Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Mange norske muslimer ønsker at restauranter har klare rutiner for hvordan halal- og vegansk mat tilberedes, og retter en pekefinger mot Burger King. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/27/195775491/norske-muslimer-reagerer-pa-at-alle-burgere-stekes-pa-samme-grill Hurtigmatkjeden opplyser til Vårt Land at de ikke har plass til separate maskiner til steking og fritering. Det er umulig å tilpasse alle, da får de heller spise en annen plass tenker jeg, eller lage mat hjemme.
tdm900 Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Helt enig i det siste du skriver. Det er deres valg å holde på sin tro når de er kommet hit, og det må de bare ta konsekvensen av. Reagerte litt på innlegget da jeg så den før i dag. 35
Merovingian Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Da får de opprette sin egen halal burgerkjede på lik linje som de starter halal butikker og corner shops. Får være grenser for hva de krever når de kommer til Norge som «gjest», flyktning eller hva årsaken måtte være. 46
A-hunter Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Det finnes ikke norske muslimer. Islam er en politisk ideologi som ikke er forenelig med en eneste norsk verdi. Islam betyr krig, ufred, terror, vold og kontroll og har derfor ingen ting i dette landet å gjøre. 32
kvinne35+ Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Athena79 skrev (1 time siden): Mange norske muslimer ønsker at restauranter har klare rutiner for hvordan halal- og vegansk mat tilberedes, og retter en pekefinger mot Burger King. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/27/195775491/norske-muslimer-reagerer-pa-at-alle-burgere-stekes-pa-samme-grill Hurtigmatkjeden opplyser til Vårt Land at de ikke har plass til separate maskiner til steking og fritering. Det er umulig å tilpasse alle, da får de heller spise en annen plass tenker jeg, eller lage mat hjemme. Vel akkurat vegansk mat bør ha et rent melkefritt område fordi folk som har alvorlige kumelkproteinallergier hvor de må med ambulanse ved inntak av melkeproteiner enten det er i form av ferskvare eller tørrvare eller spor de må kunne spise vegansk uten å bli satt i livsfare. 12
Druid Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 tdm900 skrev (1 time siden): Helt enig i det siste du skriver. Det er deres valg å holde på sin tro når de er kommet hit, og det må de bare ta konsekvensen av. Reagerte litt på innlegget da jeg så den før i dag. Det er det, men det er nyttig å få dette frem, siden veganer/vegetar/kosher/halal er diettbegreper som brer om seg: det går ikke ann å bare ignorere dem, man må ha en bevist politikk, slik som Burger King presenterer her. Dette presenteres som noe veldig muslimsk, men det er veldig mye bredere enn det. Da er resten opp til kundene og tall-knuserene. Og det er ryddig. 5
Gjest Saph Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 Det er bare sånn man må godta når man har matrestriksjoner. Søsteren min tør ikke ikke spise ute lenger fordi hun har glutenallergi. Og selv om de har glutenfrie alternativer så er de ikke alltid veldig flinke til å holde de glutenfrie varene vekk fra de vanlige. Håndteres med samme fjøler og maskiner osv, eller de sier at ting er glutenfritt når det ikke er det.
LittDiva Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 (endret) Det er prisen å betale når man bor i et ikke- muslimsk land. Hadde neppe fått bacon på burgeren min i Afghanistan eller et annet sted hvor majoriteten var muslimer. Uansett hvor mye jeg hadde villet tilrettelegging for meg. Og ja, har bodd i flere muslimske land over lange perioder. Endret 28. juli 2021 av LittDiva 43
Voyager Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 kvinne35+ skrev (9 minutter siden): Vel akkurat vegansk mat bør ha et rent melkefritt område fordi folk som har alvorlige kumelkproteinallergier hvor de må med ambulanse ved inntak av melkeproteiner enten det er i form av ferskvare eller tørrvare eller spor de må kunne spise vegansk uten å bli satt i livsfare. Det er da vel ingen restauranter som ønsker å ta sjansen på å garantere noe slikt! Det vil jo ende med søksmål uansett. Hvis du må hentes med ambulanse etter å ha fått i deg et lite spor av melkeproteiner bør du kun spise hjemme. Hadde aldri turt noe annet. 11
Gjest loveli Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 Athena79 skrev (2 timer siden): Mange norske muslimer ønsker at restauranter har klare rutiner for hvordan halal- og vegansk mat tilberedes, og retter en pekefinger mot Burger King. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/27/195775491/norske-muslimer-reagerer-pa-at-alle-burgere-stekes-pa-samme-grill Hurtigmatkjeden opplyser til Vårt Land at de ikke har plass til separate maskiner til steking og fritering. Det er umulig å tilpasse alle, da får de heller spise en annen plass tenker jeg, eller lage mat hjemme. Enig med deg, ikke spis der hvis det er et problem da... Det er jo de som velger å ikke spise svin, restaurantene kan ikke tilpasse til alle folks personlige preferanser. Jeg har vært på Mækkærn med alle mine muslimske venner en eller annen gang. De fleste driter åpenbart i det. Så får de ekstreme folka finne på noe annet å spise. Kanskje best å lage maten hjemme på eget kjøkken når det er så viktig.
kvinne35+ Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Voyager skrev (3 minutter siden): Det er da vel ingen restauranter som ønsker å ta sjansen på å garantere noe slikt! Det vil jo ende med søksmål uansett. Hvis du må hentes med ambulanse etter å ha fått i deg et lite spor av melkeproteiner bør du kun spise hjemme. Hadde aldri turt noe annet. De som spiser vegansk er ofte de som har melkeproteinallergi/melkeallergi/kumelkproteinallergi og de har allergi for alt som har spor av noe som helst som stammer fra juret til ei ku/geit. 5
blabla1 Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Voyager skrev (3 minutter siden): Det er da vel ingen restauranter som ønsker å ta sjansen på å garantere noe slikt! Det vil jo ende med søksmål uansett. Hvis du må hentes med ambulanse etter å ha fått i deg et lite spor av melkeproteiner bør du kun spise hjemme. Hadde aldri turt noe annet. Jeg har jobbet på burger king, og der jeg jobbet ble hvertfall glutenfritt tilberedt på et eget sted, med nyvaskede redskaper. Vi sa likevel alltid at vi ikke kunne garantere at det var 100% glutenfritt fordi det potensielt sett kunne være igjen små rester av gluten på skjærefjøl og kniv. En bruker jo også samme tilbehøret som de som tilbereder vanlige burgere har tatt på, så det vil alltid være muligheter for overføring. Vil tro det er mye det samme med melkeallergi. 9
Gjest loveli Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 kvinne35+ skrev (Akkurat nå): De som spiser vegansk er ofte de som har melkeproteinallergi/melkeallergi/kumelkproteinallergi og de har allergi for alt som har spor av noe som helst som stammer fra juret til ei ku/geit. Ja, og da burde de ikke spise ute. Jeg hadde aldri turt det med så alvorlige allergier. Stakkars folk.
Voyager Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 kvinne35+ skrev (Akkurat nå): De som spiser vegansk er ofte de som har melkeproteinallergi/melkeallergi/kumelkproteinallergi og de har allergi for alt som har spor av noe som helst som stammer fra juret til ei ku/geit. Fortsatt urimelig å mene at restauranter skal ta et slik stort ansvar. 7
Gjest DramaTheLama Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 Altså, dauer man av å ete ute så eter man hjemme. Så enkelt er det.
Callisto83 Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 Det blir rart å forlange dette av Burger King og andre Fast Food kjeder. Hvis man er supernøye på hvilke ting man kan/ikke kan spise, så går man naturligvis ikke på slike steder... 9
kvinne35+ Skrevet 27. juli 2021 #20 Skrevet 27. juli 2021 Voyager skrev (2 minutter siden): Fortsatt urimelig å mene at restauranter skal ta et slik stort ansvar. En restaurant skal bare passe på og ikke bruke samme overflate til vegansk som til normal mat og ikke bruke smør (smør er melkeproteiner) i stekingen. Man tilpasser allergi kost. Det er stor forskjell på laktoseintolleranse og melkeproteinallergi. Ikke alle havner på sykehuset noen får feber og diare og rød prikkete utslett, sterke magekramper i ei uke og så og forsterket refluks (refluks er når det du spiser/drikker kommer tilbake ut igjen). 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå