Gå til innhold

Norske muslimer reagerer på at alle burgere stekes på samme grill

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vera skrev (18 minutter siden):

Vel..hvor tenker du at de bruker pengene sine? 
Vi sender uhorvelig mye penger til feks Spania (uføretrygd, alderspensjon osv) - som kunne ha blitt brukt her i Norge.

Alt for mye. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant? Det er generelt alt for mange nordmenn som lever på trygd, og det er alt for mange innvandrere som også koster skattebetalerne alt for mye penger. Begge er store samfunnsøkonomiske problemer. Det ene utelukker ikke det andre.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Vent litt.

Setter du virkelig likhetstegn mellom:

a) staten sender lovlig opptjente i Norge alderspensjon eller uføretrygd til personer som oppholder seg i utlandet)

og 

b) utlendinger i Norge sender sine egne penger (som de kan like godt ha tjent lovlig gjennom NAV-trygd eller lønn og kriminalitet) til fattige familiemedlemmer i hjemlandet istedet for å bruke dem i norsk økonomi siden de befinner seg nettopp i Norge? 

?

Jeg vil bare forsikre meg at du ikke ser den absolutt vesentlige forskjellen mellom de to.

Seriøst Drizzt? 🤪🤪 

Nei, jeg setter ikke likhetstegn. Jeg opplyser om fakta. Norske innvandrere i Spania bruker pengene sine i Spania. Som blir sendt fra Norge - og som kunne blitt brukt i Norge om de ikke var innvandrere i Spania. Du ser den? 
Og hva er greia med «lovlig opptjente penger»? Mener du at innvandrere i Norge mottar ulovlige penger?

Det sier seg selv at innvandrere bosatt i Norge bruker mer penger i Norge, enn innvandrere bosatt i Spania.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vera skrev (22 timer siden):

Seriøst Drizzt? 🤪🤪 

Nei, jeg setter ikke likhetstegn. Jeg opplyser om fakta. Norske innvandrere i Spania bruker pengene sine i Spania. Som blir sendt fra Norge - og som kunne blitt brukt i Norge om de ikke var innvandrere i Spania. Du ser den? 
Og hva er greia med «lovlig opptjente penger»? Mener du at innvandrere i Norge mottar ulovlige penger?

Det sier seg selv at innvandrere bosatt i Norge bruker mer penger i Norge, enn innvandrere bosatt i Spania.

Ja, jeg lurte ganske seriøst på det ut fra formuleringen din. Selvfølgelig bruker nordmenn som bor i Spania pengene sine i Spania. De bor der. Det er logisk. Det er helt normalt å bruke pengene sine der man bor. Men innvandrere i Norge som sender kolossale beløp til utlandet til sine fattige familiemedlemmer i hjemlandet - det er ikke penger som er brukt i Norge der de tross alt bor. Du kan ikke gi norske pensjonister i Spania som er rene inntekten for Spania som eksempel når det er snakk om innvandrere i Norge som sender store, store beløp i utlandet, spesielt til u-land. Så bra tjener de ikke. Det går utover deres barn her i Norge. Det er samme land som har lavest arbeidsdeltakelse og høyest andel fattigdom blant barna. Ser du koblingen?

Ellers anbefaler deg å lese igjen innlegget mitt hvis det var noe du misforsto der.

Det siste kan jeg ikke ta for god fisk bare fordi du har skrevet det.

Litt til ettertanke før du trekker opp norske pensjonister i Spania igjen: https://www.rights.no/2017/11/fattige-innvandrere-sender-milliarder-av-kroner-ut-av-norge/

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Skrevet

Hvis Burgerking hadde hevdet å servere Halal, Kosher eller vegansk mat er jeg enig i at det ville være veldig uryddig å ikke ha rutinene og utstyret i orden. Slik jeg oppfatter Burgerking sin tilbakemelding hevder de ikke å servere Halal-mat og har i mitt hode sitt på det rene. 

• Liker 3
Skrevet
Athena79 skrev (På 2021-7-27 den 10.56):

Mange norske muslimer ønsker at restauranter har klare rutiner for hvordan halal- og vegansk mat tilberedes, og retter en pekefinger mot Burger King.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/27/195775491/norske-muslimer-reagerer-pa-at-alle-burgere-stekes-pa-samme-grill

Hurtigmatkjeden opplyser til Vårt Land at de ikke har plass til separate maskiner til steking og fritering.

Det er umulig å tilpasse alle, da får de heller spise en annen plass tenker jeg, eller lage mat hjemme.

Ingen MÅ spise på Burger King - verken veganere eller konservative muslimer. Hvor langt skal vi strekke det? Kan nøtteallergikere kreve at det ikke skal være nøtter i lokalene i det hele tatt? Hva med ortodokse jøder? 

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (På 2021-7-27 den 12.46):

Det finnes ikke norske muslimer. Islam er en politisk ideologi som ikke er forenelig med en eneste norsk verdi.

Islam betyr krig, ufred, terror, vold og kontroll og har derfor ingen ting i dette landet å gjøre.

På lik linje med kristendommen. Hvis du leser Bibelen, vil du se hvilke verdier som er der. Både islam og kristendom er fremmede religioner for etniske nordmenn i utgangspunktet. Kristendommen har forårsaket minst like mye spilt blod og lidelse som islam. Derfor bør man gjeninnføre den norrøne religionen som statsreligionen i Norge, ikke sant? 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden):

På lik linje med kristendommen. Hvis du leser Bibelen, vil du se hvilke verdier som er der. Både islam og kristendom er fremmede religioner for etniske nordmenn i utgangspunktet. Kristendommen har forårsaket minst like mye spilt blod og lidelse som islam. Derfor bør man gjeninnføre den norrøne religionen som statsreligionen i Norge, ikke sant? 

Jeg kan ikke helt se noen grunn til at alternativet til en religion må være å innføre en annen religion.

• Liker 2
Skrevet
Klossmajor skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke helt se noen grunn til at alternativet til en religion må være å innføre en annen religion.

Men hvis man ikke ønsker å gå tilbake til røttene sine, bør man avskaffe all religion, ikke drive cherrypicking og beskylde EN religion for å være voldelig og terroristisk, mens den andre religionen er fredelig og uskyldig. Det er bare historieløst.

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

Men hvis man ikke ønsker å gå tilbake til røttene sine, bør man avskaffe all religion, ikke drive cherrypicking og beskylde EN religion for å være voldelig og terroristisk, mens den andre religionen er fredelig og uskyldig. Det er bare historieløst.

En religion bør først og fremst vurderes ut fra hva tekstene formidler. Ikke så mye hva tilhengerne måtte finne på av handlinger. Gjerningene deres er ikke nødvendigvis alltid inspirert av religionens innhold. Uansett bør ikke religion være noe man kan tre nedover hodet på andre. Religiøsitet bør være en personlig greie som man ikke belaster andre med.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å hevde at man serverer halal, laktosefritt, glutenfritt eller vegansk og å servere mat der man ikke opplyser om at det er spesielt tilberedt for de nevnte gruppene. Det kan da virkelig ikke være sånn at Burger King må skrive "vi serverer IKKE halal, laktosefritt, glutenfritt eller vegansk produsert mat"?

Markedsøkonomien har det med å ordne tilbud for de som trenger det. Plutselig finner Burger King muligens ut at det lønner seg å utvide kjøkkenet med en spesialgrill. Og voila - problem løst.

Jeg blir ikke snik-islamisert av at Burger King har svinefri grill med halalslaktet kjøtt. 

Kan noen være så snill å sammen med meg være med på å skape etterspørsel etter dim-sum her i landet - gjerne i Bergen? Jeg elsker simpelthen dumplings!

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (8 timer siden):

Ingen MÅ spise på Burger King - verken veganere eller konservative muslimer. Hvor langt skal vi strekke det? Kan nøtteallergikere kreve at det ikke skal være nøtter i lokalene i det hele tatt? Hva med ortodokse jøder? 

Sier man at noe er vegetarisk bør det jo være vegetarisk. Det er ikke vegetarisk om det er stekt i animalsk fett. Jeg tenker vi kan streke det så langt at vi forventer at restauranter ikke skal lyge i menyen🙂

Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Sier man at noe er vegetarisk bør det jo være vegetarisk. Det er ikke vegetarisk om det er stekt i animalsk fett. Jeg tenker vi kan streke det så langt at vi forventer at restauranter ikke skal lyge i menyen🙂

Jeg er helt enig i at man ikke kan kalle noe vegetarisk hvis man steker det i animalsk fett. Men samtidig mener jeg at restauranter ikke trenger å tilrettelegge for alle mulige sære ting mht religion, livssyn, dietter osv.

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Men BK har vel ikke påstått det 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Million skrev (På 2021-7-28 den 19.49):

Hæ? Ikke på muslimske spisesteder, nei. Kan ikke huske sist jeg vandret inn på en muslimsk restaurant og klagde over manglende informasjon om baconservering.

Ja det måtte jo være ren idioti og bli sur fordi det ikke fantes bacon som alternativ når de som driver stedet spiser halal. 

så er det like urealistisk å forvente bacon på et sted med halal sertifikat
som å forvente at noen som spiser svin ikke har svin på menyen.

Endret av kvinne35+
Gjest Paramount
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (På 2021-8-3 den 13.03):

Merkelig da at dersom du ser på verdenskartet, og vurderer hvilke nasjoner som er velutviklede demokratiske samfunn, så har alle et fellestrekk; kristendommen som dominerende religion. De aller best fungerende samfunn, etter moderne målestokk, er protestantiske samfunn, altså den moderate kristendommen. 

Skrevet
Paramount skrev (3 minutter siden):

Merkelig da at dersom du ser på verdenskartet, og vurderer hvilke nasjoner som er velutviklede demokratiske samfunn, så har alle et fellestrekk; kristendommen som dominerende religion. De aller best fungerende samfunn, etter moderne målestokk, er protestantiske samfunn, altså den moderate kristendommen. 

Et av fellestrekkene er som du sier er kristendommen, men så har også kristendommen reformert seg, forandret seg og ikke minst tilpasset seg utviklingen i samfunnet for øvrig. Den strake motsetningen er jo Islam som fremdeles står på stedet hvil i år 600.

Før kristendommen sitt inntog i Europa så var kvinner rimelig likestilt med mennene og det var en form for demokrati, dette finnes det gode indikasjoner på i form av arkeologiske funn fra Birka i Swedistan (tidligere Sverige) og skriftlige beretninger som Snorre, det som finnes av dokumentasjon etter Angelsakserne i Storbritannia og mye mer.

Alt dette ble snudd på hodet med inntoget av kristendommen, kvinner ble annenrangs skapninger på samme måten som kvinner innenfor Islam er den dag i dag.

Fremskrittene og godene vi nyter i dag er ikke p.g.a. religion, men heller det at oppegående intelligente mennesker skjønner at religion kan ikke styre og bestemme.
Igjen stikk motsatt av hva som praktiseres i falitte land som styres av ukultur og primitive religiøse lover, disse landene som konstant er i en eller en annen konflikt og som sender sine "representanter" til vesten for at Islam skal få en større innflytelse.

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
FryNor skrev (9 timer siden):

Fremskrittene og godene vi nyter i dag er ikke p.g.a. religion, men heller det at oppegående intelligente mennesker skjønner at religion kan ikke styre og bestemme.

👍Religion uten fanatisme. Religion som en guide og veileder samler folket. En religion er ikke en lov.

Skrevet
On 7/27/2021 at 12:49 PM, kvinne35+ said:

Vel akkurat vegansk mat bør ha et rent melkefritt område fordi folk som har alvorlige kumelkproteinallergier hvor de må med ambulanse ved inntak av melkeproteiner enten det er i form av ferskvare eller tørrvare eller spor de må kunne spise vegansk uten å bli satt i livsfare.

Men da er det snakk om en person som har allergi. Det blir noe helt annet om skal selvfølgelig tas hensyn til. 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 2021-8-3 den 23.30):

Men BK har vel ikke påstått det 

Burger kinng har vegetariske burger i følge menyen. 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (På 2021-8-3 den 21.16):

Jeg er helt enig i at man ikke kan kalle noe vegetarisk hvis man steker det i animalsk fett. Men samtidig mener jeg at restauranter ikke trenger å tilrettelegge for alle mulige sære ting mht religion, livssyn, dietter osv.

Jeg tror ikke noen har krevd at man skal detalj styre hva som serveres på resturanger? Men om man seller vegetar mat, bør det være vegetarisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...