Gå til innhold

Har innvandringen gjort Norge til et bedre eller dårligere samfunn?

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
Jaconandersen skrev (På 24.7.2021 den 19.16):

Nordmenn greide å gjøre de tøffe jobbene før det ble mye innvandring, hvorfor skulle de ikke kunne det nå? Klart arbeidsgiverne ønsker den billigste og beste arbeidskraften, de argumenterer ofte med at "nordmenn ikke vil gjøre jobber", men det er bare et skalkeskjul for å tjene mer penger selv. Problemet i dag er vel heller at mange nordmenn ikke får jobb, utvikler psykiske problemer, senere gjerne fysiske og, så blir de uføretrygdede. Det er vanskeligheten med å få arbeid som er hovedproblemet i Norge.

Hva har innvandring og turister med hverandre å gjøre? En kan tillate turime uten innvandring.

Den verste konsekvensen av innvandringen er den økte splittelsen mellom menneskene som bor her. I multikulturelle forsvinner medfølelsen og sinnet/hatet øker mellom gruppene

Ja, inntil vi ikke ville gjøre disse jobbene lenger. Vi klarer og gjøre jobbene, men på 80 tallet gadd vi ikke. Derfor åpnet vi opp for innvandring, vi trengte innvandrere til og vaske doene våre, kjøre taxier, jobbe på lager i butikker , jobbe på gatekjøkken osv.  det fungerte helt til økonomien endret seg, nordmenn mistet jobbene sine, og vi ga innvandrerne skylden for at vi var arbeidsledige fordi de tok jobbene som ikke var gode nok for oss. 
i fremtiden vil vi være helt avhengig av innvandrere , vi blir eldre og får ikke nok barn. Vi må ha folk til og jobbe her. Det vi trenger mest er litt andre typer innvandrer, nemlig utdannete innvandre . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Anonyminist skrev (3 timer siden):

Ja, inntil vi ikke ville gjøre disse jobbene lenger. Vi klarer og gjøre jobbene, men på 80 tallet gadd vi ikke. Derfor åpnet vi opp for innvandring, vi trengte innvandrere til og vaske doene våre, kjøre taxier, jobbe på lager i butikker , jobbe på gatekjøkken osv

Stemmer egentlig dette? Hører folk gjenta det igjen og igjen, men jeg kjenner mange nordmenn som jobber side om side med innvandrere i sånne jobber. 

Byen min tok inn sin første innvandrerbølge på slutten av 80 tallet/tidlig 90 tallet. Husker godt at argumentet var at dette skulle bli en ny vår og vi skulle få masse frisk arbeidskraft inn kommunen. Det skjedde aldri, snarere tvert imot.

Nå 30 år senere har vi fremdeles store utfordringer med å få en 50ish somaliske familier ut i arbeid. Samtidig som flere av familiene bærer ganske store kostnader for kommunen.  

Hadde vært interessant å se forskning på folkeslag og integrering samt kriminalitet i landet de flykter til. Men det er kanskje et litt for sensitivt emne å gå inn på i 2021.

Personlig synes jeg et flerkulturelt samfunn er kjempespennende, og det er selvsagt en nødvendighet hvis Norge skal være et konkurransedyktig land i fremtiden. Samtidig kunne jeg ønske vi var litt mer selektive i prosessen. 

Endret av Labido
  • Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
Labido skrev (1 time siden):

Stemmer egentlig dette? Hører folk gjenta det igjen og igjen, men jeg kjenner mange nordmenn som jobber side om side med innvandrere i sånne jobber. 

Byen min tok inn sin første innvandrerbølge på slutten av 80 tallet/tidlig 90 tallet. Husker godt at argumentet var at dette skulle bli en ny vår og vi skulle få masse frisk arbeidskraft inn kommunen. Det skjedde aldri, snarere tvert imot.

Nå 30 år senere har vi fremdeles store utfordringer med å få en 50ish somaliske familier ut i arbeid. Samtidig som flere av familiene bærer ganske store kostnader for kommunen.  

Hadde vært interessant å se forskning på folkeslag og integrering samt kriminalitet i landet de flykter til. Men det er kanskje et litt for sensitivt emne å gå inn på i 2021.

Personlig synes jeg et flerkulturelt samfunn er kjempespennende, og det er selvsagt en nødvendighet hvis Norge skal være et konkurransedyktig land i fremtiden. Samtidig kunne jeg ønske vi var litt mer selektive i prosessen. 

Hva mener du nå, at du kjenner mange pensjonerte etnisk nordmenn som jobbet side om side med innvandrere under jappetiden ? Jo, absolutt, det finnes noen, men de fleste tok de beste jobbene de ble tilbudt. 

blander du innvandrere og flyktninger litt her, nå snakker du om landet de flyktet til? Du , det finnes statistikker, arbeidsinnvandrere har generelt integrert seg bedre og bidratt mer enn flyktninger, og noen grupper bedriver mer kriminalitet enn andre. 
ved fremtidig innvandring kommer vi nok til og være veldig selektive, det vil ikke holde og være villig til og ta en hvilken som helst jobb, som nevnt er det utdannede ( spesielt innen helse ) vi vil velge i fremtiden. 

Skrevet
Anonyminist skrev (16 timer siden):

Hva mener du nå, at du kjenner mange pensjonerte etnisk nordmenn som jobbet side om side med innvandrere under jappetiden ? Jo, absolutt, det finnes noen, men de fleste tok de beste jobbene de ble tilbudt. 

blander du innvandrere og flyktninger litt her, nå snakker du om landet de flyktet til? Du , det finnes statistikker, arbeidsinnvandrere har generelt integrert seg bedre og bidratt mer enn flyktninger, og noen grupper bedriver mer kriminalitet enn andre. 
ved fremtidig innvandring kommer vi nok til og være veldig selektive, det vil ikke holde og være villig til og ta en hvilken som helst jobb, som nevnt er det utdannede ( spesielt innen helse ) vi vil velge i fremtiden. 

Jeg mener jeg kjenner etniske nordmenn i jobb som helsearbeidere, taxisjåfører og renholdere. Så jeg kjøper ikke helt argumentet med at det finnes en drøss med jobber i Norge som kun flyktninger eller arbeidsinnvandrere kan gjøre. 

Flyktninger er i aller høyeste grad å anse som innvandrere de også, mulig jeg ikke så konteksten i det jeg sitert først.

Hvorvidt vi kommer til å være mer selektive i fremtiden vil i stor grad avhenge av den politiske retningen vi kommer til å gå. Er dessverre plenty av partier og individer i Norge som støtter en tilsvarende linje som Sverige har hatt de siste 10-20 årene.

• Liker 1
Skrevet
Visum skrev (På 2021-7-25 den 0.27):

Nå generaliserer du veldig!

Hvor generaliserte jeg i innlegget mitt?
40 kriminelle klaner i sverige: https://www.aftenposten.no/verden/i/na5zAo/politileder-klaner-organiserer-kriminalitet-i-sverige

Flere innvandrere som snakker om kvinners rettigheter negativt: 

I 32 av 50 saker var innvandrere voldtektsmannen: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/xRP08/mer-uviten-om-voldtekt-og-seksuelle-overgrep-kjetil-rolness

Jeg snakker etter min egen erfaring og det andre sier om tett innvandrerbestand i Oslo når det gjelder narkotika og vold. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Abley skrev (3 timer siden):

Hvor generaliserte jeg i innlegget mitt?
40 kriminelle klaner i sverige: https://www.aftenposten.no/verden/i/na5zAo/politileder-klaner-organiserer-kriminalitet-i-sverige

Flere innvandrere som snakker om kvinners rettigheter negativt: 

I 32 av 50 saker var innvandrere voldtektsmannen: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/xRP08/mer-uviten-om-voldtekt-og-seksuelle-overgrep-kjetil-rolness

Jeg snakker etter min egen erfaring og det andre sier om tett innvandrerbestand i Oslo når det gjelder narkotika og vold. 

Jeg håper du er klar over at ikke-vestlig innvandrere inkluderer også de som ikke er muslimer. I tillegg sikter du til følgende land/områder når du sier ikke-vestlig innvandrere (definisjon hentet fra SSB):

Sitat

Asia med Tyrkia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania utenom Australia og New Zealand, og europeiske land utenfor EU/EØS.

Om du mener muslimske land (slik jeg toker deg i innlegg #65), så bør du skrive det. Bruk heller begrepet "muslimer fra ikke-vestlig land", da er du tydelig.

Endret av Visum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...