Gå til innhold

Norske muslimer reagerer på at alle burgere stekes på samme grill

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bie-damen skrev (1 time siden):

Ja, henter sau rett fra et tilfeldig beite da? Og kutter strupen og lar dyret blø ihjel? Flotte tradisjoner...

I praksis er forskjellen på halalslakting og normal slakting i Norge i dag at Det ikke er noen religiøse sermonier ved vanlig slakting. Ellers følges samme prosedyre med bedøving av dyret og strupekutt slik at dyret blør ihjel.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår lokale burgersjappe driftes av en muslim. Han tilbyr ikke svin i noen form på menyen sin. De aller fleste kundene hans er norske og mange syntes nok det var rart at de ikke kunne få bacon på burgeren til å begynne med.

Men det er nå dog allikevel alltid fullt der. Får sende alle muslimene til å handle der som ikke ønsker svin

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (26 minutter siden):

Jeg mener at det gjør mer skade å feie problemene under teppet fordi noen kan føle seg krenket. 

Det er problem verdt å lage hat-retorikk at forskjellige mennesker spiser forskjellig mat? DA er det ikke rart det er krig i verden.

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
MapleSirup skrev (41 minutter siden):

Enig eller ei så er det fint at grupper søker oppmerksomhet på ting som kan være problematisk.

Espressohouse har ingen laktosefrie alternativer. Det savner jeg. Så må hylekoret få skrike at «da får du spise et annet sted». Men jeg skulle nå gjerne ha spist der likevel, jeg da….

Det blir noe helt annet igjen syns jeg. Selv tåler jeg ikke melk, så da gidder jeg ikke gå på steder jeg ikke får melkefritt, veldig enkelt.

Religion derimot, er et valg. Da må man også ta konsekvensene av det valget, og ikke kreve at andre rundt skal tilpasse seg det valget. Det blir feil.

Skrevet
Brunello skrev (13 minutter siden):

I praksis er forskjellen på halalslakting og normal slakting i Norge i dag at Det ikke er noen religiøse sermonier ved vanlig slakting. Ellers følges samme prosedyre med bedøving av dyret og strupekutt slik at dyret blør ihjel.

Svært mange muslimer importerer kjøtt fra EU-land der de ikke bruker bedøvelse ved halal slakting. EU prøver også å presse Norge til å godta denne grusomme praksisen. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Villfisker skrev (12 minutter siden):

Det blir noe helt annet igjen syns jeg. Selv tåler jeg ikke melk, så da gidder jeg ikke gå på steder jeg ikke får melkefritt, veldig enkelt.

Religion derimot, er et valg. Da må man også ta konsekvensene av det valget, og ikke kreve at andre rundt skal tilpasse seg det valget. Det blir feil.

Mine poeng var:

- «enig eller ei»….ytringsfrihet

- Jeg tåler  ikke melk og synes det er synd jeg ikke kan spise overalt.Det må jeg få føle på.

- minioritetsgrupper, om det er livsstilsvalg eller matallergi, må gjerne få reise debatt om ting i samfunnet de skulle ønske var bedre.

Det er som om alle poengene svevde over hodet ditt ettersom du ikke tok dem.

Endret av MapleSirup
  • Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (32 minutter siden):

En jeg kjenner, sier at forbudet mot svinekjøtt egentlig stammer fra varmere strøk, der dette fort ble bedervet.

Stemmer det. :)

Så ble det beleilig skrevet inn i bøkene for å forhindre at folk man trengte for å bygge og kjempe for landet skulle dø unødvendig. 

Gjest Villfisker
Skrevet
MapleSirup skrev (5 minutter siden):

Mine poeng var:

- «enig eller ei»….ytringsfrihet

- Jeg tåler  ikke melk og synes det er synd jeg ikke kan spise overalt.Det må jeg få føle på.

- minioritetsgrupper, om det er livsstilsvalg eller matallergi, må gjerne få reise debatt om ting i samfunnet de skulle ønske var bedre.

Det er som om alle poengene svevde over hodet ditt ettersom du ikke tok dem.

Misforstod nok innlegget ditt ja. 

Er for så vidt enig i at folk må få ytre seg.  Gjerne komme med ønsker, men de kan ikke forlange disse endringene heller.

Personlig er jeg heller ikke interessert i høyere priser generelt, for at noen ønsker halalkjøtt.

Så det er en av mine tanker i saken. Så får det være opp til bedriftene å finne ut hva de selv ønsker.

Skrevet
Villfisker skrev (20 minutter siden):

Misforstod nok innlegget ditt ja. 

Er for så vidt enig i at folk må få ytre seg.  Gjerne komme med ønsker, men de kan ikke forlange disse endringene heller.

Personlig er jeg heller ikke interessert i høyere priser generelt, for at noen ønsker halalkjøtt.

Så det er en av mine tanker i saken. Så får det være opp til bedriftene å finne ut hva de selv ønsker.

Ingen forlanger her.

Det starter alltid med en samtale og et opprop. Samfunnet skal være i utvikling, ting endres gradvis.

Vi kildesorterer fordi vi ble oppmuntret til det og senere oppdratt til det. Np er det en selvfølge. Det startet med er opprop!

Skrevet (endret)
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

En jeg kjenner, sier at forbudet mot svinekjøtt egentlig stammer fra varmere strøk, der dette fort ble bedervet.

Alt kjøtt blir nok bedervet raskt der man ikke har kjøleskap. Man må ærlig talt være litt enkel for å tro at svin lettere blir bedervet enn annet kjøtt...

Svinekjøttet pleide å ha tikriner i seg. En type parasitt eller bakterie (gidder ikke google det), som gjør at man ble syk av det. 

Det er vel grunnen til at bestemor enda steker nakkekotellettene helt sort på søndagene. Men alle dyr har vel parasitter.

En annen forklaring er at jødene hadde forbud mot å spise mat som ikke passet inn i systemer. Islam bygger mye på jøde og kristendommen. F.eks. at det ikke er kosher med Kreps og skalldyr er ikke fisk, men lever i havet.

Og grisen har jevnt antall tær, noe veldig få dyr har, bare giraffer og andre dyr som man ikke naturlig eter, mens andre klovdyr som geit og sau og ku åpenbart var i slekt. Ikke min teori, bare gjengir den enkelt. 

Koranen fastslår i alle fall at man ikke skal spise aper eller griser, fordi dette er folk Allah har straffet og forvandlet til dyr. Eller noe slikt. Koranen er skrevet mye i stream-of-thought så er alltid litt utydelig. At grisen forbys i samme slengen som aper styrker teorien om at det er at man ikke passet grisen inn et kosmisk spiselig husdyrrolle. 

Kilde:

Shall I inform you of [what is] worse than that as penalty from Allah ? [It is that of] those whom Allah has cursed and with whom He became angry and made of them apes and pigs and slaves of Taghut. Those are worse in position and further astray from the sound way.” (5:60)

Endret av Realverdien
  • Liker 2
Skrevet
Vera skrev (2 timer siden):

Det er problem verdt å lage hat-retorikk at forskjellige mennesker spiser forskjellig mat? DA er det ikke rart det er krig i verden.

Enig. Det er jo bare for muslimene som kommer hit å tilpasse seg norsk kultur. Verre er det ikke.

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 hours ago, Hvemsomhelst said:

Forskerne vet ikke bakgrunnen til forbudet mot å spise svin i Islam og Jødedommen.

Her er en video om temaet:

Endret av SVK
Skrevet
tom1986 skrev (18 minutter siden):

Enig. Det er jo bare for muslimene som kommer hit å tilpasse seg norsk kultur. Verre er det ikke.

Enig, slik nordmenn tilpasser seg når de flytter til Spania.

*ironi.

• Liker 6
Skrevet

Har sagt flere ganger at muslimer burde boikotte burger king. 

Gjest In absentia
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (4 timer siden):

Jeg leste dette. Så lurer jeg på….

når jeg steker en burger på grillen, fjerner den og tørker av/børster av og alle spor brenner vekk. Hvorfor kan de ikke steke halalkjøtt på den samme grillen?  Skjønner ikke. Hvis jeg var eier av burgersjappa, ville jeg jo ønsket å servere slik mat som kundene ønsket, men det høres ikke så enkelt ut.

Fordi det er magi og overtro. Maten blir «rituelt uren» på samme måte som enkelte religioner mener at mat tilberedt av en menstruerende kvinne er «uren» by default selv om hun har vasket hendene. Det hjelper ikke at alt svinet er brent/børstet vekk, for disse religiøse reglene er ikke logiske og har ikke noe med den fysiske verden å gjøre. 

Skrevet
Vera skrev (25 minutter siden):

Enig, slik nordmenn tilpasser seg når de flytter til Spania.

*ironi.

Vet ikke hva nordmenn i Spania har å gjøre med muslimer i Norge. Tviler også på at nordmenn i Spania koster den spanske staten mange titalls milliarder kroner hvert år.

• Liker 7
Skrevet

For Islam som ideologi så er det helt umulig med reformasjon for å tilpasses moderne vestlige samfunn, det er rett og slett umulig. Det som skjer er nettopp dette med at de krever at "vertslandene" skal føye seg og tilpasse seg deres levesett.

Gi den lillefingeren osv...

aK6nDA1_460swp.jpg.a1dd33bab49a5ad4c815b73e82ef137b.jpg

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Neida. Nordmenn integreres helt supert. Bare at de vil ha alt norsk. Til og med språket. I Spania. 

https://www.dt.no/nyheter/nordmenn-vil-ha-det-pa-norsk/s/2-2.1748-1.2984003

Den nesten tyve år gamle artikkelen din skrev ingenting om at nordmenn forlanger verken norsk-importert kjøtt eller å bli snakket til på norsk av spanjoler. Det framstilles derimot som at noen har sett muligheter til å tjene penger på nordmenn der nede ved å tilby dem varer og tjenester de er vant med fra Norge.

Det er begrenset hva man kan forvente av tilpasningsevnen til de mange pensjonistene som reiser ned dit. Men blant nordmenn under pensjonistalder er det mange som snakker spansk og mange som er gift med spanskspråklige. De aller fleste nordmenn i Spania handler dagligvarene sine på Mercadona, Carrefour og Lidl som spanjoler flest. De beste spanske fotball-lagene er blant de mest populære blant nordmenn.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...