Gå til innhold

Å skrive navn feil med vilje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gang skrevet navnet på en kollega eller annen du kjenner feil, med vilje? Eller opplevd at andre gjør dette overfor deg?

Feks «Kjære Mari» til Marie eller «Hei Thorleif» til Thorvald?

Jeg har opplevd flere ganger at folk har skrevet navnet mitt feil på denne måten. Lurer på om det er uhell hver gang eller om folk gjør dette med vilje om de er sure eller noe? Om man ikke kjenner personen så godt at man vet om vedkommende heter Mari eller Marie, kan man vel like gjerne innlede med «Hei» som med «Hei Mari»?

Noen tanker?

Anonymkode: a8622...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange putter på en -e på slutten av navnet mitt. Det gjør meg ingenting😊 Folk tar feil og blingser innimellom. Verre ting har skjedd 

Anonymkode: 137a0...1c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk skriver navnet mitt feil hele tiden🤣 er vandt til det nå og tror ikke de gjør det med vilje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men var en fyr som kalte meg Cecilie hele tiden. Heter Silje. Ble så irritert til slutt at jeg gadd han ikke mer..følte han bare gjorde det på faen. 

Anonymkode: a53ad...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er morsomt å si navn på litt feil måte, litt artig å se hvordan folk reagerer 😉

Anonymkode: 18469...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri opplevd. 

Anonymkode: 36491...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Milky skrev (1 minutt siden):

folk skriver navnet mitt feil hele tiden🤣 er vandt til det nå og tror ikke de gjør det med vilje

Men hvorfor bruke navnet til noen om man ikke vet hva de heter? (Tenker ikke på ren feilstaving, men feilskriving som gjør navnet til et annet - som feks Mari/Marie/Maria.

TS

Anonymkode: a8622...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor bruke navnet til noen om man ikke vet hva de heter? (Tenker ikke på ren feilstaving, men feilskriving som gjør navnet til et annet - som feks Mari/Marie/Maria.

TS

Anonymkode: a8622...ff1

Enten er de dumme eller glemmer hva en heter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Elin, og jeg har en kollega som kaller med Edel i ny og ne, hun veit jeg heter Elin, Edel er pent men har aldri møtt noen som heter det og jeg skjønner ikke hvorfor hun kaller meg det. Tror hun gjør det med vilje av en grunn? Jeg bryr meg ikke da :P Litt rart bare.

Anonymkode: 52fc7...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mellomnavn av typen etternavn, men om man legger til en bokstav inni blir det til et vanlig fornavn. Utrolig hvor mange som bruker det fornavnet på meg i stedet for mitt eget på mail etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke feil navn med vilje er faktisk en hersketeknikk. Ufin oppførsel… 

Anonymkode: c93c7...5df

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å bruke feil navn med vilje er faktisk en hersketeknikk. Ufin oppførsel… 

Anonymkode: c93c7...5df

Det tenker jeg også. Men hvordan kan man vite om det er gjort med vilje? Og hvorfor gjør de det? Hvorfor ikke velge en annen teknikk?

TS

Anonymkode: a8622...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, men var en fyr som kalte meg Cecilie hele tiden. Heter Silje. Ble så irritert til slutt at jeg gadd han ikke mer..følte han bare gjorde det på faen. 

Anonymkode: a53ad...4d4

herregud så respektløst. Er jo to forskjellige navn, syns ikke de ligner på hverandre i det hele tatt egebtlig. liker silje bedre faktisk 

Anonymkode: 590ca...d2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det tenker jeg også. Men hvordan kan man vite om det er gjort med vilje? Og hvorfor gjør de det? Hvorfor ikke velge en annen teknikk?

TS

Anonymkode: a8622...ff1

Hva ville du gjort/tenkt/følt hvis de gjorde det med vilje?

Anonymkode: 455b8...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Mari, og blir ofte kalt for Marit 🤔

Men det verste var en sjef. Hun kalte meg for Mariiii, akkuratt som hun var fransk. Jeg sa ifra flere ganger at jeg heter MAri og ikke Mariiii. Men motsvaret var bare at hun syntes Mariii var penere. Det driter jeg i drittkjerrig, for det er ikke det jeg heter. Endte med flere kjipe ting fra den sjefen, så jeg leverte til slutt inn oppsigelse 

Anonymkode: e62aa...a3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb er vi tre som heter Cathrine og en som heter Katrine, så at folk blander der tenker jeg ikke så mye over. Men da kollegaen min kalte meg Lene en hel dag lurte jeg på om hun trengte medisinsk hjelp, tok 6 timer før hun oppdaget at hun hadde brukt feil navn, og vi har jobbet sammen i flere år 😄

Anonymkode: cce1b...92d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moren min skriver konsekvent navnet til yngste barnet vårt feil, men vi er så vant nå. Ble latterkrampe julaften da hun hadde fått et tursett med trekopp og tallerken inngravert med dette feile navnet! 😂😂😂 barnet er nå 12 år! 

Enkelte er bare elendige å huske navn! 😊

Anonymkode: cf658...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva ville du gjort/tenkt/følt hvis de gjorde det med vilje?

Anonymkode: 455b8...1de

Jeg skulle ønsket at de heller ville vært direkte med meg om hvorfor de mislikte meg eller ville sette meg på plass.

ts

Anonymkode: a8622...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ubrukelige på navn. Heter Helene, og overraskende mange klarer å skrive Helena. Til og med «Gratulerer med dagen, Helena» på facebook rett under navnet mitt. Imponerende sløvt, men får meg ikke til å tro at det er med vilje. Det blir i hvert fall for dumt.

Anonymkode: a81fe...6ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...