Gå til innhold

Bryllup i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest ganske mange tråder om bryllup i utlandet, og ser at det er svært lite populært. Greia er at mannen kommer fra et ganske fattig land, og har kun foreldre og søsken i Norge. I tillegg til at det vil tære mye mye mer på lønna til hans familie enn min om vi reiser til utlandet, har han en bestemor som ikke kan reise. Vi tenker derfor å ha bryllupet i hans hjemland, men har forstått at det er svært upopulært blant den norske befolkningen. Det viktigste for meg er at foreldrene mine, samt besteforeldrene mine og søsken kommer. Kunne du vurdert å reise til et bryllup i øst-europa dersom det var et nært familiemedlem som skulle gifte seg? Vi tenker også å gjøre det i fellesferien, og når korona er ganske så borte (når det nå enn blir).

Anonymkode: af4ef...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke heller ha to feiringer?.

Skal dere invitere og forvente at familien møter opp til feiring i et annet land så bør dere også betale reisen for disse. 

Anonymkode: 6012e...8c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg hadde glatt gjort det (forutsatt at jeg hadde fått fri fra jobb), men har flere familiemedlemmer som ikke er så gira på tanken.. så tror det der er litt både og. Sikkert lettere å få folk til å komme hvis det er en plass det er lett å komme seg til og muligheter for å gjøre noe mer der enn bare delta i bryllup (siden man først tar turen er det greit at det er noe å oppleve). Men er enig i forslaget om å ha to feiringer. Vet om et par som feiret bryllup både i USA og i Norge. Bryllupet i Norge foregikk i tillegg i en helt annen landsdel enn der de bodde, slik at største delen av hans familie slapp å reise. 

Anonymkode: af46d...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunne du vurdert å reise til et bryllup i øst-europa dersom det var et nært familiemedlem som skulle gifte seg?

Ja helt klart😀

Anonymkode: d507f...c12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg har lest ganske mange tråder om bryllup i utlandet, og ser at det er svært lite populært. Greia er at mannen kommer fra et ganske fattig land, og har kun foreldre og søsken i Norge. I tillegg til at det vil tære mye mye mer på lønna til hans familie enn min om vi reiser til utlandet, har han en bestemor som ikke kan reise. Vi tenker derfor å ha bryllupet i hans hjemland, men har forstått at det er svært upopulært blant den norske befolkningen. Det viktigste for meg er at foreldrene mine, samt besteforeldrene mine og søsken kommer. Kunne du vurdert å reise til et bryllup i øst-europa dersom det var et nært familiemedlem som skulle gifte seg? Vi tenker også å gjøre det i fellesferien, og når korona er ganske så borte (når det nå enn blir).

Anonymkode: af4ef...c60

Hva med bare å spørre dem det gjelder? Hva resten av befolkningen mener må da være irrelevant. 

 

 

Anonymkode: 677ed...22c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg vurdert. Dere har jo en tilknytning til stedet og en god grunn, det er noe annet enn et helnorsk par som gifter seg på en avsidesliggende vingård i Italia.

Anonymkode: 43706...45a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, både fra dere som er positive til det, og dere som er negative. Vi er fortsatt litt i tenkeboksen, men går mot å ha dette i hans hjemland. Det hadde vært så utrolig fint for han og hans familie om vi kunne hatt det der, og vi vet egentlig at en god del ikke har mulighet til å reise til Norge pga økonomi. På den negative siden er det jo at min familie må reise, og at det blir mye mer styr for oss å organisere. Likevel så er det et land som flere i familien min har reist til flere ganger, og elsker. I tillegg er flyturen kort og billig, og levekostnader der er svært lave. 

Ts

Anonymkode: af4ef...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble feil å skrive negativ forresten, bedre med litt tvilsom. 

Ts

Anonymkode: af4ef...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er billig å reise/bo der, og familien din liker stedet, kan jeg tenke meg at du ikke møter tidenes motstand fra dems side. Kan du ta en samtale med foreldrene dine og spørre hva de tenker? 

Jeg vet noen som reiste til utlandet, hvor turen til gjestene ble sponset. Kan dere eventuelt gjøre det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (1 time siden):

Hvis det er billig å reise/bo der, og familien din liker stedet, kan jeg tenke meg at du ikke møter tidenes motstand fra dems side. Kan du ta en samtale med foreldrene dine og spørre hva de tenker? 

Jeg vet noen som reiste til utlandet, hvor turen til gjestene ble sponset. Kan dere eventuelt gjøre det? 

 

Skal høre med de når vi møtes om to uker😊 

Njaa, vi har vært inne på tanken. Det er en mulighet, men vi må se hvor mye bryllupet blir på først. Vi vet fortsatt ikke når det blir, er ganske avhengig av når det er trygt nok (corona). Vi ble forlovet for kort tid siden, så har ikke mange planer klare enda hahah.

Anonymkode: af4ef...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk hatt to fester. Har vært i et bryllup i øst-Europa, og da satt alle i hans familie (øst-europeere) og pratet med hverandre mens alle vi norske pratet med hverandre. Noen få taler på hvert sitt språk. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg kunne prioritere det økonomisk hadde jeg absolutt reist.

Anonymkode: ee0bf...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den ene i paret er derifra ser jeg ikke noe problem med utlandet. Som du selv sier, noen må reise uansett.

Jeg hadde forresten foretrukket at det ikke var fellesferien, men der er folk ulike.

Endret av Rosa Sitron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, men da syns jeg ikke du skal forvente et dyrt utdrikningslag eller gaver fra de som reiser :)  

For meg er tid i ferien viktig, og hvis jeg bruker den på et bryllup så håper jeg brudeparet vet at det koster mye tid og penger. Jeg hadde absolutt reist, men ikke krev masse ekstra. 

Alternativt kan du ha to fester, men det kan jo fort ende opp med å koste mye det også. Men det er en god løsning om du ikke vil gjøre det vanskelig for familien din.

Anonymkode: 8520f...416

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er negativ når brudeparet ikke har noe tilknytning til dette «utlandet» og forventer at gjestene sine skal bruke feriedager og mye penger på bryllupet. Når brudgommen kommer granden landet er det en fin gest ovenfor alle hans familie har forlatt ❤️

Anonymkode: 07ab8...98b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at jeg ikke skal forvente dyre gaver, og jeg kommer til å gi beskjed om at det ikke er nødvendig å gi noe, da tiden og pengene de vil bruke på bryllupet er mer enn nok. Jeg har fullstendig forståelse for at det er mer dyrt å reise og at gjestene vil bruke mye av egen tid til dette bryllupet, enn andre i bryllup i Norge. Jeg kommer til å være utrolig takknemlig for de som faktisk tar seg tid og råd til å delta ❤

Ts

Anonymkode: af4ef...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Per dags dato? Nei, men det skyldes situasjonen med covid. Ellers, det forutsetter at det passer og ikke koster meg det hvite ut av øyet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (8 minutter siden):

Per dags dato? Nei, men det skyldes situasjonen med covid. Ellers, det forutsetter at det passer og ikke koster meg det hvite ut av øyet :) 

Haha nei, ikke bryllupet skjer ikke før samfunnet er en del tryggere for corona hahah.

Anonymkode: af4ef...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer innafor når den ene parten kommer fra landet bryllupet holdes i. 
Det sagt, jeg hadde ikke blitt særlig glad for å måtte bruke ferie på å reise i bryllup i utlandet. Feriedager er dyrebare, og reise og opphold er dyrt. Hadde det vært et nært familiemedlem hadde jeg reist av forpliktelse uansett da. Men syns dette er en uting. 

Anonymkode: b1287...6ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig positiv! Både som familiemedlem, og som venn og bryllupsgjest. For meg som liker å reise er bryllup bare påskudd for å få reist nye steder.  Jeg kan i noen grad forstå frustrasjonen når folk gifter seg dyre steder i Frankrike eller Italia, uten noen som helst tilknytning til området - bare fordi det er pent der,  og i tillegg forventer dyre bryllupsgaver. Men da går det an å takke høflig nei. Akkurat som man kanskje må takke høflig nei til bryllup på andre siden av landet i Norge - som kan bli minst like dyrt for gjestene som det meste av bryllupsdestinatjoner i Europa (i alle fall med hensyn til reise). Altså bør man som brudepar tenke at det er hyggelig med dem som kommer, men ikke ha for høye forventninger. Som gjest i utenlandsbryllup ville jeg satt pris på følgende.

- Beskjed i skikkelig god tid, med hensyn til bestilling og mulighet til å tilpasse ferie.

- Gode tips til overnatting og kanskje en god deal.

- Tips til ting man kan gjøre i området og kanskje til og med noen felles, frivillige og ikke obligatoriske aktiviteter i dagene før bryllupet. Altså ikke som en del av selve bryllupet, men som et tilbud til de som uansett legger en større del av ferien i dette. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...