clyde Skrevet 28. juli 2021 #81 Skrevet 28. juli 2021 Realverdien skrev (2 timer siden): Alt kjøtt blir nok bedervet raskt der man ikke har kjøleskap. Man må ærlig talt være litt enkel for å tro at svin lettere blir bedervet enn annet kjøtt... Svinekjøttet pleide å ha tikriner i seg. En type parasitt eller bakterie (gidder ikke google det), som gjør at man ble syk av det. Det er vel grunnen til at bestemor enda steker nakkekotellettene helt sort på søndagene. Men alle dyr har vel parasitter. En annen forklaring er at jødene hadde forbud mot å spise mat som ikke passet inn i systemer. Islam bygger mye på jøde og kristendommen. F.eks. at det ikke er kosher med Kreps og skalldyr er ikke fisk, men lever i havet. Og grisen har jevnt antall tær, noe veldig få dyr har, bare giraffer og andre dyr som man ikke naturlig eter, mens andre klovdyr som geit og sau og ku åpenbart var i slekt. Ikke min teori, bare gjengir den enkelt. Koranen fastslår i alle fall at man ikke skal spise aper eller griser, fordi dette er folk Allah har straffet og forvandlet til dyr. Eller noe slikt. Koranen er skrevet mye i stream-of-thought så er alltid litt utydelig. At grisen forbys i samme slengen som aper styrker teorien om at det er at man ikke passet grisen inn et kosmisk spiselig husdyrrolle. Kilde: Shall I inform you of [what is] worse than that as penalty from Allah ? [It is that of] those whom Allah has cursed and with whom He became angry and made of them apes and pigs and slaves of Taghut. Those are worse in position and further astray from the sound way.” (5:60) Mary Douglas? 😄 Takk for interessant innlegg, har du studert religionsfag? For å svare på hi, så tenker jeg at folk må slutte å kreve spesialbehandling hele tiden. Man dør ikke om man ikke får spist på BK, finnes mange bedre alternativer. Det er fullt mulig å lage gode burgere selv hjemme. 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. juli 2021 #82 Skrevet 28. juli 2021 (endret) Celtic Heart skrev (4 timer siden): Vår lokale burgersjappe driftes av en muslim. Han tilbyr ikke svin i noen form på menyen sin. De aller fleste kundene hans er norske og mange syntes nok det var rart at de ikke kunne få bacon på burgeren til å begynne med. Men det er nå dog allikevel alltid fullt der. Får sende alle muslimene til å handle der som ikke ønsker svin Sant det, driver av sjappa bestemmer menyen, greit det. Det bør faktisk gå begge veier. noe helt annet. Jeg har laktoseintoleranse og ikke smakt softis de siste 10 år. Har aldri sett at noen selger det for å ta hensyn til særinger som meg. Det er helt greit. Jeg kan bare lage det selv om jeg gjerne vil, men savnet er ikke så stort. Det er mer minner fra da jeg og datter dro til byen og koste oss med softis flere ganger i uken. Vi ble kjent med hvordan hver enkelt ansatt laget denne delikatessen. Det var nemlig ganske store forskjeller. En var liten, en var skjev, en var for stor og en var perfekt. Vi visste hvem som laget perfekt 😀 Og jeg kan lage egen isbar i byen, der jeg reklamerer for laktosefri softis. Jeg får garantert mange kunder. dette har vi vent oss til. Det er altså feil å kreve at alle kiosker og spisesteder skal stå klar med halal-mat. Da må jo alle få særbehandling. Anbefaler også muslimer å starte egne burgersjapper, så blir vel alle fornøyde vel? Endret 28. juli 2021 av Hvemsomhelst
Drizzt Skrevet 29. juli 2021 #83 Skrevet 29. juli 2021 (endret) Vera skrev (9 timer siden): Det er problem verdt å lage hat-retorikk at forskjellige mennesker spiser forskjellig mat? DA er det ikke rart det er krig i verden. Ingen lager hat-retorikk av å påpeke problemet og løsningen. Løsningen er nemlig å gå og spise et annet sted som tilbyr maten man ønsker istedet for å klage at noen ikke gjør det. Det er destruktivt å se hat, rasisme og diskriminering overalt. Spesielt der hvor de ikke finnes. Det er det som fører til krig i verden. Endret 29. juli 2021 av Drizzt 4
Drizzt Skrevet 29. juli 2021 #84 Skrevet 29. juli 2021 FryNor skrev (6 timer siden): For Islam som ideologi så er det helt umulig med reformasjon for å tilpasses moderne vestlige samfunn, det er rett og slett umulig. Det som skjer er nettopp dette med at de krever at "vertslandene" skal føye seg og tilpasse seg deres levesett. Gi den lillefingeren osv... Jo, islam kan og skal også reformeres. Ingen trodde det om kristendommen da Inkvisisjonen var på sitt sterkeste, men se på kristendommen i dag. Det tar bare tid. tom1986 skrev (7 timer siden): Vet ikke hva nordmenn i Spania har å gjøre med muslimer i Norge. Tviler også på at nordmenn i Spania koster den spanske staten mange titalls milliarder kroner hvert år. Nei. Det er motsatt. De bruker mye mer egne penger enn de forbruker skattepenger. 3
Gjest parkeringsvakten Skrevet 29. juli 2021 #85 Skrevet 29. juli 2021 Vet ikke hvorfor burger king pekes ut her. Uansett så er det mulighet for profitt blant resturanter og spisesteder som tilbyr mat man ikke får andre steder. Om det er laktosefritt eller ei. Broren min drikker ikke melk og vi går alltid til den ene kafeen som serverer det. Da får jo den kafeen alltid pengene våre når vi skal spise noe ute. Går ofte dit når jeg er med venner også, for å støtte det ene stedet broren min kan få mat/ drikke på Jeg hadde definitivt lagt til rette for så mye som var mulig om jeg drev kafe eller resturant. Mye penger å hente der
Vera Skrevet 29. juli 2021 #86 Skrevet 29. juli 2021 Drizzt skrev (2 timer siden): Ingen lager hat-retorikk av å påpeke problemet og løsningen. Løsningen er nemlig å gå og spise et annet sted som tilbyr maten man ønsker istedet for å klage at noen ikke gjør det. Det er destruktivt å se hat, rasisme og diskriminering overalt. Spesielt der hvor de ikke finnes. Det er det som fører til krig i verden. Nå var det strengt talt du som tok frem ordet snik-islamering - du syns ikke denne type retorikk er, for å bruke dine ord; hat-rasisme-diskriminering? Når du leser denne tråden, handler det ikke om hva muslimene spiser i det hele tatt. Denne tråden er et skoleeksempel på hva «heltinnene» i FrP prøver så iherdig på; splitt og hersk. Oss og dem. 3
Vera Skrevet 29. juli 2021 #87 Skrevet 29. juli 2021 Det virker forøvrig som enkelte ikke har lest artikkelen? Det står ingenting der som tyder på at noen forlanger at maten skal tilberedes på en spesiell måte - derimot står det at det er ønskelig med bedre informasjon om hvordan maten er forberedt. Littegrann forskjell der eller..? «Vi trenger alle bedre informasjon om hvordan maten blir tilberedt, slik at vi selv kan velge om vi vil spise der eller ikke. Dette gjelder ikke bare halal-mat, men også vegansk og allergivennlig mat, sier Shahzad Ghufoor til avisen.» Som flere i tråden påpeker; «Kan de ikke bare spise en annen plass» Jovisst, det er jo akkurat det som er ønskelig fra den som stiller spørsmålet - men flere blir kanskje forledet til å tro at BK serverer allergi, vegansk-og halalvennlig mat, hvis det er dette som blir opplyst i menyen deres? Det er ikke fritt for at jeg undrer meg over om denne artikkelen ville fått samme engasjement om Turid-Helene på 50 år lurte på om den «allergivennlige» menyen på BK, egentlig var så allergivennlig, all den tid burgeren blir stekt på samme plate som resten av burgerne. Men det er mulig brukerne i denne tråden er like engasjert for den allergiske gruppen vi har i samfunnet også 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ 6
Drizzt Skrevet 29. juli 2021 #88 Skrevet 29. juli 2021 (endret) Vera skrev (43 minutter siden): Nå var det strengt talt du som tok frem ordet snik-islamering - du syns ikke denne type retorikk er, for å bruke dine ord; hat-rasisme-diskriminering? Når du leser denne tråden, handler det ikke om hva muslimene spiser i det hele tatt. Denne tråden er et skoleeksempel på hva «heltinnene» i FrP prøver så iherdig på; splitt og hersk. Oss og dem. Når du drar inn i diskusjonen hat-retorikk, bør du kunne begrunne ''funnet'' ditt. Så langt ser jeg bare tomme ord uten innhold. Snikislamisering er ikke hat-retorikk bare fordi noen foretrekker å lukke sine øyne for stadig økende krav fra muslimer som ønsker at samfunnet tilpasser seg mer og mer dem og ikke omvendt. Til syvende og sist kan de bare spise et sted som lager maten slik de foretrekker den eller lage den selv. Jeg går ikke på kebabsjapper og kjøper kebab når jeg ikke liker maten og hvordan den forberedes. Men jeg har ikke gått ut i media for å lage en ikke-sak om at de må lage den på den og den måten. Jeg bare velger slike steder bort når jeg skal ut og spise. Så kan du fint argumentere at mens det drives med snikislamisering i Europa (og Norge), så foregår snikeuropeisering andre steder i verden hvor europeere eller personer fra Vesten krever at lokalbefolkningen tilpasser seg dem. Det er ikke hat-retorikk. Ved å kalle ting for noe annet enn de er bidrar du destruktivt i en diskusjon. Prøv heller å være saklig og ikke bare slenge innholdsfattige ord her og der. Endret 29. juli 2021 av Drizzt 3
Vera Skrevet 29. juli 2021 #89 Skrevet 29. juli 2021 Drizzt skrev (10 minutter siden): Til syvende og sist kan de bare spise et sted som lager maten slik de foretrekker den eller lage den selv. Jeg går ikke på kebabsjapper og kjøper kebab når jeg ikke liker maten og hvordan den forberedes. Men jeg har ikke gått ut i media for å lage en ikke-sak om at de må lage den på den og den måten. Jeg bare velger slike steder bort når jeg skal ut og spise. Har du i det hele tatt lest artikkelen..? Det er ingen som krever at maten skal lages på en spesiell måte - det eneste som ønskes er informasjon, slik at man, ut fra informasjonen kan ta et valg om man ønsker å spise maten der eller ikke. Dersom BK reklamerer med en spesiell type mat (allergivennlig osv) er det jo naturlig at kundegruppen stoler på at BK oppfyller sin del av «avtalen» - allergivennlig mat. Det er jo jævlig irriterende om man er så allergisk at man risikerer å bli alvorlig syk om man spiser mat som ikke er allergivennlig - men spiser maten i god tro, siden BK reklamerer for at maten deres skal være allergivennlig - og dermed ender opp på sykehuset, alvorlig syk? Hvem har ansvaret i den situasjonen mener du? Artikkelen blir fremstilt som noe annet enn den er, og det er det jeg reagerer på. Du og andre i denne tråden hevder at muslimer krever at maten skal tilberedes på en spesiell måte - det er ingenting i artikkelen som bygger opp under påstandene deres. Dere lager en helt annen historie enn den som står i artikkelen - kun for å danne en felles runkering med oss og dem retorikk. Det bidrar ikke akkurat til et mer inkluderende samfunn, eller? Men det er kanskje målet.. 3
Drizzt Skrevet 29. juli 2021 #90 Skrevet 29. juli 2021 Vera skrev (31 minutter siden): Har du i det hele tatt lest artikkelen..? Det er nærmere du som har misforstått. – Vi som spiser halal, kosher eller vegansk, kan ikke bare endre matvanene våre. Derfor trengs det tilrettelegging, sier Ghufoor. Burger King hadde ikke anledning til å stille til intervju med Vårt Land, men Olav Bæverfjord, sjef i Burger King Norge, sier i en epost at ingen av deres produkter kan klassifiseres som vegansk eller halal. – Slik den operasjonelle driften er lagt opp i dag, har vi ikke plass eller kapasitet til å ha separate maskiner og redskaper for tilberedning av halalmat. Jo, halal, kosher og vegansk er selvvalgt og har ingenting med allergi eller helsefare å gjøre. Allergi er en medisinsk grunn å utelukke bestemte matvarer fordi de har uønsket helseeffekt og kan være livsfarlige. Det er ingenting livsfarlig med å ikke spise halal, kosher eller vegansk. Ved å kreve tilrettelegging er det nettopp snikislamiseringen Siv Jensen snakket om for en del år siden. Når det er sagt så er det tydelig svart av BK at ingen av maten er halal eller vegansk og at det ikke er plass eller kapasitet til å ha separate maskiner og redskaper for halalmat. Det står tydelig i artikkelen jeg har sitert over. Det er overhodet ikke snakk om allergi som du avsporer. ALLE spisesteder er uansett pålagt å merke allergener selv om ingen er pålagt å forberede allergivennlig mat. Så her er det snakk om å velge seg spisesteder som tilbyr maten man ønsker og velge bort spisesteder som ikke tilbyr maten man ønsker. 4
Example Skrevet 29. juli 2021 #91 Skrevet 29. juli 2021 Her fungerer kapitalismen fint. Hvis det er et marked for å investere i egne griller for muslimer som vil det, da kommer nok det til de restaurantene. Da er man dog avhengig av at denne investeringen lønner seg, og at de som krever tilretteleggingen legger igjen nok penger til at det er lønnsomt å gjøre. 2
Ludovica- Skrevet 29. juli 2021 #92 Skrevet 29. juli 2021 Vera skrev (1 time siden): Det virker forøvrig som enkelte ikke har lest artikkelen? Det står ingenting der som tyder på at noen forlanger at maten skal tilberedes på en spesiell måte - derimot står det at det er ønskelig med bedre informasjon om hvordan maten er forberedt. Littegrann forskjell der eller..? «Vi trenger alle bedre informasjon om hvordan maten blir tilberedt, slik at vi selv kan velge om vi vil spise der eller ikke. Dette gjelder ikke bare halal-mat, men også vegansk og allergivennlig mat, sier Shahzad Ghufoor til avisen.» Som flere i tråden påpeker; «Kan de ikke bare spise en annen plass» Jovisst, det er jo akkurat det som er ønskelig fra den som stiller spørsmålet - men flere blir kanskje forledet til å tro at BK serverer allergi, vegansk-og halalvennlig mat, hvis det er dette som blir opplyst i menyen deres? Det er ikke fritt for at jeg undrer meg over om denne artikkelen ville fått samme engasjement om Turid-Helene på 50 år lurte på om den «allergivennlige» menyen på BK, egentlig var så allergivennlig, all den tid burgeren blir stekt på samme plate som resten av burgerne. Men det er mulig brukerne i denne tråden er like engasjert for den allergiske gruppen vi har i samfunnet også 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ Nei. Folk på kg og internett generelt tar enhver anledning de får til kunne vri rundt på noe slik at de kan snakke nedsettende om innvadring og muslimer. 4
Ovi Skrevet 29. juli 2021 #93 Skrevet 29. juli 2021 Vera skrev (14 timer siden): Neida. Nordmenn integreres helt supert. Bare at de vil ha alt norsk. Til og med språket. I Spania. https://www.dt.no/nyheter/nordmenn-vil-ha-det-pa-norsk/s/2-2.1748-1.2984003 Det stemmer at svært mange nordmenn ikke vil integreres i Spania. Selv synes jeg de burde ta til seg det lokale miljøet de bor i. Når det er sagt, så tilfører de landet mye penger, og de betaler for de norske tjenestene som tilbys. Det som tilbys av norske tjenester i Spania er økonomisk lønnsomt for bedriften som tilbyr. Dvs dersom man ikke vil ta til seg det norske i Norge, så bør man selv betale for det man vil ha. Når det gjelder restauranter her, så vil etterspørsel og vilje til å betale, avgjøre om tjenesten tilbys. Ønsker man halal, så må altså etterspørsel og betalingsvilje være på plass. Det er ikke rimelig at restaurantene skal få store ekstrautgifter fordi enkelte krever tilbud om egen mat. Man må betale for den ekstra service man vil ha. 3
Blitz21 Skrevet 29. juli 2021 #94 Skrevet 29. juli 2021 Gris ser ikke delikat ut uansett. Den spiser også alt den kommer over. Kjøttet er ikke sunt. Og den lekkasjene fra gårder for litt siden viser bare at gris ikke egner seg for husdyrproduksjon i det hele tatt. Den har naturlig plass i naturen som en opprydder. Ikke som husdyr.
Gjest havrekaffe Skrevet 29. juli 2021 #95 Skrevet 29. juli 2021 21 hours ago, Vera said: Det er problem verdt å lage hat-retorikk at forskjellige mennesker spiser forskjellig mat? DA er det ikke rart det er krig i verden. Er ikke så lenge siden Brumundal og lokalbefolkning med kjepper og stein skjedde https://www.nrk.no/video/45519
Vera Skrevet 29. juli 2021 #96 Skrevet 29. juli 2021 havrekaffe skrev (2 timer siden): Er ikke så lenge siden Brumundal og lokalbefolkning med kjepper og stein skjedde https://www.nrk.no/video/45519 Det står 2011 på videoen..men det ser ut som det var på 80-tallet? 1
Vera Skrevet 29. juli 2021 #97 Skrevet 29. juli 2021 Ovi skrev (8 timer siden): Det stemmer at svært mange nordmenn ikke vil integreres i Spania. Selv synes jeg de burde ta til seg det lokale miljøet de bor i. Når det er sagt, så tilfører de landet mye penger, og de betaler for de norske tjenestene som tilbys. Det som tilbys av norske tjenester i Spania er økonomisk lønnsomt for bedriften som tilbyr. Dvs dersom man ikke vil ta til seg det norske i Norge, så bør man selv betale for det man vil ha. Når det gjelder restauranter her, så vil etterspørsel og vilje til å betale, avgjøre om tjenesten tilbys. Ønsker man halal, så må altså etterspørsel og betalingsvilje være på plass. Det er ikke rimelig at restaurantene skal få store ekstrautgifter fordi enkelte krever tilbud om egen mat. Man må betale for den ekstra service man vil ha. Ja, de tilfører Spania mye penger - som Norge går glipp av. Lite fokus på dette. Spanjolene må gå på norskkurs for å få seg jobber visse plasser hvor Nordmenn har laget egne landsbyer - fordi nordmenn foretrekker norske restauranter, norske frisører, norske leger, norske skoler..hvordan tror du stemningen her i landet hadde vært om innvandrere forlangte dette? Hvorfor kan ikke nordmenn ta med seg tolker til de ulike tjenestene - eller lære seg spansk, når de er innvandrere i Spania? Det virker ikke som du har lest artikkelen? Det står ingenting om at innvandrere forlanger eget tilbud om mat - det står at det ønskes informasjon om maten det er tilbud om. Det er en liten forskjell, enig? 1
tom1986 Skrevet 29. juli 2021 #98 Skrevet 29. juli 2021 Vera skrev (3 minutter siden): Ja, de tilfører Spania mye penger - som Norge går glipp av. Lite fokus på dette. Spanjolene må gå på norskkurs for å få seg jobber visse plasser hvor Nordmenn har laget egne landsbyer - fordi nordmenn foretrekker norske restauranter, norske frisører, norske leger, norske skoler..hvordan tror du stemningen her i landet hadde vært om innvandrere forlangte dette? Hvorfor kan ikke nordmenn ta med seg tolker til de ulike tjenestene - eller lære seg spansk, når de er innvandrere i Spania? Det virker ikke som du har lest artikkelen? Det står ingenting om at innvandrere forlanger eget tilbud om mat - det står at det ønskes informasjon om maten det er tilbud om. Det er en liten forskjell, enig? Dersom innvandrerne la igjen masse penger her så tror jeg ikke stemningen hadde vært så ille. Hovedproblemet med ikke-vestlige innvandrere er at de koster oss skattebetalere enormt mye penger. 5
Vera Skrevet 29. juli 2021 #99 Skrevet 29. juli 2021 tom1986 skrev (2 minutter siden): Dersom innvandrerne la igjen masse penger her så tror jeg ikke stemningen hadde vært så ille. Hovedproblemet med ikke-vestlige innvandrere er at de koster oss skattebetalere enormt mye penger. Vel..hvor tenker du at de bruker pengene sine? Vi sender uhorvelig mye penger til feks Spania (uføretrygd, alderspensjon osv) - som kunne ha blitt brukt her i Norge. 1
Drizzt Skrevet 29. juli 2021 #100 Skrevet 29. juli 2021 Vera skrev (8 minutter siden): Vel..hvor tenker du at de bruker pengene sine? Vi sender uhorvelig mye penger til feks Spania (uføretrygd, alderspensjon osv) - som kunne ha blitt brukt her i Norge. Vent litt. Setter du virkelig likhetstegn mellom: a) staten sender lovlig opptjente i Norge alderspensjon eller uføretrygd til personer som oppholder seg i utlandet) og b) utlendinger i Norge sender sine egne penger (som de kan like godt ha tjent lovlig gjennom NAV-trygd eller lønn og kriminalitet) til fattige familiemedlemmer i hjemlandet istedet for å bruke dem i norsk økonomi siden de befinner seg nettopp i Norge? ? Jeg vil bare forsikre meg at du ikke ser den absolutt vesentlige forskjellen mellom de to. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå