Gå til innhold

Er Airfryer verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på å kjøpe en airfryer, men jeg vet ikke om det er verdt det eller om det bare er penger ut av vinduet. Dere som har eller har hatt en: Burde jeg investere i en eller bare droppe det? 😄

Anonymkode: 52498...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er absolutt verdt det. Jeg lager verdens beste poteter i den, varmer grønnsaker, steker kjøtt etc. Vi bruker stekeovnen mye mindre nå etter innkjøpet av airfryeren. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa. Når jeg bruker den funker det bra. Sliter litt med fries.

Men velger ofte ovnen i stedenfor.

Som dings er den super men dem må jo brukes.

Veldig delt. Tror ikke jeg hadde kjøpt nå hvis jeg visste hvor lite jeg brukte den.

Anonymkode: 4c2a0...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt det kommer jo an på hva alternativkosten er.

Men vi setter stor pris på vår.

Lager fish tacos, fiskepinner, fish n chips, løkringer, søtpotetfries, stekt brokkoli, kylling cordon bleu, kyllinsnitzel, sprø bacon, sprøstekte kikerter, og en mengde andre ting jeg ikke kommer på akkurat nå... 

Varmer pizza- og pairester,. Til og med soggy pommes frites om vi bestiller take away som tok for lang tid før levering.. 

Anonymkode: a1470...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så kan man spare penger ved å bruke airfryer. Airfryer er mer energi-effektivt enn stekeovn så man bruker mindre strøm for å varme den samme maten.  Akkurat hvor mye man kan spare er jeg usikker på, men om man bruker Airfryeren flittig så tror jeg man sparer inn det man betalte. 

Ulempen med Arifryer er at den tar ekstra plass.

Anonymkode: e423a...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik jeg har forstått det så kan man spare penger ved å bruke airfryer. Airfryer er mer energi-effektivt enn stekeovn så man bruker mindre strøm for å varme den samme maten.  Akkurat hvor mye man kan spare er jeg usikker på, men om man bruker Airfryeren flittig så tror jeg man sparer inn det man betalte. 

Ulempen med Arifryer er at den tar ekstra plass.

Anonymkode: e423a...3a5

Og ikke minst tid. Hjemmelaget pommes frites for eksempel, jeg anslår av 1/3 av tiden det går i stekovn. Og resultatet blir mye bedre. 

Anonymkode: a1470...efc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spiser mye frityrstekt mat er airfryer verdt det. Hvis du ellers ville stekt maten i stekeovn er derimot airfryer ikke bra. Å steke mat på så høye temperaturer trodde jeg alle visste at var usunt. Har ikke alle hørt om akrylamider? Og ja, det betyr at grillmaten vi koser oss med om sommeren også er usunn, men den er det tross alt ganske begrenset hvor mye man spiser av i løpet av et år, mens mange som har airfryer bruker den flere ganger i uka hele året og velger den i stedet for stekeovnen og det er svært uheldig. Spis heller skikkelig gode frityrstekte pommes frites en gang i blant i stedet for å spise middelmådige og like usunne airfryer-pommes frites ofte. 

Anonymkode: 3e3dc...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du spiser mye frityrstekt mat er airfryer verdt det. Hvis du ellers ville stekt maten i stekeovn er derimot airfryer ikke bra. Å steke mat på så høye temperaturer trodde jeg alle visste at var usunt. Har ikke alle hørt om akrylamider? Og ja, det betyr at grillmaten vi koser oss med om sommeren også er usunn, men den er det tross alt ganske begrenset hvor mye man spiser av i løpet av et år, mens mange som har airfryer bruker den flere ganger i uka hele året og velger den i stedet for stekeovnen og det er svært uheldig. Spis heller skikkelig gode frityrstekte pommes frites en gang i blant i stedet for å spise middelmådige og like usunne airfryer-pommes frites ofte. 

Anonymkode: 3e3dc...6c4

 

Du vet jo knapt hva akrylamider er.

Visste du blant annet at kaffe er den store verstingen i Norge?  Sammen med brødmat, knekkebrød og babygrøt. 

Videre er potetprodukter en versting. Særlig varianter som har vært frosset først. Derfor mye bedre å lage fra bunnen. I en Airfryer, uten olje. 

Anonymkode: a1470...efc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke. Vi vurderte å kjøpe, men hva er resultatet? At vi spiser mer "fast food". Vi ønsker å spise sunnere, og da er det bare noe som gjør det lett å spise mer usunt. Så nei, ikke verd det, men det er oss.

Hvis alternativet er at du faktisk bruker frityrkoker iblant (vi har en slik for de sjeldne gangene vi lager noe), så kan det være verd det. Mindre tid, mindre olje. 

Anonymkode: 4e53a...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du spiser mye frityrstekt mat er airfryer verdt det. Hvis du ellers ville stekt maten i stekeovn er derimot airfryer ikke bra. Å steke mat på så høye temperaturer trodde jeg alle visste at var usunt. Har ikke alle hørt om akrylamider? Og ja, det betyr at grillmaten vi koser oss med om sommeren også er usunn, men den er det tross alt ganske begrenset hvor mye man spiser av i løpet av et år, mens mange som har airfryer bruker den flere ganger i uka hele året og velger den i stedet for stekeovnen og det er svært uheldig. Spis heller skikkelig gode frityrstekte pommes frites en gang i blant i stedet for å spise middelmådige og like usunne airfryer-pommes frites ofte. 

Anonymkode: 3e3dc...6c4

Så høye temperaturer...? Temperaturen kan jo stilles til det man ønsker og trenger. Og forøvrig så uttaler du deg om ting du helt tydelig ikke vet så mye om.

Anonymkode: 2b78f...2d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke. Vi vurderte å kjøpe, men hva er resultatet? At vi spiser mer "fast food". Vi ønsker å spise sunnere, og da er det bare noe som gjør det lett å spise mer usunt. Så nei, ikke verd det, men det er oss.

Hvis alternativet er at du faktisk bruker frityrkoker iblant (vi har en slik for de sjeldne gangene vi lager noe), så kan det være verd det. Mindre tid, mindre olje. 

Anonymkode: 4e53a...760

Det handler vel mest om at du velger maten fra frysedisken på butikken. Og ser på airfryer som erstatning for frityrkoker i stedet for å se alt du kan lage i en slik. 

Jeg lager mye brokkoli, papadrons, søtpotetstaver, og annet i airfryer. Lager også fiskepinner, fish n chips, chicken cordon bleu.... Alt helt uten olje. 

Fiskepinner: torsk, så rugmel, så egg, så brødsmuler. Null fett, og kjempegodt. 

 

Anonymkode: a1470...efc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du spiser mye frityrstekt mat er airfryer verdt det. Hvis du ellers ville stekt maten i stekeovn er derimot airfryer ikke bra. Å steke mat på så høye temperaturer trodde jeg alle visste at var usunt. Har ikke alle hørt om akrylamider? Og ja, det betyr at grillmaten vi koser oss med om sommeren også er usunn, men den er det tross alt ganske begrenset hvor mye man spiser av i løpet av et år, mens mange som har airfryer bruker den flere ganger i uka hele året og velger den i stedet for stekeovnen og det er svært uheldig. Spis heller skikkelig gode frityrstekte pommes frites en gang i blant i stedet for å spise middelmådige og like usunne airfryer-pommes frites ofte. 

Anonymkode: 3e3dc...6c4

Akrylamider dannes ved temperaturer over 120 grader, så med mindre du steker all maten din under denne temperaturen, så spiller det ikke så mye rolle. 

Anonymkode: c322f...273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min har det, men han er utrolig glad i ting som burgere, mozzarella sticks og andre typer fritert mat.

Jeg har personlig ikke savnet det når jeg er her hjemme, men bruker den ofte hos ham.

Så kommer vel an på behov.

Jeg har det heller ikke så travelt at jeg ikke heller kan bruke stekeovnen, selv om man gjøre alt fra å bake kaker til å fritere ting i en Airfryer.

Det blir for meg som mikrobølgeovn - jeg hadde ikke kjøpt det selv, men bruker det hvis det er tilgjengelig. Man kan jo tom koke egg i en mikro, men det gjør jeg aldri.

Jeg har mikro som jeg har overtatt av noen, men hadde ikke kjøpt den selv. Hadde nok tatt en Airfryer gratis, men kjøpe en gjør jeg ikke.

Endret av Fufu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har lenge lurt på å kjøpe en airfryer, men jeg vet ikke om det er verdt det eller om det bare er penger ut av vinduet. Dere som har eller har hatt en: Burde jeg investere i en eller bare droppe det? 😄

Anonymkode: 52498...bf3

Last ned appen NutriU fra Phillips og se på alle forslagene og oppskriftene som ligger der. Veldig mange bra, sunne og næringsrike oppskrifter til bruk sammen med Airfryer. Da vil du fort se om det kan være noe for deg og din familie. Bruker den appen veldig mye. Følger ikke oppskriftene slavisk, men henter råd og tips om bl.a temperatur og steketider.

Velg en hvilken som helst airfryer for å få tilgang til oppskriftene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av billigste og enkleste type, og er positivt overrasket over hvor anvendelig og nyttig den er. 

Bruker den ikke bare til typisk frityrmat, men også blant annet til å steike pølser og fiskekaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar alle sammen. Jeg spiser ikke så ofte fritert mat, men ønsker primært å tilberede helt vanlige grønnsaker og kjøtt  i den.Jeg tror jeg ender opp med å kjøpe en ☺️

Anonymkode: 52498...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk låne en venn sin fra Biltema (?) ei stund, og ble veldig fenget men har dessverre for lite plass på kjøkkenet til å ha en. Kjøpte senere en større utgave i gave til foreldrene mine, en Phillips XXL, og har lånt den et par ganger - og den er helt super. Dersom du kjøper anbefaler jeg å kjøpe en med ordentlig plass i, de er litt dyrere enn de fra Europris og Biltema men jeg synes også de var vesentlig bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke. Vi vurderte å kjøpe, men hva er resultatet? At vi spiser mer "fast food". Vi ønsker å spise sunnere, og da er det bare noe som gjør det lett å spise mer usunt. Så nei, ikke verd det, men det er oss.

Hvis alternativet er at du faktisk bruker frityrkoker iblant (vi har en slik for de sjeldne gangene vi lager noe), så kan det være verd det. Mindre tid, mindre olje. 

Anonymkode: 4e53a...760

Hvem har sagt at airfryer kun brukes til fast food? Jeg elsker min airfryer og her i huset spiser vi  plantebasert og veldig lite fast food

Anonymkode: c1dbf...ac7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har lenge lurt på å kjøpe en airfryer, men jeg vet ikke om det er verdt det eller om det bare er penger ut av vinduet. Dere som har eller har hatt en: Burde jeg investere i en eller bare droppe det? 😄

Anonymkode: 52498...bf3

Lever bokstabelig talt på airfrier mat. Søtpoteter og aioli er en slager. bare å kjøpe. Du blir aldri å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...