Gå til innhold

Hvordan få opp glidelås på våtdrakt?

Cata

Anbefalte innlegg

Argh, i sommer gikk jeg til innkjøp av en SUP og ble overbevist om at en våtdrakt kunne vært lurt å ha. Men...jeg får den ikke på, eller rettere sagt - jeg får ikke opp glidelåsen. Har saumfart youtube etter gode tips men er fremdeles like langt fra å få lukket drakten. Jeg får den greit nok på så jeg er rimelig sikker på at størrelsen passer, trekker ermer godt opp og samme med beina for den del. Problemet kommer når glidelåsen skal opp. 

Glidelåsen går fint opp til den er ca. midt på festet for BH'en men der stopper det. Drakten har "snor" for å hale i så det er ikke problemet. Når jeg kjenner etter bak så er det kanskje 1,5-2 cm glipe mellom glidelåshalvdelene så langt som jeg klarer kjenne og drakten skal jo være stram så jeg tror som sagt ikke den er for liten. Prøver å trekke så "rett opp" som jeg kan, men jeg er innmari stiv i skuldre og nakke så  jeg sliter nok litt med å få ideelt trekk. Jeg tror jeg trekker litt mer framover enn jeg burde, men armer og skuldre er nå en gang som de er. 

Hvis noen vannsportguruer her har tips så mottas de med takk for jeg skulle virkelig gjerne fått på meg drakten så jeg kunne strukket sesongen litt i begge ender uten å fryse skvett i hjel om/når jeg ramler av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Cata skrev (6 minutter siden):

Argh, i sommer gikk jeg til innkjøp av en SUP og ble overbevist om at en våtdrakt kunne vært lurt å ha. Men...jeg får den ikke på, eller rettere sagt - jeg får ikke opp glidelåsen. Har saumfart youtube etter gode tips men er fremdeles like langt fra å få lukket drakten. Jeg får den greit nok på så jeg er rimelig sikker på at størrelsen passer, trekker ermer godt opp og samme med beina for den del. Problemet kommer når glidelåsen skal opp. 

Glidelåsen går fint opp til den er ca. midt på festet for BH'en men der stopper det. Drakten har "snor" for å hale i så det er ikke problemet. Når jeg kjenner etter bak så er det kanskje 1,5-2 cm glipe mellom glidelåshalvdelene så langt som jeg klarer kjenne og drakten skal jo være stram så jeg tror som sagt ikke den er for liten. Prøver å trekke så "rett opp" som jeg kan, men jeg er innmari stiv i skuldre og nakke så  jeg sliter nok litt med å få ideelt trekk. Jeg tror jeg trekker litt mer framover enn jeg burde, men armer og skuldre er nå en gang som de er. 

Hvis noen vannsportguruer her har tips så mottas de med takk for jeg skulle virkelig gjerne fått på meg drakten så jeg kunne strukket sesongen litt i begge ender uten å fryse skvett i hjel om/når jeg ramler av. 

Er glidelåsen bak på dressen? Kanskje det går an å feste snoren på et dørhåndtak el.l. og deretter senke deg selv sakte ned mot gulvet ved å bøye knærne og samtidig ha rett rygg?

Anonymkode: 181ec...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noen som kan hjelpe deg å trekke opp glidelåsen?

– Mange har hatt en drakt på seg når de står på vannski eller seilbrett, men de færreste har svømt med en skikkelig, tettsittende våtdrakt. Derfor er det helt naturlig at de spør, sier Pedersen.

24-åringen mener drakten heller skal være for liten enn for stor. Han har sett mange nybegynnere med våtdrakter i feil størrelse.

– Drakten skal være klam og trang. At du trenger hjelp til å få lukket glidelåsen på ryggen, er nært sagt et tegn på størrelsen er riktig.

https://www.fvn.no/lokalsporten/i/LyzaR/Ta-deg-god-tid-med-vatdrakten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svøm ikke alene. Trener du sammen med noen, har du dessuten noen til å hjelpe deg med glidelåsen på ryggen. 

Pedersen er opptatt av at ingen skal svømme utendørs alene. Derfor oppfordrer han til å ha med seg en treningsvenn, enten man skal svømme i tjern eller i havet.

https://www.fvn.no/lokalsporten/i/LyzaR/Ta-deg-god-tid-med-vatdrakten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cata skrev (28 minutter siden):

Hvordan har du tenkt å greie å få den våtdrakten av deg? Som fortalt i artikkelen, så er det lurt å ha noen til å hjelpe seg med glidelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våtdrakt skal være trang. For min del er det én måte som funker: Spenn kroppen så langt det går i bue bakover, bak med skuldrene. Hold sammen øverst med den ene hånda, dra i snora med den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan har du tenkt å greie å få den våtdrakten av deg? Som fortalt i artikkelen, så er det lurt å ha noen til å hjelpe seg med glidelåsen.

Å få den av igjen er lett - det er å få den på som er vanskelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må trekke skulderbladene sammen og glidelåsen opp i båndet.

Mvh windsurfer 

Anonymkode: 52062...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du noen som kan hjelpe deg å trekke opp glidelåsen?

Nei. 

berta157 skrev (17 minutter siden):

Våtdrakt skal være trang. For min del er det én måte som funker: Spenn kroppen så langt det går i bue bakover, bak med skuldrene. Hold sammen øverst med den ene hånda, dra i snora med den andre. 

Jeg hadde en aften med akrobatiske øvelser og tror jeg var innom den der. Prøvde å feste borrelåsen i halslinningen for å holde den sammen. Er så stiv i skuldrene at jeg sliter med å få begge armene bak.

Saph skrev (35 minutter siden):

Bruk kleshenger til å dra opp glidelåsen? 

Jeg har jo snora som er festet til selve glidelåsen. Vil det være enklere med en kleshenger? Og hvordan får jeg tak i den? Må jo ha armene ganske langt bak for å få tak i den. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å få den av er for tiden kun et hypotetisk problem så lenge jeg ikke får den på. Det problemet får jeg løse hvis jeg kommer så langt.   Jeg har lest artikkelen, men jeg har rett og slett ikke den "noen" som artikkelen forutsetter. Uansett har det ikke vært problem å få den av etter jeg har prøvd, men den blir kanskje mer umedgjørlig i våt tilstand? 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må trekke skulderbladene sammen og glidelåsen opp i båndet.

Mvh windsurfer 

Anonymkode: 52062...a4a

Trekker i båndet av alle krefter, men får gi skulderbladene et forsøk også. Den varianten har jeg ikke prøvd før, men det høres logisk ut. Håper bare skuldrene er medgjørlige nok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (8 minutter siden):

Å få den av er for tiden kun et hypotetisk problem så lenge jeg ikke får den på. Det problemet får jeg løse hvis jeg kommer så langt.   Jeg har lest artikkelen, men jeg har rett og slett ikke den "noen" som artikkelen forutsetter. Uansett har det ikke vært problem å få den av etter jeg har prøvd, men den blir kanskje mer umedgjørlig i våt tilstand? 

Trekker i båndet av alle krefter, men får gi skulderbladene et forsøk også. Den varianten har jeg ikke prøvd før, men det høres logisk ut. Håper bare skuldrene er medgjørlige nok. 

Du får den lett av, men gjør det raskest mulig etter du kommer opp av vannet - den er betydelig lettere å dra av seg med van i.

Har du noen gang hatt glidelåsen igjen, slik at du vet at det faktisk går? Min har også en «kant» under glidelåsen som kan legge seg noe i veien, men høres ikke ut som det er det som er ditt problem. Skulderbladene bak og puppene frem er altså helt nødvendig for min del 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder du med den ene hånden bak nede på ryggen, slik som på videoen? 1.53 i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Er det ikke bare å feste en slik en i glidelåsen når du tar den på og så ta den av når du har fått den på plass? 

C8A8CDED-E610-4C8C-892E-C692A236F769.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

berta157 skrev (20 minutter siden):

Har du noen gang hatt glidelåsen igjen, slik at du vet at det faktisk går? 

Nei, jeg bare regner med det går hvis drakten passer og det virker det som den gjør ellers. Jeg har tross alt ikke problemer med å trekke opp låsen det første stykket. Men jeg har selvsagt ikke noen garanti for at det går ettersom jeg aldri har lyktes med å få lukket den. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Holder du med den ene hånden bak nede på ryggen, slik som på videoen? 1.53 i videoen.

Jeg har prøvd ja, men når jeg kommer til rett under skulderbladene så nytter det ikke hvor jeg holder. Låsen bare stopper der. (Den glir greit nok når ikke jeg er inni drakten så det er ikke låsen det er noe galt med.) 

Elder Millennial skrev (14 minutter siden):

Er det ikke bare å feste en slik en i glidelåsen når du tar den på og så ta den av når du har fått den på plass? 

Jeg trenger ikke det, det er en rem festet i glidelåsen. Problemet er ikke å få tak, problemet er å få trukket opp glidelåsen de siste 20 cm eller så. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte du den i en fysisk butikk? Er det en løsning å dra til butikken og få hjelp til å greie å trekke opp glidelåsen selv?

Kanskje det er et spesielt "triks" for å få trekt opp glidelåsen som gjelder den modellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjøpte du den i en fysisk butikk? Er det en løsning å dra til butikken og få hjelp til å greie å trekke opp glidelåsen selv?

Kanskje det er et spesielt "triks" for å få trekt opp glidelåsen som gjelder den modellen?

Jeg kjøpte på fysisk butikk ja, men det var et sted av typen: "Kommer det kunder, stikker vi..." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Cata skrev (47 minutter siden):

Jeg kjøpte på fysisk butikk ja, men det var et sted av typen: "Kommer det kunder, stikker vi..." 

Det skjønte jeg ikke helt hva du mente med. Er det ikke mulig å komme i kontakt med betjeningen der og få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjønte jeg ikke helt hva du mente med. Er det ikke mulig å komme i kontakt med betjeningen der og få hjelp?

Nei det var heller dårlig med det. Jeg fikk ikke kontakt med den som hadde ansvar for sportsavdelingen. Snakket kun med en som var i en annen avdeling som ringte den ansvarlige, men sistnevnte hadde visst viktigere ting å gjøre enn kundeservice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cata skrev (1 minutt siden):

Nei det var heller dårlig med det. Jeg fikk ikke kontakt med den som hadde ansvar for sportsavdelingen. Snakket kun med en som var i en annen avdeling som ringte den ansvarlige, men sistnevnte hadde visst viktigere ting å gjøre enn kundeservice. 

Det er veldig synd. Jeg håper at du finner en måte å få trekt opp glidelåsen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke veldig imponert nei. 

Har jo fått en del nye tips her da så jeg får begynne fra toppen og prøve meg nedover :fnise:   - gjennom forslagene, ikke ned glidelåsen. Det må jo være mulig å få det til på et eller annet vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...