acna Skrevet 24. august 2021 #81 Del Skrevet 24. august 2021 Lilylune skrev (8 timer siden): Jeg hadde blitt forbannet da jeg for mange år siden holdt på å dø pga en allergisk reaksjon, så jeg måtte ha lege tilstede da jeg tok første pfizer. Siden jeg nå tror jeg får pfizer igjen og ikke reagerte på den kan det potensielt bli farlig for meg å ta en annen vaksine siden den kan inneholde litt andre ting Du ringer korona-telefonen og forklarer problemstillingen, så kommer de til å hjelpe deg med å få pfizer. Jeg har en venn som var i samme situasjon, og fikk det ordnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest House Red Skrevet 25. august 2021 #82 Del Skrevet 25. august 2021 (endret) . Endret 16. juli 2023 av House Red Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 25. august 2021 #83 Del Skrevet 25. august 2021 House Red skrev (13 minutter siden): Jeg fikk Pfizer som dose 2 til slutt Hva mener du med til slutt?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest House Red Skrevet 25. august 2021 #84 Del Skrevet 25. august 2021 (endret) . Endret 16. juli 2023 av House Red Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 25. august 2021 #85 Del Skrevet 25. august 2021 House Red skrev (29 minutter siden): Ble tilbudt Moderna som jeg ikke ville ha, måtte derfor ringe til vaksinasjonssenteret for å høre hva de vaksinerer med hver dag til jeg ble tilbudt Pfizer Burde være valgfritt nå som kommunene får så mange vaksiner. Prøver å finne ut om det er faste dager med de ulike vaksinene, men virker ikke som det er noe mønster. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurkisVase Skrevet 26. august 2021 Forfatter #86 Del Skrevet 26. august 2021 Interessant leserinnlegg fra en Moderna-vaksinert i Lier som fikk Pfizer som dose 2. Han ville naturlig nok ha Moderna som dose 2, men ble fortalt at det bare var Pfizer tilgjengelig denne dagen. Et familiemedlem som fikk Pfizer som første dose, fikk imidlertid Moderna som andre dose senere samme dag! Det lyves mye rundt i kommunene nå om dagen. Dette er skadelig for myndighetenes omdømme. https://www.lierposten.no/vaksine-med-bismak/o/5-65-199403 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 26. august 2021 #87 Del Skrevet 26. august 2021 Jeg fikk Pfizer først og Moderna som nr 2. Begge gangene ble jeg informert om både hvilken vaksine jeg skulle få og hvilke bivirkninger jeg kunne forvente (spesielt etter nr 2 da det ofte er verre enn etter første). Riktignok fikk jeg denne infoen da jeg kom til vaksinetimen, men jeg hadde muligheten til å ombestemme meg. Jeg føler på ingen måte at kommunen her lyver eller holder tilbake info. Idag, dagen etter vaksine 2 (Moderna) har jeg vært i uggen form med subfebril temperatur (37.5 - 37,9), feberfølelse i hodet, hodepine, trøtthet, slitenhet, uggen mage (dette er jeg veldig usikker på om er vaksinen sin feil, da magen har vært litt kranglete i det siste) og vondt i armen. Tok en paracet og gikk på jobb et par timer (en avtale jeg ikke kunne gjøre hjemmefra), men dro hjem etterpå og jobbet resten hjemmefra. De sier jo at man ofte blir dårligere av Moderna enn Pfizer, så vi får se hvordan formen er i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 26. august 2021 #88 Del Skrevet 26. august 2021 TurkisVase skrev (4 timer siden): Interessant leserinnlegg fra en Moderna-vaksinert i Lier som fikk Pfizer som dose 2. Han ville naturlig nok ha Moderna som dose 2, men ble fortalt at det bare var Pfizer tilgjengelig denne dagen. Et familiemedlem som fikk Pfizer som første dose, fikk imidlertid Moderna som andre dose senere samme dag! Det lyves mye rundt i kommunene nå om dagen. Dette er skadelig for myndighetenes omdømme. https://www.lierposten.no/vaksine-med-bismak/o/5-65-199403 Jeg fikk Moderna som første, men de satte meg opp på Pfizer som nummer to. Jeg valgte da å takke nei og fikk et temmelig surt og langt foredrag om hvor utrolig sikker og godt uttestet denne kryssvaksineringa er, noe som jo faktisk er ren løgn. Det sa jeg også rett ut og takket igjen nei. Til slutt fikk jeg en ny time for å få Moderna, men hvis blikk kunne drepe, liksom... Hvorfor de absolutt må presse Pfizer på noen som vil ha Moderna når folk hadde gitt høyrearmen sin for å få min dose istedenfor den jeg gjerne vil ha, er over min fatteevne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madeon Skrevet 26. august 2021 #89 Del Skrevet 26. august 2021 Marihønepøne skrev (1 minutt siden): Jeg fikk Moderna som første, men de satte meg opp på Pfizer som nummer to. Jeg valgte da å takke nei og fikk et temmelig surt og langt foredrag om hvor utrolig sikker og godt uttestet denne kryssvaksineringa er, noe som jo faktisk er ren løgn. Det sa jeg også rett ut og takket igjen nei. Til slutt fikk jeg en ny time for å få Moderna, men hvis blikk kunne drepe, liksom... Hvorfor de absolutt må presse Pfizer på noen som vil ha Moderna når folk hadde gitt høyrearmen sin for å få min dose istedenfor den jeg gjerne vil ha, er over min fatteevne. Uff! Jeg fikk Pfizer som første og kommer å takke nei dersom andre dose blir Moderna. Savner informasjon om dette på forhånd, i hvert fall noen dager i forveien, slik at jeg kan avlyse timen og heller vente på Pfizer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurkisVase Skrevet 26. august 2021 Forfatter #90 Del Skrevet 26. august 2021 Marihønepøne skrev (6 minutter siden): Jeg fikk Moderna som første, men de satte meg opp på Pfizer som nummer to. Jeg valgte da å takke nei og fikk et temmelig surt og langt foredrag om hvor utrolig sikker og godt uttestet denne kryssvaksineringa er, noe som jo faktisk er ren løgn. Det sa jeg også rett ut og takket igjen nei. Til slutt fikk jeg en ny time for å få Moderna, men hvis blikk kunne drepe, liksom... Hvorfor de absolutt må presse Pfizer på noen som vil ha Moderna når folk hadde gitt høyrearmen sin for å få min dose istedenfor den jeg gjerne vil ha, er over min fatteevne. Hele poenget med kryssvaksinering er jo at man skulle utnytte økte leveranser av Moderna-vaksiner man ellers ikke ville ha bruk for. At man gir Pfizer til Moderna-vaksinerte er helt bakvendt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 26. august 2021 #91 Del Skrevet 26. august 2021 TurkisVase skrev (37 minutter siden): Hele poenget med kryssvaksinering er jo at man skulle utnytte økte leveranser av Moderna-vaksiner man ellers ikke ville ha bruk for. At man gir Pfizer til Moderna-vaksinerte er helt bakvendt. Jeg vet, det er jo helt håpløst. Andre veien kan jeg forstå, men ikke å påtvinge folk Pfizer når de vil ha Moderna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 28. august 2021 #92 Del Skrevet 28. august 2021 Nå er det flere land som krever innreisekarantene for kryssvaksinerte. Burde virkelig bli slutt på det nå som har så mange tilgjengelige vaksiner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmetreet Skrevet 28. august 2021 #93 Del Skrevet 28. august 2021 Det står i pakningsvedlegget til Pfizer at man ikke skal ta en annen vaksine som dose 2. Noe jeg stusser på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg.no Skrevet 28. august 2021 #94 Del Skrevet 28. august 2021 19 minutter siden, Palmetreet said: Det står i pakningsvedlegget til Pfizer at man ikke skal ta en annen vaksine som dose 2. Noe jeg stusser på. Hvor i pakningsvedlegget står det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frustrert husfrue Skrevet 28. august 2021 #95 Del Skrevet 28. august 2021 Robert Koch skrev (På 1.8.2021 den 19.44): Det er prinsippet bak alle vaksiner mot virus. Jeg skjønner hva du tenker, men det er en feilslutning. For det første: Når du får dose to, er det ingen ting igjen av den første vaksinedosen. Alt som ble injisert er da forlengst brutt ned og transportert ut av kroppen din - men immuncellene dine har opparbeidet evnen til å gjenkjenne virusets S-protein. For det andre: Når du henviser til utsagnet “noe i vaksinen ligner på noe i kroppen din,” så dreier dette seg om kroppsegne strukturer. Hvis antigenet vaksinen presenterer har sekvensiell likhet med en overflatemarkør på enngitt vevstype kan dette under visse omstendigheter føre til at immuncellene dine blir forvirret og angriper dette vevet, fordi det oppfatter det som kroppsfremmed. Dette er en autoimmun reaksjon. Når du får dose to av vaksinen, vil immunforsvaret ditt gjenkjenne S-proteinet, og oppfatte det som kroppsfremmed. Da SKAL det angripe dette proteinet, og i denne andre immunreaksjonen befester man immunologisk hukommelse. S-proteinet har ikke, så vidt vi vet eller har indikasjoner på, noen slik likhet med noen kroppsegne strukturer (den neds ødde Mike Yeadon hevdet at det var en slik likhet mellom S-proteinet og Syncytin-1 (et protein som er involvert i utviklingen av morkaken), men den likheten viste seg å være på bare 4 basepar, som er alt for lite til at noen autoimmun reaksjon kunne utløses). Vær klar over at det er nøyaktig det samme proteinet som syntetiseres både av Pfizer og Modernavaksinen. Det er bare hjelpestoffer og mengden av mRNA som er forskjellig. Tusen takk for denne forklaringen. Har fått moderna som andre og freaket litt ut her! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 28. august 2021 #96 Del Skrevet 28. august 2021 Meg.no skrev (3 timer siden): Hvor i pakningsvedlegget står det? I kapittel 3. Det står forøvrig bare anbefaling, ikke "skal ikke": "Det anbefales at du får den andre dose med den samme vaksinen 3 uker etter den første dosen for å fullføre vaksineserien." I FK-teksten står det dessuten, under kapittelet om dosering: "Voksne og ungdom ≥12 år: Serie med 2 doser à 0,3 ml. Det anbefales at 2. dose gis 3 uker etter 1. dose. Det finnes ingen data om utveksling med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonen. Personer som har fått 1. dose bør fullføre vaksinasjonsserien med en 2. dose av samme vaksine." I legemiddelverkets preparatomtale som ser ut til å være den samme som EMA sin) står det : "Det finnes ingen tilgjengelig data om utveksling av Comirnaty med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonsserien. Personer som har fått 1 dose med Comirnaty, bør få en andre dose med Comirnaty for å fullføre vaksinasjonsserien." 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toppfuru Skrevet 28. august 2021 #97 Del Skrevet 28. august 2021 Hedda-78 skrev (52 minutter siden): I kapittel 3. Det står forøvrig bare anbefaling, ikke "skal ikke": "Det anbefales at du får den andre dose med den samme vaksinen 3 uker etter den første dosen for å fullføre vaksineserien." I FK-teksten står det dessuten, under kapittelet om dosering: "Voksne og ungdom ≥12 år: Serie med 2 doser à 0,3 ml. Det anbefales at 2. dose gis 3 uker etter 1. dose. Det finnes ingen data om utveksling med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonen. Personer som har fått 1. dose bør fullføre vaksinasjonsserien med en 2. dose av samme vaksine." I legemiddelverkets preparatomtale som ser ut til å være den samme som EMA sin) står det : "Det finnes ingen tilgjengelig data om utveksling av Comirnaty med andre covid-19-vaksiner for å fullføre vaksinasjonsserien. Personer som har fått 1 dose med Comirnaty, bør få en andre dose med Comirnaty for å fullføre vaksinasjonsserien." Pakningsvedlegget er å regne som reklame fra produsenten (det samme er felleskatalogen) og må derfor leses med skeptiske briller på. Selvfølgelig er pfizer interessert i at man skal ta dose 2 med deres vaksine. De kommer naturligvis ikke til å være med å sponse legemiddelutprøving med miksing av medikamenter fra flere produsenter. Men real-world data kommer nok sterkt snart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 28. august 2021 #98 Del Skrevet 28. august 2021 Toppfuru skrev (14 minutter siden): Pakningsvedlegget er å regne som reklame fra produsenten (det samme er felleskatalogen) og må derfor leses med skeptiske briller på. Selvfølgelig er pfizer interessert i at man skal ta dose 2 med deres vaksine. De kommer naturligvis ikke til å være med å sponse legemiddelutprøving med miksing av medikamenter fra flere produsenter. Men real-world data kommer nok sterkt snart. Du er rapportert. Å be folk se bort fra informasjonen i pakningsvedlegg og felleskatalogen kan være et svært farlig råd. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 28. august 2021 #99 Del Skrevet 28. august 2021 TurkisVase skrev (På 24.7.2021 den 12.09): I Bergen har man nå begynt å gi Moderna til en del av dem som fikk Pfizer som dose 1, men det får man ikke vite på forhånd. https://www.ba.no/kryssvaksineringen-har-startet-i-bergen-dette-ma-du-vite/s/5-8-1663809 Det rapporteres at noen får et skriv ved oppmøte, andre får vite det når man sitter i stolen, og andre igjen når de sjekker HelseNorge etter at vaksinen er satt (les kommentarfeltet). Er dette greit? Bør man få vite på forhånd slik at man kan gjøre et reelt valg, eller bør man ikke få vite? Kanskje flere takker ja hvis de ikke får vite hvilken vaksine man får som dose 2, bare at man kan «risikere» å få begge? De bør få beskjed før de tar den ihvertfall, siden enkelte land krever at du går i karantene hvis du er vaksinert med to forskjellige. Blant annet gjelder dette Storbritania vist nok. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toppfuru Skrevet 28. august 2021 #100 Del Skrevet 28. august 2021 Marihønepøne skrev (Akkurat nå): Du er rapportert. Å be folk se bort fra informasjonen i pakningsvedlegg og felleskatalogen kan være et svært farlig råd. Jeg sa ikke at man skulle se bort i fra det, men at man skulle kjenne kildene sine. Leger avviker fra felleskatalogen HELE tiden, når medisinsk informasjon forøvrig tilsier at det er trygt/fornuftig. Og det er leger som har bestemt vaksinasjonsprogrammet her til lands. Mener du at alle skulle nekta å følge vaksinasjonsrådet på bakgrunn av denne informasjonen i pakningsvedlegget? Tror du ikke FHI er informert om dette? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg