Gå til innhold

Mops som lærer utrolig raskt, normalt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte meg en mops på 8 uker for en måned siden. Har brukt de første ukene på å bli kjent, bli trygg, båndtrening og litt sosialisering. 
Nå den siste ukene ville jeg begynne å lære henne triks. 
Jeg begynte med sitt. Etter tre repetisjoner kunne hun dette momentant. Går rett fra feks liggende til sitt. 

Så ville jeg lære henne å gi labb. Dette tok hun etter, kanskje 4-5 repetisjoner. Nå klasker labben rett i hånden min straks jeg sier labb. 

ok, tenkte jeg kunne lære henne dekk også da (selv om jeg var redd det kunne bli for mye på en uke) 

etter 7-8 repetisjoner går hun rett i dekk. 

hun gjør ikke tingene av seg selv heller. Hun gjør akkurat det hun blir bedt om. Har repetert litt på det de siste dagene. Hun går rett fra dekk til sitt, fra dekk til labb, til stående, rett i sitt. Dette gjør hun også selv om det ikke er noen belønning i sikte. 

Er det normalt at valpene er så lettlærte? Jeg har hatt en del hunder, men jeg har aldri vært borti maken. 

Anonymkode: 690ff...12c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Min valp lærte ligg og sitt ganske lett, men labb er ikke sjangs, hvis han prøver så bare velter han :) 

Min er ganske vimsete. 

Anonymkode: 4d6a8...2e9

Skrevet (endret)

Noen hunder er jo gløggere enn andre, men jeg har ikke hørt at mopser skal være spesielt dumme heller. Mange småraser er jo ganske intelligente, noe flere ville oppdaget om de bare gadd å bruke mer tid på å dressere og lære småhunder noe.

Valper tørster etter lærdom, og lærer villig vekk - særlig om de får en belønning de setter pris på. Kan være en godbit eller en enkel fôrkule bare.

Ordtaket sier jo at "man kan ikke lære en gammel hund nye triks", noe som hentyder at hunder lærer best når de er unge. Det er litt overdrevent, gamle hunder lærer også, men valper er definivt glade i å lære. Særlig lett går det om hunden er en sånn type som elsker å "please" eieren sin eller mennesker generelt.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

😍 Kanskje mopser er spesielt intelligente😊

Anonymkode: 866a0...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en mops i familien når jeg var yngre. Den hunden var helt fantastisk, fin personlighet og lærte ting kjapt! 😊 Utrolig fin rase, sett bort i fra alle helseproblemene. 

Anonymkode: bc497...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du har fått en smart og lærevillig valp😄 Jeg tror mange raser kan lære seg ting kjapt, med individuelle eller raseforskjeller. Men det som kan være vanskelig er hvis du har for mange repetisjoner eller prøver å lære valpen noe som er unaturlig for den. Sitt og dekk er adferd som hunden gjør hver dag helt av seg selv, så det er naturlig for dem. Men prøver du å lære valpen noe som den ikke naturlig ville funnet på selv så kan det bli mer vanskelig

Anonymkode: d4dcc...8bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så flott at du har fått en smart og lærevillig valp😄 Jeg tror mange raser kan lære seg ting kjapt, med individuelle eller raseforskjeller. Men det som kan være vanskelig er hvis du har for mange repetisjoner eller prøver å lære valpen noe som er unaturlig for den. Sitt og dekk er adferd som hunden gjør hver dag helt av seg selv, så det er naturlig for dem. Men prøver du å lære valpen noe som den ikke naturlig ville funnet på selv så kan det bli mer vanskelig

Anonymkode: d4dcc...8bf

Ja, siden jeg skrev dette innlegget så har jeg lært henne å gi «high five» med begge labbene i været 😅 

• Liker 2
Skrevet

Så gøy at du lærer valpen så mange triks. Den virker veldig smart og lettlært. 😁 Mops er så søte❤️

AnonymBruker
Skrevet
eveline skrev (14 minutter siden):

Så gøy at du lærer valpen så mange triks. Den virker veldig smart og lettlært. 😁 Mops er så søte❤️

Ja, de er kjempe søte ❤️ Vi var veldig nøye på valg av oppdretter mtp helse. Så jeg håper at vi har fått en frisk valp 🐶 

Jeg tenker at hjernetrim er like viktig son fysisk trim. Ikke vil jeg ha en liten gneldrebikkje heller, så her er det fokus på lydighet ❤️

• Liker 2
Skrevet

Siden du er så godt i gang og har fått litt dilla, kanskje denne boka kan gi deg inspirasjon og være noe for dere?

101 dog tricks

Skrevet

Vi har en eldre mops, som sønnen min «arvet». Han lærer overraskende fort til å være en gammel herremann. Mopser skal visstnok være lettlærte, etter hva jeg har skjønt og lest. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (29 minutter siden):

Siden du er så godt i gang og har fått litt dilla, kanskje denne boka kan gi deg inspirasjon og være noe for dere?

101 dog tricks

Takk for tips! :) 

Skrevet

Husk å bruke triksene hver dag, så de ikke går i glemmeboka. Hunden min er ti år, men trikset "kryp" (hunden krøp bortover gulvet på magen) har hun glemt i dag. Hun lærte det som ettåring, men av en eller annen grunn glemte jeg å repetere akkurat det trikset. Så det kan hun ikke lenger, og jeg orker ikke begynne og lære "en gammel hund nye triks" igjen 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Husk å bruke triksene hver dag, så de ikke går i glemmeboka. Hunden min er ti år, men trikset "kryp" (hunden krøp bortover gulvet på magen) har hun glemt i dag. Hun lærte det som ettåring, men av en eller annen grunn glemte jeg å repetere akkurat det trikset. Så det kan hun ikke lenger, og jeg orker ikke begynne og lære "en gammel hund nye triks" igjen 😄

Ja, det er viktig! 
derfor bruker jeg fremdeles mye sitt og gi labb, de to hun kan aller, aller best. Fordi jeg vet at hun nok lett kan glemme, spesielt siden hun lærer mye på så kort tid, så det har jeg allerede tenkt på, men allikevel takk for tips :) 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Men krype! Det skal jeg lære min også. Hvordan lærte du din det? 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men krype! Det skal jeg lære min også. Hvordan lærte du din det? 😃

Få hunden til å krype mot en godbit mens du gir komando 😁 vi gjorde det slik på den vi hadde. Ba henne om å legge seg, å så ga vi godbiten like forran nesa (slik at hun måtte krype noen cm frem), økte avstanden etter hvert sånn at hu kunne krypa over hele stua omtrent 😅 

Anonymkode: 81677...a66

AnonymBruker
Skrevet

Kult! Tøft med hunder som kan masse triks. Husk å lære valpen å slappe av også da🥰

Noen jeg har lært hundene mine er at de skal gå dit jeg peker. Kanskje ikke så kult, men... Det er gull verdt i hverdagen, ved gulvvask og den slags. Peker på gangen, så går de dit. Er ute i skogen (når det ikke er båndtvang) og møter noen på stien, så kan jeg peke hundene bort fra stien, til et tre f.eks. De syns jo bare det er kjempegøy og tar det som en oppgave. Er vel ikke noe fremgangsmåte på det, men bare vært en vane. Merker jeg blir frustrert når jeg passer andres hunder og så går de ikke dit jeg peker😝

Anonymkode: 20769...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kult! Tøft med hunder som kan masse triks. Husk å lære valpen å slappe av også da🥰

Noen jeg har lært hundene mine er at de skal gå dit jeg peker. Kanskje ikke så kult, men... Det er gull verdt i hverdagen, ved gulvvask og den slags. Peker på gangen, så går de dit. Er ute i skogen (når det ikke er båndtvang) og møter noen på stien, så kan jeg peke hundene bort fra stien, til et tre f.eks. De syns jo bare det er kjempegøy og tar det som en oppgave. Er vel ikke noe fremgangsmåte på det, men bare vært en vane. Merker jeg blir frustrert når jeg passer andres hunder og så går de ikke dit jeg peker😝

Anonymkode: 20769...a4c

Ja, jeg har en eldre hund også. Hun kan rett frem, venstre og høyre. Så jeg viser vei på den  måten :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...