AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 Hei, jeg går som dere ser til utredning på DPS. Jeg ønsker ikke å si hva utredningen dreier seg om, det er uansett irrelevant. Beklager langt innlegg: Problemet er at psykologen hele tiden fortolker alt jeg sier til noe jeg egentlig ikke kan stå inne for og stiller ledende spørsmål med sterke føringer sånn at svaret blir det psykologen ønsker, om det gir noen mening. Jeg føler meg ikke fri til å sette ord på mine egne opplevelser. I tillegg bagatelliserer hun det jeg sliter med, fordi "alle sliter med dette i større eller mindre grad". Og selvsagt er det riktig, men jeg sliter med det i en fullstendig invalidiserende grad, og det er selvfølgelig ikke alminnelig. Det er jo derfor jeg er der og ikke fordi alle sliter litt med sånt. Hun er også allvitende når det kommer til å fortelle meg hvorfor jeg sliter med ditt eller datt. Og dette bare etter noen få samtaler. Jeg har brukt et helt liv på å forstå hvorfor jeg er blitt som jeg er blitt, jeg har studert psykologi og vet utmerket godt at det dreier seg om komplekse forhold, så da kjennes det litt merkelig å bli fortalt at "dette er årsaken". Jeg føler at hun fra første øyeblikk bestemte seg for en diagnose og nå bare arbeider hypotesebekreftende. Hun fortolker alt jeg sier inn i denne diagnosen, selv ting som er i direkte motstrid til den, slik at jeg ikke føler at jeg når frem med min opplevelse av meg selv og mitt liv. Jeg kan si noe og så fortolker hun det med sine ord til noe helt annet. Siden jeg ikke har lyst til å "krangle" med henne, lar jeg være å si noe. Jeg synes det er vanskelig nok å sitte der og fortelle om personlige ting. Kan man bytte psykolog? Jeg kjenner at jeg helt har mistet tilliten, dessverre. Dette er en helt nyutdannet psykolog. Anonymkode: 0d899...22f 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Ja, du kan bytte. Anonymkode: dfeac...144 9
Realverdien Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Tillit til behandler er viktig. Du kan bytte. Det er viktig, dersom du ikke føler det funker med nåværende psykolog/psykiater. 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Ja, du kan bytte. Si kjemien ikke helt var der. Anonymkode: 29fb7...519 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei, jeg går som dere ser til utredning på DPS. Jeg ønsker ikke å si hva utredningen dreier seg om, det er uansett irrelevant. Beklager langt innlegg: Problemet er at psykologen hele tiden fortolker alt jeg sier til noe jeg egentlig ikke kan stå inne for og stiller ledende spørsmål med sterke føringer sånn at svaret blir det psykologen ønsker, om det gir noen mening. Jeg føler meg ikke fri til å sette ord på mine egne opplevelser. I tillegg bagatelliserer hun det jeg sliter med, fordi "alle sliter med dette i større eller mindre grad". Og selvsagt er det riktig, men jeg sliter med det i en fullstendig invalidiserende grad, og det er selvfølgelig ikke alminnelig. Det er jo derfor jeg er der og ikke fordi alle sliter litt med sånt. Hun er også allvitende når det kommer til å fortelle meg hvorfor jeg sliter med ditt eller datt. Og dette bare etter noen få samtaler. Jeg har brukt et helt liv på å forstå hvorfor jeg er blitt som jeg er blitt, jeg har studert psykologi og vet utmerket godt at det dreier seg om komplekse forhold, så da kjennes det litt merkelig å bli fortalt at "dette er årsaken". Jeg føler at hun fra første øyeblikk bestemte seg for en diagnose og nå bare arbeider hypotesebekreftende. Hun fortolker alt jeg sier inn i denne diagnosen, selv ting som er i direkte motstrid til den, slik at jeg ikke føler at jeg når frem med min opplevelse av meg selv og mitt liv. Jeg kan si noe og så fortolker hun det med sine ord til noe helt annet. Siden jeg ikke har lyst til å "krangle" med henne, lar jeg være å si noe. Jeg synes det er vanskelig nok å sitte der og fortelle om personlige ting. Kan man bytte psykolog? Jeg kjenner at jeg helt har mistet tilliten, dessverre. Dette er en helt nyutdannet psykolog. Anonymkode: 0d899...22f Hvor mye har problemene dine faktisk påvirket hverdagen din da? Hva har du ikke fått til som andre får til? Anonymkode: a405f...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye har problemene dine faktisk påvirket hverdagen din da? Hva har du ikke fått til som andre får til? Anonymkode: a405f...3f1 Jeg klarer ikke å ha venner eller være i jobb. Har prøvd i flere tiår både å få kontakt med andre mennesker, har prøvd meg på ulike jobber, men går alltid på trynet fordi jeg ikke klarer å forholde meg til andre mennesker. Anonymkode: 0d899...22f 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 Hva skjer hvis man får bytte, da? Starter utredningen på nytt? Ts Anonymkode: 0d899...22f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 På meg virker det som at du har lest så mye psykologi og har grunnet det dannet deg et bilde av hva psykologen skal si og hvordan en psykolog skal opptre. Tror du at du noen gang blir fornøyd med en psykolog når den ikke sier det du ønsker å høre? Anonymkode: 48a5c...464 17
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 Det er ikke slik at du ønsker å styre psykologen og utredningen, da? Anonymkode: 7cc32...a0a 9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På meg virker det som at du har lest så mye psykologi og har grunnet det dannet deg et bilde av hva psykologen skal si og hvordan en psykolog skal opptre. Tror du at du noen gang blir fornøyd med en psykolog når den ikke sier det du ønsker å høre? Anonymkode: 48a5c...464 Jeg har gått til mange psykologer opp i gjennom. Enkelte har vært kloke mennesker som har hjulpet meg mye, mens andre har vært fullstendig belærende eller invaderende og til og med flørtende. Så det har variert veldig, vil jeg nok si. Ts Anonymkode: 0d899...22f 13
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke slik at du ønsker å styre psykologen og utredningen, da? Anonymkode: 7cc32...a0a Nei, problemet er jo at hun omformulerer det jeg sier om mine opplevelser til noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Hvordan kan dette på noen som helst måte være riktig? Anonymkode: 0d899...22f 9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 Flørtende psykologer er ikke spesielt vanlig. Er du sikker på at psykologen din nå ikke er på sporet av noe? Du sliter i relasjoner, skriver du, og du sliter sannsynligvis med fortolkning av andre. Eller? Anonymkode: dfeac...144 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #13 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har gått til mange psykologer opp i gjennom. Enkelte har vært kloke mennesker som har hjulpet meg mye, mens andre har vært fullstendig belærende eller invaderende og til og med flørtende. Så det har variert veldig, vil jeg nok si. Ts Anonymkode: 0d899...22f Rart at du skal oppleve så mye merkelig. Sikker på at det ikke er du som overtolker? Jeg går selv til psykolog, og har aldri opplevd noe av det du nevner. Anonymkode: 48a5c...464 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #14 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg klarer ikke å ha venner eller være i jobb. Har prøvd i flere tiår både å få kontakt med andre mennesker, har prøvd meg på ulike jobber, men går alltid på trynet fordi jeg ikke klarer å forholde meg til andre mennesker. Anonymkode: 0d899...22f Men du har klart å studere psykologi? Man må vel ha ganske høye karakterer for å komme inn på det studiet.. Anonymkode: a405f...3f1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Skrevet 22. juli 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, du kan bytte. Si kjemien ikke helt var der. Anonymkode: 29fb7...519 Det er bedre om hen er ærlig om problemet. Det høres ikke ut som at psykologen gjør dette for å være "slem", men at det kanskje er ubevisst fordi hun er nyutdannet. Ts, du vil også tjene på det om du tør å være ærlig og selvhevdende. Anonymkode: d418e...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg går som dere ser til utredning på DPS. Jeg ønsker ikke å si hva utredningen dreier seg om, det er uansett irrelevant. Beklager langt innlegg: Problemet er at psykologen hele tiden fortolker alt jeg sier til noe jeg egentlig ikke kan stå inne for og stiller ledende spørsmål med sterke føringer sånn at svaret blir det psykologen ønsker, om det gir noen mening. Jeg føler meg ikke fri til å sette ord på mine egne opplevelser. I tillegg bagatelliserer hun det jeg sliter med, fordi "alle sliter med dette i større eller mindre grad". Og selvsagt er det riktig, men jeg sliter med det i en fullstendig invalidiserende grad, og det er selvfølgelig ikke alminnelig. Det er jo derfor jeg er der og ikke fordi alle sliter litt med sånt. Hun er også allvitende når det kommer til å fortelle meg hvorfor jeg sliter med ditt eller datt. Og dette bare etter noen få samtaler. Jeg har brukt et helt liv på å forstå hvorfor jeg er blitt som jeg er blitt, jeg har studert psykologi og vet utmerket godt at det dreier seg om komplekse forhold, så da kjennes det litt merkelig å bli fortalt at "dette er årsaken". Jeg føler at hun fra første øyeblikk bestemte seg for en diagnose og nå bare arbeider hypotesebekreftende. Hun fortolker alt jeg sier inn i denne diagnosen, selv ting som er i direkte motstrid til den, slik at jeg ikke føler at jeg når frem med min opplevelse av meg selv og mitt liv. Jeg kan si noe og så fortolker hun det med sine ord til noe helt annet. Siden jeg ikke har lyst til å "krangle" med henne, lar jeg være å si noe. Jeg synes det er vanskelig nok å sitte der og fortelle om personlige ting. Kan man bytte psykolog? Jeg kjenner at jeg helt har mistet tilliten, dessverre. Dette er en helt nyutdannet psykolog. Anonymkode: 0d899...22f Psykologen kan jo ikke vite hva problemene dine er hvis du ikke er fri nok til å fortelle om de. Anonymkode: 48a5c...464 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #17 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart at du skal oppleve så mye merkelig. Sikker på at det ikke er du som overtolker? Jeg går selv til psykolog, og har aldri opplevd noe av det du nevner. Anonymkode: 48a5c...464 Vel, når psykologen forteller meg at han gjerne skulle badet naken sammen med meg og mine naturistvenner, så tolker jeg det som flørting, ja. Særlig siden han alltid kommenterte hvor pen og flott jeg var. En annen psykolog pushet meg så mye på overgrep jeg har blitt utsatt for, at jeg opplevde ham som fullstendig invaderende. En tredje psykolog kunne si navnet mitt opptil tre ganger i hver eneste setning og snakket til meg som om jeg var retardert og roste meg fordi jeg var så flink som ryddet leiligheten min. Nokså ovenfra og ned og belærende vil jeg si. Anonymkode: 0d899...22f 9
Duff Skrevet 22. juli 2021 #18 Skrevet 22. juli 2021 Er det mulig at du er alt for følsom i fht hvordan du tolker andre mennekser? Hvis du har slitt med ting i mange år og gått til flere behandlere og det er noe galt med alle pluss at du sliter med relasjoner og jobb så peker pila på hvem???? 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #19 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rart at du skal oppleve så mye merkelig. Sikker på at det ikke er du som overtolker? Jeg går selv til psykolog, og har aldri opplevd noe av det du nevner. Anonymkode: 48a5c...464 Du kan da ikke basere ts sine erfaringer ut i fra dine egne. Det er det dummeste jeg hører folk si; dette har jeg aldri opplevd, så da kan ikke du heller oppleve det. Anonymkode: 632ef...f8c 15
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #20 Skrevet 22. juli 2021 Hva med å forklare hvordan du opplever dialogen og snakke med psykologen om det? De beste behandlerrelasjonene må gjerne jobbes frem. Anonymkode: 2b2e8...2e7 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå