AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Okay, begynner å bli frustrert over bemanningen. Hvorfor gjøres det ikke noe for å øke kompetansen og lønna i barnehagene? Datteren min begynner nå sitt 3. år i barnehagen, og hele veien så har det vært ledig pedagogisk stilling på avdelingen hun har gått i. Første året var det 12 småbarn, én pedleder, én barne og ungdomsarbeider, én fast assistent og som regel en vikar som erstattet en ledig pedagogisk stilling. Men heldigvis var det solide, trygge. dyktige og stabile ansatte. Så måtte min 2-åring flytte til storebarnavdelingen for å fylle opp ledige plasser. Der var det en ledig ped.stilling, en pedleder som er mer fraværende enn til stedet pga sykdom, og 2 barne- og ungdomsarbeidere. Ingen av disse 3 ansatte behersker noen språk nok til at vi er trygge på at vi får informasjon om dagen eller at de tar til seg beskjeder og videreformidler disse til resten. I tillegg så er en av barne- og ungdomsarbeiderne i disp som ped.leder… I disp, liksom..! Hva er det godt for? Hvorfor er det sånn at de som er ansvarlige for de svake og sårbare i samfunnet underbemannes og overarbeides hvor enn man ser? Enten det er i barnehagene eller i helsevesenet? Er det ikke noe vi som foreldre, eller evt pårørende, kan gjøre for å endre dette? Tenk om togkonduktørene skulle fått disp. som lokfører, eller servitøren skulle fått disp. som kokk… hvem ville da benyttet tjenestene? Anonymkode: d66ad...997 14
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Enig med deg. Jeg er ped.leder og mamma til tre små. Jeg blir veldig glad når foreldre er så engasjert og ser hva som (ikke) skjer i barnehagene. Har du sendt en mail til styrer eller til oppvekstkontoret? Anonymkode: 33ae0...ade 12
Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Jeg er også førskolelærer, og blir så lykkelig når foreldre tar til orde for det vi selv kjemper for! Alt det du beskriver handler jo om politikk og penger. Selv orker jeg snart ikke mer i et yrke der alt er skåret inn til beinet, og man sliter seg ut for å strekke til i alle ender. Jeg har lenge etterlyst et foreldreopprør, og synes det er rart at ikke flere reagerer på barnehagepolitikken som føres i Norge. Politikerne kommer med masse fine ord om bemanningsnorm og pedagognorm, men de fatter ikke at det er full bemanning gjennom hele dagen som er den store utfordringen. Jeg har ikke tall på hvor mange dager i løpet av et år vi får beskjed om "at dere må klare dere en dag eller to med en personal mindre" eller "dere må samarbeide på tvers". Sum a summarum er man underbemannet ganske mange dager i løpet av et år. 11
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med deg. Jeg er ped.leder og mamma til tre små. Jeg blir veldig glad når foreldre er så engasjert og ser hva som (ikke) skjer i barnehagene. Har du sendt en mail til styrer eller til oppvekstkontoret? Anonymkode: 33ae0...ade Jeg har vært mye i kontakt med styrer, spesielt siden de valgte å flytte datteren på til storebarna 3 mnd etter hun fylte 2 år, med personalet som ikke er i stand til skikkelig kommunikasjon. Får inntrykk av At det bare er sånn det er, men at styrer tar bekymringene mine på alvor .. men så stopper det likevel opp. Er samtidig redd for å såre eller klage for mye på personalet som nok helt sikkert gjør sitt aller beste, og er veldig slitne. Synes det er en vanskelig balanse! Det med at de ikke får dekket opp fagstillingene, og generelt er dårlig bemannet må vel opp på høyeste nivå hvis det skal endres? Men forstår virkelig ikke det der med å få i disp som ped.leder? Er det for å skjule mangelen på fagfolk? Får man på magisk sett ny kunnskap når man går i disp? Anonymkode: d66ad...997 2
Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært mye i kontakt med styrer, spesielt siden de valgte å flytte datteren på til storebarna 3 mnd etter hun fylte 2 år, med personalet som ikke er i stand til skikkelig kommunikasjon. Får inntrykk av At det bare er sånn det er, men at styrer tar bekymringene mine på alvor .. men så stopper det likevel opp. Er samtidig redd for å såre eller klage for mye på personalet som nok helt sikkert gjør sitt aller beste, og er veldig slitne. Synes det er en vanskelig balanse! Det med at de ikke får dekket opp fagstillingene, og generelt er dårlig bemannet må vel opp på høyeste nivå hvis det skal endres? Men forstår virkelig ikke det der med å få i disp som ped.leder? Er det for å skjule mangelen på fagfolk? Får man på magisk sett ny kunnskap når man går i disp? Anonymkode: d66ad...997 Det er fordi man ikke får tak i utdannede pedagoger. Om man lyser ut en pedagogisk leder/barnehagelærerstilling, og det kommer inn søkere med godkjent utdanning, skal man ansette dem. Kommer det ikke søkere, må man bruke dispensasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Jeg tror det er foreldre som må reagere. De som jobber i barnehage er nedlesset i arbeid og har ikke overskudd til å ta denne kampen, i tillegg til at de av natur er tålmodige og omsorgsfulle, de aller fleste av dem. En skam at ikke organisasjoner og forbund tar tak i dette. De jobber bare med lærerne, de har lang ferie og korte arbeidsdager slik at de kan engasjere seg i streik og arbeidsvilkår. Anonymkode: fb042...3e6 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): Jeg er også førskolelærer, og blir så lykkelig når foreldre tar til orde for det vi selv kjemper for! Alt det du beskriver handler jo om politikk og penger. Selv orker jeg snart ikke mer i et yrke der alt er skåret inn til beinet, og man sliter seg ut for å strekke til i alle ender. Jeg har lenge etterlyst et foreldreopprør, og synes det er rart at ikke flere reagerer på barnehagepolitikken som føres i Norge. Politikerne kommer med masse fine ord om bemanningsnorm og pedagognorm, men de fatter ikke at det er full bemanning gjennom hele dagen som er den store utfordringen. Jeg har ikke tall på hvor mange dager i løpet av et år vi får beskjed om "at dere må klare dere en dag eller to med en personal mindre" eller "dere må samarbeide på tvers". Sum a summarum er man underbemannet ganske mange dager i løpet av et år. Jeg skjønner godt at man ikke orker mer! Og jeg synes også det er rart det ikke foregår et foreldreopprør. Er folk generelt sett for opptatt av eget liv og virke til å se utover egen nesetipp? Jeg synes det er nitrist at det kun er én voksen til å ta imot barnet på morgenen, for eksempel.. når de da sitter å leser for barna som allerede er der så er det ingen til å ta imot nye barn, og ofte har jeg vært usikker på om de i det hele tatt har sett at vi har kommet. Det samme ve henting… Én voksen som må ha oversikt over 17 3-6åringer som løper rundt, så man vet ikke engang om de får med seg at man kommer for å hente. Ungene har fulle bæsjebleier fordi den voksne som er igjen ikke kan gå fra de andre barna. Nei fy, vi trenger barnehagepersonell som trives i jobben, som har overskudd og ikke går hjem med dårlig samvittighet eller redd for klager fra foreldrene. Vi trenger barnehagepersonell som gleder seg til jobb og som er trygge på at de kan jobbe forsvarlig, og som har kollegaer å lene seg på med tilstrekkelig pedagogisk kompetanse. Anonymkode: d66ad...997 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Vi i barnehagen har prøvd å sette fokus på dette LENGE! Jeg gjør alt for barna mine, men jeg strekker aldri til fordi vi ikke er mange nok på jobb. Søk på #foreldreopprøret og se historier fra barnehagen. Takk for at du engasjerer deg ❤ Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 77d79...8cd 11
Kontorotta Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 Det handler om penger og politikk. Både statlig, kommunalt og privat. Som en sa til ei venninne av meg, du hadde vært perfekt til jobben som ped.leder hos meg, men jeg har ikke råd til å ansette deg. Dette var ei som tidligere hadde jobbet som ped.leder, så jobbet som styrer, før det rett og slett tappet henne helt for krefter og hun ble sykemeldt og til slutt sa opp jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (8 minutter siden): Det er fordi man ikke får tak i utdannede pedagoger. Om man lyser ut en pedagogisk leder/barnehagelærerstilling, og det kommer inn søkere med godkjent utdanning, skal man ansette dem. Kommer det ikke søkere, må man bruke dispensasjon. Det forstår jeg! Da bør kommunene eller evt bydelene sørge for at det er nok goder i arbeidet til at kvalifisert personell ønsker å jobbe der. Eller så må det skje en ulykke før ting endres 🙁 Anonymkode: d66ad...997 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 Kontorotta skrev (2 minutter siden): Det handler om penger og politikk. Både statlig, kommunalt og privat. Som en sa til ei venninne av meg, du hadde vært perfekt til jobben som ped.leder hos meg, men jeg har ikke råd til å ansette deg. Dette var ei som tidligere hadde jobbet som ped.leder, så jobbet som styrer, før det rett og slett tappet henne helt for krefter og hun ble sykemeldt og til slutt sa opp jobben. Er du styrer? Hva vil skje om du velger å gå utover budsjettet? Og har dere noe avvikssystem lignende det vi har i helsevesenet? Man bør ha mulighet til å melde av ok hver gang man ikke har kunne skifte en bleie, ikke får spist lunsjen sin, ikke får gjennomført planlagte aktiviteter pga mangel på folk eller kompetanse. Anonymkode: d66ad...997 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det forstår jeg! Da bør kommunene eller evt bydelene sørge for at det er nok goder i arbeidet til at kvalifisert personell ønsker å jobbe der. Eller så må det skje en ulykke før ting endres 🙁 Anonymkode: d66ad...997 At en Bua går inn i disp ser jeg ikke som et stort problem. Jobber som pedleder selv, og har jobbet med mange forskjellige, og noen Bua er mye flinkere en noen pedagoger. Og uansett, er det for en kort periode. Og det blir sjeldent gjort. Anonymkode: ba819...974
Kontorotta Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (11 minutter siden): Det er fordi man ikke får tak i utdannede pedagoger. Om man lyser ut en pedagogisk leder/barnehagelærerstilling, og det kommer inn søkere med godkjent utdanning, skal man ansette dem. Kommer det ikke søkere, må man bruke dispensasjon. Derfor må blant annet lønningene opp, slik at folk ønsker å ta en slik stilling. Men når at skal spares på, det kuttes både her og der, ender man opp med overarbeida ansatte i et yrke hvor de fortjener høyere lønn. Har også vært borti privateide barnehager hvor styrer bevisst bruker ansatte folk på utplassering fra NAV. 4
Kontorotta Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du styrer? Hva vil skje om du velger å gå utover budsjettet? Og har dere noe avvikssystem lignende det vi har i helsevesenet? Man bør ha mulighet til å melde av ok hver gang man ikke har kunne skifte en bleie, ikke får spist lunsjen sin, ikke får gjennomført planlagte aktiviteter pga mangel på folk eller kompetanse. Anonymkode: d66ad...997 Nei, jeg er ikke styrer. Hadde to venninner som var det, nå bare en. Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine. Men jeg har jo hørt og sett fortvilelsen til venninnene. Og til andre ansette i barnehager. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At en Bua går inn i disp ser jeg ikke som et stort problem. Jobber som pedleder selv, og har jobbet med mange forskjellige, og noen Bua er mye flinkere en noen pedagoger. Og uansett, er det for en kort periode. Og det blir sjeldent gjort. Anonymkode: ba819...974 Jeg er desverre uenig med deg! Men jeg synes for eksempel at barne-og ungdomsarbeideren på forrige avdeling var dyktigere i jobben sin enn ped.leder på nåværende, men set er grunnet trygghet, tilstedeværelse og erfaring, fagkompetansen er ikke jeg i stand til å vurdere. Men ved å ta andre yrkesgrupper inn i disp så undergraver man viktigheten av pedlederne og høyere utdanning i barnehageyrket. Mener du at de har samme kompetanse innen pedagogikk, utvikling, tverrfaglig samarbeid med andre etater osv…? Og hos oss går de inn i (minst) andre året med barne- og ungdomsarbeider på disp, så jeg vil ikke kalle det kortvarig. Det er ikke kortvarig for mitt barns perspektiv Anonymkode: d66ad...997 6
Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner godt at man ikke orker mer! Og jeg synes også det er rart det ikke foregår et foreldreopprør. Er folk generelt sett for opptatt av eget liv og virke til å se utover egen nesetipp? Jeg synes det er nitrist at det kun er én voksen til å ta imot barnet på morgenen, for eksempel.. når de da sitter å leser for barna som allerede er der så er det ingen til å ta imot nye barn, og ofte har jeg vært usikker på om de i det hele tatt har sett at vi har kommet. Det samme ve henting… Én voksen som må ha oversikt over 17 3-6åringer som løper rundt, så man vet ikke engang om de får med seg at man kommer for å hente. Ungene har fulle bæsjebleier fordi den voksne som er igjen ikke kan gå fra de andre barna. Nei fy, vi trenger barnehagepersonell som trives i jobben, som har overskudd og ikke går hjem med dårlig samvittighet eller redd for klager fra foreldrene. Vi trenger barnehagepersonell som gleder seg til jobb og som er trygge på at de kan jobbe forsvarlig, og som har kollegaer å lene seg på med tilstrekkelig pedagogisk kompetanse. Anonymkode: d66ad...997 Når det gjelder det uthevede, må jeg være så ærlig å si at her kan barnehageansatte i stor grad skylde seg selv. I hvert fall til en viss grad. Vi er for lojale mot arbeidsgiver, og kanskje litt redd for konsekvenser, når vi snakker med foreldrene om hvordan dagen har vært. Vi trekker alltid fram det positive, og snakker aldri om hva som er utfordrende. Det er selvfølgelig flere årsaker til det. For det første gjør vi så godt vi kan med de ressursene vi har, og ønsker ikke at foreldrene skal ha en bekymring for om barna deres blir ivaretatt. Det blir de, men det sier seg selv at de hadde hatt det enda bedre med økt bemanning, og mer faglært bemanning. Jeg er ikke redd for klager fra foreldre. Konstruktive tilbakemeldinger vil jeg gjerne ha! Men klagene må rettes dit de hører hjemme. De som styrer pengesekken. 3
Gjest BethD Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 Dette lurer jeg også på…. BU-arbeider og er daglig frustrert over at det såpass dårlig stilt i yrket mitt. Jeg tjener 19000 etter skatt,100% stilling og jobber meg ihjel hver eneste dag. Jeg kommer ikke til å orke dette mer om det fortsetter slik dessverre
Gjest BethD Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): Når det gjelder det uthevede, må jeg være så ærlig å si at her kan barnehageansatte i stor grad skylde seg selv. I hvert fall til en viss grad. Vi er for lojale mot arbeidsgiver, og kanskje litt redd for konsekvenser, når vi snakker med foreldrene om hvordan dagen har vært. Vi trekker alltid fram det positive, og snakker aldri om hva som er utfordrende. Det er selvfølgelig flere årsaker til det. For det første gjør vi så godt vi kan med de ressursene vi har, og ønsker ikke at foreldrene skal ha en bekymring for om barna deres blir ivaretatt. Det blir de, men det sier seg selv at de hadde hatt det enda bedre med økt bemanning, og mer faglært bemanning. Jeg er ikke redd for klager fra foreldre. Konstruktive tilbakemeldinger vil jeg gjerne ha! Men klagene må rettes dit de hører hjemme. De som styrer pengesekken. Kan skrive under på dette. Vi som ansatte blir kjefta på av styrer (sjefer over) om vi ikke maler et bilde som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg begynner å mislike jobben min sterkt
Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 Kontorotta skrev (8 minutter siden): Derfor må blant annet lønningene opp, slik at folk ønsker å ta en slik stilling. Men når at skal spares på, det kuttes både her og der, ender man opp med overarbeida ansatte i et yrke hvor de fortjener høyere lønn. Har også vært borti privateide barnehager hvor styrer bevisst bruker ansatte folk på utplassering fra NAV. Lønn er selvfølgelig et virkemiddel. For meg, som har jobbet i yrket i over 20 år, er tilstrekkelig bemanning, godt arbeidsmiljø og verdige arbeidsforhold, vel så viktig. Pandemien har i hvert fall vist med all tydelighet hvor lite politikerne verdsetter ansatte i barnehage. Utplasserte fra Nav kan være en veldig god ressurs, etter min erfaring, men skal ikke brukes som erstatning for annet personale. 2
Era Vulgaris Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 BethD skrev (Akkurat nå): Kan skrive under på dette. Vi som ansatte blir kjefta på av styrer (sjefer over) om vi ikke maler et bilde som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg begynner å mislike jobben min sterkt Det er trist at det skal være sånn. Jeg søker aktivt jobber i andre yrker nå, for jeg klarer snart ikke mer. Noe jeg synes er dønn trist, da jeg vet at jeg er en dyktig pedagog, og virkelig brenner for yrket mitt. Vi er mange i denne båten nå. Jeg så en undersøkelse som viser at 75% av pedagoger i barnehager, ønsker å bytte yrke. Det er alarmerende. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå