Gå til innhold

Hvorfor avlives bare hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det bare hunder som blir avlivet når den skader folk? Hvorfor ikke hester, eller katter? Eller kuer? Kuer har egne kuvettregler folk bør følge fordi de er så ustabile, hester er også av de tamdyrene som skader flest mennesker hvert år. Jeg har ikke noen formening om hva som er rett eller galt her, er bare nysgjerrig på hva som er grunnen for forskjellbehandlingen? 

Anonymkode: 5d778...ac6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at andre dyr ikke blir avlivet dersom de skader folk? Kan det tenkes at bøndene ikke løper til media hver gang de må avlive et mannevondt dyr?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer, vi hører bare ikke så mye om det. 

Kuer er store tunge dyr, litt klønete, de vil flykte eller forsvare seg om de blir skremt, og det er mang en person som har blitt skadet av en redd ku som har løpt dem ned, tråkket på dem eller dyttet dem overende i redsel. Dette er en risiko man tar når man jobber tett på store dyr, og det er man innforstått med. 

Så kan kuer bli "mannevonde", og ty til forsvar raskt, og i situasjoner hvor det ikke er nødvendig. De blir avlivet relativt kjapt, det blir bare ikke noe oppslag av det. Kuer sendes jo til slakt hele tida, så det er ingen big deal. Men innmari kjedelig for bonden om hen må avlive en god produksjonsku, fordi den er utrygg å oppholde seg rundt. 

Samme gjelder for hester, når man håndterer store fluktdyr, godtar man skaderisikoen som er involvert. Men virkelig mannevonde hester avlives raskt. Dog er det særdeles få av dem. 

Sjansen for å bli alvorlig skadet av en katt er vel heller liten. Men om en katt virkelig gikk inn for å skade folk, og stadig angrep tilfeldige folk, ville det nok bli tatt affære. 

Det er også sjelden hunder blir avlivet om de skader folk. Hundebitt forekommer nok nærmest hver dag, de fleste hendelsene blir aldri anmeldt eller kjent. Jeg har selv blitt bitt av en tidligere egen hund, uten at jeg gjorde noen stor greie ut av det.  

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere ganger om hester som har blitt avlivet pga både det ene og det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har drevet med hest i 40 år og har blitt bitt, sparket, trått på, klemt, falt av osv osv men det kunne ALDRI falt meg inn å avlive hesten pga av det. Jeg har også blitt sparket av ku flere ganger og det er bare sånn. Da må man bare passe seg

Anonymkode: 6e7a4...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et poeng i HI. Når en hund biter er ingen forklaring akseptabel, avliving kreves av omgivelsene. Om en hest eller katt skader noen så er det mange forklaringer, selv om direkte mannevonde individer avlives. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannevonde produksjonsdyr avlives/slaktes ofte raskt. Men de går jo vanligvis ikke løs blandt folk. 
Synes ofte det er urettferdig at en hund skal avlives uansett om den biter. For ofte er det ikke hundens feil. 
Har opplevd flere sinte katter enn hunder, men det virker jo som at det er akseptert at katter både biter og klorer uprovosert. Jeg har iallefall blitt både klort å bitt av katter, enda jeg ikke oppsøker de, er livredd katter🙈

Anonymkode: 22066...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder går på tur blant andre mennesker. Hunder går løs i hager og hus. Hunder går løs rundt mennesker.
Hunder kan lage store skader når de angriper og også påføre død.
Katter er samme steder som hund, men ved angrep, vil de ikke kunne påføre like store skader som hunder.
Hester og kuer er på spesielle steder som er egnede for dem og man må oppsøke stedene for å treffe på dem.
Noen ganger beiter de i utmark og da er det også skiltet og man skal alltid holde seg unna fremmede dyr uansett hvilket dyr det er. Dessverre er det endel mennesker som ikke tar slike hensyn til fremmede dyr.
Mannevonde hester og kuer blir stort sett avlivet, med mindre eier er en sær sak som klarer å håndtere dyret og bor usentralt. Det er store dyr som kan gjøre stor skade om de angriper.
Med erfaring fra hest, hund, katt, sau og kyr, så har jeg opplevd mannevonde dyr. Også dyr som har blitt avlivet av den grunn. Også katter. Det blir bare som oftest ikke blåst opp i media, da eier bestemmer selv at de bør avlives, det er ikke noe politi går inn og bestemmer.

Selv om det er ganske åpenlyst for meg hvorfor dette er forskjellige grunner, så mener jeg at man oftere bør undersøke om man kan omplassere hunder som biter. Som oftest er det eier som feiler, ikke hunden i seg selv.
Den nye hundeloven er forøvrig en vits.. Har man en stor hund og den hopper litt, så er plutselig hunden farlig og blir dømt til døden.. Det er skammelig.

 

Anonymkode: d8cb9...236

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hest skjer under 10% av skadene som trenger behandling ved håndtering av hesten, resten kommer av ulykker i forbindelse med ridning/kjøring. Av de under 10% er det mest skader i forbindelse med at man blir tråkket på. Det er med andre ord veldig liten sannsynlighet for skade av en aggressiv hest, i alle fall som en utenforstående.

Anonymkode: bdc4d...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor er det bare hunder som blir avlivet når den skader folk? Hvorfor ikke hester, eller katter? Eller kuer? Kuer har egne kuvettregler folk bør følge fordi de er så ustabile, hester er også av de tamdyrene som skader flest mennesker hvert år. Jeg har ikke noen formening om hva som er rett eller galt her, er bare nysgjerrig på hva som er grunnen for forskjellbehandlingen? 

Anonymkode: 5d778...ac6

Fordi hunder ferdes mye der det er folk...hvor mye kyr har du sett innenfor ring 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye erfaring med katter.

En katt som går til angrep på mennesker vil man nok avlive, ja. Da er det noe feil med psyke, for det strider så fullstendig mot kattens natur. Da er de såpass dårlige at også eier vil ønske å avlive, for det er umulig å leve med en slik katt, og katten har det heller ikke bra. 

En katt kan rett og slett ikke bytte mellom å være et rolig kjæledyr, og et dyr som går til angrep, slik en hund kan. Sagt på en annen måte er det ikke en "latent" egenskap. 

En katts naturlige reaksjon er å flykte. De er så små, og sårbare, og en skade vil (i naturen) medføre den sikre død. Når du hører om katter som hugger til eller klorer er det når de blir holdt fast. Og da er det i form av en advarsel, slipper man da så løper de. Så når slike episoder oppstår mellom barn og katt er det alltid eiers/foreldres sin skyld. Og det vil uansett ikke være livsfarlig for barnet. 

Anonymkode: 5b01f...c8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (1 time siden):

Fordi hunder ferdes mye der det er folk...hvor mye kyr har du sett innenfor ring 3?

Nå bor det faktisk folk utenfor ring 3 også, da...

Anonymkode: 4a619...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå bor det faktisk folk utenfor ring 3 også, da...

Anonymkode: 4a619...c5a

Ja bl.a. meg..som bor i Trøndelag..men de fleste dyreelskerne her bor nok innenfor..😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 16.50):

Jeg har mye erfaring med katter.

En katt som går til angrep på mennesker vil man nok avlive, ja. Da er det noe feil med psyke, for det strider så fullstendig mot kattens natur. Da er de såpass dårlige at også eier vil ønske å avlive, for det er umulig å leve med en slik katt, og katten har det heller ikke bra. 

En katt kan rett og slett ikke bytte mellom å være et rolig kjæledyr, og et dyr som går til angrep, slik en hund kan. Sagt på en annen måte er det ikke en "latent" egenskap. 

En katts naturlige reaksjon er å flykte. De er så små, og sårbare, og en skade vil (i naturen) medføre den sikre død. Når du hører om katter som hugger til eller klorer er det når de blir holdt fast. Og da er det i form av en advarsel, slipper man da så løper de. Så når slike episoder oppstår mellom barn og katt er det alltid eiers/foreldres sin skyld. Og det vil uansett ikke være livsfarlig for barnet. 

Anonymkode: 5b01f...c8c

Tull og tøys. Har ikke tallet på alle katter jeg har klappet son plutselig får nok og biter seg fast i underarmen. Ikke mer dramatisk enn at det er deres måte og si at det er nok kos. Også opplevd fremmede katter som har oppsøkt ungene, strøket seg langs bena på jakt etter kos, ombestemt seg og så klort barnet til blods. Ustabile dyr med lite tydelig kroppsspråk, unulig å lese hva de tenker😵

Anonymkode: d8ea2...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tull og tøys. Har ikke tallet på alle katter jeg har klappet son plutselig får nok og biter seg fast i underarmen. Ikke mer dramatisk enn at det er deres måte og si at det er nok kos. Også opplevd fremmede katter som har oppsøkt ungene, strøket seg langs bena på jakt etter kos, ombestemt seg og så klort barnet til blods. Ustabile dyr med lite tydelig kroppsspråk, unulig å lese hva de tenker😵

Anonymkode: d8ea2...8dc

På 20 år som katteeier og tilknyttet Dyrebeskyttelsen har jeg aldri hørt om det du her beskriver.

Utover at enkelte katter kan bli overstimulert ved kos. De kommer da med en advarsel, men har aldri opplevd en katt som biter ett menneske til blods med mindre den blir holdt fast, eller er syk mentalt. 

Anonymkode: 5b01f...c8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På 20 år som katteeier og tilknyttet Dyrebeskyttelsen har jeg aldri hørt om det du her beskriver.

Utover at enkelte katter kan bli overstimulert ved kos. De kommer da med en advarsel, men har aldri opplevd en katt som biter ett menneske til blods med mindre den blir holdt fast, eller er syk mentalt. 

Anonymkode: 5b01f...c8c

Jeg har hatt flere katter i oppveksten. Opplevd siste gang for eg par uker siden når vi var på besøk hos svigerinne, da jeg glemte ut at det var katt og ikke hund jeg klappet, strøk katten på magen, og pang der hang det 3 kg katt fast i armen min😪 må være meg det er noe galt med for dette har vært en trend hele livet😂

Anonymkode: d8ea2...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyr og hester er blitt besvart av mange andre i tråden, så det skal jeg ikke ta opp igjen. Hunder går i blant oss, er blant folk hele tiden, og dermed risikerer man oftere at de biter og angriper når de først har "krysset grensen" og gått til angrep. Man kan aldri stole på en hund uansett, men i alle fall ikke en som har bitt.

Katter kan også avlives om de blir riktig mannevonde. Det skjer vel sikkert rett som det er, men det skrives bare ikke så mye om det.

Jeg måtte avlive en katt en gang i tiden for mange år siden, da den ble mannevond og begynte å gå til angrep. En morgen faren min kom gående inn på kjøkkenet i badekåpen sin med nakne legger stikkende ut, gikk katten til angrep og flerret opp leggene hans med klør og tenner så han silblødde. Da sa han at det var nok, katten måtte avlives.

Jeg var for så vidt enig, fordi hun ikke lot meg klappe henne lenger heller uten å bli sint og frese og klore hver gang. Det virket som det hadde klikket for henne. Denne katten gikk på p-piller en periode av sitt liv, og dyrlegen som avlivet henne sa det kunne skyldes kreft eller svulster i hodet pga p-pillebruken at hun ble så mannevond.

Uansett, den ble avlivet og jeg gråt mine tårer. En nydelig katt. Synd den ble så gal.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...