Gjest BethD Skrevet 19. juli 2021 #21 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): Det er trist at det skal være sånn. Jeg søker aktivt jobber i andre yrker nå, for jeg klarer snart ikke mer. Noe jeg synes er dønn trist, da jeg vet at jeg er en dyktig pedagog, og virkelig brenner for yrket mitt. Vi er mange i denne båten nå. Jeg så en undersøkelse som viser at 75% av pedagoger i barnehager, ønsker å bytte yrke. Det er alarmerende. Jepp. Det er forferdelig. Men sånn er det….. det blir ikke gjort noe med det heller så jeg ser svart på hvordan det skal gå med barnehagene i fremtiden
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #22 Skrevet 19. juli 2021 BethD skrev (4 minutter siden): Dette lurer jeg også på…. BU-arbeider og er daglig frustrert over at det såpass dårlig stilt i yrket mitt. Jeg tjener 19000 etter skatt,100% stilling og jobber meg ihjel hver eneste dag. Jeg kommer ikke til å orke dette mer om det fortsetter slik dessverre Er det på alvor? 19 000kr etter skatt? Det er et hån! Takk for at du går på jobb og stiller opp for barna våre! Håper du vil få bedre lønn for strevet snart ❤️ Anonymkode: d66ad...997 5
Gjest BethD Skrevet 19. juli 2021 #23 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det på alvor? 19 000kr etter skatt? Det er et hån! Takk for at du går på jobb og stiller opp for barna våre! Håper du vil få bedre lønn for strevet snart ❤️ Anonymkode: d66ad...997 Jepp. Helt dønn seriøst…. Det er nitrist og jeg føler absolutt ikke jeg får lønn for strevet….. Barna er vel det eneste som gjør det levelig…. ❤️ takk for fine ord❤️
Whistler Skrevet 19. juli 2021 #24 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okay, begynner å bli frustrert over bemanningen. Hvorfor gjøres det ikke noe for å øke kompetansen og lønna i barnehagene? ................... Anonymkode: d66ad...997 Det er jo bare å øke kompetanse og lønn gjennom å kreve mer for barnehageplassene. Biff koster mer enn pølser, og da betaler vi gjerne. Sånn kan det jo også være for tjenester. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #25 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (19 minutter siden): Når det gjelder det uthevede, må jeg være så ærlig å si at her kan barnehageansatte i stor grad skylde seg selv. I hvert fall til en viss grad. Vi er for lojale mot arbeidsgiver, og kanskje litt redd for konsekvenser, når vi snakker med foreldrene om hvordan dagen har vært. Vi trekker alltid fram det positive, og snakker aldri om hva som er utfordrende. Det er selvfølgelig flere årsaker til det. For det første gjør vi så godt vi kan med de ressursene vi har, og ønsker ikke at foreldrene skal ha en bekymring for om barna deres blir ivaretatt. Det blir de, men det sier seg selv at de hadde hatt det enda bedre med økt bemanning, og mer faglært bemanning. Jeg er ikke redd for klager fra foreldre. Konstruktive tilbakemeldinger vil jeg gjerne ha! Men klagene må rettes dit de hører hjemme. De som styrer pengesekken. Det handler om at hvis man som ansatt sier noe så reagerer foreldrene med å si at dette ikke er deres oppgave. Barnehagefolk får mye hets her på KG fordi vi sier ifra om hvordan hverdagen er for barna. Anonymkode: 51cbe...e62 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #26 Skrevet 19. juli 2021 Whistler skrev (8 minutter siden): Det er jo bare å øke kompetanse og lønn gjennom å kreve mer for barnehageplassene. Biff koster mer enn pølser, og da betaler vi gjerne. Sånn kan det jo også være for tjenester. Du troe det er så enkelt? ! Anonymkode: d66ad...997 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #27 Skrevet 19. juli 2021 BethD skrev (12 minutter siden): Jepp. Helt dønn seriøst…. Det er nitrist og jeg føler absolutt ikke jeg får lønn for strevet….. Barna er vel det eneste som gjør det levelig…. ❤️ takk for fine ord❤️ Det synes jeg er ugreit! Håper du er langt nede på ansiennitetstigen og kan forvente å gå opp for hvert år! Anonymkode: d66ad...997
Gjest Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #28 Skrevet 19. juli 2021 Whistler skrev (12 minutter siden): Det er jo bare å øke kompetanse og lønn gjennom å kreve mer for barnehageplassene. Biff koster mer enn pølser, og da betaler vi gjerne. Sånn kan det jo også være for tjenester. Det kommer jo til å føre til et enormt klasseskille i barnehageverdenen, da ikke alle har like god økonomi. Barnehage burde heller være gratis, og innføres som en del av utdanningsløpet, på lik linje med skole.
Whistler Skrevet 19. juli 2021 #29 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (20 minutter siden): Det kommer jo til å føre til et enormt klasseskille i barnehageverdenen, da ikke alle har like god økonomi. Barnehage burde heller være gratis, og innføres som en del av utdanningsløpet, på lik linje med skole. Jeg er mer enn tilbøyelig til å være enig med deg, og da gjenstår det bare å sette en aldersklasse for når de starter på den obligatoriske barnehagen. Selvsagt må man også vurdere hva vilkårene skal være før de starter på utdanningsløpet.
Whistler Skrevet 19. juli 2021 #30 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du troe det er så enkelt? ! Anonymkode: d66ad...997 Jeg tror på ingen måte det er så enkelt fordi man ønsker topp kvalitet til lavpris. Hvis man vil betale barnehagepedagoger og assistenter bedre så må de pengene komme et sted fra.
Gjest Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #31 Skrevet 19. juli 2021 Whistler skrev (6 minutter siden): Jeg er mer enn tilbøyelig til å være enig med deg, og da gjenstår det bare å sette en aldersklasse for når de starter på den obligatoriske barnehagen. Selvsagt må man også vurdere hva vilkårene skal være før de starter på utdanningsløpet. Absolutt. Jeg tror ikke det er gjennomførbart i praksis, dessverre, da det private markedet er for godt etablert, og det offentlige har ikke mulighet til å overta drift av alle eksisterende barnehager. Men dette ble egentlig en helt annen debatt
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #32 Skrevet 19. juli 2021 Whistler skrev (55 minutter siden): Jeg tror på ingen måte det er så enkelt fordi man ønsker topp kvalitet til lavpris. Hvis man vil betale barnehagepedagoger og assistenter bedre så må de pengene komme et sted fra. Når stat/kommune tilbyr barnehageplasser samt er arbeidsgiver for de som jobber der så så må de også se til at det er forsvarlig for barna å være der, og gode lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte. Hele samfunnsstrukturen er lagt om til at begge foreldre skal være i arbeid, og stadig flere ordninger endres for å fremme at alle skal være i arbeid. Da er man også avhengig av et godt barnehagetilbud. Hvis det skulle vært sånn at foreldrene måtte betale i dyre dommer for en barnehageplass der barna har tilstrekkelig tilsyn av personalet, og personalet har en lønn og leve av så ville det ha virket mot det resten av samfunnet er lagt opp til. Anonymkode: d66ad...997 1
Whistler Skrevet 19. juli 2021 #33 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når stat/kommune tilbyr barnehageplasser samt er arbeidsgiver for de som jobber der så så må de også se til at det er forsvarlig for barna å være der, og gode lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte. Hele samfunnsstrukturen er lagt om til at begge foreldre skal være i arbeid, og stadig flere ordninger endres for å fremme at alle skal være i arbeid. Da er man også avhengig av et godt barnehagetilbud. Hvis det skulle vært sånn at foreldrene måtte betale i dyre dommer for en barnehageplass der barna har tilstrekkelig tilsyn av personalet, og personalet har en lønn og leve av så ville det ha virket mot det resten av samfunnet er lagt opp til. Anonymkode: d66ad...997 Jeg tror vi sitter på to alternative utgaver av livsvisdom og hvordan ting har blitt slik de har blitt, og fra mitt ringe synspunkt bør vi bare la den ballen ligge.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #34 Skrevet 19. juli 2021 Jeg er veldig enig med deg! Jeg har to barnehagebarn selv, og jobber i barnehage. Jeg er utdannet innen noe annet, vurderer å omskolere meg til barnehagelærer på sikt, men kjenner at det ikke frister så veldig mer samme hvor mye jeg elsker å jobbe med barn. Samfunnet er lagt opp til at barnehagen er en så stor del av livet til barna våre, en så viktig arena. Så det burde virkelig være et sted man la ressurser. Dette er virkelig noe som frustrerer meg veldig. Anonymkode: 52752...218 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #35 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært mye i kontakt med styrer, spesielt siden de valgte å flytte datteren på til storebarna 3 mnd etter hun fylte 2 år, med personalet som ikke er i stand til skikkelig kommunikasjon. Får inntrykk av At det bare er sånn det er, men at styrer tar bekymringene mine på alvor .. men så stopper det likevel opp. Er samtidig redd for å såre eller klage for mye på personalet som nok helt sikkert gjør sitt aller beste, og er veldig slitne. Synes det er en vanskelig balanse! Det med at de ikke får dekket opp fagstillingene, og generelt er dårlig bemannet må vel opp på høyeste nivå hvis det skal endres? Men forstår virkelig ikke det der med å få i disp som ped.leder? Er det for å skjule mangelen på fagfolk? Får man på magisk sett ny kunnskap når man går i disp? Anonymkode: d66ad...997 Dette med disp er helt vanlig i sånne yrker. Det er det samme i læreryrket. Det er jo bedre at stillingen blir fylt enn at den ikke blir fylt. Nå var det nettopp streik for å øke lønninger i bhg, sykepleiere, lærere osv, hvor var støtten deres da? Anonymkode: 95506...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #36 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror det er foreldre som må reagere. De som jobber i barnehage er nedlesset i arbeid og har ikke overskudd til å ta denne kampen, i tillegg til at de av natur er tålmodige og omsorgsfulle, de aller fleste av dem. En skam at ikke organisasjoner og forbund tar tak i dette. De jobber bare med lærerne, de har lang ferie og korte arbeidsdager slik at de kan engasjere seg i streik og arbeidsvilkår. Anonymkode: fb042...3e6 Lærere har korte arbeidsdager? Den var ny! Sett deg inn i hva komprimert arbeidsår er du før du uttaler deg! Vi jobber 44 timer i uka. Ærlig talt, skjerp deg! Anonymkode: 95506...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #37 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Dette med disp er helt vanlig i sånne yrker. Det er det samme i læreryrket. Det er jo bedre at stillingen blir fylt enn at den ikke blir fylt. Nå var det nettopp streik for å øke lønninger i bhg, sykepleiere, lærere osv, hvor var støtten deres da? Anonymkode: 95506...0d8 Det er ikke flere ansatte selv om noen endrer stillingstittel, man fyller ikke en ped-stilling ved å sette inn en med annen utdanning, man pynter kun på statistikken. Skjønner ikke helt hva du legger opp til her… hvor støtten var da?? Hva mener du! Støttet streiken 100%, jeg var selv tatt ut i streiken. Anonymkode: d66ad...997 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #38 Skrevet 19. juli 2021 Dette høres ikke greit ut! Hvordan kan man tillate seg å ha så dårlig bemanning og kompetanse i en barnehage? Ligger barnehagen på ett lite sted? Vi bor i Osloområdet og her er alle ansatte i barnehagen faglærte, kun pedagogiske ledere eller barne og ungdomsarbeidere i vår barnehage. Det er faktisk ikke en eneste assistent. Assistenter tas kun inn ved kortvarig sykdom. Da den ene pedlederen gikk ut i foreldrepermisjon ansatte de en ny med pedagogisk utdanning i perioden hun var borte. Anonymkode: 90337...a54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #39 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette høres ikke greit ut! Hvordan kan man tillate seg å ha så dårlig bemanning og kompetanse i en barnehage? Ligger barnehagen på ett lite sted? Vi bor i Osloområdet og her er alle ansatte i barnehagen faglærte, kun pedagogiske ledere eller barne og ungdomsarbeidere i vår barnehage. Det er faktisk ikke en eneste assistent. Assistenter tas kun inn ved kortvarig sykdom. Da den ene pedlederen gikk ut i foreldrepermisjon ansatte de en ny med pedagogisk utdanning i perioden hun var borte. Anonymkode: 90337...a54 Underbemanning er mer regelen enn unntaket i svært mange barnehager. Det er mye sykefravær og liten tilgang på kvalifiserte vikarer. Hos oss er det også i utgangspunktet bra bemanning og høy prosent pedagogdekning. Men… dette er på papiret. I realiteten går vi mye underbemannet eller med vikarer som ofte ikke er særlig godt egnet. Dessverre. Anonymkode: 7cd1c...d07 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #40 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette høres ikke greit ut! Hvordan kan man tillate seg å ha så dårlig bemanning og kompetanse i en barnehage? Ligger barnehagen på ett lite sted? Vi bor i Osloområdet og her er alle ansatte i barnehagen faglærte, kun pedagogiske ledere eller barne og ungdomsarbeidere i vår barnehage. Det er faktisk ikke en eneste assistent. Assistenter tas kun inn ved kortvarig sykdom. Da den ene pedlederen gikk ut i foreldrepermisjon ansatte de en ny med pedagogisk utdanning i perioden hun var borte. Anonymkode: 90337...a54 Så godt å høre at det er bedre noen steder! Det som er beskrevet i hi er også i Oslo. Anonymkode: d66ad...997
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå