Gå til innhold

Klesvask/skittentøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken rutine har dere hjemme ang skittentøy? Vi har vaskerom i kjeller og ingen er flinke å gå ned dit med klær som skal vaskes. Vi har skittentøyskurv på soverom og på tenåringen sitt rom, som jeg bærer ned til vaskerom. Det beste hadde vært om alle prøvde å gå ned på vaskerommet og bare legge fra seg skittentøyet daglig. Så slapp vi å ha kurver overalt og alle bidro litt. Bare litt nysgjerrig på hva som er vanlig rundtom. Mor som tar seg av alt av dette eller hjelper far og barn til? 

Anonymkode: 9ffb3...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alt inne på badet. Vask/tørk og skittentøyskurv. Er bare jeg som vasker klær fordi jeg vil ikke at klærne skal bli ødelagt🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke like relevant siden vi ikke har barn i hus, men her vasker jeg mine klær og han sine. Vi hadde en stor diskusjon på dette i starten av forholdet, etter at vi hadde flyttet sammen. Da tok jeg all klesvasken nærmest på automatikk, men en dag vi småkranglet om husarbeid presterte han å si at klesvask var kanskje den enkleste oppgaven av alle, så den kunne jeg nærmest ikke regne med i arbeidsfordelingen. Helt greit det. Nå må han vaske sine egne klær, og jeg vet det er den oppgaven han hater aller mest :ler: 

Anonymkode: fb58e...c38

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (2 minutter siden):

Vi har alt inne på badet. Vask/tørk og skittentøyskurv. Er bare jeg som vasker klær fordi jeg vil ikke at klærne skal bli ødelagt🤣

Badet vårt er lite. Så jeg har ikke plass til alt slikt der. 😏

Anonymkode: 9ffb3...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skittentøyskurv på vårt rom og på badet, i tillegg til at vi slenger det ned kjellertrappa. Barna er små, men når de blir store nok til å se at klær er skitne skal de også få kurv.

Jeg vet av erfaring at både mannen min og jeg må ha skittentøyskurv der vi kler av oss, hvis ikke får vi skittentøyshaug. Jeg kommer ikke til å forvente mer av våre barn. 

Klesvask er mitt ansvar, så det er jeg som bærer ned skittentøyet noen ganger i uka. Da samler jeg sammen i en kurv eller ett dynetrekk og tar det med ned i kjelleren og sorterer.

Når barna er større tenker jeg at de skal være med å bære ned, og etterhvert sortere egne klær. Akkurat nå hjeper de til, med mye veiledning. Tenåringen din kan helt sikkert klare å bære ned kurven sin selv, gjerne på faste dager. Du må vurdere om hen kan sortere også, men om du har tydelig merket system bør det være mulig.

Mine foreldre slet lenge med min bror, som ikke klarte å få skittentøyet sitt fra soverommet til vaskerommet rett over gangen, før kleskapet være tomt . De endte opp med å gi ham to kurver for å sortere, og si at de ikke lengre kom til å vaske hans klær med mindre det var noe spesielt. Da lærte han å holde styr på skittentøyet sitt.

Anonymkode: cdf98...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så stort bad, men vi har prioritert skittentøyskurv på badet. Det ville ikke fungert hvis vi måtte hatt skittentøyskurven et annet sted enn der vi kler av oss. Min mann er et surrehue som beleilig nok ville "glemt" å legge tøyet sitt opp i kurven hvis den befant seg noe som helst annet sted enn rett foran nesen der han kler av seg. Systemer han eller jeg ikke selv har vært med å innføre ignoreres nemlig glatt dersom han/jeg ikke selv synes det er en ultimat løsning. Der er vi like. ;)Trikset med å kun vaske sine egne klær ville heller ikke fungert hos oss, da vi har svært  forskjellig terskel for hauger av skittentøy eller annet rot.

Anonymkode: 1cfd4...47a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun en stor skittentøyskurv på badet, bæres ned og tømmes i 1-2 andre kurver på vaskerommet.  Der sorterer jeg og vasker 3-4 maskiner i uka.  Vasker bare klær 1-2 dager i uka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bare to stk i hus, men vi har to skittentøyskurver på badet. En til 60 grader og en til alt det andre. Jeg står for klesvasken for jeg er litt vel nøye på sorteringen. Har litt bakteriefobi så her skiftes det ofte, og vaskes klær hver eneste dag. Har ikke behov for kurv på soverommet da det er på badet vi kler av oss uansett.

Anonymkode: 34cf8...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskerom nede, og bad og soverom oppe (altså vi kler av oss oppe) og ser også etter en god løsning. Nå har vi to store skittentøykurver i etasjen oppe, en for 60+ vask og en for klær som skal vaskes på 30-40 grader. Om vinteren har vi også en egen til ull.

 Vi har et lite bad, så er ikke plass til skittentøyskurver der, så kurvene står litt sånn ubestemmelig, enten på gjesterom, i gangen eller på vårt soverom. Finner liksom ikke noen god løsning og skittentøy blir ofte liggende i en haug på badet eller her og der. 

Anonymkode: d1c86...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har egen kurv på rommet. Når jeg skal vaske sier jeg ifra og de som vil ha noe vasket må selv bære det ned forran maskinen. Jeg henter ingenting rundt omkring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skittentøyskurv på badet i 2.etg. Jeg og samboer bytter på å bære ned til vaskerommet i 1.etg. Har også en liten skittentøyskurv på vaskerommet for kjøkkenkluter, klær som barna søler ut ved middagsbordet osv., så vi slipper å bære det opp bare for å bære det ned igjen.

Anonymkode: fb698...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skittentøyskurver på badet, meg og to tenåringsjenter. Her legges skittentøy i de forskjellige kurvene hver gang  det skiftes, de sorterer etter farger og hva som skal hvor. Når de skifter på sengen så legges dette inn på vaskerommet. Stort sett alltid jeg som vasker, men begge er opplært til hvordan de skal vaske. Skittentøy har de lagt på vask etter bruk fra de var i tidlig barneskole alder. Aldri vært akseptabelt å slenge fra seg på gulvet eller rommet . Vi har en sort og en hvit Vipp skittentøyskurv på badet, så truser/60 gradre vask legges i den hvite og alt de andre i den svarte. På vaskerom er det et  system for alt fra ull, treningstøy,40 , 60,osv. 8 forskjellige kurver i system

Anonymkode: 5d26a...f51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skittentøy blir lagt i egen kurv på vaskerommet. Alle har hver sin pluss en kurv til sengetøy/håndklær/undertøy. Barna har fått ansvar for å vaske egne klær fra rundt 9-10 års alder.

Anonymkode: bd53e...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaskemaskin på kjøkkenet, ikke under disken, men i et annet hjørne. Kjøkkenet er stort, så det går helt greit. Jeg har hovedskittentøyskurven på soverommet, siden jeg skifter mest klær der. Går bare i truse og morgenkåpe mellom soverom og bad i motsatt ende av leiligheten. På badet har jeg truseskift og har tillatelse til å slenge brukte truser i en haug der til jeg vasker dem (sammen med håndklær fra samme sted og toalettet på andre siden av gangen). Jeg bor for meg selv og tar selvfølgelig med meg trusene når jeg en sjelden gang har besøk som bruker badet.

Anonymkode: ada60...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi skittentøyskurv på badet og jenta mi sitt rom. Så sorterer jeg tøyet på vaskerommet.

Anonymkode: 30781...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 9.50):

Badet vårt er lite. Så jeg har ikke plass til alt slikt der. 😏

Anonymkode: 9ffb3...0cb

Tenåringen må da kunne sette på vask selv ? I det minste burde han/hun kunne børe skittentøyet ned i kjelleren ? Snakker dere ikke sammen ? 5 åringen min vet hvor skittentøyet skal…….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stort sett alltid eg som set på klesvask. Skittentøyskorg på badet og på vaskeromet, men ungdomane har gjerne en haug på roma sine. Og så kjem det ei stor ladning til vaskeromet når dei innser at det er behov for reine klede. 

Dei er i stand til å sette på ei vaskemaskin sjølv, men eg syns det er greitt å gjere akkurat det. Men eg vil gjerne ha hjelp til å legge sammen tørre klede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skittentøyskurver i gangen midt mellom bad, soverom og vaskerom . Kler at meg i gangen når jeg skal ha klærne på vask. Samler en haug på badet som jeg tar med til gangen når jeg gidder. Er det så nøye da? 

Anonymkode: 0ed80...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skittentøyskurven på badet, vaskerommet ligger vegg i vegg. Tømmer og sorterer skittentøyet på badet og bærer i hauger inn på vaskerommet. Bittelite vaskerom da. Rene klær i haug oppå benken, brettes og sorteres i sammenleggbare kasser og bæres opp ved jevne mellomrom (klesskapene er i 2.etj). Kun jeg som vasker, mulig mannen kjører et par maskiner i året, men bli alltid med noe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...