Gå til innhold

Sannheten om laminat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Detter er et oppkonstruert ”problem” som ikke har rot i virkeligheten.

Anonymkode: 3543f...aca

Krenket much? Selv om du ikke opplever det samme som TS betyr ikke det at dette er oppkonstruert.

Anonymkode: aaacb...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du lav takhøyde? Små avdelte rom? Hos oss er det relativt åpent, og det er grusomt. På grunn av det gulvet. La ikke særlig merke til det før vi fikk barn, men nå når det er mye dagligdagse lyder her, er det helt forferdelig altså. Og ungene våre er ikke spesielt bråkete. Det er ekko i gulvet. Lyden liksom spretter, mellom veggene, taket. Den har ingen plass å gjøre av seg liksom.

Anonymkode: aff36...651

Det er ikke gulvet alene, det er takhøyden, gipsveggene, de store vinduene…Dårlige valg av utbygger.

Anonymkode: 5340e...c9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, skal røsk ut parketten i leiligheta neste sommer og skift til laminat i en eller annen gråfarge😁 med bra kvalitet såklart, med struktur.. gidder ikke ha et gulv jeg må være forsiktig med heeeele tiden, skal kunne ha dyr å barn som kan leke uten at noen skal få panikk for gulvet som kan bli ødelagt👍🏻

Anonymkode: d0bf1...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laminat. Ingen problemer. Har gulvvarme og lyden er ikke annerledes enn da vi hadde parkett, så skjønner ærlig talt ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: 5fd4e...984

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ingenting da vi gikk fra parkett til laminat🤷‍♀️ Annet enn at det er umulig å lage merker/riper. Elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater laminat. Kjenner igjen det ts snakker om, hører det i alle hus jeg har vært i som har laminatgulv... Mulig folk som bor der ikke merker det, men jeg legger definitivt merke til den spesielle akustikken ja. Plastgulv, hvem vil ha det liksom? Umulig å resirkulere er de også, så miljøvennlig er det i hvertfall ikke.. Takker meg til tregulv, de får i hvertfall bare patina av riper i motsetning til plastgulv som bare blir stygge og oppskrapa. 

Anonymkode: 7e14c...839

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er heller ikke fan av laminatgulv, men kan varmt anbefale klikkvinyl. Har ikke vært borti noe bedre foreløpig. Så varmt, mykt og slitesterkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, laminat er slitesterkt, lett å vaske, billig, og du kan velge og vrake i fancy, moderne "looks".

Men laminat i hele etasjen er JÆVLIG. Særlig om du har små barn. Gulvet er knallhardt, iskaldt uansett temperatur i rommet, og lyder spretter veggimellom og forsterkes tifolds. Barneskrik som raller i veggene, jeg kødder ikke, det holder på å klikke for oss. Vi går rundt hele dagen og hyssssjer på alle, har forsøkt å legge digre tepper på alle gulv, endatil starta å henge opp veggtepper og billedvever for å fange lyden! Men ingenting hjelper! Mister du en kopp i gulvet er den garantert knust i tusen knas også, fordi gulvet er hardt som betong!

Vi er i gang med å røske ut denne grusomme laminaten, og vil heller ha de øgly åttitalls furuplankene som ligger under. De rommene vi har rukket ta er som natt og dag! Lyden liksom synker ned i treet. Det er varmt og "mykt" å tråkke på barbent. En helt annen varme i hele rommet. Og lyden!❤❤❤ Eller det vil si, fraværet av lyden!!

Min advarsel til deg om laminat!!!

Anonymkode: aff36...651

Det er vel ingen som ønsker ser laminat. Det er vel bare folk som ikke har råd til ordentlig parkett som kjøper laminat.

Anonymkode: b8138...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vel ingen som ønsker ser laminat. Det er vel bare folk som ikke har råd til ordentlig parkett som kjøper laminat.

Anonymkode: b8138...465

Feil. Det er de smarteste som legge laminat. Fordi, et parkett gulv vil aldri være i nærheten av samme slitestyrke som parkett. En nedslitt parkett vil alltid få merker ved bruk, den må slipes ned og lakkes på ny. Og det er begrenset hvor mange ganger det kan gjøres. Du skulle sett laminaten i huset vi hadde, store hunder huserte på det hvor klørne ble satt godt i laminaten så det hørtes, men merker? Nei, det eksiterte ikke. Parketten derimot som ble liggende under, den så ikke ut! Ikke verdt du prater tull.

Anonymkode: 3543f...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heltre og en del av sjarmen er jo at det blir riper og litt slitt, det kan fortsatt se veldig bra ut. Det kan også slipes flere ganger, så det er langt mer miljøvennlig.

Også helt enig i akustikken. I vår forrige leilighet måtte vi be gjestene snakke lavere når vi hadde fest, det gjallet i veggene!

Anonymkode: 308c6...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 9.53):

Vi er i gang med å røske ut denne grusomme laminaten, og vil heller ha de øgly åttitalls furuplankene som ligger under. De rommene vi har rukket ta er som natt og dag! Lyden liksom synker ned i treet. Det er varmt og "mykt" å tråkke på barbent. En helt annen varme i hele rommet. Og lyden!❤❤❤ Eller det vil si, fraværet av lyden!!

Anonymkode: aff36...651

Heltre furugulv er jo det vakreste som finnes. 

Vask det med hvitvask, så blir det lyst også om du ønsker det. 

 

Jeg er vokst opp med slikt gulv, og det tåler jo alt. Når vi hadde fest, var det bare å etterpå vaske godt med grønnsåpe, så este gulvet tilbake og skjulte alle spor av stiletthæler 

Anonymkode: 77dc8...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din sannhet, mener du. Vi er kjempefornøyd med laminat. Vi har bare et barn, men hun har temperament som 10, så vi hører hun for å si det sånn. Vi har også hund som bjeffer når det ringes på døra. Barnet mister (les: kaster) ting vegg i mellom, kopper, glass, leker og bestikk, ingenting knuses. Og gulvet blir ikke ødelagt. 

Vi tok oss også råd til et skikkelig gulv, og vi la varmefolie i den nye stuen hvor det ikke var gulvvarme fra før. I spisestuen og på kjøkkenet er det vannbåren varme. Nå står de ikke på mer enn 20 grader siden #sommer, så varmen merkes ikke, men det er langt fra kaldt. 

Vi har dritbillig laminat på soverom og i mellomgang . Også på barnerommet. Er ikke plaget med støy der inne heller, der det herjes, og om natten kan det skrikes og hyles. Der er det kaldt dog, så på barnerommet har vi to store matter som dekker det meste av gulvet. På vårt soverom har vi bare matter nedfor sengene og på enden, og ingen har dødd så langt. 

Anonymkode: adc75...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet inn i nybygg med parkett for 3 år siden, og gulvet er fullt av riper og hakk nå. Det ser ikke ut! Har hatt laminat de andre stedene vi har bodd, og det har vært SÅ mye bedre. Gleder meg til å få rivd ut denne parketten, hater den så mye at jeg ikke får sagt det. Aldri merket at den hverken er varmere eller mykere enn laminat. Kun dårligere kvalitet. 

Anonymkode: 8ca21...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke bare laminat som gir klinge-lyd problem hos deg da. Det er kombinasjonen av flere faktorer, men generelt - mange harde overflater uten ekstra lyddemping. Har du litt høyre under taket, gipsvegger og gipstak, og laminat (men også tregulv faktisk) - så blir det echo. Men altså, tepper, bilder, spiller, gardiner - alt dette vil hjelpe på akustikken. 

 

Vi la laminatgulv i hele huset. Kunne ikke vært mer fornøyde. Hadde tregulv i huset før - men med små barn, katter, nei, det gulvet så ikke ut. Vi har gulvvarme, så av den grunnen merker vi selvsagt ikke at laminat skulle være spesielt kaldt å gå på. Er jo enda en fordel med laminat, er at det egner seg så godt for gulvvarme. 

Anonymkode: 23d23...4cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med svar og så mange ulike erfaringer! Man er tydeligvis ikke føkka selv om hele boligen er dekket med laminat.

Litt kontekst for oss: har ikke gipsvegger eller -tak nei, trepanel på vegger og vanlige takplater. Ikke grusomt store vindusflater, ganske normalt vil jeg mene. Og vi er ikke minimalister (eller veldig ryddige). Men den jævlige akustikken altså! Gulvet vårt er så knallhardt at jeg kan dra en gaffel over det med all makt uten at det kommer riper. Søkte det opp og det er visst av samme kvalitet som legges på flyplasser og andre steder med mye slitasje, lol! 😭

Anonymkode: aff36...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sier han har forsøkt å spikre gjennom gulvet og spikeren bøyde seg bare! Ser dette gulvet selges med livstidsgaranti. Styr unna sier jeg😂

Ts

Anonymkode: aff36...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vurder spillevegg en plass? 

Anonymkode: 23d23...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Vurder spillevegg en plass? 

Anonymkode: 23d23...4cb

Ååå! Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Genialt!! Takk!😍😍

Anonymkode: aff36...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ååå! Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Genialt!! Takk!😍😍

Anonymkode: aff36...651

Det har vi 🤷🙈 Tror det er derfor de er blitt så populære, fine og forbedrer akustik av gipsvegger.

Anonymkode: 23d23...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 2.18):

Det er vel ingen som ønsker ser laminat. Det er vel bare folk som ikke har råd til ordentlig parkett som kjøper laminat.

Anonymkode: b8138...465

Hva med oss som kastet ut parketten til fordel for laminat da? 🤷‍♀️
 

Hadde parkettgulv fram til i fjor og det ble så stygt av unger som dro møblene over gulvet, fikk hakk og riper dersom vi mistet noe tungt osv. Det var til å bli smårar av! Så vi byttet til laminat og hittil er det eneste merket fra da man en mistet et kubein i gulvet da han ryddet opp etter at han var ferdig med å legge det. 
 

Gulvet avgir ingen lyd og jeg merker heller ikke at det er kaldere. 👌🏻

Anonymkode: 56426...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...