Gå til innhold

Tegn på svekkelse av havstrømmene, hypotese

Cob

Anbefalte innlegg

Så, jeg tenkte litt idag før jeg la meg..hvorfor skylles så mange flere dyphavsfisk av den sjeldent sette sorten opp på forskjellige steder i verden? 

Tok en rask tankelek her:

Kan det påvirkes av ismelting? 

Tanken er: isen på polene smelter raskere, men jeg tror den smelter raskere enn antatt pr nå. Vi vet at saltet i isen løses ut og etterhvert synker. Så la oss si dette også øker mer enn antatt, synker og driver med dyphavstrømmene ned mot eqvator. På veien legger dette seg på havbunnen. Dyphavstrømmene som har høyere tetthet enn overflatestrømmer, men mindre tetthet av salt vil presses opp høyere mot overflaten. Dette vil gi mindre oksygentilførsel, så sammen med økt saltinnhold vil dette være nok til å ta livet av en del fisk, direkte eller indirekte. Derav dyphavsfiskene som blir skylt døde iland.

Så hva videre? Med dyphavstrømmen høyere, vil den svekkes og ikke nå sitt opprinnelige mål. Dermed vil neste steg være svekkelsen av sirkulasjon mot ekvator, dette er the breaking point hvor havet vil nå en temperatur på samme nivå i dypet som overflaten. Dette forplanter seg videre nord og sør ettersom havstrømmene vil varmes opp også i den delen dyphavstrømmen fremdeles går siden den ligger høyere. Altså en dominoeffekt. Dette kan være første tegn på en sterk ubalanse i strømmen pga økt ismelte. 

Mindre sirkulasjon i havmassene, også på overflaten vil gi høyere fordamping(mer stillestående vann varmes raskere i overflaten?), og endring i vindene. Kan dette føre til flomregn på nye steder? Kan ha noe med flommene vi har sett nå?

Så isåfall vil neste steg være økt nitrat innhold i vann og økt omveltning i de midterste områdene. Dermed sterk og plutselig algeoppblomstring, som vil føre til økt marin ødeleggelse. Fisk vil trekke mot kaldere vann eller dø, algeoppblomstring utvides. Dyperegående fisk og hval osv vil måtte høyere mot overflaten for mat lenger mot polene? 

Nå er jeg ikke dreven på dette, men liker leke med hypoteser :) kjør på med meninger og tanker om denne 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan jeg lite om men badetemperatur i vannet har vært kaldere i juli enn jeg kan huske noen gang. Jeg synes hva som skjer denne sommeren med klimaet rundt i verden er litt skremmende, så ser ikke bort fra at vi ser tendenser til en endring og det påvirker havet selvsagt. Håper ikke golfstrømmen blir svekket. Orker ikke at det er så kaldt.

Anonymkode: d34ce...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En svekking av Golfstrømmen er mitt mareritt også. Da sitter vi fint i det her i det iskalde nord.

Anonymkode: b796b...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23/07/2021 den 12.25):

En svekking av Golfstrømmen er mitt mareritt også. Da sitter vi fint i det her i det iskalde nord.

Anonymkode: b796b...530

Cob skrev (På 06/08/2021 den 11.56):

Da må jeg dessverre meddele at: 

https://www.vg.no/nyheter/i/8B313A/ny-studie-slaar-alarm-golfstroemmen-kan-kollapse

Ny forskning viser at golfstrømmen ER på vei til å stoppe opp :(

Det kommer litt an på hvordan man leser rapporten. Denne artikkelen kan jo være en trøst https://www.dagbladet.no/nyheter/skeptisk-til-sjokkrapport/74085817

Man må ta klimaet på alvor, men Golfstrømmen er muligens ikke så akutt "syk" som det kan se ut til i artikkelen du linker til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The concern over this has been growing. Just a few years ago the IPCC felt that a collapse in this very important ocean circulation was not likely for hundreds of years, but now they are not so sure. Now the authors say the AMOC is "very likely to weaken over the 21st century for all emission scenarios," and they are only able to say that "there is medium confidence that there will not be an abrupt collapse before 2100."

https://www.google.com/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/climate-change-impact-warning-report-united-nations-intergovernmental-panel-ipcc-code-red-humanity/

ipcc rapporten kom ut. Tviler ærlig på at vi får til en så stor endring at vi kan kutte utslippene så mye. Vi får se etter klimatoppmøtet. Men etter så mange advarsler og ingenting endret, selv etter parisavtalen, må jeg si det virker usansynlig historisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...