AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #21 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så flinke dere er! Vi gjør det vi også, men så samler det seg div allikevel. Både ute og inne. Prosjekter med ett eller annet hele tiden. Med 2 ungdommer og hund i hus så blir det noen skippertak innimellom når vi har tid og overskudd. vi er begge i full jobb, barna er aktiv på fritiden og vi har hatt ulike oppussings/ bygg prosjekt. så tiden strekker ikke alltid til. så er ganske fornøyd med at vi har fått gjort så mye i løpet av den uka. dette inkl å kappe opp en haug med gammel bordkledning å kjøre mange turer på miljøstasjonen. Da vi har kledd opp igjen huset med ny bordkledning i vår. når en har hus, tomt, hage, barn og et hjem er det alltid en del å gjøre. Anonymkode: 296f7...ba8 Du får det ihvertfall til å virke som det er mye å gjøre når du skal ramse opp alt to ganger. Tomt og hage er det samme og det hadde holdt med å spesifisere en av de. Det samme med hus og hjem. Rart du ikke skulle skrive barn, unger og tenåringer også 😅. Men hverdagssituasjonen du ramser opp som forklaring på hvorfor du må ta skippertak er den samme for de fleste av oss. De aller fleste har fulltidsjobber, egne fritidsaktiviteter, barnas fritidsaktiviteter, oppussingsprosjekter osv osv. Og da er det enda viktigere å holde huset ryddig i hverdagen istedet for å bruke 20 % av ferien på skippertak. Anonymkode: 7aa4f...9d1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #22 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har 5 uker ferie i år. 1 uka i ferien har vi ryddet hele huset fra loft til kjeller, kastet, sortert og vasket. Pluss bilene. misunner dere med leilighet. Det er fint med hus, men det lagres og lagres og fylles opp. Nå har vi 4 uker igjen av ferien i et oversiktlig og ryddig hus. Det er så deilig Anonymkode: 296f7...ba8 Ingen barn - eller? Jeg gruer meg til ferie. Kan rydde så mye jeg orker mens 3- og 5-åringene sørger for kaos igjen på et blunk med alle sine innfall. Ikke at de ikke rydder, de gjør det, men ikke helt nok enda kan man si. Da hadde de aldri fått gjort annet. Så om jeg hadde ryddet en hel første uke av ferien hadde det vært like kaotisk på kort tid, haha. Ferie er det verste sånn sett, særlig nå som vi ikke har kunnet reise bort så mye. Anonymkode: 3a82f...d59
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #23 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får det ihvertfall til å virke som det er mye å gjøre når du skal ramse opp alt to ganger. Tomt og hage er det samme og det hadde holdt med å spesifisere en av de. Det samme med hus og hjem. Rart du ikke skulle skrive barn, unger og tenåringer også 😅. Men hverdagssituasjonen du ramser opp som forklaring på hvorfor du må ta skippertak er den samme for de fleste av oss. De aller fleste har fulltidsjobber, egne fritidsaktiviteter, barnas fritidsaktiviteter, oppussingsprosjekter osv osv. Og da er det enda viktigere å holde huset ryddig i hverdagen istedet for å bruke 20 % av ferien på skippertak. Anonymkode: 7aa4f...9d1 Lurer på hva som er problemet ditt ? Anonymkode: 296f7...ba8 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #24 Skrevet 21. juli 2021 Det er så deilig når en får gjort sånt! Anonymkode: 1a140...8a8 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #25 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen barn - eller? Jeg gruer meg til ferie. Kan rydde så mye jeg orker mens 3- og 5-åringene sørger for kaos igjen på et blunk med alle sine innfall. Ikke at de ikke rydder, de gjør det, men ikke helt nok enda kan man si. Da hadde de aldri fått gjort annet. Så om jeg hadde ryddet en hel første uke av ferien hadde det vært like kaotisk på kort tid, haha. Ferie er det verste sånn sett, særlig nå som vi ikke har kunnet reise bort så mye. Anonymkode: 3a82f...d59 Er ikke kjøkkenbenken og gulvet jeg har ryddet. Men ting som loft, kjeller, boder og garasje.. slike rom der det fylles opp, og en ikke har tid ellers til å gå gjennom. det blir fort kaotisk ja. Har tenåringer.. så det flyter ikke av leker akkurat, men av alt mulig annet som de holder på med. og ikke minst verktøy og utstyr som mannen har brukt til oppussing og bygg. deilig å være ajoúr for en stund. Vi har ikke verdens største hus, og da er det greit å kvitte seg med det en ikke trenger og få oversikt Anonymkode: 296f7...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #26 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får det ihvertfall til å virke som det er mye å gjøre når du skal ramse opp alt to ganger. Tomt og hage er det samme og det hadde holdt med å spesifisere en av de. Det samme med hus og hjem. Rart du ikke skulle skrive barn, unger og tenåringer også 😅. Men hverdagssituasjonen du ramser opp som forklaring på hvorfor du må ta skippertak er den samme for de fleste av oss. De aller fleste har fulltidsjobber, egne fritidsaktiviteter, barnas fritidsaktiviteter, oppussingsprosjekter osv osv. Og da er det enda viktigere å holde huset ryddig i hverdagen istedet for å bruke 20 % av ferien på skippertak. Anonymkode: 7aa4f...9d1 De aller fleste som eier enebolig bruker deler av ferien til både bli ferdig med oppussing, og ta litt større rydde prosjekter en ellers ikke har tid til. Har du barn? Hus? Hage? Anonymkode: 296f7...ba8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #27 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo lengre du bor i et hus jo mer blir det fylt opp. Vi har bodd i huset vårt i 18 år.. og da blir det noen kaste runder. Mannen min har ekstremt mye bøker som han har i pappesker på loftet. Vi fikk levert mye av det, for de har stått der over 10 år, sjelden han leser bøkene på nytt. Jeg også liker å ha det minimalistisk, og det er så deilig å rydde klesskapet og levere på Frelsesarmeen det en ikke bruker lenger, plutselig har en bedre plass og mer oversikt. Det er så deilig. Jeg blir stresset av for mye ting og dårlig system. Anonymkode: 296f7...ba8 Altså, man må jo gjøre en "innsats" for å samle opp ting. En må først av alt faktisk kjøpe eller ta imot tingen og frakte den inn i huset. Og så må en ta et aktivt valg om å putte "ting man ikke bruker" opp i esker eller kasser og stable det vekk i boden, heller enn å velge å selge, donere eller kaste dem. At ting bare kommer inn i huset på egenhånd og så bare blir værende der uten egeninnsats fra beboerne er veldig langt fra realiteten, som er at å ikke samle ting er det som ikke krever noen innsats. Anonymkode: a256a...ade
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #28 Skrevet 21. juli 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke kjøkkenbenken og gulvet jeg har ryddet. Men ting som loft, kjeller, boder og garasje.. slike rom der det fylles opp, og en ikke har tid ellers til å gå gjennom. det blir fort kaotisk ja. Har tenåringer.. så det flyter ikke av leker akkurat, men av alt mulig annet som de holder på med. og ikke minst verktøy og utstyr som mannen har brukt til oppussing og bygg. deilig å være ajoúr for en stund. Vi har ikke verdens største hus, og da er det greit å kvitte seg med det en ikke trenger og få oversikt Anonymkode: 296f7...ba8 Bidrar til søppelberget? Skaff færre ting, puss opp mindre, mindre forbruk. Anonymkode: fc270...541
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #29 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Altså, man må jo gjøre en "innsats" for å samle opp ting. En må først av alt faktisk kjøpe eller ta imot tingen og frakte den inn i huset. Og så må en ta et aktivt valg om å putte "ting man ikke bruker" opp i esker eller kasser og stable det vekk i boden, heller enn å velge å selge, donere eller kaste dem. At ting bare kommer inn i huset på egenhånd og så bare blir værende der uten egeninnsats fra beboerne er veldig langt fra realiteten, som er at å ikke samle ting er det som ikke krever noen innsats. Anonymkode: AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Bidrar til søppelberget? Skaff færre ting, puss opp mindre, mindre forbruk. Anonymkode: fc270...541 Anonymkode: 296f7...ba8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #30 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bidrar til søppelberget? Skaff færre ting, puss opp mindre, mindre forbruk. Anonymkode: fc270...541 Når bordkledningen på veggene er dårlig må de byttes. Når en eier bolig må den ivaretas og holdes ved like. så du har samme møbler, klær, utstyr og ting i 30 år? Anonymkode: 296f7...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #31 Skrevet 21. juli 2021 Enn at det går an å begynne å krangle over dette også! KG, ass! Anonymkode: 9e4e4...b7f 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #32 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enn at det går an å begynne å krangle over dette også! KG, ass! Anonymkode: 9e4e4...b7f Jepp, det kan du si.. dette er KG. Ingen tåler at noen er fornøyd med egeninnsats uten at det er «skryt» andre føler seg «krenket» osv. Anonymkode: 296f7...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #33 Skrevet 21. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Når bordkledningen på veggene er dårlig må de byttes. Når en eier bolig må den ivaretas og holdes ved like. så du har samme møbler, klær, utstyr og ting i 30 år? Anonymkode: 296f7...ba8 Tviler sterkt på at alt du har og har kastet er ting som er totalt utslitt eller helt nødvendig å skifte ut. Det er nok ikke bare snakk om bordkledning og nødvendig vedlikehold. Ser nok av folk som kjøper og skaffer nytt hele tiden, fasaden må for all del holdes ved like. Folk må begynne å tenke på hva som er nødvendig. Det er sykt mye unødvendig oppussing som foregår hele tiden. Og så skal man kvitte seg med det gamle. Anonymkode: fc270...541
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #34 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tviler sterkt på at alt du har og har kastet er ting som er totalt utslitt eller helt nødvendig å skifte ut. Det er nok ikke bare snakk om bordkledning og nødvendig vedlikehold. Ser nok av folk som kjøper og skaffer nytt hele tiden, fasaden må for all del holdes ved like. Folk må begynne å tenke på hva som er nødvendig. Det er sykt mye unødvendig oppussing som foregår hele tiden. Og så skal man kvitte seg med det gamle. Anonymkode: fc270...541 Jøsses! Har du en dårlig dag eller hva feiler det deg? Anonymkode: 1a140...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #35 Skrevet 21. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Jøsses! Har du en dårlig dag eller hva feiler det deg? Anonymkode: 1a140...8a8 Er lei av å se bruk-og-kast hele tiden. Ser du ikke det du da? Anonymkode: fc270...541 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #36 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er lei av å se bruk-og-kast hele tiden. Ser du ikke det du da? Anonymkode: fc270...541 Men du vet vel ikke om bordkledningen måtte skiftes eller ikke? Har du null peiling på vedlikehold av hus? Èin skigard kan’kje vara evig, veit du. Anonymkode: 1a140...8a8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #37 Skrevet 21. juli 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men du vet vel ikke om bordkledningen måtte skiftes eller ikke? Har du null peiling på vedlikehold av hus? Èin skigard kan’kje vara evig, veit du. Anonymkode: 1a140...8a8 Tja, ettersom jeg har sett folk drive med oppussing, så tenker jeg akkurat det jeg vil om nødvendigheten av all oppussing som foregår. Og jeg snakker ikke om å bytte bordkledning. Hvis du ikke har sett utallige eksempler på unødvendig oppussing, så følger du dårlig med. Anonymkode: fc270...541
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #38 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er lei av å se bruk-og-kast hele tiden. Ser du ikke det du da? Anonymkode: fc270...541 Det er vel opp til hver enkelt det om de vil pusse opp ett rom, eller kjøpe seg en ny sofa. Noen kaster, andre leverer til Frelsesarmeen og til bruktbutikken slik at andre kan få nytte av det. hvorfor plager det deg at andre pusser opp eller bygger seg en ny terrasse? Skjønner ikke at det påvirker livet ditt. De som er mest sint på de som pusser opp er de som selv ikke eier bolig, har dårlig råd eller er misunnelig og bitter over å ikke eie.. Anonymkode: 296f7...ba8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #39 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har jeg sagt det? Nei.. men når en fyller opp ett hus er det mer å rydde og sortere, enn om en fyller opp ei leilighet. mer selv oppvokst i leilighet, og mamma hadde mye nips overalt. Jeg tenkte alltid at når jeg blir voksen skal jeg ha hus, god plass, og luft rundt meg. men det er meg. Må legge til at jeg bor på bygda, så skryter ikke på meg enebolig som noen tror. Her jeg bor finnes det knapt leiligheter, det er få. De fleste bor i hus. Vi betalte 1 mill for huset vårt for 18 år siden.. så jeg skryter heller ikke på meg mye penger. hadde aldri kunne kjørt samme standard på huset vårt i Oslo uten å ha betalt 20 mill Anonymkode: 296f7...ba8 Motsatt. Med en enebolig, har man MER bodplass, gjerne garasje også, og dermed får man mer plass og mer oversikt. Hadde mer ting da jeg bodde i en trang leilighet og en bod med innoverdør som ble mer og mer fylt opp uten oversikt. Det krevde mye arbeid da vi flytta derfra, nettopp pga manglende plass og derfor ingen oversikt. Har bodd i enebolig og flyttet til leilighet etter. Cluet er å rydde annehver måned. Kast og selg det man ikke lengre skal ha, ikke fyll opp boder og garasje med ræl. Anonymkode: 8ddc3...b68
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #40 Skrevet 21. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Motsatt. Med en enebolig, har man MER bodplass, gjerne garasje også, og dermed får man mer plass og mer oversikt. Hadde mer ting da jeg bodde i en trang leilighet og en bod med innoverdør som ble mer og mer fylt opp uten oversikt. Det krevde mye arbeid da vi flytta derfra, nettopp pga manglende plass og derfor ingen oversikt. Har bodd i enebolig og flyttet til leilighet etter. Cluet er å rydde annehver måned. Kast og selg det man ikke lengre skal ha, ikke fyll opp boder og garasje med ræl. Anonymkode: 8ddc3...b68 Det er sant. Men det fylles opp i hus og garasjer også. Vi er en familie på 4 og alle har hver sine hobbyer og utstyr, og ting blir lagret. Vi har solgt mye, gidd bort mye klær, og kastet en del. Anonymkode: 296f7...ba8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå