Gå til innhold

Hvorfor avlives bare hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Million skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte avlive en katt en gang i tiden for mange år siden, da den ble mannevond og begynte å gå til angrep. En morgen faren min kom gående inn på kjøkkenet i badekåpen sin med nakne legger stikkende ut, gikk katten til angrep og flerret opp leggene hans med klør og tenner så han silblødde. Da sa han at det var nok, katten måtte avlives.

Jeg var for så vidt enig, fordi hun ikke lot meg klappe henne lenger heller uten å bli sint og frese og klore hver gang. Det virket som det hadde klikket for henne. Denne katten gikk på p-piller en periode av sitt liv, og dyrlegen som avlivet henne sa det kunne skyldes kreft eller svulster i hodet pga p-pillebruken at hun ble så mannevond.

Uansett, den ble avlivet og jeg gråt mine tårer. En nydelig katt. Synd den ble så gal.

Ja, dessverre, med eldre katter kan det skje. Akkurat som at mennesker får forstyrrelser i hjernen av ulike årsaker. 

Men som du skriver og jeg også nevner i første innlegget mitt, da er avliving normalt. 

Anonymkode: 5b01f...c8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt flere katter i oppveksten. Opplevd siste gang for eg par uker siden når vi var på besøk hos svigerinne, da jeg glemte ut at det var katt og ikke hund jeg klappet, strøk katten på magen, og pang der hang det 3 kg katt fast i armen min😪 må være meg det er noe galt med for dette har vært en trend hele livet😂

Anonymkode: d8ea2...8dc

Det handler gjerne om å forstå dyret. Veldig mange katter hater å bli berørt på magen, så det gjør jeg aldri før jeg er trygg på katten. 

På samme måte nærmer jeg meg ikke hunder, og i alle fall ikke hester. Det er dyr jeg ikke forstår. Og det at jeg ikke klarer å lese dem godt nok er verken bra for meg eller dyret. 

Med tanke på det du skriver om barna dine bør du lære dem følgende: Katten må oppsøke dem. La alltid katten lukte ferdig før de rører den. Da kan man forsøke å stryke forsiktig på hodet, eller ryggen. Det er ikke en hund. Så man skal ikke klappe, eller klø (før man kjenner dyret), men stryke forsiktig. Og man skal aldri holde fast en fremmed katt. 

Anonymkode: 5b01f...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tull og tøys. Har ikke tallet på alle katter jeg har klappet son plutselig får nok og biter seg fast i underarmen. Ikke mer dramatisk enn at det er deres måte og si at det er nok kos. Også opplevd fremmede katter som har oppsøkt ungene, strøket seg langs bena på jakt etter kos, ombestemt seg og så klort barnet til blods. Ustabile dyr med lite tydelig kroppsspråk, unulig å lese hva de tenker😵

Anonymkode: d8ea2...8dc

Aldri slått deg at ungene er noen krapyler og oppfører seg elendig rundt katter?

Svært lite sannsynlig scenarioer du beskriver- aldri hørt eller sett.

 

Anonymkode: d1ea5...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Hr. Aktiv skrev (På 2021-7-24 den 19.26):

Det er jo eierne som burde vært avlivet. 

Det er jo som regel eierne eller den som blir bitt sin skyld når hunder angriper, likevel tror jeg aldri det kommer til å bli vanlig å avlive eierne.

Men det blir jo feil å avlive en hund bare fordi den er hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 17.02):

Hvorfor er det bare hunder som blir avlivet når den skader folk? Hvorfor ikke hester, eller katter? Eller kuer? Kuer har egne kuvettregler folk bør følge fordi de er så ustabile, hester er også av de tamdyrene som skader flest mennesker hvert år. Jeg har ikke noen formening om hva som er rett eller galt her, er bare nysgjerrig på hva som er grunnen for forskjellbehandlingen? 

Anonymkode: 5d778...ac6

Hunder er nummer fire av dyr som dreper mennesker mest. Og 4 millioner blir sendt til ER i USA for hundebitt hvert år. Hundehold og hunder er en enorm belastning på samfunnet og de har bare ikke den nytten de en gang hadde. 

Anonymkode: f486f...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hunder gjør vesentlig større skade og gjør folk vesentlig reddere enn en katt gjør. Har aldri hørt om en katt som angriper fremmede som er ute og går tur noe hunder gjør stadig vekk. 

Anonymkode: 2be70...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...