Bhs88 Skrevet 25. juli 2021 #41 Del Skrevet 25. juli 2021 Jeg bor på andre siden av landet og merket ingenting, men er livredd. Får overhode ikke sove nå. Bor alene og alt… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 25. juli 2021 #42 Del Skrevet 25. juli 2021 Å fy, kjenner jeg grøsser her. Bor på sørlandet og har ikke merket noe, har sett en meteoritt en gang i vinter og bare det var enkelt og litt fascinerende men det dere forteller her er bare skummelt. 😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 25. juli 2021 #43 Del Skrevet 25. juli 2021 Det var vel en sånn meteor lik den som de hadde i Russland i 2013. Sjokkbølgen gjorde en del skade på vinduer og slikt. (Hodetelefon brukere bør være obs på høy lyd i videoklippet.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 25. juli 2021 #44 Del Skrevet 25. juli 2021 Bhs88 skrev (3 minutter siden): Jeg bor på andre siden av landet og merket ingenting, men er livredd. Får overhode ikke sove nå. Bor alene og alt… Ingenting å være redd for. Absolutt ikke. Metoritter inn i atomsfæren er ganske vanlig, men sjelden de kommer over tett befolkede strøk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 25. juli 2021 #45 Del Skrevet 25. juli 2021 Callisto83 skrev (Akkurat nå): Det var vel en sånn meteor lik den som de hadde i Russland i 2013. Sjokkbølgen gjorde en del skade på vinduer og slikt. (Hodetelefon brukere bør være obs på høy lyd i videoklippet.) Den fra Russland var mye, mye større. Kan ikke sammenlignes. Den forårsaket en god del skade. Drønnet vi hørte har ingenting med nedslaget til meteoritten æ gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 25. juli 2021 #46 Del Skrevet 25. juli 2021 Adara skrev (23 minutter siden): Er ikke meteoritt kjempedyrt? Gå ut å finn den! Stjernestøv finner du overalt. Hørt Rekommandert-episoden om det. Utrolig fascinerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kalini Skrevet 25. juli 2021 #47 Del Skrevet 25. juli 2021 så den godt her i Bø.. men hørte ikke noe smell eller lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
indigob Skrevet 25. juli 2021 #48 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (1 minutt siden): Ingenting å være redd for. Absolutt ikke. Metoritter inn i atomsfæren er ganske vanlig, men sjelden de kommer over tett befolkede strøk. rart at ingen har visst at den kom ? Trodde folk passet på dette jeg og sendte opp raketter for å få de til å endre kurs dersom de er store. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonyv Skrevet 25. juli 2021 #49 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (5 minutter siden): Eh, jo. Meteoritter er store, og buldringen har ingenting med nedslag å gjøre. Det kommer av tunnelen den etterlater seg. Nei, du vet ikke hva du snakker om. "Tordenskrallet", som det her refereres til, kom først noen minutter senere. Det er helt vanlig og skjer fordi meteoren penetrerer i en helt utenkelig voldsom fart. Braket og smellet kom fra at meteoritter fra meteoren traff bakken, mest sannsynlig på flere steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 25. juli 2021 #50 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (Akkurat nå): Den fra Russland var mye, mye større. Kan ikke sammenlignes. Den forårsaket en god del skade. Drønnet vi hørte har ingenting med nedslaget til meteoritten æ gjøre. Ok. Jeg gikk dessverre glipp av det siden jeg bor i sør. Det virker i hvert fall som flere har meldt i fra, for VG skriver om det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 25. juli 2021 #51 Del Skrevet 25. juli 2021 tonyv skrev (1 minutt siden): Nei, du vet ikke hva du snakker om. "Tordenskrallet", som det her refereres til, kom først noen minutter senere. Det er helt vanlig og skjer fordi meteoren penetrerer i en helt utenkelig voldsom fart. Braket og smellet kom fra at meteoritter fra meteoren traff bakken, mest sannsynlig på flere steder. Han jeg siterte er Erik Newth, altså en av verdens fremste eksperter på astronomi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 25. juli 2021 #52 Del Skrevet 25. juli 2021 indigob skrev (2 minutter siden): rart at ingen har visst at den kom ? Trodde folk passet på dette jeg og sendte opp raketter for å få de til å endre kurs dersom de er store. De kan gjøre det hvis de er så store og til fare for oss, da kan de skyte opp raketter for å få dem ut av kurs, men med den farten meteoritter kommer, er det kanskje ikke så rart at noen av dem kommer litt brått på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
indigob Skrevet 25. juli 2021 #53 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (2 minutter siden): Han jeg siterte er Erik Newth, altså en av verdens fremste eksperter på astronomi. Det stemmer ikke at smellet kom fra at meteoritten treffer bakken. 😂 Det kommer fra at lufta trekker deg tilbake etter hullet som meteoritten laget når den kol gjennom atmosfæren. Ikke si at andre ikke vet hva de snakker om, når du åpenbart ikke gjør det selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonyv Skrevet 25. juli 2021 #54 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (3 minutter siden): Han jeg siterte er Erik Newth, altså en av verdens fremste eksperter på astronomi. Han skriver helt riktig, men du tolket det feil. Han refererer til braket som kunne høres en stund etter nedfarten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 25. juli 2021 #55 Del Skrevet 25. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Det stemmer ikke at smellet kom fra at meteoritten treffer bakken. 😂 Det kommer fra at lufta trekker deg tilbake etter hullet som meteoritten laget når den kol gjennom atmosfæren. Ikke si at andre ikke vet hva de snakker om, når du åpenbart ikke gjør det selv. Det var jo det jeg sa - at det IKKE kommer av at det treffer bakken. Les nå hva jeg skrev! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
indigob Skrevet 25. juli 2021 #56 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (Akkurat nå): Det var jo det jeg sa - at det IKKE kommer av at det treffer bakken. Les nå hva jeg skrev! Jeg vet det, men jeg siterte feil person. Det var hun som sa at su ikke viste hva du snakket om jeg skulle sitere. Slapp av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonyv Skrevet 25. juli 2021 #57 Del Skrevet 25. juli 2021 Trolltunga skrev (Akkurat nå): Det var jo det jeg sa - at det IKKE kommer av at det treffer bakken. Les nå hva jeg skrev! Braket som kom med lyset og skjelvingene kom av at meteoritter traff bakken. "Tordenskrallet" som kom noen minutter etterpå, kommer fra at atmosfæren lukker luftrommet etter nedfarten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 25. juli 2021 #58 Del Skrevet 25. juli 2021 https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/jamiecartereurope/2021/07/22/this-years-perseid-meteor-shower-will-be-the-brightest-for-years-heres-how-to-see-up-to-50-shooting-stars-in-an-hour/amp/ Har kanskje noe med dette å gjøre. Lurer på hvor den landet. Skulle ønske jeg fikk med meg det. Kanskje jeg hadde hørt det om jeg ikke hadde musikk på ørene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 25. juli 2021 #59 Del Skrevet 25. juli 2021 (endret) Dedusert fra medier og astronomers uttalelser den siste timen: MeteorEN eksploderte ca. 15-20 km opp i luften, noe som ga et stort brak. På grunn av lydens hastighet høres ikke dette før ca. et minutt etterpå. I FORkant av dette (lyden) kunne det høres buldring (luft som fyller vakumtunnellen bak). I ETTERkant (igjen av lyden) hørtes det knatring som definitivt ikke var lyden av nedfall. Det er heller ikke sikkert at noe traff bakken (og ble meteoritter), men sannsynligvis fragmenter på størrelse med småstein, om så tilfelle. Selve meteoren, før eksplosjon og fragmentering, var nok på størrelse med en håndball eller i beste fall en badeball (pushing it). Endret 25. juli 2021 av Diafragma La til andre setning. Glemt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
indigob Skrevet 25. juli 2021 #60 Del Skrevet 25. juli 2021 tonyv skrev (9 minutter siden): Braket som kom med lyset og skjelvingene kom av at meteoritter traff bakken. "Tordenskrallet" som kom noen minutter etterpå, kommer fra at atmosfæren lukker luftrommet etter nedfarten. Virkelig ? Det er jo helt fjernt og ikke sant. Meteoritten eksploderte i lufta , etterpå så trakk lufta seg sammen for å tette hullet i atmosfæren. Det er ikke sikkert at det var noe annet enn småstein som traff bakken. Du har ikke peiling, så ikke skriv .. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå