Gå til innhold

Skifte etternavn, hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Det er mulig dette postes helt feil, jeg vet ikke hvilken kategori som passer.

Jeg har lyst å skifte etternavn. Jeg har samme etternavn som min forelder, og denne er en offentlig person. Jeg ønsker ikke å assosieres med vedkommende, og personen har gjort så mye uakseptabelt mot meg også at jeg ikke ønsker å bære vedkommendes navn. Jeg ønsker ikke å bruke min andre forelders navn heller (ønsker ikke å utdype dette her).

Er det noen som vet hvilke navn jeg kan ta evt? Jeg har prøvd å lese om det, men jeg forstår ikke helt hvilke navn jeg evt kan ta. Aller helst ville jeg bare hatt et helt nytt etternavn som ikke er assosiert med mine foreldre, men er dette mulig/lov? 

Setter veldig pris på om noen kan hjelpe!

Anonymkode: 90ee2...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det finnes en liste på altinn. Du kan bruke etternavn der det er flere enn 200 som heter det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei

Det er mulig dette postes helt feil, jeg vet ikke hvilken kategori som passer.

Jeg har lyst å skifte etternavn. Jeg har samme etternavn som min forelder, og denne er en offentlig person. Jeg ønsker ikke å assosieres med vedkommende, og personen har gjort så mye uakseptabelt mot meg også at jeg ikke ønsker å bære vedkommendes navn. Jeg ønsker ikke å bruke min andre forelders navn heller (ønsker ikke å utdype dette her).

Er det noen som vet hvilke navn jeg kan ta evt? Jeg har prøvd å lese om det, men jeg forstår ikke helt hvilke navn jeg evt kan ta. Aller helst ville jeg bare hatt et helt nytt etternavn som ikke er assosiert med mine foreldre, men er dette mulig/lov? 

Setter veldig pris på om noen kan hjelpe!

Anonymkode: 90ee2...460

Du kan, om du er femten år eller eldre, ta et hvilket som helst godkjent etternavn som ikke er vernet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å velge seg et etternavn det. Er det et rimelig vanlig et så er det fritt frem.

Anonymkode: 82db1...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, er det så enkelt :P Når jeg googlet det kom det opp noe om at man kunne ta hvilket helst av slektsnavnene et visst stykke bak i familien, så trodde det måtte være noe fra familien. 

Tja. Hva skal jeg ta da... Noen gode forslag? 😅

Anonymkode: 90ee2...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åå, er det så enkelt :P Når jeg googlet det kom det opp noe om at man kunne ta hvilket helst av slektsnavnene et visst stykke bak i familien, så trodde det måtte være noe fra familien. 

Tja. Hva skal jeg ta da... Noen gode forslag? 😅

Anonymkode: 90ee2...460

Det er da snakk om beskytta navn. Du kan bytte til et beskyttet navn om det er maks så så langt tilbake (tror det var snakk om oldeforeldre). 
 

Du kan også lage deg et nytt etternavn. Da blir det etternavnet beskyttet 😊

 

Du kan bruke SSB.no/navn for å finne ut om etternavnet du lurer på er beskyttet eller ei. 
 

Om du ønsker et beskytta etternavn, må du ha tillatelse fra samtlige som har det etternavnet. Dersom en person ikke svarer, er det å anse som et nei. 
 

Jeg bytter snart etternavn, og fornavn 😄

Anonymkode: 54f09...0c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Åå, er det så enkelt :P Når jeg googlet det kom det opp noe om at man kunne ta hvilket helst av slektsnavnene et visst stykke bak i familien, så trodde det måtte være noe fra familien. 

Tja. Hva skal jeg ta da... Noen gode forslag? 😅

Anonymkode: 90ee2...460

Kanskje et stedsnavn? Et sted du har hatt tilknytning til kanskje? Så lenge det ikke er vernet da. Men styr unna Larsen, Hansen og Olsen etc. Så kjedelig!!!

Anonymkode: 48d58...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje et stedsnavn? Et sted du har hatt tilknytning til kanskje? Så lenge det ikke er vernet da. Men styr unna Larsen, Hansen og Olsen etc. Så kjedelig!!!

Anonymkode: 48d58...a8c

Man kan kombinere disse etternavnene med et fresht fornavn som Fjotolf eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje et stedsnavn? Et sted du har hatt tilknytning til kanskje? Så lenge det ikke er vernet da. Men styr unna Larsen, Hansen og Olsen etc. Så kjedelig!!!

Anonymkode: 48d58...a8c

For min del er vel egentlig å ha et av de typisk "kjedelige" navnene det er mange av bare vært en fordel da det har fulgt en del belastninger med å ha et "kjent" navn.. :P 

Anonymkode: 90ee2...460

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta Jensen.

Sånn, da var det løst. 👍

Anonymkode: 82db1...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ta Jensen.

Sånn, da var det løst. 👍

Anonymkode: 82db1...c2f

Kanskje jeg tar deg på ordet. :)

Anonymkode: 90ee2...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det med navn. Har selv et sjeldent etternavn og med kombinasjon med fornavn er det kun meg i landet som heter det. Alltid om det er et eller annet offisielt register så sier de til alle i vår slekt - er du tante, niese osv til den og den .. Og det stemmer jo. Jeg  kunne tenkte meg er mer vanlig navn men de andre i familien synes det er greit … 

Anonymkode: c39b8...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For min del er vel egentlig å ha et av de typisk "kjedelige" navnene det er mange av bare vært en fordel da det har fulgt en del belastninger med å ha et "kjent" navn.. :P 

Anonymkode: 90ee2...460

Jeg ville også byttet til et "kjedelig" navn, hvis målet var å være litt anonym. 

Jensen er egentlig greit nok, samme med Eriksen. Kan også like enkle naturbaserte navn som Dahl, Strand, Berg, Lie, Hagen. 

Så da hadde det nok kokt ned til hva som passet best til fornavnet mitt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (13 minutter siden):

Jeg ville også byttet til et "kjedelig" navn, hvis målet var å være litt anonym. 

Jensen er egentlig greit nok, samme med Eriksen. Kan også like enkle naturbaserte navn som Dahl, Strand, Berg, Lie, Hagen. 

Så da hadde det nok kokt ned til hva som passet best til fornavnet mitt. 

Enig, så ville jeg og googlet komboen for å se om det finnes noen med det navnet. Er ikke alle man vil hete det samme som.

Anonymkode: 55e4c...05e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et engelsk etternavn er Leamus. Det er i det minste lett å huske for nordmenn, men kanskje det ikke blir godkjent i Norge.

Anonymkode: 5d5fd...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meadow skrev (På 20.7.2021 den 16.42):

Jeg ville også byttet til et "kjedelig" navn, hvis målet var å være litt anonym. 

Jensen er egentlig greit nok, samme med Eriksen. Kan også like enkle naturbaserte navn som Dahl, Strand, Berg, Lie, Hagen. 

Så da hadde det nok kokt ned til hva som passet best til fornavnet mitt. 

Vurderte å ta det samme som fornavnet mitt bare, hvis det er mulig. F. eks.: "Ole Olesen"/"Linda Lindesen". Hehe. Ulempen er jo at jeg og ektefelle ønsker samme navn, så det vil jo være litt rart at ektefelle har mitt fornavn. :P Det ville fort også blitt et "åpenbart" sleivspark til mine foreldre kanskje da. Orker ikke å virke dramatisk heller isåfall. 

Men ja, enig ang de naturbaserte navnene du nevner - egentlig fine navn de da. :)

Anonymkode: 90ee2...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vurderte å ta det samme som fornavnet mitt bare, hvis det er mulig. F. eks.: "Ole Olesen"/"Linda Lindesen". Hehe. Ulempen er jo at jeg og ektefelle ønsker samme navn, så det vil jo være litt rart at ektefelle har mitt fornavn. :P Det ville fort også blitt et "åpenbart" sleivspark til mine foreldre kanskje da. Orker ikke å virke dramatisk heller isåfall. 

Men ja, enig ang de naturbaserte navnene du nevner - egentlig fine navn de da. :)

Anonymkode: 90ee2...460

Kan du ikke lete litt bakover i slekten, kanskje en tipptippoldemor eller noe har et artig navn? 

Anonymkode: abaf2...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Peder Fjotolf Jensen? Skal love du blir ekstra populær da 😉

Anonymkode: 0b208...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-21 den 0.30):

Et engelsk etternavn er Leamus. Det er i det minste lett å huske for nordmenn, men kanskje det ikke blir godkjent i Norge.

Anonymkode: 5d5fd...8b7

Usikker på hva jeg ville valgt av Leamus og Luremus. 

Anonymkode: 55073...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...