Gå til innhold

Snitter istedenfor middag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei, ikke innafor. Bare nei..

Anonymkode: 080c6...48d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker så snevert med hva folk anser som et fint bryllup, hva med det bryllupet der paret ikke har verdens beste råd men er verdens fineste mennesker og er ordentlig glad i hverandre? Som virkelig elsker hverandre, og det er deres fest? Selvfølgelig skal man ha noe å bite i men synes det er synd at begrepet "bryllup" har blitt synonymt med noe som ikke hvermannsen skulle ha råd til.. Størst av alt er kjærligheten, og jeg mener fortsatt at der dette er tilfelle samme med hva økonomien tilsier har vært de beste bryllupene jeg har vært i 

Anonymkode: f03ae...a88

Greit nok med budsjettbryllup hvis det blir informert om på forhånd. I de bryllupene vi har reist til blir det fort 5-7000 kr i reise- og boutgifter for en helg for et par. I tillegg gir man gave og har kanskje andre utgifter. Hadde blitt litt snurt om jeg fikk brødskiver og bonger da. 

Anonymkode: c3046...e6b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Da må du kalle det motagelse, og da er det innafor.

Anonymkode: 925c6...c2e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må du kalle det motagelse, og da er det innafor.

Mottagelse er vel noe man har i en begravelse?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg tenker at om dere har et lunsjbryllup så er snitter helt ok. Men man serverer ikke snitter/brødmat til middag/om bryllupet skal vare utover kvelden.

Synes også at dessert etter snitter høres litt pussig ut…

Har fått snitter i begravelser og en dåp, da er det snitter og så kaker. Og ferdig innen middagstid.

Anonymkode: 0bddc...f9c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes snitter passer bedre til arrangement som kun varer noen få timer. Slik som møter, konfirmasjon, dåp og begravelse. Lyst brød er ikke så mettende akkurat. 

Synes det da er mer innenfor å servere reker med tilbehør. Passer seg hvis det er sommer/tidlig høst? Men det er jo litt grisete da, så spørs jo om det skal være et formelt eller uformelt bryllup. 

Koldtbord tar seg også bedre ut. Her kan man jo ha litt av det samme som snitter. F.eks reker/kreps, god roastbiff, røkelaks, eggerøre osv. Og alt det klassiske som potetsalat, spekemat, godt brød ++. Også kan man legge til noen retter selv (kanskje hjemmelaget om det er prisen dere tenker på?). F.eks lefseruller, bacondadler, asparges, saltbakte poteter, god salat. Dette kan også anrettes må bordene dersom dere ikke ønsker at alle skal reise seg i tide og utide. Alternativt at alle får en koldtbord-tallerken hver (koronavennlig). 

Og hvis dere vil ha en billig treretters, hva med å finne ut om dere har noen i omgangskretsen som er flink til å lage mat (om lokalet tillater det)? Da kan det f.eks lages suppe dagen i forveien/samme dag. Det er ofte billig. Aspargessuppe med røkelaks / fiskesuppe passer til sommer, soppsuppe på høsten osv. Til hovedrett kan det serveres en gryte. Er bryllupet på høsten så får dere gjerne tak i billigere hjortekjøtt hos en jeger (kanskje dere kjenner en?). Dessert kan gjøres billig. Porsjonsglass med pannacotta, fruktsalat med is/krem, en frisk fromasj. 

Anonymkode: f6e51...9df

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mottagelse er vel noe man har i en begravelse?

Neida. var vanlig i gamle dager å ha det i forbindelse med borgerlige bryllup.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dersom det er det dere har lyst til å servere, så synes jeg i utgangspunktet det er helt innafor. Spesielt om det er litt «dere» å gjøre det slik. Har sett så mange fine vrier på slikt som jeg har tenkt at «selvfølgelig, sånn måtte det jo bare bli med dem». 

MEN:

Det kommer litt an på hvor stort/hvilken type bryllup dere har. Et stort bryllup er dyrt, men da øker også sjansen for at det er mange gjester som investerer mye tid og en vesentlig sum penger både i fly, hotell, gave og evt drikke. Mange, mange tusen kroner. Da er det mange som synes det er ekstra stas å få et litt flott måltid. Det er greit å ha med i bakhodet her. Så hvis det er kun for å spare penger, så kan det kanskje oppleves litt kjipt for noen. Ikke at det betyr at jeg mener dere ikke bør gjøre det - det er mange hensyn å ta og folk flest har ikke ubegrensede midler til bryllup. Og til syvende og sist så er det bare dere som virkelig kjenner de som skal komme i bryllupet. Og når det er sagt, så har jeg fått fryktelig mange elendige (men dyre) trerettere i bryllup opp igjennom - personlig hadde jeg heller tatt deilige, hjemmelagede snitter - men rikelig av dem - i de fleste tilfeller. Det hadde dog ikke skadet om man da fikk godt med drikke på huset også.

Anonymkode: b4bb4...915

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ok takk for svar alle sammen. Det blir ikke snitter. Skjønner nå at det ikke var den beste ideen. Vi heller mot koldtbord istedenfor. Lettvint og noe alle liker😊

Anonymkode: c82f2...126

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 22.55):

Jeg har vært i bryllup der alle gjestene måtte ta med en rett hver, og selv om brudeparet syns det var alle tiders, så kan jeg love deg at det går gjetord blandt gjestene om hvor tarvelig og gjerrig det var at folk måtte ta med seg mat. Brudeparet er vertskap og inviterer til fest, da ber man ikke gjestene stå for maten.

TS, hvis du kjører vielse kl 12 med lett lunsj, en kake, et glass bobler og hjem innen kl 16 så der det innafor med snitter. Ellers er det en dårlig ide.

Anonymkode: 0fd17...9e7

Ville aldri gjort et sånt opplegg selv, eller forventet særlig hjelp fra de rundt meg, men om jeg hadde vært invitert til et sån bryllup, ville jeg tenkt «ja, jeg tar gjerne med noe!». Som regel spør jeg brudeparet, så lenge de er nære nok om jeg kan bidra noe i dagene før.

Forstår ikke at folk er så lite rause og gidder å lage kjip stemning eller baksnakke noen andre for noe sånt. Så triste liv folk har…

Anonymkode: 570cd...96a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Snitter er godt, men det er noe jeg kun er vant til å spise i begravelser. For å feire livet ville jeg foretrukket noe annet, om det så var pølse i lompe.

Anonymkode: 757d5...cfd

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...