Gå til innhold

Skifte etternavn, hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde diktet et nytt typisk norsk. For eks Dalføre, Fjelldal, Myrsol (myr og sol), Skyggebukta eller lignende. Setter man sammen to ord som har med steder så kan man finne mye rart. Type dal, bukt, myr, sti, skog, mo osv

Anonymkode: 92c02...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/20/2021 at 1:47 AM, Marvelous said:

Tror det finnes en liste på altinn. Du kan bruke etternavn der det er flere enn 200 som heter det.

Søk etternavn på ssb.no/navn for å se hvor mange i Norge som har det. Navn som mange har kan velges.

Anonymkode: c0e5e...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet etternavn fordi det rett og slett ikke funket i utlandet, og jeg er MYE i utlandet. 

Jeg har ikke noe imot slekta mi eller navnet forøvrig, så jeg laget et nytt mellomnavn basert på det gamle etternavnet. Siden det ikke er noen i Norge som heter det måtte jeg begrunne det i søknaden, men det var ikke noe problem å få det godkjent. Som nytt etternavn tok jeg min mormors pikenavn. 

Anonymkode: 2ca40...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta et hvilket som helst etternavn så lenge det er 200 eller flere som heter det. Skal du ha et navn færre heter, må du bevise tilknytning på en eller annen måte, f.eks. at det var navnet til en av besteforeldrene dine. Anbefaler deg å finne et navn du har tilknytning til, et navn en av slektningene/forfedrene dine har/hadde, et stedsnavn/gårdsnavn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Du kan ta et hvilket som helst etternavn så lenge det er 200 eller flere som heter det. Skal du ha et navn færre heter, må du bevise tilknytning på en eller annen måte, f.eks. at det var navnet til en av besteforeldrene dine. Anbefaler deg å finne et navn du har tilknytning til, et navn en av slektningene/forfedrene dine har/hadde, et stedsnavn/gårdsnavn etc.

Jeg vil ikke bli gjenkjent, men til deg og den andre personen som sier det med forfedre osv: Jeg har egentlig ikke noen forfedre, på en måte. Ja, det høres jo helt rart ut, men hvis jeg forklarer det blir situasjonen veldig lett å kjenne igjen for de som vet, så håper det er greit at jeg lar være da jeg vil holde meg anonym. 

Anonymkode: 90ee2...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-20 den 1.45):

Hei

Det er mulig dette postes helt feil, jeg vet ikke hvilken kategori som passer.

Jeg har lyst å skifte etternavn. Jeg har samme etternavn som min forelder, og denne er en offentlig person. Jeg ønsker ikke å assosieres med vedkommende, og personen har gjort så mye uakseptabelt mot meg også at jeg ikke ønsker å bære vedkommendes navn. Jeg ønsker ikke å bruke min andre forelders navn heller (ønsker ikke å utdype dette her).

Er det noen som vet hvilke navn jeg kan ta evt? Jeg har prøvd å lese om det, men jeg forstår ikke helt hvilke navn jeg evt kan ta. Aller helst ville jeg bare hatt et helt nytt etternavn som ikke er assosiert med mine foreldre, men er dette mulig/lov? 

Setter veldig pris på om noen kan hjelpe!

Anonymkode: 90ee2...460

Hva med din mormors eller din farmors pikenavn altså etternavnet dem bar før dem giftet seg?

Anonymkode: 5ec74...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anne Hansen, det mest vanlige kvinnenavnet :)

Anonymkode: 54f09...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vil ikke bli gjenkjent, men til deg og den andre personen som sier det med forfedre osv: Jeg har egentlig ikke noen forfedre, på en måte. Ja, det høres jo helt rart ut, men hvis jeg forklarer det blir situasjonen veldig lett å kjenne igjen for de som vet, så håper det er greit at jeg lar være da jeg vil holde meg anonym. 

Anonymkode: 90ee2...460

Jeg skjønner. Hva med å ta navn etter stedet du bor/har bodd? Da mener jeg ikke navnet på byen, altså, men sånne lokale stedsnavn.

Hvis målet er å være mer anonym, anbefaler jeg et navn som Hansen, Olsen etc. som mange har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...