Gå til innhold

Sannheten om laminat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, laminat er slitesterkt, lett å vaske, billig, og du kan velge og vrake i fancy, moderne "looks".

Men laminat i hele etasjen er JÆVLIG. Særlig om du har små barn. Gulvet er knallhardt, iskaldt uansett temperatur i rommet, og lyder spretter veggimellom og forsterkes tifolds. Barneskrik som raller i veggene, jeg kødder ikke, det holder på å klikke for oss. Vi går rundt hele dagen og hyssssjer på alle, har forsøkt å legge digre tepper på alle gulv, endatil starta å henge opp veggtepper og billedvever for å fange lyden! Men ingenting hjelper! Mister du en kopp i gulvet er den garantert knust i tusen knas også, fordi gulvet er hardt som betong!

Vi er i gang med å røske ut denne grusomme laminaten, og vil heller ha de øgly åttitalls furuplankene som ligger under. De rommene vi har rukket ta er som natt og dag! Lyden liksom synker ned i treet. Det er varmt og "mykt" å tråkke på barbent. En helt annen varme i hele rommet. Og lyden!❤❤❤ Eller det vil si, fraværet av lyden!!

Min advarsel til deg om laminat!!!

Anonymkode: aff36...651

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette er grunnen til at jeg ikke vil ha laminat. Vi har parkett, vegg-til-vegg-teppe og kork-gulv. Kork er fantastisk mtp lyd, varme og hardhet, men tåler ikke vann, så det er litt begrenset hvilke rom man kan ha det.

Anonymkode: a6902...24e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråter nesten i fortvilelse av at folk velger laminat i alle rom!! De kan ikke vite hva de går til! Hater forrige eier litt som la dette gulvet. Og ja, det er "eksklusiv" laminat, brede bord, masse tekstur osv. Den er uansett like infernalsk jævlig.

Anonymkode: aff36...651

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt laminat i alle år. Det var sånn enkel klikk on gulv. For å tette lyd brukte vi tykk blå gummi underlag. Ingen bråk og ingen knirkelyder. Vasket det i alle år så det kommer nok an på. 

Anonymkode: 4768d...313

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt laminat i alle år. Det var sånn enkel klikk on gulv. For å tette lyd brukte vi tykk blå gummi underlag. Ingen bråk og ingen knirkelyder. Vasket det i alle år så det kommer nok an på. 

Anonymkode: 4768d...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt laminat i alle år. Det var sånn enkel klikk on gulv. For å tette lyd brukte vi tykk blå gummi underlag. Ingen bråk og ingen knirkelyder. Vasket det i alle år så det kommer nok an på. 

Anonymkode: 4768d...313

Har du lav takhøyde? Små avdelte rom? Hos oss er det relativt åpent, og det er grusomt. På grunn av det gulvet. La ikke særlig merke til det før vi fikk barn, men nå når det er mye dagligdagse lyder her, er det helt forferdelig altså. Og ungene våre er ikke spesielt bråkete. Det er ekko i gulvet. Lyden liksom spretter, mellom veggene, taket. Den har ingen plass å gjøre av seg liksom.

Anonymkode: aff36...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skiftet ut ripete parkett med laminat for mange år siden pga barn og hund. Synest laminat fungerer bra, har ikke de problemene som du nevner. Tror der har litt med underlag å gjøre, om gulvet er støydempende eller ikke.

Anonymkode: fc223...2df

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Skiftet ut ripete parkett med laminat for mange år siden pga barn og hund. Synest laminat fungerer bra, har ikke de problemene som du nevner. Tror der har litt med underlag å gjøre, om gulvet er støydempende eller ikke.

Anonymkode: fc223...2df

Hva er støydempende laminat? Er ikke det selvmotsigende all den tid laminat er så hardt og glatt? Håper det fins da. For andres del! Vi skal aldri mer ha laminat. Tror det hadde vært mykere, varmere og mindre smell-lyd fra gulv i keramiske fliser.

Anonymkode: aff36...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er støydempende laminat? Er ikke det selvmotsigende all den tid laminat er så hardt og glatt? Håper det fins da. For andres del! Vi skal aldri mer ha laminat. Tror det hadde vært mykere, varmere og mindre smell-lyd fra gulv i keramiske fliser.

Anonymkode: aff36...651

Underlaget og undersiden på laminaten har mye å si for støyen. 

Anonymkode: fc223...2df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyd er et problem er det jo minst delvis fordi resten av rommet er elendig dempet. Et rom med masse bokhyller, stoffmøbler, etc. gir minimalt med gjenlyd, uansett gulv. Virker som veldig mange kjører minimalisme med gips/betong, og da sier det seg selv at akustikken blir forferdelig med mindre de velger vegg-til-vegg-teppe.

Anonymkode: a83c4...889

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furugulv er jo ikke stygt det er jo det fineste som finnes dersom det slipes lyst

Anonymkode: 5167f...b26

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet fra parkett til laminat og det er noe av det lureste vi har gjort! Vi har små barn, og det er ingen lyd i laminaten vår. Kanskje de som la gulvet hos dere ikke la riktig underlag ? 🤔

Med barn og hund i hus er det fantastisk å slippe hakk og ripemerker i parketten. 

Anonymkode: 56426...dbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laminat i alle rom og en baby som ikke er redd for å bruke stemmen, men jeg har aldri tenkt over at det er spesielt bråkete her.🤷‍♀️ Huset vårt er knapt to år gammelt da, kanskje det har noe å si. 

Anonymkode: 228be...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laminat her også siden vi har barnebarn og hund. Selv med laminat blir det merker i gulvet, så hadde vi hatt tregulv hadde jeg nok vært på sammenbruddets rand. Den er lagt med mykt underlag slik at lyden dempes. Har åpen stue/kjøkken løsning, men har ikke gipsvegger. Hvis dere har det kan dette være årsaken til lyden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi byttet fra parkett til laminat og det er noe av det lureste vi har gjort! Vi har små barn, og det er ingen lyd i laminaten vår. Kanskje de som la gulvet hos dere ikke la riktig underlag ? 🤔

Med barn og hund i hus er det fantastisk å slippe hakk og ripemerker i parketten. 

Anonymkode: 56426...dbe

Det er ikke knirk fra gulvet, eller klakkelyder som er problemet vårt. Hvorfor skal da det som ligger under topplaget på gulvet ha noe å si? Ser ikke helt sammenhengen..? Skal det under laminaten absorbere lyden fra det som treffer gulvet fra oversiden?

Det er akustikken som er problemet. Det er ordet. Hver minste lyd jaller og raller og smeller veggimellom. Aldri opplevd maken. Det har kanskje blitt mer tydelig for oss over tid. Ikke noe jeg nødvendigvis tenker over når jeg besøker andre folk. Men dette BOR VI I.

Vi er ikke utpreget minimalister, nei, men har ganske stor og åpen stue. Normal takhøyde tror jeg.

Anonymkode: aff36...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Furugulv er jo ikke stygt det er jo det fineste som finnes dersom det slipes lyst

Anonymkode: 5167f...b26

Og svindyrt hvis man ikke har ett gammelt å slipe bed. Jeg ønsker meg furu heltre, beste gulvet som finnes. Varmt som et teppe, lydløst og ikke så hardt å gå på som feks laminat.

Men ellers, vi har laminat i 1 etasje. Det er forskjell på kvaliteten. Den er ikke spesielt bråkete hos oss men kaldt er det. Oppe skal vi ha parkett i samme farge.

Anonymkode: 5b966...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har laminat i alle rom, vinyl laminat på kjøkken, kjenner ikke igjen noe fra det ts lirer ut av seg. Finnes ikke noe form for støy, om en kopp går i gulvet kommer det mer an på hvordan den treffer gulvet. Har hatt hunder i hus med laminat, som også bjeffer, men null problem. 

Detter er et oppkonstruert ”problem” som ikke har rot i virkeligheten.

Anonymkode: 3543f...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker laminat, har absolutt ingenting å klage på. Tror ts må ha vært uheldig

Anonymkode: 48a4f...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du lav takhøyde? Små avdelte rom? Hos oss er det relativt åpent, og det er grusomt. På grunn av det gulvet. La ikke særlig merke til det før vi fikk barn, men nå når det er mye dagligdagse lyder her, er det helt forferdelig altså. Og ungene våre er ikke spesielt bråkete. Det er ekko i gulvet. Lyden liksom spretter, mellom veggene, taket. Den har ingen plass å gjøre av seg liksom.

Anonymkode: aff36...651

Nei, litt under tre meter. Vi bor i en leilighet med en del tunge møbler. Kanskje det hjelper på. Helt sikkert forskjell på laminatene også.

Anonymkode: 4768d...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...