Gå til innhold

Mopseiere, dyremishandlere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner en renraset mops. Hun er slank og aktiv. Hun går toppturer og holder følge med mine større normalsnutede hunder i løp og lek. Jeg hadde ikke kjøpt mops selv av grunner som flere har nevnt ovenfor, men vær så snill ikke gre alle under én kam. 

Tror det handler om uvitenhet. På mops burde vi være utlært per nå dog. Ser mange flatsnuter som sliter i kulda og varmen. 

Anonymkode: 125e7...d2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2021-7-24 den 17.07):

Er folk som kjøper ihjelavlede raser som mops dyremishandlere siden de støtter og betaler for ødelagte hunder og opprettholder forespørsel og avl av syke raser som enten bør dø ut eller gjøres ulovlig. 

Anonymkode: 7d463...910

Ja!! 

Ingen valpekjøpere = ingen avl.. 

Synd å si det, men jeg forstår ikke hvordan folk kan ha samvittighet til å kjøpe en mops bare fordi den er søt. Stakkars stakkars hunder!! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (1 minutt siden):

Ja!! 

Ingen valpekjøpere = ingen avl.. 

Synd å si det, men jeg forstår ikke hvordan folk kan ha samvittighet til å kjøpe en mops bare fordi den er søt. Stakkars stakkars hunder!! 

:vetikke: Ja det er uforståelig for meg. Det er dyremishandling ja.

Anonymkode: 34364...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer hverken å forstå de som driver avl av rasen, eller de som kjøper den. 

I dag vet vi bedre enn det. Hvordan kan man fortsette? 

Når man kjøper hund, gjør man research på raser først, gjør man ikke?? Kommer opp mang en artikkel om helseplager om man googler disse rasene med kort snute. Og likevel velger man de??? 

Anonymkode: 21e42...18c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen har gått til sak mot kannelklubben og raseklubbene for king kavavalier charles og engelsk bulldog, den kommer for tingretten i november. Det blir spennende, kanskje er det håp om å få slutt på uetisk avl på syke dyr. 

De som kjøper mops og andre skadede raser vet kanskje ikke bedre. Mange oppdrettere er veldig flinke til å legge det fram som at de bare avler på prakteksemplarer som ikke har noen genetiske problemer. De argumenterer med at hundene deres er testet hos vetrinær, men unnlater å si at de kun har testet for et par ting som ofte ikke er relevante en gang for den rasen. Og at de er godkjent for avl i NKK, men de premierer jo eksteriørtrekk som er helseskadelige. For uerfarne valpekjøpere er det lett at det høres veldig serløst og ordentlig ut. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært regulert avling av usunne raser. Har ingen respekt for folk som kjøper raser som er kjent for å ha helseproblemer. Helt uetisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det samme, og begriper ikke at de sjelene misfostrene som gisper etter pusten er pent for noen heller.  

Anonymkode: fa2e5...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slank og sprek mops som fint ble med på en to mils tur i skogen. Den var riktignok kjøpt i utlandet, men likevel. Synes det er drøyt å kalle alle mopseeiere dyremishandlere. 

Anonymkode: 36b04...13a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde en slank og sprek mops som fint ble med på en to mils tur i skogen. Den var riktignok kjøpt i utlandet, men likevel. Synes det er drøyt å kalle alle mopseeiere dyremishandlere. 

Anonymkode: 36b04...13a

Så du eide et av de få unntakene. 

Anonymkode: c902b...057

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du eide et av de få unntakene. 

Anonymkode: c902b...057

Vår var også likedan. Det var også beskjeden vi fikk av oppdretter, at mopsen faktisk kan tilpasse seg mye av aktivitetsnivået til eier. Vår var slank og kresen i matveien. Den levde til den ble 12 år, og hadde ingen sykdom eller «lidelser» før den ble over 11 år gammel. Vår ble også kjøpt i utlandet (Danmark) 

 

Anonymkode: 2d319...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke de med mops ol. som omplasseringshund feilaktig blir dømt for å støtte uetisk avl.

Anonymkode: 7398a...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 11.24):

Hva trodde du hvesingen var da, at hunden prøvde å være morsom? 

Anonymkode: bc380...dca

Som jeg skrev så var vi førstegangskjøpere av hund, dette er ca 15 år siden nå. FØR Facebook. Det jeg visste var 1.) at jeg måtte ha en hund jeg kunne ta vare på, 2.) at jeg ville kjøpe fra oppdretter. 3.) Jeg ønsket en hund som ikke var aggressiv.

Som jeg forklarte i mitt forrige innlegg tok vi en test via en nettside for hunder og ble via den anbefalt rasen mops.

Vår hund har ikke gått rundt og «hveset» eller peset. På veldig varme dager var den passiv, den orket ikke gå lange turer da. Utover det var det ingen tegn til hverken snorking, hvesing, hvining e.l.

De fleste som kjøper dyr gjør det i god tro og er glade i dyra sine. Jeg hadde ikke kjøpt mops igjen idag pga det jeg vet nå. Med det sagt skulle man tro mops var den eneste hunden som det ble avlet på, ut ifra tråden her. Noe som åpenlyst er helt feil. 
 

Skal man føre saken vedr. avling på hunder kan man holde tonen hyggelig, kvalme og spydigheter hjelper liksom ikke, tro det eller ei. 

Anonymkode: 2d319...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Jeg er ikke hundemenneske og har null kunnskap. Jeg måtte faktisk google mops.  Jeg blir virkelig skremt. Folk som eier og elsker disse kjæledyrene, har nok skaffet dem i god tro og gjør nok alt de kan for dem.   Men, nei, nå ble jeg forskrekket.  Er det noe som vil bli gjort med denne mopseproduksjonen?

gjelder dette også for andre katte- og hunderaser? 

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke hundemenneske og har null kunnskap. Jeg måtte faktisk google mops.  Jeg blir virkelig skremt. Folk som eier og elsker disse kjæledyrene, har nok skaffet dem i god tro og gjør nok alt de kan for dem.   Men, nei, nå ble jeg forskrekket.  Er det noe som vil bli gjort med denne mopseproduksjonen?

gjelder dette også for andre katte- og hunderaser? 

Ja, det gjelder blant annet også schæfere som har store problemer med ledd og hofter og ikke kan gå skikkelig. 

Anonymkode: c902b...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det gjelder blant annet også schæfere som har store problemer med ledd og hofter og ikke kan gå skikkelig. 

Anonymkode: c902b...057

Huff. 😢. Jeg har også hørt at leonbergere ofte har problemer. Hva skjer egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hvemsomhelst said:

Jeg er ikke hundemenneske og har null kunnskap. Jeg måtte faktisk google mops.  Jeg blir virkelig skremt. Folk som eier og elsker disse kjæledyrene, har nok skaffet dem i god tro og gjør nok alt de kan for dem.   Men, nei, nå ble jeg forskrekket.  Er det noe som vil bli gjort med denne mopseproduksjonen?

gjelder dette også for andre katte- og hunderaser? 

Alle kortsnutede raser som fransk og engelsk bulldog er det samme.  Problemet er mindre blandt katter, men det dr noen raser som f. Eks Scottish fold og perser som har store helseproblem. 

Anonymkode: 45a48...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle kortsnutede raser som fransk og engelsk bulldog er det samme.  Problemet er mindre blandt katter, men det dr noen raser som f. Eks Scottish fold og perser som har store helseproblem. 

Anonymkode: 45a48...09e

Trist. Stakkars dyr som blir ødelagt for vår skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg elsker pusekatter av alle slag.. alltid hatt noen rundt meg, frem til for 3 år siden. Da døde den siste.  Min datter har like mye dilla som meg, om ikke mer, og tar bilder av sin opp-ned-foran og bak i alle situasjoner… ha ha. Her inspiserer den en ny bruktsofa. Først har hun testet liggeplasser på sofaryggen og setet, nå studerer hun ved gulvet. Der kommer hun jo ikke under sofaen nei..

med denne kommentaren mener jeg egentlig at jeg forstår 100% hvor høyt kjæledyreierne elsker sine dyr. Enten det er mopser eller puser.
 

8EE5E6DA-7095-4AC5-A0AB-B46F57E80392.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...