Gå til innhold

Skal begynne å tenke julegaver (strikking), tips til årets?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ideer mottas med takk :) I fjor ble det selbuvotter til mange, har masse Lima, Karisma og Peer Gynt igjen. Gjerne tips om konkrete mønster. 

Skal lage ca 10-12 gaver. Hva liker du å strikke til jul?

Anonymkode: 62537...2ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager tovede tøfler og votter. Hals har vært veldig populært! Hals strikker jeg i kos og silk mohair, blir veldig fint. 
Sitteunderlag til turglade. Pannebånd og luer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket også mye votter i fjor, tenkte å strikke luer og halser som matcher i år.

Anonymkode: ac3bd...e28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mest glad for sokker. 

Tilføyelse: Jeg har en skuff full av skjerf, luer, gensere og votter jeg aldri bruker. Hater ull, synes det klør, men ingen spurte. 

Så spør mottaker om hva de ønsker seg, er mitt tips. Trist å bruke masse tid og energi på noe som bare blir liggende i en skuff. 

Endret av Meadow
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre noe  har bedt om å få noe strikket, ville jeg droppet det…

Anonymkode: 423e9...84c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å strikke kluter i tynt bomullsgarn? Ikke for tykke, da er de ikke gode å bruke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med mindre noe  har bedt om å få noe strikket, ville jeg droppet det…

Anonymkode: 423e9...84c

Hvis du er god til å strikke, kjør på med strikkagaver! Gjerne i nøytrale farger. 🙂

Anonymkode: 697ad...25d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hva mottaker vil like :)  Er de mye ute? Luer og votter. Er de mest inne? Tøfler og sokker. 

Jeg pleier å blande litt og spørre om det er noe de kunne tenke seg, vil heller lage noe som blir brukt (riktig farge, mønster eller ikke, hva matcher hva de har). Jeg blir selv alltid glad for sokker, men votter og luer bruker jeg sjeldent så det hoper seg bare opp dessverre.

Anonymkode: 19432...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vil ha av strikk er litt stramme ullsokker og fingerløse hansker. Kanskje den hoodien noen linka over også.

Votter, luer, halser, pannebånd osv. bruker jeg ikke, så det er bare stress å få. 

Skjerf og kluter tror jeg er mer stas å lage enn å få. Da ville jeg heller hatt et strikkekit med pinner, garn og oppskrift så jeg kan lage det selv. 

Anonymkode: 49d75...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eneste jeg vil ha av strikk er litt stramme ullsokker og fingerløse hansker. Kanskje den hoodien noen linka over også.

Votter, luer, halser, pannebånd osv. bruker jeg ikke, så det er bare stress å få. 

Skjerf og kluter tror jeg er mer stas å lage enn å få. Da ville jeg heller hatt et strikkekit med pinner, garn og oppskrift så jeg kan lage det selv. 

Anonymkode: 49d75...c54

Glemte å skrive at hvis noen strikker noe spesielt for meg, så blir jeg glad uansett. Hvis jeg får votter med mønster som viser at strikkeren har tenkt spesielt på meg (kattervotter til kattedame f.eks.), så blir jeg glad og prøver å bruke dem likevel. Men å få det samme strikket som hele slekta synes jeg ikke er så kult. 

Anonymkode: 49d75...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her :)

Takk for tips, post gjerne bilder av hva der lunne tenkt dere. Strikker kun til de som ønsker seg strikk.

Jeg strikket "blomstrete" til jenter og vanlige til menn, og mottakerne ble fornøyde. (Slike som på bildet)  Men vil lage noe annet i år.

Sokker var godt forslag, hvilke synes dere er fine? Sitteunderlag går det mye garn av, så det blir ganske dyrt (5-6 nøster fritidsgarn), og luer og pannebånd synes mange klør. Bor i Nordnorge, så ullvotter var safe, liksom.

 

Screenshot_20210725-124524_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210725-124606_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 62537...2ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her :)

Takk for tips, post gjerne bilder av hva der lunne tenkt dere. Strikker kun til de som ønsker seg strikk.

Jeg strikket "blomstrete" til jenter og vanlige til menn, og mottakerne ble fornøyde. (Slike som på bildet)  Men vil lage noe annet i år.

Sokker var godt forslag, hvilke synes dere er fine? Sitteunderlag går det mye garn av, så det blir ganske dyrt (5-6 nøster fritidsgarn), og luer og pannebånd synes mange klør. Bor i Nordnorge, så ullvotter var safe, liksom.

 

Screenshot_20210725-124524_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210725-124606_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 62537...2ec

De vottene er veldig fine ♥️ Hvilket garn og pinnestørrelse brukte du på de?

Anonymkode: b2699...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her :)

Takk for tips, post gjerne bilder av hva der lunne tenkt dere. Strikker kun til de som ønsker seg strikk.

Jeg strikket "blomstrete" til jenter og vanlige til menn, og mottakerne ble fornøyde. (Slike som på bildet)  Men vil lage noe annet i år.

Sokker var godt forslag, hvilke synes dere er fine? Sitteunderlag går det mye garn av, så det blir ganske dyrt (5-6 nøster fritidsgarn), og luer og pannebånd synes mange klør. Bor i Nordnorge, så ullvotter var safe, liksom.

 

Screenshot_20210725-124524_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210725-124606_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 62537...2ec

Jeg liker sånne sokker som liksom har en såle, som sitter stramt og fint rundt foten. Vet ikke hva de heter. Prøvde å strikke selv en gang men fikk ikke til, derfor jeg ønsker meg. 

F.eks. som disse: https://www.strikkoteket.no/product/cloudberry-flower-sokker/ 

Men hvis de er for fine (eller hvite) er det litt stress, for da blir jeg redd for å ødelegge dem. 

Ville gjerne hatt en sokkeversjon av de røde og hvite blomstervottene dine f.eks. 

Anonymkode: 49d75...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De vottene er veldig fine ♥️ Hvilket garn og pinnestørrelse brukte du på de?

Anonymkode: b2699...eab

Jeg er ikke TS, men jeg strikket også disse i fjor. Heter "Frodige blomster", og mønster kan kjøpes av Heidi Frøshaug på instagram.
Jeg brukte Drops Karisma og Sandnes Garn Smart. Pinne nr 3 og 3,5.

Anonymkode: ac3bd...e28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man egentlig noengang få nok strikkede ullsokker her i landet? I alle fall når man bor i nord? Ullsokker, raggsokker, det må da være midt i blinken for de fleste.

Anonymkode: 143c8...76f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man egentlig noengang få nok strikkede ullsokker her i landet? I alle fall når man bor i nord? Ullsokker, raggsokker, det må da være midt i blinken for de fleste.

Anonymkode: 143c8...76f

Jeg bor i nord og hater strikkalester. Foretrekker tynne ullsokker. 

Anonymkode: c4521...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...