Gjest Pet Skrevet 18. september 2005 #1 Skrevet 18. september 2005 Sønnen min skal konfirmere seg borgerlig til våren. Noen som vet hvordan undervisningen er? Har konfirmanten være fornøyd med den? Bruker gutter vanlig dress når de konfirmeres forsatt? Bunad er uaktuelt. Hvor mye har dere brukt på gave? Er det vanlig å servere alkohol i konfirmasjonsselskap? Alle tips mottas med takk, er helt blank, jeg!
Gjest 1111 Skrevet 18. september 2005 #2 Skrevet 18. september 2005 Undervisningen er lagt opp av Human-Etisk Forbund. Jeg har selv deltatt på den undervisningen og jeg kan ikke huske annet enn at den var helt grei. Det var mye undervisning om hva human-etikere står for og menneskerettigheter og slikt. Ikke de store greiene, men mye mer rom for at folk er forskjellige og har forskjellige livssyn selv om de tar den borgelige komfirmasjonen i HE-forbund sin regi. Det var også innlagt en tur i undervisningen, og for min del var ikke det noe særlig. Vi endte opp på telt-tur langt borte som var dårlig lagt opp. På turen kom også Røde Kors og holdt et fire timers langt foredrag om førstehjelp. De fleste guttene som konfirmerte seg hadde på seg dress, men noen hadde bare dressbukse og skjorte. Andre hadde fin bukse og skjorte med vest over. Alkohol ble ikke servert i mitt konfirmasjons-selskap, og tror egentlig det var like greit. Utgiftene var allerede store for mine foreldre og tror ikke det var et stort savn etter alkoholen.
Nella Skrevet 18. september 2005 #3 Skrevet 18. september 2005 Søster'n var fornøyd med borgerlig konf ihvertfall Jeg var i kirken. Har væer i endel konfirmasjoner og servert i endel. Har ikke servert alkohol i noen. Syns kanskje ikke det passer seg helt heller jeg personlig. Men i endel av de har det vært kald munkholm/chlaustaler og det har slått ann særlig når det har vært varme dager. Og det er ikke alle voksne som er like glade i brus til maten. Følg med i avisene fra butikkene en stund før konfirmasjonen, ofte tilbud på noe sånt og det er jo litt holdbarhet på de da. Vanlig dress er fint. Gaver er utrolig individuellt. Men alle får jo festen av foreldrene sine (stort sett) og det koster + en gave ved sidenav som regel. Da jeg konfirmerte meg fikk folk fra 0,- i tillegg (fikk fest) og opp til 20 000,- (enebarn, med pengesterke foreldre..). Det er 11 år siden og det har neppe forandret seg stort. Andre tips: Under maten, vet ikke hva du skal ha da. Få hjelp, ofte ikke noe problem å få venner til å hjelpe til, naboer, under maten. Mange stiller opp uten å ville ha så mye for det (liten oppmerksomhet, noen kroner), litt mindre timer og bedre tid på døgnet enn et bryllup. Greit å ha hjelp til å trakte kaffe, rydde og sånne ting også. Du er jo konfirmantens forelder og skal også være til stede hele festen (for bilder og alt, ). Da kan du få de til å servere drikke (har du småflasker med munkholm, sett de på bordet med opptrekker) og kjøp inn 1,5 litere, her er det ofte masse tilbud så kjøp inn litt i forkant. Drikke går det endel penger til og du sparer mye på å kjøpe 1,5 litere fremfor 0,5 litere. Få hjelp til baking. Spør litt rundt, de fleste baker gladlig ei kake og sett bort den jobben til andre. Tenk litt hvordan du kan få litt hjelp og delegere bort ting så du ikke må sitte med alt selv. Det er mye bedre enn å slite og pese i forkant og være utslitt når siste gjest går. Kos deg med konfirmanten din den dagen istedet.
Brunhilde Skrevet 18. september 2005 #4 Skrevet 18. september 2005 15 åringen min var borgerlig konfirmant i vår. Undervisninger var bra med fokus på bl.a. menneskerettigheter, samliv og etikk. I undervisningen inngikk en tur med en overnatting hvor elevene fikk prøve hvordan det er å være flyktning. Selve seremonien var veldig fin. Noen var i bunad, andre i bukse og skjorte og atter andre i dress. Alle hadde pyntet seg på sitt vis. Salen var nydelig pyntet med blomster. Jeg valgte å servere vin og øl, men vi var ikke så mange (22 eller 23) gjester, så det ble en overkommelig utgift, spesielt fordi jeg laget koldtbord og bakte kaker selv-med litt hjelp av familien. I tillegg hadde vi selskapet privat så jeg hadde ingen utgift til lokale. Min konfirmant fikk en reise i gave av meg, ellers vet jeg at mange gir penger - beløpet varierer vel med familiens økonomi - andre jeg kjenner har ment at selskapet er gave nok i seg selv. Dette er altså veldig individuelt. Send gjerne en PM hvis du lurer på noe jeg har glemt å ta med her.
Spirito Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 Det var vel bare før i tida at alkohol ble servert i konfirmasjon?
Brunhilde Skrevet 18. september 2005 #6 Skrevet 18. september 2005 Det var vel bare før i tida at alkohol ble servert i konfirmasjon? ← Og hvorfor det? Hva bygger du den (noe) merkelige uttalelsen på om jeg må få spørre?
Gjest Gjesta Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Jeg ville ikke servert alkohol i en konfirmasjon, like lite som jeg ville servert det i en barnedåp. Enig med Nella, jeg syns bare ikke at det passer seg.
Gjest Spacegirl Skrevet 18. september 2005 #8 Skrevet 18. september 2005 Da jeg komfirmerte meg borgelig, lærte vi mye om de store religionene og jeg syntes det var lærerikt. Hadde lite om hva Human-etisk forbund står for, men dette er en stund siden. *tenke* jøss det er faktisk 12 år siden, så mye kan ha forandret seg siden da...
LilleBille Skrevet 18. september 2005 #9 Skrevet 18. september 2005 Du kan jo lese litt mer om innholdet i kurset her. Har hatt to sønner som har blitt konfirmert borgelig - og begge har vært veldig fornøyd med kurset. Selve sermonien har vært veldig fin og akkurat passe høytidelig. Vi hadde den nærmeste familie til middag (ca. 25 personer) - og konfirmanten bestemte menyen. Vi serverte ikke alkohol. Begge fikk sin første dress ifm. med konfirmasjonen - (eldstemann brukte den riktignok først på juleball - for han ble konfirmert på våren - og vi kjøpte dress på salg på sommeren) Vi har gitt penger i gave - satt inn på sparekonto - men som de har fått lov til å bruke til noe "spesielt" - i tillegg til en gave. Til vår siste konfirmant - spleiset vi med tanter og onkler på sykkel. Jeg har laget maten selv til begge konfirmasjoner - og fått hjelp av venninner til servering og kjøkkentjeneste. Her bytter vi tjenester - og stiller opp for hverandre - både med servering og det å bake kaker til hverandre. De aller fleste synes det er veldig greit å stille opp for andre - og det er deilig å kunne slappe av og kose seg i selskapet og ikke måtte styre på kjøkken og sånt - så det å ha noen som stiller opp er viktig.
inar Skrevet 18. september 2005 #10 Skrevet 18. september 2005 Hadde borgelig konfirmasjon for min datter i fjor, hun var kjempe fornøyd. Da dette var en fest for en 15 åring, valgte jeg og ikke servere noe alkohol, syns ikke det passet seg. Ikke at vi ikke drikker alkohol når barna er til stedet, men dette var jo en fest for henne.
Brunhilde Skrevet 18. september 2005 #11 Skrevet 18. september 2005 Hadde borgelig konfirmasjon for min datter i fjor, hun var kjempe fornøyd. Da dette var en fest for en 15 åring, valgte jeg og ikke servere noe alkohol, syns ikke det passet seg. Ikke at vi ikke drikker alkohol når barna er til stedet, men dette var jo en fest for henne. ← Jeg syns det passet seg og serverte alkohol etter ønske fra konfirmanten. Nå må det sies at vi kjenner måteholdskunsten hos oss, kan forstå at alkoholservering kan bli vanskelig for de som ikke gjør det...
tuji Skrevet 19. september 2005 #12 Skrevet 19. september 2005 Nå er det jo 18-årsgrense på øl og vin, da. Jeg ville ikke servert alkohol i et selskap med mindreårige tilstede.
Gjest 1111 Skrevet 19. september 2005 #13 Skrevet 19. september 2005 Nå er det jo 18-årsgrense på øl og vin, da. Jeg ville ikke servert alkohol i et selskap med mindreårige tilstede. ←
leila Skrevet 19. september 2005 #14 Skrevet 19. september 2005 Dattera mi konfirmerte seg borgerlig ifjor (takk for hjelp til sang forresten ) Hun var fornøyd med undervisningen. I selskapet serverte jeg kjøpt koldtbord og fikk ei venninne til å stille opp m hjelp til servering. På en dag som denne ville jeg ha fri. Vi serverte heller ikke alkohol, synes ikke det passer til et slikt selskap. Vi hadde clausthaler og jeg tror flere satte pris på det. Vi hadde forøvrig en strålende varm dag og da var det godt å leske seg med noe annet enn brus. Synes ikke utgiftene ble så veldig store. Jenta vår fikk 10.000,-, men det spørs jo på hva slags inntekt man har. Lykke til!
Spirito Skrevet 19. september 2005 #15 Skrevet 19. september 2005 Jeg syns det passet seg og serverte alkohol etter ønske fra konfirmanten. Nå må det sies at vi kjenner måteholdskunsten hos oss, kan forstå at alkoholservering kan bli vanskelig for de som ikke gjør det... ← Det har da ikke noe med måtehold å gjøre! Skjønner du ikke at det er kjedelig for konfirmanten at det serveres drikke h*n ikke er gammel nok til å få smake på? Endelig har man liksom blitt voksen, og så skal det på død og liv gjøres ting du ikke har lov til å være med på.
Brunhilde Skrevet 19. september 2005 #16 Skrevet 19. september 2005 (endret) Nå er det jo 18-årsgrense på øl og vin, da. Jeg ville ikke servert alkohol i et selskap med mindreårige tilstede. ← Men det vil altså jeg! Det betyr jo ikke at jeg serverer alkohol til noen som faktisk ER under 18 år. Det er heldigvis lov å være uenig - jeg ville ikke likt om 15 åringen valgte å konfirmere seg i kirken, men jeg syns alkoholservering med mindreårige tilstede er ok! Jeg ser heller ikke noe galt i at noen tar seg en øl og akevitt på julaften selv om det er barn til stede, men igjen, jeg kan måtehold, mulig ikke alle kan det. En annen sak er jo om man selv er avholdsmenneske, da stiller nok saken seg annerledes. (At du Rhiakath ikke vil servere alkohol med mindreårige tilstede bunner kanskje i at du er mindreårig selv?) Nok om det - jeg er visst ferdig i denne diskusjonen. Endret 19. september 2005 av Brunhilde
Spirito Skrevet 19. september 2005 #17 Skrevet 19. september 2005 Julaften er alles dag, konfirmasjonen er konfirmantens dag. Der er forskjellen for min del.
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2005 #18 Skrevet 19. september 2005 Jeg er enig med de over her som mener at alkohol ikke hører hjemme i en konfirmasjon. Selv om jeg faktisk kan måtehold. Når det gjelder spørsmålene dine om dress, så er det vanlig med en helt enkel dress her jeg bor. Alt ettersom moten forandrer seg, bunad er heller sjeldent. Gave til konfirmantene varierer med foreldrenes økonomi. Noen får selskapet og noen får en gave i tillegg. Jenter får jo ofte bunad og da blir det gaven de får. Men med gutter vet jeg at de ofte får en pengesum, det skal i alle fall nevøen min få av sine foreldre. Om den er stor eller ikke vet jeg ikke. Søsteren hans skal få bunad(Er bare 1 år mellom dem) så han får kanskje en sum som kompenserer litt for den. Jeg vet bare at en konfirmasjon ofte er veldig dyr, så da blir det ofte mer enn nok utgifter for foreldrene, så jeg vet mange bare gir selskapet som gave til barna sine + alle klær de trenger da... Ellers så kan jeg ikke uttale meg om borgerlig konfirmasjon, men det har jo mange over her gjort. Lykke til!
Gjest LoisLane Skrevet 19. september 2005 #19 Skrevet 19. september 2005 (endret) Jeg ville ikke hatt noe problem med å servere øl eller vin til maten i en konfirmasjon. Men ikke til konfimanten naturligvis! Kommer nok til å spørre konfirmanten selv om råd her. har hun noe imot det, kutter vi det ut - no big deal. Endret 19. september 2005 av LoisLane
Gjest Pet ii Skrevet 20. september 2005 #20 Skrevet 20. september 2005 Gaver, da? Hvor mye er det vanlig å gi for fra foreldrene? Gir dere penger?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå