Gå til innhold

Hvordan fungerer ventelisten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står på venteliste, men jeg lurer litt på hvordan denne fungerer nå som fristen for å svare er ute. Når man nå rykker nærmere å komme inn, betyr dette da at noen i ventelistekøen har enten takket nei til å stå der eller at de ikke svarte innen fristen og de blir dermed automatisk ute av køen? Eller rykker man frem i køen fordi de som allerede har fått tilbud om studieplass enten takket nei til plassen eller de glemte å svare noe som helst og er dermed ute? Forstår ikke helt hva som er avgjørende for å rykke frem i køen. Noen som vet hvordan dette fungerer? Og man får ikke 100 % sikkert svar om man faktisk blir tilbudt studieplass før i suppleringsopptaket, selv om man f. eks står som nummer 12 på ventelisten før suppleringsopptaket?

Anonymkode: 70c65...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen må takke nei, eller glemme å svare. Da rykker du fremover i køen. Men, nok søkere må takke nei for at du skal få tilbud i og med at studiestedene gir ut mange flere tilbud enn hva de har plasser, basert på statistikk. Det er det som kalles overbooking https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2021/overbooking/

Anonymkode: aa68b...b7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foran deg på ventelisten må forsvinne ut for at du skal rykke frem, enten ved at de takker nei til venteliste eller glemmer å svare. Hva de som har fått tilbud har svart påvirker ikke din plass på venteliste. De fleste studier overbookes heftig, så det er normalt mange (kan faktisk være flere hundre) av de som tilbys plass som må takke nei/ikke svare på tilbud før det tas inn fra ventelistene. 

Anonymkode: 375bc...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De foran deg på ventelisten må forsvinne ut for at du skal rykke frem, enten ved at de takker nei til venteliste eller glemmer å svare. Hva de som har fått tilbud har svart påvirker ikke din plass på venteliste. De fleste studier overbookes heftig, så det er normalt mange (kan faktisk være flere hundre) av de som tilbys plass som må takke nei/ikke svare på tilbud før det tas inn fra ventelistene. 

Anonymkode: 375bc...7d9

Så om 10 av de som har fått tilbud har takket nei eller ikke svarte innen fristen, vil ikke ha noe å si for min plass på ventelista før suppleringsopptaket? Er det i suppleringen jeg kan se fasiten for om nok folk takket nei eller ikke svarte på tilbudet? Er det da jeg vil rykke inn til studieplass om studiet jeg har søkt kun har overbooket rundt 10-15 studenter og dette ønsker de å beholde av overbooking?

Anonymkode: 70c65...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet jeg søkte har 70 plasser,  og de har gitt tilbud til 100. Men jeg ser fra suppleringsopptaket ifjor at de tok inn 110. Jeg er på ventelisteplass nr 5. Håp?

Anonymkode: 0e064...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så om 10 av de som har fått tilbud har takket nei eller ikke svarte innen fristen, vil ikke ha noe å si for min plass på ventelista før suppleringsopptaket? Er det i suppleringen jeg kan se fasiten for om nok folk takket nei eller ikke svarte på tilbudet? Er det da jeg vil rykke inn til studieplass om studiet jeg har søkt kun har overbooket rundt 10-15 studenter og dette ønsker de å beholde av overbooking?

Anonymkode: 70c65...f0f

Om 10 har svart nei/ikke svart påvirker ikke din plass på ventelisten, ventelisten går kun ned fordi andre på ventelisten forsvinner ut. Suppleringen viser ikke hvor mange av de som har fått tilbud som har takket ja/nei/ikke svart, suppleringsopptak til et studie gjøres kun dersom så mange har takket nei/ikke svart at studiestedet mener det må sendes ut flere tilbud for å sikre at alle studieplassene fylles. Poenget med overbooking er egentlig at man skal slippe supplering, og sikre seg at plassene er fylt nå man vet at noen ikke møter til studiestart eller faller av etter kort tid.

Eksemepel; et studie har 100 plasser, vil starte med 110 studenter for å sikre mot frafall (dette tallet opplyses ikke utad), overbooker med 250 tilbud totalt i hovedopptaket. Da må 140 stykker si nei/ikke svare før de tar inn fra venteliste. 

Anonymkode: 375bc...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig det AB over meg her sier. Kan legge til at erfaringsmessig er det de studentene som tidlig får plass som også møter. 

Anonymkode: aa68b...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt sykepleie hos oslomet og er nr: 10 i venteliste. Håper inderlig på å komme inn i år men frykter siden de har begynt å overbooke massivt. 

Anonymkode: 55162...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nr. 7 på ventelista til sykepleien i Bodø, og har TIDENES nerver... har du fått svar på suppleringsopptaket enda? Sjekker hvert 10.ende minutt hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær, skrev (19 minutter siden):

Jeg er nr. 7 på ventelista til sykepleien i Bodø, og har TIDENES nerver... har du fått svar på suppleringsopptaket enda? Sjekker hvert 10.ende minutt hehe

Ikke rikket seg siden i går 😅 Jeg er et nervevrak om det hjelper! Ikke fått svar på suppleringsopptaket. Regner med det skjer mest sannsynlig 29. juli, men kan jo også skje i morgen! Føler at siste håp henger i en tynn tråd nå, så satser alle kort på suppleringen 🥺 Ikke skjedd noe med deg heller på lista i dag?

Anonymkode: 70c65...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ifra meg jeg også! Det har ikke vært noen forandringer siden i går her heller🥵 Så nettopp gjennom en annen tråd, og det var noen som mente at suppleringsopptaket allerede har vært? Håper virkelig ikke det stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær, skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt ifra meg jeg også! Det har ikke vært noen forandringer siden i går her heller🥵 Så nettopp gjennom en annen tråd, og det var noen som mente at suppleringsopptaket allerede har vært? Håper virkelig ikke det stemmer!

Stemmer nok ikke heldigvis da studiet ikke står på samordna 😅 Så vi får bare krysse fingrene for at dette går veien! Føler nesten ut som å vente på svaret fra hovedopptaket på nytt. Er virkelig så sinnsykt nervøs! Ventelista mi har stått stille siden kl 19 i går kveld... og den har beveget seg fra lørdag-mandag, men helt standby i dag 😩 Det gjør meg veldig stresset.

Anonymkode: 70c65...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer nok ikke heldigvis da studiet ikke står på samordna 😅 Så vi får bare krysse fingrene for at dette går veien! Føler nesten ut som å vente på svaret fra hovedopptaket på nytt. Er virkelig så sinnsykt nervøs! Ventelista mi har stått stille siden kl 19 i går kveld... og den har beveget seg fra lørdag-mandag, men helt standby i dag 😩 Det gjør meg veldig stresset.

Anonymkode: 70c65...f0f

Pjuuh! Føler virkelig med deg🥺 Ventetida går jo utover hele hverdagen! Det er grusomt, rett og slett. Pling på når du får svaret ditt, også ønsker jeg deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jordbær, skrev (2 minutter siden):

Pjuuh! Føler virkelig med deg🥺 Ventetida går jo utover hele hverdagen! Det er grusomt, rett og slett. Pling på når du får svaret ditt, også ønsker jeg deg masse lykke til!

Godt vi er flere i samme situasjon! Det skal jeg gjøre. Gi beskjed du også om suppleringen har blitt gjennomført hos deg 🤩 Eller om du rykker fremover på ventelisten. Masse lykke til, til deg også 🙌🏼

Anonymkode: 70c65...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjukt nervøs jeg også. Søkte sykepleie hos oslomet og er nr: 10 på venteliste. Kom inn et annet sted men er uaktuelt å flytte for meg akkurat nå. Så håper jeg kommer inn i Oslo. Er mere nervøs fordi jeg har hørt de overbooker sinnsykt mye og gir faen i ventelistene.

Anonymkode: 55162...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med SO, og suppleringen skulle være etter kl. 12:00 i dag. Har det skjedd endringer hos dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jordbær, skrev (15 minutter siden):

Har vært i kontakt med SO, og suppleringen skulle være etter kl. 12:00 i dag. Har det skjedd endringer hos dere?

Nope.. står enda på samme plass. Ikke skjedd noe hos deg heller?

Anonymkode: 70c65...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jordbær, said:

Har vært i kontakt med SO, og suppleringen skulle være etter kl. 12:00 i dag. Har det skjedd endringer hos dere?

Nei, ingen endring hos meg

Anonymkode: 8a9e1...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er håpet enda ikke ute for oss! Regner med at det hadde skjedd i det minste noe med ventelisten om suppleringen hadde vært gjennomført.

Anonymkode: 70c65...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nope.. står enda på samme plass. Ikke skjedd noe hos deg heller?

Anonymkode: 70c65...f0f

Har ikke skjedd noe her heller… Går rundt meg selv på arbeid nå altså, blir gal😂😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...