Gå til innhold

Hvordan kan jeg spare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen se på mitt budsjett og kanskje gi tips om hvor jeg kan spare inn penger? Ønsker spare til bolig. Med med bare 3000 kr i mnd, så blir det bare 36 000 kr i året. Og som enslig burde jeg spare opp 500 000. Da må jeg spare i 14 år. Da er jeg 45 år 😓 skulle gjerne ha kjøpt før det

 

1000 Spare til eu kontroll/service/verksted

800 Bil forsikring (billigste jeg fikk)

100 bensin

3000 mat

1000 psykomotorisk fysio

100 Spotify

100 Netflix

300 mobil forsikring

300 forsikring for hund 

200 hundemat 

500 spare dyrlege utgifter

300 kloklipp hund              

200 shop (klær, sminke, frisør)

800 Pleie (medisin, lege, linser)

1000 Lånekassen

7000 husleie

3000 spare

= 19 700

 

Jeg er forresten avhengig av bil. Jeg kan ikke øke inntekten med en ekstra jobb, da jeg er på AAP mot ufør. Er litt vanskelig å spise billigere pga IBS. Er på venteliste for offentlig dekket fysio, men i mellomtiden må jeg betale full pris. Hunden min gir meg nye trygghet og selskap, så vil ikke kvitte meg med den heller. Er en gammel hund med mye plager, så derfor utgiftene er så høye der. Har brukt opp utsettelsene for Lånekassen. Og nei, har ikke reise eller innbo forsikring 😅 Det er fordi jeg nesten aldri reiser hjemmefra, og jeg leier av familie. Eier ikke noe av verdi, alt er hentet gratis på Finn. 

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virkelig vil spare så må du kvitte deg med hunden. Det er 1300 i måneden. Du kan spise billigere. Pluss kutte bilen. Mobilforsikring er unødvendig. Det er 200 til klær og frisør også. Med det kan du spare 4700 pluss 3000 - 7700 i måneden. 92000 i året. Hvis du kutter noe fysio, det får du jo på frikort uansett. Så har du spart over 500k på 5 år. Så lenge du ikke kan øke inntektene så er vel det realiteten. Men det vet du vel selv. Eventuelt virkelig ta deg sammen og fortsette å jobbe. Vet ikke hva du feiler, men kanskje du klarer litt til?

Anonymkode: a4718...035

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne å spare med det du har. Det viktigste er å komme igang. Spar i fond, gjerne et globalt indexfond, da får du høyere avkastning. Når du får innvilget fysio setter du det du sparer der inn på fond. 

Har du sjekket at du har billigste linser? Du kan bestille billig på nett. Unngå å shoppe klær så langt det går. 

Hvis du er god på noe f.eks håndarbeid kan du ta på deg strikkeoppdrag e.l for å øke inntekt. Sjekk inntektsgrenser for hva du kan tjene ekstra. Evt som ENK. 

 

 

Anonymkode: 68093...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du virkelig vil spare så må du kvitte deg med hunden. Det er 1300 i måneden. Du kan spise billigere. Pluss kutte bilen. Mobilforsikring er unødvendig. Det er 200 til klær og frisør også. Med det kan du spare 4700 pluss 3000 - 7700 i måneden. 92000 i året. Hvis du kutter noe fysio, det får du jo på frikort uansett. Så har du spart over 500k på 5 år. Så lenge du ikke kan øke inntektene så er vel det realiteten. Men det vet du vel selv. Eventuelt virkelig ta deg sammen og fortsette å jobbe. Vet ikke hva du feiler, men kanskje du klarer litt til?

Anonymkode: a4718...035

Jeg klarer ikke kvitte meg med hunden, den er den eneste jeg snakker til 😓 Utenom behandlere så har jeg ikke pratet med noen andre på et halvt år... Redd for at jeg blir deprimert om jeg selger hunden, den har vært min eneste venn de siste 10 årene ❤️
 

Det er ikke så lett å spise billigere på IBS... urkorn brød/knekkebrød er dyrere enn vanlig brød. Jeg spiser nå for 100 kr dagen, og vet ikke helt hvordan gjøre det billigere 😕 kjøper mye mat i hyllen «allergivennlig», for det funker bra for magen. 
 

Jeg er avhengig av bilen, så den kan jeg ikke kutte. Er ikke buss her jeg bor. 
 

Hmm kutte mobil forsikringen? Ja kanskje det? 😅

Jeg må ha noe klær... til og med luksusfellen setter opp 500 kr til personer som holder på å miste huset. Og jeg har under halvparten av det

Jeg har nettopp begynt på fysio, får man dette på frikort etterhvert?? Hvorfor finnes det da offentlige avtaler og at man må være så lenge på venteliste?

Har vært i en bil ulykke, og med skadene jeg fikk så er det 0% sannsynlighet for at jeg vil klare jobb 😕 

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du får begynne å spare med det du har. Det viktigste er å komme igang. Spar i fond, gjerne et globalt indexfond, da får du høyere avkastning. Når du får innvilget fysio setter du det du sparer der inn på fond. 

Har du sjekket at du har billigste linser? Du kan bestille billig på nett. Unngå å shoppe klær så langt det går. 

Hvis du er god på noe f.eks håndarbeid kan du ta på deg strikkeoppdrag e.l for å øke inntekt. Sjekk inntektsgrenser for hva du kan tjene ekstra. Evt som ENK. 

 

 

Anonymkode: 68093...58e

Takk for råd 😊 Og ja, det viktigste er vell å starte! 

Bruker de billigste dagslinsene 😅 Men det er mye andre ting som gjør den posten så høy, som legebesøk og særlig dyre medisiner 😓

Kan man tjene på å strikke? 😊 I forhold til garn man må kjøpe inn og hva man får solgt det for

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cisne

Er tydelig ar hunden sprenger budsjettet ditt. Begynn å klipp klørne selv, det kan læres. Og ikke anskaff ny hund når denne går bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Robin666
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spar i fond, gjerne et globalt indexfond, da får du høyere avkastning

Så fond som dekker 1000+ selskaper i 20+ land får mere avkastning? Kan ikke forstå at et fond som speiler samlet utvikling i aksjemarkedet over hele verden gjør det. Det følger jo verdensindeks mer eller mindre slavisk. 

 Hvordan gir det høyere avkastning enn feks rene tech-fond har gjort de siste årene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisne skrev (2 minutter siden):

Er tydelig ar hunden sprenger budsjettet ditt. Begynn å klipp klørne selv, det kan læres. Og ikke anskaff ny hund når denne går bort. 

Jeg må nok ha noe dyr for å ikke føle meg ensom, men det er jo store variabler i forhold til pris på å beholde forskjellige dyr 😅 Så det blir nok noe billigere neste gang

Er veldig vanskelig å klippe klørne selv, hunden ble født litt... annerledes 🙈 Så klørne vokser ikke helt riktig og blir fort smertefulle for hunden. Så veterinæren vet godt hvordan hun akkurat skal klippe. 
 

Men ja, hunden er dyr... i tillegg har hunden tannrot sykdom 🙈

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker 100kr i drivstoff pr mnd, hvor ofte/lange turer tar du da? Kunne du solgt bilen og brukt taxi i stedet? 1800kr til sides hver mnd for å kjøre for 100kr i drivstoff virker vanvittig, om du da ikke kjører mye og 100kr er for strøm til el-bilen.

Spar det du klarer, sett en del av det i fond (høyere rente) når sparebeløp overstiger det du føler du må ha tilgjengelig om noe skulle ryke som f.eks vaskemaskin, bil...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett kvittet meg med mobilforsikringen (og heller hatt reiseforsikring som er rimeligere), og prøvd meg på kloklippen selv :) 

100 kr mat om dagen er mye. Jeg har selv IBS, og i vonde perioder har jeg lagd mye mat selv og holdt meg mest unna allergi-hyllen når jeg kunne. Eneste erstatningsvarer jeg kjøpte ofte var pasta og knekkebrød. Kan du spise mindre kjøtt og ha mer kjøttfrie middager? Da sparer du mye, om du kan spise kikerter, linser, bønner osv som erstatning. Se også på "fattig student" som inspirasjon til noen måltider, kanskje du kan justere. 

Fysio bør du nesten vurdere å bytte til en som dekkes av frikortet ditt. Det er fort dyrt for de fleste i mnd. 

Og jeg forstår deg, jeg er selv på AAP. Det er ikke lett, og det er lite å leve på. 

Jeg tror egentlig ikke du skal trenge å betale lånekassa. Les litt her, søk først om rentesletting (som uansett hjelper, og du nevner ikke at du har gjort dette) og deretter om ny betalingsutsettelse. Jeg skal selv prøve å gjøre noe med dette snart, men er der ikke enda.

Anonymkode: 8960c...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (22 minutter siden):

Om du bruker 100kr i drivstoff pr mnd, hvor ofte/lange turer tar du da? Kunne du solgt bilen og brukt taxi i stedet? 1800kr til sides hver mnd for å kjøre for 100kr i drivstoff virker vanvittig, om du da ikke kjører mye og 100kr er for strøm til el-bilen.

Spar det du klarer, sett en del av det i fond (høyere rente) når sparebeløp overstiger det du føler du må ha tilgjengelig om noe skulle ryke som f.eks vaskemaskin, bil...

Ja hadde vært veldig fint å hatt en bufferkonto! Plutselig ryker jo noe

Jeg tar ikke langt turer med bilen, men den er det som gjør at jeg i det hele tatt kommer meg ut. Jeg har alt for mye angst til å ta taxi, og jeg har et kontroll behov ved å kjøre bilen selv, pga tidligere trafikk ulykke. Ved at jeg kan kjøre bilen min til butikken, så føles bilen min ut som et «safe» place, ifht angsten min. Når er er på butikken, så går det bra, fordi jeg vet jeg får vært «alene» så fort jeg kommer meg ut i bilen som står trygt utenfor butikken. Alt dette jeg sliter med, blir veldig mye vanskeligere med taxi

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde lett kvittet meg med mobilforsikringen (og heller hatt reiseforsikring som er rimeligere), og prøvd meg på kloklippen selv :) 

100 kr mat om dagen er mye. Jeg har selv IBS, og i vonde perioder har jeg lagd mye mat selv og holdt meg mest unna allergi-hyllen når jeg kunne. Eneste erstatningsvarer jeg kjøpte ofte var pasta og knekkebrød. Kan du spise mindre kjøtt og ha mer kjøttfrie middager? Da sparer du mye, om du kan spise kikerter, linser, bønner osv som erstatning. Se også på "fattig student" som inspirasjon til noen måltider, kanskje du kan justere. 

Fysio bør du nesten vurdere å bytte til en som dekkes av frikortet ditt. Det er fort dyrt for de fleste i mnd. 

Og jeg forstår deg, jeg er selv på AAP. Det er ikke lett, og det er lite å leve på. 

Jeg tror egentlig ikke du skal trenge å betale lånekassa. Les litt her, søk først om rentesletting (som uansett hjelper, og du nevner ikke at du har gjort dette) og deretter om ny betalingsutsettelse. Jeg skal selv prøve å gjøre noe med dette snart, men er der ikke enda.

Anonymkode: 8960c...ca3

ja virker jo som at jeg kan kvitte meg med mobil forsikringen 

jeg reagerer svært kraftig på bønner og linser, så jeg kan ikke kutte ut kjøtt. Jeg er også på en diett laget av lege og fysio, for jeg må ned i vekt og bygge muskler. Så jeg kjøper også inn det de sier jeg skal spise

Hvordan vet man om fysio dekkes av frikort eller ikke? Jeg er på venteliste for de som har kommunal avtale, er det det samme, eller snakker du om noe annet? Ønsker jo veldig mye at denne posten hadde vært mindre 

Jeg får ikke slettet renter, eller bare typ 2-300 kr i året, for jeg får for mye i AAP 😕 Om jeg blir ufør, så kan jeg heldigvis søke om å få slettet hele lånet

Ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja virker jo som at jeg kan kvitte meg med mobil forsikringen 

jeg reagerer svært kraftig på bønner og linser, så jeg kan ikke kutte ut kjøtt. Jeg er også på en diett laget av lege og fysio, for jeg må ned i vekt og bygge muskler. Så jeg kjøper også inn det de sier jeg skal spise

Hvordan vet man om fysio dekkes av frikort eller ikke? Jeg er på venteliste for de som har kommunal avtale, er det det samme, eller snakker du om noe annet? Ønsker jo veldig mye at denne posten hadde vært mindre 

Jeg får ikke slettet renter, eller bare typ 2-300 kr i året, for jeg får for mye i AAP 😕 Om jeg blir ufør, så kan jeg heldigvis søke om å få slettet hele lånet

Ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Skjønner :)  Jeg har selv gått på lav fodmap, så jeg vet bønner og linser kan være vanskelig. Da hadde jeg også kikket etter datovarer på butikken, være flink til å handle på tilbud, lage større porsjoner og fryse rester, og sørge for at du kutter alt unødvendig av snacks osv. Bake eget brød, se på kilopris. Alltid spise opp all mat og lage en skikkelig ukesplan. Spør lege og fysio om de kan tipse om enda rimeligere proteinkilde for deg. Drikke vann som drikke i stedet for juice osv, emn det gjør du nok allerede.

Ja, fysio er det kommunal avtale jeg snakker om. I teorien er det lurt å ringe rundt i området du bor og spørre om de har en ledig plass, eller kan sette deg på venteliste eller prioritere deg. Skader ikke å spørre og være litt på siden du betaler så mye i mnd :) Jeg går selv til manuellterapeut som er videreutdannet fysioterapeut, hvis du ikke var klar over at det er "det samme" med videreutdannelse. 

Samtidig er det veldig bra du klarer å spare 3000 i mnd altså. Kan du kanskje også selge noen småting på finn eller tise, og ønske deg penger til jul og bursdager til sparing? Eller ønske gavekort til klær og sminke, og dermed spare der? Er det noen tjenester eller småting du kan lage og selge?  Male, strikke etc.

Anonymkode: 8960c...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min reiseforsikring er billigere enn din mobilforsikring. Ta å ring rundt å be om tilbud på reiseforsikring. Blir mobilen din ødelagt utenfor din bolig så gjelder reiseforsikringen. + den dekker mange andre ting som kan hende. 
 

Trenger du Netflix og Spotify? Har du noen i familien du kan dele konto med kanskje? 
 

Vet det er vanskelig å kutte ned på matkostnader når man sliter med ibs. Men ta å se om det er noe du kan bake selv. Er ofte penger å spare på det. Ellers lag flere porsjoner og fryse ned. Kjøp tilbudsvarer og tilpass måltidene etter det. 

Anonymkode: 70de8...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja hadde vært veldig fint å hatt en bufferkonto! Plutselig ryker jo noe

Jeg tar ikke langt turer med bilen, men den er det som gjør at jeg i det hele tatt kommer meg ut. Jeg har alt for mye angst til å ta taxi, og jeg har et kontroll behov ved å kjøre bilen selv, pga tidligere trafikk ulykke. Ved at jeg kan kjøre bilen min til butikken, så føles bilen min ut som et «safe» place, ifht angsten min. Når er er på butikken, så går det bra, fordi jeg vet jeg får vært «alene» så fort jeg kommer meg ut i bilen som står trygt utenfor butikken. Alt dette jeg sliter med, blir veldig mye vanskeligere med taxi

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Du kan få støtte til bil fra nav om du er for syk til å ta buss osv. Det fikk jeg. 

Anonymkode: a8634...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kanskje du kunne kommet i kontakt med husbanken? Jeg vet egentlig omtrent ingenting om dem, men de skal det være lettere å få lån hos om man har lav inntekt. 

Kanskje du kan få ekstra støtte på grunn av IBS også? Jeg kjenner en med cøliaki som får ekstra på grunn av dette. 

Anonymkode: a8634...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for råd 😊 Og ja, det viktigste er vell å starte! 

Bruker de billigste dagslinsene 😅 Men det er mye andre ting som gjør den posten så høy, som legebesøk og særlig dyre medisiner 😓

Kan man tjene på å strikke? 😊 I forhold til garn man må kjøpe inn og hva man får solgt det for

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Det første du må gjøre er å ikke spare i bank, men i fond. Med renters rente effekten vokser sparepengene fortere for hvert år uten at du trenger å spare mer hver måned.

Dropp mobilforsikring.

Kjøp klespakker på Finn.no én gang i året for å fornye garderoben. Det koster mellom 300-700 kr. Kjøp sko på samme sted, evt på loppemarked. 

Du kan tjene litt penger på strikking, men ikke hvilken som helst strikk (luer og votter etc). Villmarksgensere f.eks er populære, og minus garnkostnadene kan du fint sitte igjen med 1000 kr per genser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner :)  Jeg har selv gått på lav fodmap, så jeg vet bønner og linser kan være vanskelig. Da hadde jeg også kikket etter datovarer på butikken, være flink til å handle på tilbud, lage større porsjoner og fryse rester, og sørge for at du kutter alt unødvendig av snacks osv. Bake eget brød, se på kilopris. Alltid spise opp all mat og lage en skikkelig ukesplan. Spør lege og fysio om de kan tipse om enda rimeligere proteinkilde for deg. Drikke vann som drikke i stedet for juice osv, emn det gjør du nok allerede.

Ja, fysio er det kommunal avtale jeg snakker om. I teorien er det lurt å ringe rundt i området du bor og spørre om de har en ledig plass, eller kan sette deg på venteliste eller prioritere deg. Skader ikke å spørre og være litt på siden du betaler så mye i mnd :) Jeg går selv til manuellterapeut som er videreutdannet fysioterapeut, hvis du ikke var klar over at det er "det samme" med videreutdannelse. 

Samtidig er det veldig bra du klarer å spare 3000 i mnd altså. Kan du kanskje også selge noen småting på finn eller tise, og ønske deg penger til jul og bursdager til sparing? Eller ønske gavekort til klær og sminke, og dermed spare der? Er det noen tjenester eller småting du kan lage og selge?  Male, strikke etc.

Anonymkode: 8960c...ca3

Ja jeg kan vell bli flinkere på å lage større posjoner og fryse ned 😊 Pleier være veldig flink til å få med meg tilbud. Men jeg handler alltid mat på samme dagen jeg får utbetalt, og de penger kommer jo ikke før nærmere halv 4, og da er ofte halv pris hylla ganske rensket 🙈 Men jeg kan jo stikke innom dagen etter, litt tidligere for å titte 😅

Har ringt rundt, og det er dårlig med plass for fysio på kommunal avtale 😓 De sier det er pga korona, mange flere med mye vondter (folk sitter mye stille og mange flere med vondter pga psykisk helse). Har faktisk aldri hørt om manuellterapeut før! Men jeg går til psykomotorisk fysio da, så vet ikke heit om det blir litt vell annerledes?

Ja er fornøyd med 3000 kr, men skulle jo ønske jeg klarte mer 🙈 Har ikke så mye å selge, eier ikke så mye ting... men kan jo ønske meg penger til jul og bursdag 😊 Og jeg kan jo prøve meg på strikking 

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min reiseforsikring er billigere enn din mobilforsikring. Ta å ring rundt å be om tilbud på reiseforsikring. Blir mobilen din ødelagt utenfor din bolig så gjelder reiseforsikringen. + den dekker mange andre ting som kan hende. 
 

Trenger du Netflix og Spotify? Har du noen i familien du kan dele konto med kanskje? 
 

Vet det er vanskelig å kutte ned på matkostnader når man sliter med ibs. Men ta å se om det er noe du kan bake selv. Er ofte penger å spare på det. Ellers lag flere porsjoner og fryse ned. Kjøp tilbudsvarer og tilpass måltidene etter det. 

Anonymkode: 70de8...7b3

skal sjekke ut reiseforsikring 😊 Hadde det før, og da tror jeg at jeg betalte 150 kr?


Familien min skjønner ikke teknologi 🙈 Vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvet vise Netflix til pappa. Jeg må stadig vekk «fikse» TV-en deres, fordi den står på feil hdmi kanal... 

Skal prøve spare inn på maten, lage større posjoner og fryse ned 😊

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan få støtte til bil fra nav om du er for syk til å ta buss osv. Det fikk jeg. 

Anonymkode: a8634...5ad

Oj dette viste jeg ikke! Kan jeg spørre deg om hvilken diagnose du har, som fikk dette dekket?

ts

Anonymkode: 6f6c8...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...