Gå til innhold

Hvis vi kunne beholde alle akademiske disipliner utenom én, hvilken måtte gå og hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For å sette det litt på spissen: Sett at det er plass til alle akademiske disiplinert utenom én, hvilken hadde det vært? 

Ingen riktige eller feile svar, men et godt argument skader neppe 😊

Bakgrunn: Noen realister jeg kjenner har en relativ skepsis for alt som ikke er realfag, men de vet ofte ikke forskjellen på samfunnsvitenskapelige fag og humanistiske engang, så argumentasjonen kommer til kort. Jeg er realist selv, men har en bredere bakgrunn og et mer åpent sinn vil jeg påstå. 

Anonymkode: 3104b...0e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Realfag skal definitivt få stå. Er enig med dine "venner". Det er noe innen samfunnslæren eller det  humanistiske som må gå. Psykologien og helsen skal få stå det også. Tenker noe i retning kunst eller religion. Religion slik dagens samfunn er er "utdanning" vi trenger, men ønsker det bort i framtiden. 

Så du skrev det ikke var noen feil svar, men jeg har ikke noe imot at du utfordrer tankegangen min

Anonymkode: ee17b...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Realfag skal definitivt få stå. Er enig med dine "venner". Det er noe innen samfunnslæren eller det  humanistiske som må gå. Psykologien og helsen skal få stå det også. Tenker noe i retning kunst eller religion. Religion slik dagens samfunn er er "utdanning" vi trenger, men ønsker det bort i framtiden. 

Så du skrev det ikke var noen feil svar, men jeg har ikke noe imot at du utfordrer tankegangen min

Ikke direkte uenig. Det er noen disipliner underordnet SV og HF jeg respekterer mer enn andre. Samfunnsøkonomi og geografi er gode eksempler fra SV, og historie og språk står høyt fra HF. Dette er kanskje av mangel på dybdekunnskap, men jeg tror vi hadde klart og relativt greit uten f.eks sosialantropologi?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke komme på noe akademiske disipliner jeg ønsker å fjerne. Verden og menneskeheten er såpass mangeartet at det er behov for tilsvarende kunnskap, kompetanse, fordypning og forskning innenfor et stort antall områder.

Anonymkode: 5388c...1bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/21/2021 at 8:14 PM, AnonymBruker said:

Ikke direkte uenig. Det er noen disipliner underordnet SV og HF jeg respekterer mer enn andre. Samfunnsøkonomi og geografi er gode eksempler fra SV, og historie og språk står høyt fra HF. Dette er kanskje av mangel på dybdekunnskap, men jeg tror vi hadde klart og relativt greit uten f.eks sosialantropologi?

Sosialantropologi er fantastisk, elsker det pga det gir et nuttig skråblikk blant annet på andre disipliner og ellers på mange ting vi tar for gitt. 

Som argument refererer jeg til disse bøkene jeg mener verden ville vært fattigere uten: 

https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/books/2021/jun/23/top-10-books-of-everyday-social-anthropology-gillian-tett-anhro-vision

Anonymkode: c90ed...443

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sikkert egentlig en underdisiplin av en annen vitenskap, men hvis en gal diktator hadde truet meg og min familie på livet, og eneste måte jeg hadde kunnet redde livet på var ved å velge ut en vitenskap som måtte avskaffes, så tror jeg det ville blitt filmvitenskap.

Jeg er glad i film, men å ta en utdanning innen filmvitenskap gir deg stort sett bare kompetanse til å gå på kino, eventuelt til å utdanne andre avanserte kinogjengere. 

Anonymkode: 26e51...5b2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 20.40):

Jeg kan ikke komme på noe akademiske disipliner jeg ønsker å fjerne. Verden og menneskeheten er såpass mangeartet at det er behov for tilsvarende kunnskap, kompetanse, fordypning og forskning innenfor et stort antall områder.

Anonymkode: 5388c...1bf

Dette tenker jeg også. Ser at mange er negative til samfunnsvitenskapen og humaniora, men vi mennesker er jo så enormt forskjellige at det absolutt er behov for disse vitenskapene også. Jeg har studert både samfunnsvitenskap og realfag, og synes sv-fag på mange måter er enormt krevende, siden man ikke nødvendigvis har to streker under svaret.

Man ser jo også behovet for at samfunnsvitere (deriblant sosiologer) er med i ulike utvalg, fordi dokumentene som blir lagt til grunn for politikken som føres av ulike regjeringer, berører vanlige folks liv. Et eksempel er foreldrepermisjonen, der utvalget i stor grad bestod av samfunnsøkonomer.

Tenk også på hvordan NAV og helseforetakene ville fungert uten at samfunnsvitenskapelig forskning eller filosofi og etikk lå til grunn for hjelpeordningene. Kjipt om kun samfunnsøkonomien styrte hvilken behandling vi fikk i helsevesenet eller som sykmeldte, for å si det sånn.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 17.47):

Interessant å lese svaret ditt. Jeg studerer religion nå, men tar 80-gruppe i et annet fagfelt. Tror absolutt religionsstudier er nyttige kombinert med andre ting siden store deler av verdens befolkning er religiøse.

Anonymkode: 9be20...f5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Veldig vanskelig å svare på. Jeg tror veldig ofte påstander om hva som er unødvendig handler om liten kunnskap om faget. En del realister er veldig negative til samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, men kan også lite om dem.

Selv må jeg innrømme at jeg kanskje synes kjønnsstudier kommer et stykke ned på lista over fag jeg synes virker samfunnsnyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Interessant å lese svaret ditt. Jeg studerer religion nå, men tar 80-gruppe i et annet fagfelt. Tror absolutt religionsstudier er nyttige kombinert med andre ting siden store deler av verdens befolkning er religiøse.

Anonymkode: 9be20...f5f

Ja jeg skrev religion er en utdanning vi trenger slik som ting er nå, men i framtiden tror jeg ikke religion vil stå like sterkt. Da vil ikke det være noe behov for studiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
On 8/3/2021 at 11:35 AM, AnonymBruker said:

Det er sikkert egentlig en underdisiplin av en annen vitenskap, men hvis en gal diktator hadde truet meg og min familie på livet, og eneste måte jeg hadde kunnet redde livet på var ved å velge ut en vitenskap som måtte avskaffes, så tror jeg det ville blitt filmvitenskap.

Jeg er glad i film, men å ta en utdanning innen filmvitenskap gir deg stort sett bare kompetanse til å gå på kino, eventuelt til å utdanne andre avanserte kinogjengere. 

Anonymkode: 26e51...5b2

Enig. 

Anonymkode: b1d52...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIkestillings-studier / kjønnsstudier.

Fullstendig bortkastet.

Anonymkode: 6174a...b10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...