Gå til innhold

Hvordan kan jeg spare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ellers kanskje du kunne kommet i kontakt med husbanken? Jeg vet egentlig omtrent ingenting om dem, men de skal det være lettere å få lån hos om man har lav inntekt. 

Kanskje du kan få ekstra støtte på grunn av IBS også? Jeg kjenner en med cøliaki som får ekstra på grunn av dette. 

Anonymkode: a8634...5ad

Man får ikke noe støtte pga IBS, er gjort for lite forskning på det 😕 

Ja tenkte på husbanken! Det kan jo være noe 🤔 jeg burde vell sjekke det ut

Ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du blir ufør får du studielånet slettet, tror jeg.

Anonymkode: a8634...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ja virker jo som at jeg kan kvitte meg med mobil forsikringen 

jeg reagerer svært kraftig på bønner og linser, så jeg kan ikke kutte ut kjøtt. Jeg er også på en diett laget av lege og fysio, for jeg må ned i vekt og bygge muskler. Så jeg kjøper også inn det de sier jeg skal spise

Hvordan vet man om fysio dekkes av frikort eller ikke? Jeg er på venteliste for de som har kommunal avtale, er det det samme, eller snakker du om noe annet? Ønsker jo veldig mye at denne posten hadde vært mindre 

Jeg får ikke slettet renter, eller bare typ 2-300 kr i året, for jeg får for mye i AAP 😕 Om jeg blir ufør, så kan jeg heldigvis søke om å få slettet hele lånet

Ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Du er ikke sikra at hele lånet blir slettet. Du skriver du tjener for mye for å få renter slettet, det sier meg at du vil 'kun' få deler av gjelden din slettet ved en evt ufør. Det er lister inne på lånekassen sin side, der kan du se hvor du evt havner. MEN, det du kan gjøre nå er å søke betalingsutsettelser. Det gjør du enkelt via mine sider hos lånekassen. Da 'sparer' du på lånekassenutgiften.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

 

Anonymkode: 5ab0f...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan noen se på mitt budsjett og kanskje gi tips om hvor jeg kan spare inn penger? Ønsker spare til bolig. Med med bare 3000 kr i mnd, så blir det bare 36 000 kr i året. Og som enslig burde jeg spare opp 500 000. Da må jeg spare i 14 år. Da er jeg 45 år 😓 skulle gjerne ha kjøpt før det

 

1000 Spare til eu kontroll/service/verksted

800 Bil forsikring (billigste jeg fikk)

100 bensin

3000 mat

1000 psykomotorisk fysio

100 Spotify

100 Netflix

300 mobil forsikring

300 forsikring for hund 

200 hundemat 

500 spare dyrlege utgifter

300 kloklipp hund              

200 shop (klær, sminke, frisør)

800 Pleie (medisin, lege, linser)

1000 Lånekassen

7000 husleie

3000 spare

= 19 700

 

Jeg er forresten avhengig av bil. Jeg kan ikke øke inntekten med en ekstra jobb, da jeg er på AAP mot ufør. Er litt vanskelig å spise billigere pga IBS. Er på venteliste for offentlig dekket fysio, men i mellomtiden må jeg betale full pris. Hunden min gir meg nye trygghet og selskap, så vil ikke kvitte meg med den heller. Er en gammel hund med mye plager, så derfor utgiftene er så høye der. Har brukt opp utsettelsene for Lånekassen. Og nei, har ikke reise eller innbo forsikring 😅 Det er fordi jeg nesten aldri reiser hjemmefra, og jeg leier av familie. Eier ikke noe av verdi, alt er hentet gratis på Finn. 

Anonymkode: 6f6c8...867

Spotify og Netflix trenger du ikke. Der har du 200. 

Du trenger ikke mobilforsikring. 200 spart. 

Klipp håret selv og kutt sminken. 100? 

Kjøp deg briller. 200 spart? 

Både lege og fysio går på samme frikort, det er rundt 2400 tror jeg. 10 000 spart? 

Kan du søke om å få noen av medisinene dine på Blå Resept? Snakk med fastlegen. 

Du vet best selv hvor mye du kan spare. Jeg bare tipper her. 

Studiegjelda kan du få slettet hele eller deler av. Se lånekassens hjemmesider. 

Du får ikke bil hos NAV. Kun om du er i utdanning eller arbeid. 

Det du bør gjøre er å snakke med boligkontoret om startlån og eventuelt tilskudd. Jeg tipper du får det innvilget. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj dette viste jeg ikke! Kan jeg spørre deg om hvilken diagnose du har, som fikk dette dekket?

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Jeg har aspergers syndrom og generell angst. Usikker på om hvilken av disse diagnosene som gjorde utslaget, eller noe annet. Dette er veldig lenge siden. Bil var eneste måten jeg fikk kommet meg til studier. Jeg husker ikke om jeg faktisk fikk bilutgifter dekket, men de dekket selve kjøpet av bilen.

Anonymkode: a8634...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja jeg kan vell bli flinkere på å lage større posjoner og fryse ned 😊 Pleier være veldig flink til å få med meg tilbud. Men jeg handler alltid mat på samme dagen jeg får utbetalt, og de penger kommer jo ikke før nærmere halv 4, og da er ofte halv pris hylla ganske rensket 🙈 Men jeg kan jo stikke innom dagen etter, litt tidligere for å titte 😅

Har ringt rundt, og det er dårlig med plass for fysio på kommunal avtale 😓 De sier det er pga korona, mange flere med mye vondter (folk sitter mye stille og mange flere med vondter pga psykisk helse). Har faktisk aldri hørt om manuellterapeut før! Men jeg går til psykomotorisk fysio da, så vet ikke heit om det blir litt vell annerledes?

Ja er fornøyd med 3000 kr, men skulle jo ønske jeg klarte mer 🙈 Har ikke så mye å selge, eier ikke så mye ting... men kan jo ønske meg penger til jul og bursdag 😊 Og jeg kan jo prøve meg på strikking 

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Om du skal prøve deg på strikking så gjør slik at den du skal strikke til kjøper garn og mønster, også tar du litt for jobben.

Eller så kan du høre med en garnbutikk i nærheten om de trenger noen som kan strikke opp modeller, da får de dekket kostnadene til garn (så sant du tar vare på banderolene, og leverer de tilbake) men da MÅ plagget kunne være i butikken som modell i 3mnd.

Om du skal legge ut for garnet bør du strikke små ting som ullsokker, dukkeklær som du selger (salget kan du jo gjøre gjennom en kjøp/salg gruppe på nett) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg ville heller hatt innboforsikring enn mobil/reiseforsikring.

Netflix og Spotify ville jeg ha droppet.

Sett klesbudsjettet til 500/mnd og hold deg til det.

Jeg synes det er drøyt å si at folk skal kvitte seg med hund - det ville jeg aldri anbefalt. Men du må se på om det er noen av disse utgiftene du kan endre. F.eks. lære å klippe klør selv.

Bil er et pengesluk, men jeg kan ikke svare for om bil er nødvendig for deg. 

Ja, det kommer til å ta tid å spare opp penger til egenkapital i dette tempoet. Sånn er det bare. Det er likevel slik at når du eventuelt blir ufør kan du søke boligkontoret om hjelp til kjøp av bolig. Da vil det du har spart hjelpe deg, selv om du ikke har nådd 15 % egenkapital. For øvrig er jo det du sparer også en fin buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg klarer ikke kvitte meg med hunden, den er den eneste jeg snakker til 😓 Utenom behandlere så har jeg ikke pratet med noen andre på et halvt år... Redd for at jeg blir deprimert om jeg selger hunden, den har vært min eneste venn de siste 10 årene ❤️
 

Det er ikke så lett å spise billigere på IBS... urkorn brød/knekkebrød er dyrere enn vanlig brød. Jeg spiser nå for 100 kr dagen, og vet ikke helt hvordan gjøre det billigere 😕 kjøper mye mat i hyllen «allergivennlig», for det funker bra for magen. 
 

Jeg er avhengig av bilen, så den kan jeg ikke kutte. Er ikke buss her jeg bor. 
 

Hmm kutte mobil forsikringen? Ja kanskje det? 😅

Jeg må ha noe klær... til og med luksusfellen setter opp 500 kr til personer som holder på å miste huset. Og jeg har under halvparten av det

Jeg har nettopp begynt på fysio, får man dette på frikort etterhvert?? Hvorfor finnes det da offentlige avtaler og at man må være så lenge på venteliste?

Har vært i en bil ulykke, og med skadene jeg fikk så er det 0% sannsynlighet for at jeg vil klare jobb 😕 

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

 

Det du oppsummerer her er at hunden, bilen, kosthold og behandlingene dine er viktigere i ditt liv en bolig. Og at du ikke har mulighet til å øke inntekt. 

Da har du ikke råd til å eie eget, da du har viktigere prioriteringer i livet. 

Det er ikke stort vanskeligere enn det. 

Anonymkode: c85f0...88b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin666 skrev (18 timer siden):

Så fond som dekker 1000+ selskaper i 20+ land får mere avkastning? Kan ikke forstå at et fond som speiler samlet utvikling i aksjemarkedet over hele verden gjør det. Det følger jo verdensindeks mer eller mindre slavisk. 

 Hvordan gir det høyere avkastning enn feks rene tech-fond har gjort de siste årene? 

Høyere avkastning enn banken. Et indexfond er mindre utsatt for at en sektor (ex teknologi eller grønne fond) skal gå åt skogen. 

Anonymkode: 68093...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar 1000 i vanlig bank som buffer, sjekk hvilken som gir litt rente. Så sparer du 2000 i et globalt indeksfond. Klp's globale indeksfond er de rimeligste. 

Finnes såklart mange andre måter å spare på som gir avkastning, avhengig av risiko. Men globale indeksfond regnes som det med best avkastning vs risiko. 

Endret av n_97
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja hadde vært veldig fint å hatt en bufferkonto! Plutselig ryker jo noe

Jeg tar ikke langt turer med bilen, men den er det som gjør at jeg i det hele tatt kommer meg ut. Jeg har alt for mye angst til å ta taxi, og jeg har et kontroll behov ved å kjøre bilen selv, pga tidligere trafikk ulykke. Ved at jeg kan kjøre bilen min til butikken, så føles bilen min ut som et «safe» place, ifht angsten min. Når er er på butikken, så går det bra, fordi jeg vet jeg får vært «alene» så fort jeg kommer meg ut i bilen som står trygt utenfor butikken. Alt dette jeg sliter med, blir veldig mye vanskeligere med taxi

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Det re jo greit nok det, du må bare være klar over at du da heller velger bil til butikken, fremfor leilighet innen rimelig tid:) 

Anonymkode: aaa52...047

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Det du oppsummerer her er at hunden, bilen, kosthold og behandlingene dine er viktigere i ditt liv en bolig. Og at du ikke har mulighet til å øke inntekt. 

Da har du ikke råd til å eie eget, da du har viktigere prioriteringer i livet. 

Det er ikke stort vanskeligere enn det. 

Anonymkode: c85f0...88b

Dette tenkte jeg også, ts, du vet jo hva du må kutte for å kunne spare men du kommer med unnskyldninger for Å ikke kutte det. Og det er jo greit det, men da får du ikke spart til bolig, så det var ditt valg.

men lurer på hvor i landet du bor når du må ha bil men husleia er 7000kr? Jeg leide for 10 000kr i Oslo så enten så bor du relativt sentralt og trenger ikke bil? Eller så bor du for dyrt og burde flytte lengere ut, da du har bil uansett? Hvis du er for syk til å ta offentlig transport så får man vel TT-kort (min mor hadde for mange år siden, vet ikke hva de har nå) eller noe lignende, og da kunne du droppet bil, samt handlet mat på kolonial osv.

Anonymkode: 9d6e2...fd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja hadde vært veldig fint å hatt en bufferkonto! Plutselig ryker jo noe

Jeg tar ikke langt turer med bilen, men den er det som gjør at jeg i det hele tatt kommer meg ut. Jeg har alt for mye angst til å ta taxi, og jeg har et kontroll behov ved å kjøre bilen selv, pga tidligere trafikk ulykke. Ved at jeg kan kjøre bilen min til butikken, så føles bilen min ut som et «safe» place, ifht angsten min. Når er er på butikken, så går det bra, fordi jeg vet jeg får vært «alene» så fort jeg kommer meg ut i bilen som står trygt utenfor butikken. Alt dette jeg sliter med, blir veldig mye vanskeligere med taxi

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Du bruker altfor mye energi på å unngå å ha det ubehagelig. Sier det for din egen del, slutt med unnskyldninger og ta tak. Jeg var i en togulykke for mange år siden, etter det turte jeg ikke å ta t-banen engang, eller tog. Hver gang det ristet trodde jeg det skulle skje igjen, første gangene jeg tok tog igjen lukket jeg øynene når den kjørte over bruer fordi jeg ba om at det ikke skulle skje noe akkurat der… det ENESTE som hjalp var at jeg fortsatte å ta tog og t-bane. Tok toget for en uke siden, tenkte ikke på det før nå at jeg ikke husker å ha lagt merke til at vi kjørte over en bro engang.  Jeg har normalisert det igjen for meg selv, det kontrollerer ikke livet mitt og tar ikke lenger energi av meg. Du kommer aldri til å føle deg trygg når noen andre kjører før du lar andre kjøre. 

 

Anonymkode: 9d6e2...fd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 21.50):

Takk for råd 😊 Og ja, det viktigste er vell å starte! 

Bruker de billigste dagslinsene 😅 Men det er mye andre ting som gjør den posten så høy, som legebesøk og særlig dyre medisiner 😓

Kan man tjene på å strikke? 😊 I forhold til garn man må kjøpe inn og hva man får solgt det for

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Dropp dagslinser og gå over til månedslinser. Jeg betalte 580,- per mnd i dagslinser. Nå betaler jeg ca. samme summen, men på et halvt år. Mange tusen kroner spart! 

Anonymkode: 98204...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gå helt mot alle andre her - hvorfor i allverden skal du ødelegge fullstendig livskvaliteten din de neste 10-15 årene fordi du tror du MÅ eie bolig? 

Det er kjempefint at du sparer noe i måneden, men absolutt alle rådene i denne tråden er at du skal ha et så kjipt som mulig i mange år framover. 

- ikke dyr

- ikke bil

- enda dårligere mat

- ikke underholdning (netflix/spotify)

Hva slags liv blir det? Og særlig når det tydeligvis er for alltid, og ikke bare en kortere periode. Fordi hvis du greier å spare opp nok egenkapital til bolig vil du antakeligvis måtte fortsette med den superkjipe livsstilen også etter boligkjøpet, fordi du har jo ikke mer penger da enn nå. 

At mobilforsikring er unødvendig er jeg enig i - ville også heller satset på helårsreiseforsikring

At du kommer over på frikort hva gjelder fysikalsk behanlding må du selvsagt også gjøre, fordi det blir for dyrt 

Å vurdere månedslinser hvis du sparer på det ifht dagslinser er også et lurt grep. 

Jeg håper jo at du er smart nok/legen din er smart nok til at evt medisiner som kan fås på blå resept allerede er på det

Og skal du tjene penger på strikking så må du faktisk være såpass flink til det at det går radig å lage plagg, bruker du ukesvis på luer/skjerf/votter så er det neppe noe for deg. Det kan jo være en hobby du liker og derfor er det fint å gjøre det på en måte som ikke gir deg utgifter, men å direkte tjene på det?!? Tror det er ganske mye optimisme ute å går blant en del som foreslår det. Hvis du da altså ikke er en superstrikker allerede. 

Jeg syns kanskje at du må se på livet ditt som en helhet - du har åpenbart en del utfordringer, kanskje fokusere på å gjøre noe med de (feks angst) i stedenfor å spare mest mulig slik at livet blir enda kjipere? Det er tross alt bare dette livet du har, og om du skal leve på fullstendig sparebluss fram til du legger på lokket - tror du det blir et bra liv? 

Jeg forstår absolutt at man ønsker seg å eie bolig. Men er det virkelig det eneste ene å fokusere hele livet sitt på, på en slik måte at alt annet, og da mener jeg absolutt alt annet, skal forsakes pga det? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare bruker bensin for 100 kroner i måneden på bilen er det sannsynligvis billigere å ta taxi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvitt den unødvendige utgifter som hund. Det koster deg 15600 kroner og er penger som er kastet ut av vinduet!

Anonymkode: 42623...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur med andres hunder og tilby å passe dem i ferien mot penger. Gå på slankekur. Sparer lommeboken 😁 få deg en sykkel og dropp bilen. 

Anonymkode: 39aea...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-24 den 21.12):

Kan noen se på mitt budsjett og kanskje gi tips om hvor jeg kan spare inn penger? Ønsker spare til bolig. Med med bare 3000 kr i mnd, så blir det bare 36 000 kr i året. Og som enslig burde jeg spare opp 500 000. Da må jeg spare i 14 år. Da er jeg 45 år 😓 skulle gjerne ha kjøpt før det

 

1000 Spare til eu kontroll/service/verksted

800 Bil forsikring (billigste jeg fikk)

100 bensin

3000 mat

1000 psykomotorisk fysio

100 Spotify

100 Netflix

300 mobil forsikring

300 forsikring for hund 

200 hundemat 

500 spare dyrlege utgifter

300 kloklipp hund              

200 shop (klær, sminke, frisør)

800 Pleie (medisin, lege, linser)

1000 Lånekassen

7000 husleie

3000 spare

= 19 700

 

Jeg er forresten avhengig av bil. Jeg kan ikke øke inntekten med en ekstra jobb, da jeg er på AAP mot ufør. Er litt vanskelig å spise billigere pga IBS. Er på venteliste for offentlig dekket fysio, men i mellomtiden må jeg betale full pris. Hunden min gir meg nye trygghet og selskap, så vil ikke kvitte meg med den heller. Er en gammel hund med mye plager, så derfor utgiftene er så høye der. Har brukt opp utsettelsene for Lånekassen. Og nei, har ikke reise eller innbo forsikring 😅 Det er fordi jeg nesten aldri reiser hjemmefra, og jeg leier av familie. Eier ikke noe av verdi, alt er hentet gratis på Finn. 

Anonymkode: 6f6c8...867

Det blir vel greiere når den gamle hunden...dessverre ikke er mer. Du har MYE hund på så lite inntekt. Nesten vanskelig å komme med råd da de to tingene du burde tatt vekk er ting du mener du ikke kan leve uten. Bilen og hunden. Du får heller se på det slik at du velger å ha hund og bil i stedet for muligheten til å kjøpe bolig, men det er jo en fair prioritering det :) Ikke alle må kjøpe bolig når det er viktigere ting å bruke pengen på.

Du har hund til 1300 kr i mnd, Om du satte 1300 kr i mnd i et enkelt aksjefond og fikk sånn passelig avkastning på 10%, så ville det om 10 år i seg selv være 262.000 kroner. Det  var halvparten av det du ønsker. Tilsvarende for bil...så går det jo fremover. Forstår behovet for bil bedre enn for hund. Men hva mener du med at du er avhengig av bil?

Anonymkode: 0a957...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster bolig der du bor? Om det er dyrt er det noen som heller velge å kjøpe en hytte eller få seg kolonihytte eller båt sånn at man føler at man har noe som er helt sitt eget uten at det koster så mye. 

Anonymkode: 93980...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...