Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #21 Skrevet 20. september 2005 Det er veldig forskjellig hvilke gaver konfimanten får fra egne foreldre. Dette kommer nok helt an på lommeboken. Jeg fikk 2000,- av mine egne foreldre og festen for snart 15 år siden, andre fikk 20000,- av bare foreldrene sine. Jeg tror det er vanlig å gi penger eller feks. interailbilletter osv.
Gjest Leola Skrevet 20. september 2005 #22 Skrevet 20. september 2005 Mine sønner har fått/får 10.000 kroner hver av av oss til konfirmasjonen.
:-) anna Skrevet 20. september 2005 #23 Skrevet 20. september 2005 Konfirmasjonsfesten er vel ganske lik uavhengig av om den er borgerlig eller kirkelig. Men alkohol i en konfirmasjon synes jeg ikke passer seg. Det er noe med å ha en fest for konfirmanten, og dermed på konfirmantens premisser. Voksenfest kan man ha andre ganger. (Og da mener jeg ikke voksenfest i betydningen: drikke for å bli full) Er det greit å servere alkohol til de voksne i barneselskap også da? ... så lenge man ikke serverer til barna...
fluesopp Skrevet 21. september 2005 #24 Skrevet 21. september 2005 Jeg var konfirmant i år hos Human Etisk Forbund. Vi lærte masse om menneskeverd og andre viktige temaer. vi lærte om alt fra sex til aktiv dødshjelp. Det ble servert alkohol i mitt selskap men bare til maten. selvsakt ikke til mindreårige (meg) Det syntes jeg var helt greit for i min familie kan dem drikke med måte. Jeg fikk 10 000 kr av mine foreldre til sammen fra alle gjestene fikk jeg 20 500 kr. Men det var ikke alle i min klasse som fikk gave. Andre fikk gitar, sommerleir tur, tv, trompet og sterioannleg, men som sakt var det noen som fikk festen som gave. ja det er fint med gutter i bunad, men det er ikke noe galt i dress
Gjest LoisLane Skrevet 22. september 2005 #25 Skrevet 22. september 2005 Jeg tror det er vanlig å gi penger eller feks. interailbilletter osv. ← Jeg hadde ikke gitt min fjortenåring interrailbillett! Vi kommer ikke til å gi noe særlig penger, men hun får selskapet og en bunad som forhåpentligvis skal vare livet ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #26 Skrevet 22. september 2005 Jeg konfirmerte meg ikke selv, men var i festen til i hvert fall en av fetterne mine (borgerlig). Og, eh, det ble servert alkohol til de voksne der, på samme måte som i andre familieselskap. I vår familie, som jeg vil påstå består av edruelige, oppegående og "dannede" mennesker (morsomme ord, måtte bare bruke dem, men det stemmer, da), er det også nokså vanlig at det serveres noe alkohol til maten i familie-barne-bursdagsselskaper (når onkler og tanter har reist langveisfra og påskuddet er en barneburdag). Jeg regner med at det ikke skjer i barneselskapet hovr klassekamerater o.l er invitert :-) Det er selvsagt ikke fyll det er snakk om, og om man frykter noe slikt pga dårlige erfaringer er jeg helt enig i at alkoholen skal droppes helt. Og å ta med konfirmanten på råd, og ta hensyn til om h*n ikke vil at det skal være alkoholservering, er også riktig i mange tilfelle. Men jeg skjønner heller ikke helt argumentasjonen med at det er konfirmantens fest og at h*n føler seg ukomfortabel med å være "voksen" men ikke "få lov" å drikke - dette er jo normer og regler h*n allerede har erfaring med og (i hvert fall i vår familie) pent må leve med i tre år til...?
Mini_me Skrevet 22. september 2005 #27 Skrevet 22. september 2005 Dersom datteren får bunad, må det vel være tilsvarende gave til en sønn som ikke vil ha bunad.... Forøvrig syns jeg at enkelte ungdommer får altfor mye penger mellom hendene etter en konfirmasjon. Jeg er mer for å kjøpe gaver....selv om det ikke er så populært...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå