Gå til innhold

Mopseiere, dyremishandlere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er folk som kjøper ihjelavlede raser som mops dyremishandlere siden de støtter og betaler for ødelagte hunder og opprettholder forespørsel og avl av syke raser som enten bør dø ut eller gjøres ulovlig. 

Anonymkode: 7d463...910

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja!

jeg har tenkt akkurat det samme i flere år, og jeg kjenner flere som eier mopser, og slle sliter med pust og eksem i hudfollene.

Anonymkode: cc0e7...74e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt at jeg vil kalle dem for dyemishandlere, men jeg syns de som kjøper raser som mops, engelsk og fransk bulldog og cavalier king charles spaniel har dårlig dømmekraft og at de opptrer uetisk. Det er ikke god dyrevelferd å avle på disse rasene slik standarden er i dag.

Dette gjelder sikkert flere raser enn de jeg nevner her, men det var de jeg kom på akkurat nå.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyeste grad. Å avle mopser er verre enn de verste dyrevernssakene fra kjøttproduksjon.

Anonymkode: ee51e...aed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, sammen med eiere av flere raser som har et godt kjent helseproblem. De er enten dyremishandlere eller så blåst i huet at de ikke burde ha ansvar for et pinnedyr en gang. 

Anonymkode: b0756...77c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mops er sykt skjønne da 😍

Anonymkode: 6544c...1c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt mops, selv om jeg liker størrelsen og utseendet på dem, fordi de er så ihjelavlet og ødelagte helsemessig. Hadde ikke orket å høre hunden min slite for å få puste hver dag. Og kanskje måttet operere ganen/drøvelen på den for at den skal klare å hive etter pusten på normal måte.

De burde snu litt på avlen på den rasen, og blande inn f.eks. beagle (en av de sunneste raser som finnes, samt passe str ifht mopsen) for å få lengre snuteparti på mopsene. Få dem sunnere.

Jeg kjøper ikke hunder med så forferdelige helseproblemer.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten

De vet ikke bedre. De vet ikke hva hundene plages med, og merker ikke på dem at de sliter. Mange som tror at når en rase er vanlig og mange driver oppdrett, så betyr det at den har det bra. Litt som at du antar at melkesjokoladen i butikken ikke har giftstoffer i seg, selv om du ikke har sjekket det selv. De stoler på at hudene har det bra, de ser ingen grunn til å stille spørsmål ved det. De vet ikke at de som avler på hunder ikke nødvendigvis bryr seg om hunder eller tar hundehelse på alvor. 

Litt kunnskapskampanjer, så vil nok de rasene dø ut i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parkeringsvakten skrev (3 timer siden):

De vet ikke bedre. De vet ikke hva hundene plages med, og merker ikke på dem at de sliter. Mange som tror at når en rase er vanlig og mange driver oppdrett, så betyr det at den har det bra. Litt som at du antar at melkesjokoladen i butikken ikke har giftstoffer i seg, selv om du ikke har sjekket det selv. De stoler på at hudene har det bra, de ser ingen grunn til å stille spørsmål ved det. De vet ikke at de som avler på hunder ikke nødvendigvis bryr seg om hunder eller tar hundehelse på alvor. 

Litt kunnskapskampanjer, så vil nok de rasene dø ut i Norge

Har jo florert på face i en årrekke. Folk vil ikke vite. 

Anonymkode: b59f2...294

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parkeringsvakten skrev (12 timer siden):

De vet ikke bedre. De vet ikke hva hundene plages med, og merker ikke på dem at de sliter. Mange som tror at når en rase er vanlig og mange driver oppdrett, så betyr det at den har det bra. Litt som at du antar at melkesjokoladen i butikken ikke har giftstoffer i seg, selv om du ikke har sjekket det selv. De stoler på at hudene har det bra, de ser ingen grunn til å stille spørsmål ved det. De vet ikke at de som avler på hunder ikke nødvendigvis bryr seg om hunder eller tar hundehelse på alvor. 

Litt kunnskapskampanjer, så vil nok de rasene dø ut i Norge

Dette må du fortelle mer om. 😄 Er det sukkeret du kaller "giftstoffer" eller hva?

Anonymkode: 5e108...249

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette må du fortelle mer om. 😄 Er det sukkeret du kaller "giftstoffer" eller hva?

Anonymkode: 5e108...249

Nei, jeg sier at vi antar at mat i butikk er uten giftstoffer. Som regel er det det, men det er en antagelse vi gjør. Det er ikke noe vi sjekker selv. Akkurat slik mange ikke sjekker helsen til hundene, fordi de antar de er friske. 

Du har ikke forstått hva jeg skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mops er sykt skjønne da 😍

Anonymkode: 6544c...1c2

Ja det er søtt hvordan de gisper etter luft som en fisk på land.

Anonymkode: 9fdaf...2c4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elder Millennial

Jeg synes det er dyremishandling. Tenker nødvendigvis ikke at de som kjøper de er de verste, men de som avler på hundene og ikke minst at det fortsatt er lovlig å avle frem syke dyr. 
 

Jeg synes ikke det skulle vert opp til forbrukeren å ikke kjøpe syke dyr, men at det fantes ett mye strengere lovverk og at nkk tok mer ansvar for dette. 
 

Jeg kommer trolig aldri til å kjøpe meg ett nytt kjæledyr som er avlet frem for utseende. Selv om jeg elsker dyr enda så mye tror jeg de hadde hatt det bedre om de aldri ble født.
 

Blir kun eventuelle omplasserings dyr på meg fremover, hadde neppe klart å si nei til noen som trengte hjelp og ingen ville ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi sitt lille bastardmonster dauer nesten om den må gå mer enn 20 meter. Nå om sommeren kan den knapt gå. Den er normalvektig og alt det der, men for en helse og utseende. Det greiene der ser ut som en fuglebæsj og lider jo ganske åpenbart mye. Venninna mi snakker om en ny mops, for den hun har dauer vel snart, ser i alle fall slik ut. 
Så jo, det er absolutt dyremishandling. 

Anonymkode: 7e19f...4fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

parkeringsvakten skrev (15 timer siden):

De vet ikke bedre. De vet ikke hva hundene plages med, og merker ikke på dem at de sliter. Mange som tror at når en rase er vanlig og mange driver oppdrett, så betyr det at den har det bra. Litt som at du antar at melkesjokoladen i butikken ikke har giftstoffer i seg, selv om du ikke har sjekket det selv. De stoler på at hudene har det bra, de ser ingen grunn til å stille spørsmål ved det. De vet ikke at de som avler på hunder ikke nødvendigvis bryr seg om hunder eller tar hundehelse på alvor. 

Litt kunnskapskampanjer, så vil nok de rasene dø ut i Norge

Takk.

Jeg er tidligere mopse eier og anså meg overhodet ikke som noe dyremishandler.

Det var vår første hund og faktisk tok jeg en test på en nettside om hund som resulterte i at jeg ble anbefalt denne type hund. Dette var en dansk nettside om hundevelferd. Der var det en utfyllende sjekkliste om hva en ønsket fra en hund og hva en kunne tilby hunden. Jeg landet da på den type huns som mops. Mops ble beskrevet som «klovnen» innenfor hunderaser; den er morsom, stort sett alltid glad, aldri aggressiv, veldig følsom, intelligent og kjærlig. Alt dette stemte for min mops. Den hadde heller ingen helseplager og den levde til den ble 12-13 år.  Vi kjøpte den av en oppdretter som hadde god peiling på hva hun holdt på med. 

Det falt oss aldri inn at en mops var det «verre» å kjøpe enn alle andre raser som også er avlet frem. Det er ikke sånn at mops er den eneste rasen som er det, overhodet ikke! 

Skal man sammenligne synes jeg det er verre å kjøpe raser som er avlet frem til å være beskyttende og aggressiv, raser som er «kjent» for å angripe og i værste tilfeller drepe. 
 

I ettertid føler jeg at vi som mopse eiere virkelig har fått hodet lagt på hoggestabben. Vi er dyreplagere, dyremishandlere. Nei: vi visste faktisk ikke bedre! Så takk for innlegget ditt som ga litt nyanse i en ellers ensidig tråd som handler om å lynsje. 

Anonymkode: 2d319...c26

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

ettertid føler jeg at vi som mopse eiere virkelig har fått hodet lagt på hoggestabben. Vi er dyreplagere, dyremishandlere. Nei: vi visste faktisk ikke bedre! Så takk for innlegget ditt som ga litt nyanse i en ellers ensidig tråd som handler om å lynsje. 

Hva trodde du hvesingen var da, at hunden prøvde å være morsom? 

Anonymkode: bc380...dca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøper mops i disse dager vet hva de gjør, etter så mye fokus på rasen og helseproblemene de siste årene. Dyremishandling er et sterkt ord, men de er ikke langt unna når de bevist kjøper en slik rase. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper en slik rase med så mye fokus det har vært på helse de siste årene, er så mange andre raser å velge i. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (5 timer siden):

De som kjøper mops i disse dager vet hva de gjør, etter så mye fokus på rasen og helseproblemene de siste årene. Dyremishandling er et sterkt ord, men de er ikke langt unna når de bevist kjøper en slik rase. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper en slik rase med så mye fokus det har vært på helse de siste årene, er så mange andre raser å velge i. 

Tror deler av problemet er at både oppdrettere og kjøpere skaper seg en falsk virkelighet hvor det visstnok finnes forkjempere for bedre helse for mops (og andre raser med massive helseproblemer). Dermed er det bare å velge en bevisst oppdretter (les: den med best salgstriks). Det skjer jo faktisk ikke noe særlig fornuftig med avlen, og det er ikke noe nytt dette med kritikken for helseproblemene heller. Dessverre. 

Tror ikke alle er like bevisst når de velger seg en slik hund. Enkelte har vel knapt nok googlet "hund" før, andre faller for oppdretternes triks, og enda noen forsvarer vel ønsket sitt om "lyst på" med at "alle" raser har problemer uansett, eller andre bortforklaringer. 

Anonymkode: 173e3...0da

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...