevel hadde jeg selvfølgelig stilt opp om det gjaldt et nært familiemedlem eller bestevenninne, men neppe for noe lengre ut, med mindre jeg hadde veldig lyst og god anledning til turen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2021 at 7:58 AM, AnonymBruker said:

Hvilke dager skal man bruke da? Helgen består jo også av fridager. Reise og opphold innad i Norge er gjerne dyrere. Bryllupet er jo bare en dag. Hvorfor kan man ikke ta noen ekstra feriedager i det landet bryllupet er i?

Anonymkode: 6f301...7a9

Som andre nevner, det er lettere med fri og eller barnevakt i en vilkårlig helg enn fellesferien.

Anonymkode: f4bf2...773

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært positiv! Ville gjort ting så enkelt som mulig for gjestene, for eksempel kommet med forslag på hotell (mange steder kan man ordne rabatt for store grupper) og tips til ting å gjøre i nærområdet. Ville også vært tydelig på at gave ikke er forventet da dere skjønner at reise og opphold allerede koster en del. 

Om dere ser at det blir vanskelig for mange å reise, kan dere også vurdere å ha en enklere fest i Norge for å inkludere den delen av slekt og venner. Trenger ikke være et fullt bryllup nummer to, men en mulighet til å feire sammen med resten.

Anonymkode: a164b...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært veldig positiv! Både i tilfeller der en eller begge parter kommer fra andre land, men selvfølgelig også hvis paret er norske men har ønske om å gifte seg i utlandet. Deres bryllup - deres valg! Forstår ikke at noen vil være moralpoliti på det. 

Det jeg tror er viktig er at det er gjensidig forståelse når det kommer til deltakelse. Det må være 100% frivillig, også for nære venner og familie. Jeg ville ikke at noen skulle kommet i mitt bryllup fordi de følte seg forpliktet, men der de egentlig hverken har ønske, økonomi eller fritid til dette. Da er det bedre for alle parter at gjesten avstår - så kan man heller ta en koselig middag e.l på hjemmebane.

Arranger deres bryllup sånn som dere vil, også kommer de som har ønske og mulighet til det 😊 Man kan aldri please alle!

Anonymkode: 8f8d6...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (På 2021-8-9 den 15.13):

Vet du hva, TS, det er dere som skal gifte dere og dere er i deres fulle rett til å bestemme hvor og hva slags bryllup dere ønsker. Når situasjonen er som den er m tanke på familie etc, så skulle det bare mangle at dere har det i din kommende manns hjemland. Det eneste jeg ville lagt vekt på var å få invitasjonen i god tid, altså minimum 6 mnd i forkant, men veldig gjerne mer. For da kan man planlegge og man kan sette av penger til en slik tur. Det er også hyggelig om brudeparet har forslag til overnattingssteder, kanskje i litt ulike prisklasser, så kan gjestene selv avgjøre hvor og hvordan de vil bo. 

Men bare fordi det er en gjeng som skriver på KåGe og klager på absolutt ALT hva gjelder bryllup - så er det ikke det som er fasit. I den virkelige verden blir de fleste glade for en bryllupsinvitasjon, og så vurdere de om de kan delta ut fra SINE forutsetninger. 

Lykke til med planleggingen - og husk at selv om gjestene skal hygge seg så er det deres dag og dere som legger rammene for det hele. 

Dette!! Helt enig.

Anonymkode: 8f8d6...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alauda skrev (På 2021-8-9 den 15.20):

Jeg hadde vært temmelig negativ til bryllup i et land jeg ellers kanskje ikke ville valgt og reise til, og det til og med i fellesferien, som på mange måter er "hellig" (og vanskelig å få barnevakt i, for de som trenger det). Er man invitert i bryllup føler man seg forpliktet til å komme, og med mindre man har veldig god råd, er det kjedelig å bruke opp årets reisebudsjett og diverse feriedager på det. Likevel hadde jeg selvfølgelig stilt opp om det gjaldt et nært familiemedlem eller bestevenninne, men neppe for noe lengre ut, med mindre jeg hadde veldig lyst og god anledning til turen.

 

 

Hvis jeg hadde invitert noen som så på bryllupet som et ork/påkjenning og hadde en negativ innstilling (selv familie eller bestevenninne), så hadde jeg foretrukket om vedkommende takket nei på en hyggelig måte og holdt seg hjemme 😊 Man inviterer jo for å være hyggelig, ikke for å påføre andre en belastning.

Anonymkode: 8f8d6...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig positiv til bryllup i utlandet, men det gir mest "mening" når det er hjemlandet til en eller begge i brudeparet. Det soleklart beste bryllupet jeg har vært i var i utlandet, og jeg drar gjerne igjen. Tar med gave også. For meg er turen like mye for min egen del og tar gjerne noen feriedager før og etter selve bryllupet.

Anonymkode: 5458d...b4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er {bryllup i ét land + resepsjon i det andre} langt den beste løsning i tilfeller hvor hovedparten av familiene/gjestene fordeler seg på to ulike lande med store kultur- og språkforskjeller.  

Anonymkode: 677ed...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig uenig i å splitte familien i to. hele poenget med bryllupsfesten at de to familiene skal møte hverandre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt invitert i flere bryllup i utlandet, og i alle har den ene av brudeparet sterk tilknytning til landet de giftet seg i. Det har ikke passet å dra i de fleste og det antar jeg brudeparet har full forståelse for, men to av de passet fint da det var i juli da jeg uansett hadde ferie. Begge bryllup ble holdt på et hotell ute på landet, men vi kunne fint kombinere det med noen dager i en europeisk storby en togtur unna begge gangene, så da gjorde vi en ferie ut av det. Hadde aldri forventet at brudeparet skulle betale for transport eller overnatting, men jeg hadde kanskje forventet at brudeparet hadde anbefalt hotell og gjerne skaffet noe rabatt for gjestene. 

Om jeg ble invitert i et bryllup i et land jeg ikke ville dratt til, brudeparet ikke hadde noe spesiell tilknytning til og det ville blitt dyrt for meg hadde jeg nok ikke dratt.

Anonymkode: 49db3...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde lett reist utanlands i bryllaup, spesielt til nær/familie. Så lenge ein får beskjed i god tid, slik at ein kan passe det inn med ferie på jobb/barnehage/skule. Og de kan jo også skrive i invitasjonen at de ikkje ynskjer gåve, då deltaking er gåve nok. Så blir det lettare for dei som ikkje kan gje både gåve og faktisk reise :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 2021-8-1 den 17.43):

Er dette et land det kunne vært aktuelt å tilbringe sommerferie i, så hadde jeg jublet! Hadde gjerne dratt i bryllup i Kroatia feks.  Men hvis det hadde vært et land uten strender, hadde jeg ikke likt å dra dit i ferien min. 

Skulle jeg dratt for en helg,  måtte det vært mulighet for billige flybilletter og billig hotell, så jeg kunne dratt på en annen ferie i tillegg.  

Det her er jo snakk om kun foreldre og søsken, skriver HI. Hadde du virkelig ikke likt å dra i bryllupet til din egen datter bare fordi det ikke er strender der?

Anonymkode: ace82...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...