Gå til innhold

Meteoritt på østlandet

Gjest Sirisiri10

Anbefalte innlegg

Diafragma skrev (5 minutter siden):

Dedusert fra medier og astronomers uttalelser den siste timen:

MeteorEN eksploderte ca. 15-20 km opp i luften, noe som ga et stort brak. På grunn av lydens hastighet høres ikke dette før ca. et minutt etterpå. I FORkant av dette (lyden) kunne det høres buldring (luft som fyller vakumtunnellen bak). I ETTERkant (igjen av lyden) hørtes det knatring som definitivt ikke var lyden av nedfall. Det er heller ikke sikkert at noe traff bakken (og ble meteoritter), men sannsynligvis fragmenter på størrelse med småstein, om så tilfelle. Selve meteoren, før eksplosjon og fragmentering, var nok på størrelse med en håndball eller i beste fall en badeball (pushing it).

Så meteoritten før eksplosjonen var på størrelse med en håndball ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er på hytta, og så noe som lignet lyn på himmelen isted. Var det en meteoritt? 😮

Endret av clyde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indigob skrev (17 minutter siden):

Så meteoritten før eksplosjonen var på størrelse med en håndball ?

Ja, ut ifra hva jeg hører. Ellers sier Eirik Newth; på størrelse med en melkekartong, som muligens er en bedre sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, indigob said:

rart at ingen har visst at den kom ? Trodde folk passet på dette jeg og sendte opp raketter for å få de til å endre kurs dersom de er store. 

Du har sett for mye amerikansk film 😂 Denne var mest sannsynlig så liten at den var umulig å oppdage.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør i Telemark merket jeg ingenting. Dessverre, for dette er jo kjempe spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Diafragma said:

Ja, ut ifra hva jeg hører. Ellers sier Eirik Newth; på størrelse med en melkekartong, som muligens er en bedre sammenligning.

Halvliters, liters eller halvannenliters?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe nesten helt annet: Var en meteor bakgrunnen for Edvard Munchs bilde Skrik? Han har skrevet noe om at himmelen ble blodrød, og det kan sikkert ha vært en skremmende opplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (14 timer siden):

Noe nesten helt annet: Var en meteor bakgrunnen for Edvard Munchs bilde Skrik? Han har skrevet noe om at himmelen ble blodrød, og det kan sikkert ha vært en skremmende opplevelse.

Himmelen var rød pga vulkanutbrudd i Asia (Krakatau).

Endret av Tipponull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov meg gjennom hele meteor-nedslaget! Hadde vært spennende å oppleve.

Lurer på om den blir funnet noen gang? Restene av den som landet er jo ikke så lett å finne, siden den ikke var stor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Million said:

Jeg sov meg gjennom hele meteor-nedslaget! Hadde vært spennende å oppleve.

Lurer på om den blir funnet noen gang? Restene av den som landet er jo ikke så lett å finne, siden den ikke var stor.

Det hadde nok vært lettere om den kom når det var snø, selv om det sikkert kan være vanskelig nok å finne en steinklump eller ti da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 25.7.2021 den 2.33):

Ok. Jeg gikk dessverre glipp av det siden jeg bor i sør. Det virker i hvert fall som flere har meldt i fra, for VG skriver om det nå.

Jeg bor på Sørlandet og så lyset godt. Trodde det lynte, men hørte ikke noe torden etterpå, så stusset litt. Var ikke noe skjelv eller lyd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor folk ringer politiet. Riktignok var hastigheten 72 000 km/timen som er vanvittige mye men det ar da lite politiet kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk ringer politiet. Riktignok var hastigheten 72 000 km/timen som er vanvittige mye men det ar da lite politiet kan gjøre med det.

Var vel kanskje en tanke om at det kunne være en eksplosjon eller noe. Når en ikke umiddelbart vet hva noe slikt er er det lett å tenke katastrofe. Særlig dagene etter 22.juli. Pluss at en god del tenkte nok det var nødbluss av noe slag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga skrev (2 minutter siden):

Var vel kanskje en tanke om at det kunne være en eksplosjon eller noe. Når en ikke umiddelbart vet hva noe slikt er er det lett å tenke katastrofe. Særlig dagene etter 22.juli. Pluss at en god del tenkte nok det var nødbluss av noe slag. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg bodde på Hadeland da, og var oppe. Først så jeg noe som lignet på en lyskaster som gikk forbi vinduet, og så litt etterpå smalt det kraftig i verandadøra som ikke var skikkelig lukket, og det hørtes nesten ut som noe tungt datt ned på verandaen. Jeg skjønte absolutt ingenting, og prøvde å finne en logisk forklaring på det. Det eneste jeg kunne komme på var at noen måtte ha lett etter hunden sin med lommelykt i hagen min, og at den hunden må ha tatt en runde til rundt huset mens den jagde et rådyr, og at de hadde sprunget over verandaen min, men dette ga jo heller ikke noen mening :laugh: 
Så hørte jeg om meteoritten dagen etter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...