AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Hei. Jeg er sånn person som ikke får varsellampe der og da, og trenger litt tid. Jeg og mannen min satt og så på tv. Han ble plutselig helt rød. Begynte å skjelve, og besvimte. Jeg ble livredd og begynte å klappe på ansiktet hans, han våknet, var veldig kortpustet, holdte på magen sin og skrek. Han klarte ikke snakke til meg, og ble mer og mer kortpustet. Jeg løper rundt i huset som en galing og ringer ambulanse. Ei dame (sykepleier) svarer: Hun hadde allerede irritert stemme (det kunne man godt høre) Jeg sier med engang navn og adresse, hun spør om det er blokk eller enebolig, og før jeg svarer, så hører jeg mannen som kaster opp og lager skumle lyder (som om han ikke får puste) jeg blir veldig redd og sier: å herregud, hva er det som skjer nå, så begynner hun å skrike (og da mener jeg virkelig skrike) «ALTSÅ, NÅR DU RINGDF AMBULANSE MÅ DU SI ADRESSE, OG HØRE HVA JEG SIER» Så svarer jeg: hva er det med deg? Jeg har sagt adresse, han kaster opp nå, jeg rakk ikke si enebolig så skriker hun igjen: NÅ MÅ DU OPPFØRE DEG! Meg: Hva mener du oppføre? Hva har jeg gjort at du skriker og snakker sånn til meg? Mannen min får ikke puste, kan du sende ambulanse nå. Så sier hun: Det er ikke livstruende meg: hvordan vet du? Er du her tilstede? Ser du det jeg ser? Hun ignorer meg, og spør om han er fullvaksinert, da sier jeg at han er det, og huk sier at huk sender ambulanse nå. Jeg svarer at jeg kommer til å sende klage, og hun «stilleLer» og sier: det kan du fint gjøre! Må si at jeg er provosert av måten hun snakket til meg. - Hvordan kan en som jobber i helsevesen, si til en pårørende som er livredd og ser mannen som ikke klarer å puste, har anfall og skjelver, at dette er ikke livstruende? Er hun tilstede, ser hun det jeg ser? - skrike? Skrike at jeg må oppføre meg (selv om jeg ikke har sagt noe ufint) ? Hadde dere sendt klage? Og hvis ja, hvordan hadde dere formulert klagen? Anonymkode: 31ad8...cc5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 jeg synes det er viktig å gi beskjed i slike tilfeller. Det kan være at du var preget av hva som skjedde, og at telefonsamtalen ikke nødvendigvis har vært slik du opplevde den. Motsatt kan telefonsamtalen du beskriver være en reell beskrivelse av hva som faktisk skjedde, og da er det viktig at arbeidsgiveren vet om det. De har en logg de kan undersøke. Det er fryktelig synd hvis dette faktisk er oppførselen til en som skal hjelpe, og sannsynligheten for at dette har skjedd tidligere og/eller skjer igjen er derfor tilstede, og da må dette oppklares. Anonymkode: 613b3...eaf 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Ja, jeg syns du bør sende en klage på dette! Sannsynligvis prøvde hun bare å få deg skerpet/roet nok ned til å forklare situasjonen og adressen ordentlig, men måten hun snakket på var jo helt motsatt av hvordan hun burde respondert. Anonymkode: fd17f...8d5 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Og forresten; hvordan gikk det med mannen din? Det høres ut som en veldig skremmende opplevelse! Anonymkode: fd17f...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Send klage, de har lydlogg og kan sjekke. Hvordan gikk det med mannen din? Hørtes skummelt ut! Anonymkode: 79abc...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 En del som skurrer her, men selvsagt bør du klage basert på din opplevelse av det. De har som en annen nevner opptak av dette, så det er ikke noe problem å finne ut av det. Men, neste gang du ringer nødnummeret, la være å krangle med vedkommende der. Når du blir skreket til, så er det for å nå igjennom til deg som fort kan være i sjokk, påvirket av alkohol og annet. Fordi operatøren opplever det som hast, og at du skal svare direkte så hjelpen kan komme så raskt som mulig. Å tenke over at vedkommende tok telefonen med en irritert stemme, er sykepleier (hvordan vet du det?), "stilleler" (hva er det?) og annet finner jeg merkelig i den situasjonen. Så vær obs på at du kanskje har en annen opplevelse av denne situasjonen enn hva som er virkelig. Anonymkode: 16542...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Hvis du er misfornøyd så sender du klage, samtalen ligger på lydlogg så sykehuset kan høre gjennom hva som ble sagt. Bare vært klar over at når du "løper rundt som en galning" så er det ikke sikkert du husker helt rett i hva som har skjedd og hva som ble sagt, så du får være forberedt på at ting ikke ligger så i din favør som du tror. Grunnen til at hun hever stemmen er jo for å få svar på det hun trenger å vite mens du svarer på noe helt annet, og det virket jo selv om du mener det er kjeft. For øvrig vet du ikke om det var en sykepleier du snakket med, det er bare en antakelse. Men jeg jobbet mange år på legevaktsentral og mottok telefoner i hopetall, og jeg snakket alltid med vanlig stemme uansett hva det gjaldt. Min erfaring er at de som ikke fikk viljen din, ikke fikk høre det de ville og ikke fikk masse sånn "å stakkars deg så forferdelig" setninger, de mente alle at jeg var sur og vanskelig og frekk på telefonen. Hvis jeg med samme stemme satt dem opp på time f.eks så var jeg sååå hjelpsom og greit. Jeg tipper hun du snakket med hadde helt normal stemme, men du mener hun var irritert basert på hvordan samtalen gikk videre. For øvrig har jeg alltid svart pasienter og pårørende som ønsker å sende klager at det er de i sin fulle rett til, ofte har jeg også oppgitt hvem og hvor de skal sende klagen. Samme som hun du snakket med gjøre, det er ikke å le, det er å bekrefte en pasient/pårørende sine rettigheter. Det er ganske vanlig å "true" med klage når folk ikke får det de vil, som om det plutselig skal skremme noen til å gi etter. Anonymkode: 21d60...252 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ganske vanlig å "true" med klage når folk ikke får det de vil, som om det plutselig skal skremme noen til å gi etter. Anonymkode: 21d60...252 Det er vel ikke for å prøve å skremme noen til å gi etter? Men et utrykk for at man opplever noe som man oppfatter som uakseptabelt. Anonymkode: dacf7...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Som helsepersonell selv sier jeg at du bør klage. Dette er på ingen måte akseptabel oppførsel. Anonymkode: 5b692...be6 1
Gjest 10.54 Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Jeg hadde klaget dersom jeg var i din situasjon, men vær forberedt på at det ikke er sikkert at situasjonen var slik du oppfattet den. Når man er redd og i sjokk, slik du tilsynelatende var, så oppfatter man gjerne ting litt annerledes. Og det kan godt hende hun kjeftet på deg, men det kan også godt hende at det var nødvendig der og da.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er vel ikke for å prøve å skremme noen til å gi etter? Men et utrykk for at man opplever noe som man oppfatter som uakseptabelt. Anonymkode: dacf7...5d8 Jo, når folk får beskjed om at dette kan ikke vi hjelpe med, du får ikke a-preparat på legevakt, dette må du ta med fastlege, du må kontakte tannlege, nei du har ikke krav på taxi rekvisisjon eller ambulanse, ja det blir lang ventetid fordi noe haster mer enn det du er her for osv, så er responsen ikke sjelden "jeg skal sende klage, dette er ikke greit, hva heter du?". Opplevd det samme alle steder jeg har jobbet innen helse. At folk sender klage på reelle feil er noe helt annet, det skal absolutt gjøres. Men mange bruker klage som en trussel for å få det de vil ha. Ikke lenge siden det vare n tråd på KG der veldig mange innlegg spilte på akkurat dette, at ts skulle true med å klage og be om navn på de ansatte så de skulle blir redd og gjøre som hun ville. Anonymkode: 21d60...252
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Dette tror jeg ikke noe på. Spesielt det at du sier at du skal klage på AMK når du tror gubben din dør. Anonymkode: fcdab...5be 3
nomore82 Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Som andre sier så bør du klage. Det er derfor de har lydlogger. Dersom operatøren har gjort noe galt så vil de gjøre tiltak. Om operatøren ikke har gjort noe galt så var ikke din opplevelse av eller hukommelsen av samtalen korrekt. Og det må du og være forberedt på. Ut over det så kan jeg og forstå at operatøren kan bli tydelig, bestemt, beordrende og høylytt. Kanskje du fremsto som preget av sjokk og måtte ha enkle og tydelige beskjeder? Kanskje operatøren var usikker på om du hørte hva h*n sa? Jeg vil heller ha en operatør som klarer å være uhøflig og bestemt og få gjort jobben sin, en enn nølende og overhyggelig operatør som absolutt skal føyes det jeg vil høre. Men hvordan gikk det med mannen din?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): det er viktig å gi beskjed i slike tilfeller AnonymBruker skrev (8 timer siden): hun bare å få deg skerpet AnonymBruker skrev (8 timer siden): En del som skurrer her AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tipper hun du snakket med hadde helt normal stemme, men du mener hun var irritert basert på hvordan samtalen gikk videre. Er dere seriøse? Hvorfor endrer dere forklaringen min, og skriver det dere tror? Dette er på ingen måte normalt. Samtale og opplevelsen var akkurat son jeg har skrevet. Jeg får ingen glede av å sitte «anonym» på kv og lyve. Jeg har ringt og forklart alt, og ba dem høre lydloggen, etter noen skrev her, at de har lydloggen. Kl 11:20 fikk jeg telefon, og de beklaget veldig, og sier at dette ikke var riktig oppførsel. Hun har sagt at hun hadde migrene og var irritabelt. Men dette skal ikke gå over pasienten! Og pårørende som er livredd. Mannen min ligger på sykehuset, og er operert for blindtarm kl 07 på morgen. Og til dere som dikter forklaringen min: Anbefaler dere til å gå til psykolog, da dette er ikke normalt å endre andres forklaring, og skrive det dere TROR. Anonymkode: 31ad8...cc5 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er dere seriøse? Hvorfor endrer dere forklaringen min, og skriver det dere tror? Dette er på ingen måte normalt. Samtale og opplevelsen var akkurat son jeg har skrevet. Jeg får ingen glede av å sitte «anonym» på kv og lyve. Jeg har ringt og forklart alt, og ba dem høre lydloggen, etter noen skrev her, at de har lydloggen. Kl 11:20 fikk jeg telefon, og de beklaget veldig, og sier at dette ikke var riktig oppførsel. Hun har sagt at hun hadde migrene og var irritabelt. Men dette skal ikke gå over pasienten! Og pårørende som er livredd. Mannen min ligger på sykehuset, og er operert for blindtarm kl 07 på morgen. Og til dere som dikter forklaringen min: Anbefaler dere til å gå til psykolog, da dette er ikke normalt å endre andres forklaring, og skrive det dere TROR. Anonymkode: 31ad8...cc5 Kjære vene som du overreagerer. Men fint å lese at du ble hørt av sykehuset, og at de har innrømmet feil. Håper du klarer å gi slipp på dette nå. Anonymkode: 8e851...019 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #17 Skrevet 28. juli 2021 TS trenger ikke skjerpe seg! Når man ringer nødnummer er man i unntaksituasjon, noe man ikke er vant med, man er kanskje redd eller i sjokk... Uansett så er personen i andre enden den profesjonelle og MÅ kunne håndtere ulike henvendelser på egnet sett! Mottaker av samtalen her ble bare nok en belastning for TS i en allerede presset situasjon. Vet ikke hva en klage vil føre med seg, om det er noe vits i men forstår GODT at TS grubler litt på samtalen i etterkant. Man vil så gjerne gjøre alt riktig i et slikt tilfelle. Bra du skaffet mannen din hjelp, TS. Bra jobba og god bedring til han. Anonymkode: 4a815...867 2
Gjest 10.54 Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 Det er ingen som "dikter" eller "endrer" forklaringen din, det er heller ikke sånn at vi tror du sitter og lyver for moro skyld, men ofte er det altså slik at man oppfatter situasjonen annerledes avhengig av sitt eget utgangspunkt. Nå viser det seg at dette ikke var tilfellet for deg, men det vil ikke si at de som svarer i tråden din trenger psykolog..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #19 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjære vene som du overreagerer. Men fint å lese at du ble hørt av sykehuset, og at de har innrømmet feil. Håper du klarer å gi slipp på dette nå. Anonymkode: 8e851...019 Jeg overreagerer ? Snakk om forståelse. Neid skal ikke gi slipp, skal krige til jeg dør🤦🏻♀️ Anonymkode: 31ad8...cc5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #20 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS trenger ikke skjerpe seg! Når man ringer nødnummer er man i unntaksituasjon, noe man ikke er vant med, man er kanskje redd eller i sjokk... Uansett så er personen i andre enden den profesjonelle og MÅ kunne håndtere ulike henvendelser på egnet sett! Mottaker av samtalen her ble bare nok en belastning for TS i en allerede presset situasjon. Vet ikke hva en klage vil føre med seg, om det er noe vits i men forstår GODT at TS grubler litt på samtalen i etterkant. Man vil så gjerne gjøre alt riktig i et slikt tilfelle. Bra du skaffet mannen din hjelp, TS. Bra jobba og god bedring til han. Anonymkode: 4a815...867 Takk skal du ha☺️ Det går bra med mannen nå. Er selv veldig trøtt av 0 søvn. Ser ikke vits å klage, dette fører ingen sted uansett. Har sagt ifra, så det holder. Anonymkode: 31ad8...cc5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå